EDITOR'S CHOICE

Bretonul scurt. De la Audrey...

Bretonul reprezinta una dintre cele mai simple variante de a obtine…

EDITOR'S CHOICE

Culorile. Mic glosar de interpretari...

O culoare poate lua forma unui obiect sau numele unui designer,…

EDITOR'S CHOICE

Wrapped Around Your Finger

Inelele sunt cele mai fotografiate bijuterii din telefonul meu. Am observat…

INSPIRATIE

Pulover sau cardigan?

Pulover sau cardigan? Este intrebarea care mi-a venit in minte zilele…

EDITOR'S CHOICE

Acasa. “Work in progress”.

Acasa ramane “work in progress”, indiferent cat timp a trecut de…

PARTENERIAT MEDIA

Castigatorii Digital Divas Awards 2024

Cea de-a 12-a editie Digital Divas Awards a avut loc, pe…

INSPIRATIE

I am: Celine Dion. O...

Celine Dion e printre putinii artisti care se regasesc pe coloana…

Editor's Choice

Puzzle-uri de tot felul

Puzzle-urile se afla in topul cadourilor mele din ultima perioada, oferite si primite deopotriva. Cele clasice ma conecteaza instant la momente dragi din copilarie, iar asta le garanteaza un loc special pe viata. Printre cele din amintirile recente, unele au primit inca o dimensiune, chiar si lumini led, si au devenit fragmente in miniatura din lumea inconjuratoare. Doua imagini compuse din sute de piese din carton stau si azi agatate de un perete in apartamentul in care am crescut. Au fost munca in echipa daca punem la socoteala sprijinul moral oferit. Altfel, contributia mea n-a fost una semnificativa - eram prea mica si nerabdatoare, dar mi s-a intiparit in minte perioada in care au fost facute si bucuria starnita de lungile cautari incheiate cu cate o reusita. De curand, am construit un puzzle 3D, primit cadou de ziua mea. O sera cu o atmosfera calda, la care visez, de mult timp, in viata reala si pe care o am, deocamdata, la o dimensiune care sa-i permita sa stea printre cartile din biblioteca. Mi-a luat cateva ore bune sa asez fiecare piesa la locul ei, intr-o ordine urmata cu atentie si rabdare. Pe masura ce dadeam paginile manualului de instructiuni, sera mea capata o forma din ce in ce mai clara. O scara serpuita, un dulapior, o ladita cu flori, o carte, dou...

Inapoi Inainte
Un cuvant cheie in moda: Colaborarea
Editor's Choice
Autor: Ioana Lovin

Un cuvant cheie in moda: Colaborarea

Moda inseamna colaborare. Cu toate astea, mult timp, ea nu s-ar fi gasit printre cuvintele cheie cu care as fi definit industria sau ar fi fost enumerata abia la final. Astazi, simt ca situatia s-a schimbat mult si mi-am dorit sa trec in revista lucrurile care cred ca mi-au modificat perceptia.

*

NOT A ONE MAN (FASHION) SHOW

In conversatiile despre activitatea caselor de moda, indiferent de forma pe care o iau acestea, directorii de creatie sunt, de multe ori, singurele persoane mentionate cu nume si prenume. Rolul lor e, fara doar si poate, extrem de important, iar responsabilitatea lor, imensa. Asa cum laudele sunt indreptate spre ei, la fel se intampla si cu criticile, in cazul unui pas mai putin inspirat. Doar ca, atunci cand lumina reflectoarelor e pusa, cu precadere, pe un singur om, ideea de colaborare, desi ea exista in cadrul fiecarui demers dezvoltat in echipa, se pierde pe fundal.


Laura Kim si Fernando Garcia alaturi de Bella Hadid pe podiumul Oscar de la Renta / Sursa foto: Hepta.ro

Situatia e putin diferita atunci cand, la carma caselor de moda, se afla doi directori de creatie. Imi vin in minte doua dintre duo-urile preferate: Maria Grazia Chiuri si Pierpaolo Piccioli, in perioada in care lucrau impreuna pentru Valentino, si Laura Kim si Fernando Garcia, a caror activitate la Oscar de la Renta o urmaresc cu mare placere in ultimii ani. In cazul lor, e clar de la bun inceput ca lucrurile se desfasoara sub umbrela colaborarii, chiar daca vorbim, pana la urma, tot de rolul de directoare si director de creatie.

MODA & SOCIAL MEDIA

Aparitia social media a avut o influenta majora asupra schimbarii mele de perceptie. A fost ca si cum retelele sociale au pus din ce in ce mai multe reflectoare pe scena modei si asta ne-a permis tuturor sa avem o privire mai ampla asupra acestei lumi si sa o analizam din mai multe perspective.

Rar trece o zi fara sa descopar, fie printr-o fotografie insotita de o descriere, fie printr-un video, etape din procesul prin care un concept devine ceva palpabil. Vad tiparul unei rochii sau cum este lucrat manual un detaliu dintr-o broderie, dar si de catre cine. Ascult o opinie. Aflu cum e gandita o tinuta pentru o campanie sau pentru o aparitie pe covorul rosu. Vad mai multe chipuri si, odata cu asta, vad colaborare.


Finalul prezentarii Valentino The Beginning la Roma / Sursa foto: Hepta.ro

Un moment relevant in acest sens este si finalul prezentarii colectiei Valentino haute couture pentru toamna-iarna 2022/23, cand directorul de creatie Pierpaolo Piccioli a pasit pe scarile din Piata Spaniei, locul din Roma unde s-a desfasurat show-ul, insotit de membri ai atelierului, imbracati in halate albe. Piccioli si-a aratat, intr-o maniera mai putin conventionala, recunostinta fata de cei alaturi de care transforma ideile in realitate. Petrecut in offline, momentul s-a raspandit in online pentru ca nu e ceva obisnuit ca echipa din spatele unei colectii sa paseasca pe catwalk alaturi de directorul de creatie. Astfel de initiative imi demonstreaza ca perceptia mea nu s-a schimbat de una singura, ci odata cu industria. Exista din ce in ce mai multe formule de a celebra colaborarea.

DE LA COMPETITIE LA COLABORARE


Louis Vuitton x Yayoi Kusama, Paris / Sursa foto: Hepta.ro

Inainte de parteneriatele unor nume din interiorul industriei, ma gandesc la cele dintre moda si arta, de la cea dintre Elsa Schiaparelli si Salvador Dali, la colaborarea recenta, de proportii impresionante, dintre Louis Vuitton si Yayoi Kusama. Si tot inainte de colaborarile din interiorul industriei, ma opresc la parteneriatele dintre moda si frumusete. Cel dintre Alber Elbaz, pe atunci director de creatie al casei Lanvin, si brandul de cosmetice Lancome ramane emblematic pentru mine, desi au trecut zece ani de cand a avut loc.

Abia apoi ajung la colaborarile din interiorul modei. Mai exact la cele care stabilesc, pret de o colectie, o punte de legatura intre moda de lux si cea mass market. Aici, H&M ramane un nume emblematic datorita colectiilor dezvoltate impreuna cu designeri celebri, de la Karl Lagerfeld la Mugler.

Dupa ce astfel de parteneriate au devenit ceva obisnuit, au mai ramas surprinzatoare doar cele dezvoltate intre brandurile de lux. S-au facut cateva punti de legatura si aici. Intre Gucci si Balenciaga, e unul dintre ele. Mi-am explicat demersurile de acest fel ca o urmare fireasca a faptului ca multe case de moda sunt afiliate astazi unui grup si astfel colaborarea devine o decizie de business interna. Doar ca nu toate aduc impreuna nume aflate sub umbrela aceleiasi companii.


Fendace / Sursa foto: Hepta.ro

In 2022, Fendi, parte din LVMH, si Versace, parte din Capri Holdings, au conceput impreuna Fendace. Pe site-ul Versace, proiectul este considerat a fi mai mult un schimb de roluri si coduri de brand, decat o colaborare, deoarece Donatella Versace a reinterpretat intr-o maniera personala universul Fendi, iar Kim Jones si Silvia Venturini Fendi au facut acelasi lucru pentru Versace. Indiferent de cuvintele alese pentru a descrie procesul creativ, intregul demers este unul colaborativ.

Mai sunt si colectiile haute couture, semnate Gaultier Paris. In 2020, Jean Paul Gaultier a anuntat ce se retrage de pe catwalk, dupa 50 ani de activitate. Si-a asigurat atunci publicul ca povestea brandului sau va continua si aceasta continua, cum altfel, decat prin intermediul colaborarii. Noile colectii couture sunt realizate de designeri invitati sa isi puna amprenta asupra universului Gaultier.

*

Toate aceste exemple si multe altele ma fac sa cred ca viitorul in moda suna bine din perspectiva colaborarii. Ramane de vazut ce alte punti vor mai fi construite si cum.

Sursa fotografie principala: Hepta.ro / Fendace

PUBLISHED ON 27.04.2023

more in Fashion Etc