INSPIRATIE

Vara, anotimpul contrastelor vestimentare

Vara este anotimpul contrastelor din punct de vedere vestimentar. Ea aduce…

WE LIKE

Hands that Hold the Silence

Pentru Andreea Macri, zona de “backstage” ramane un spatiu magic. Intr-o…

WE LIKE

Magazinele de moda, spatii de...

Arta reprezinta una dintre resursele explorate astazi de brandurile din industria…

EDITOR'S CHOICE

Detalii transparente & jocuri de...

Transparentele sunt atemporale in vestimentatie, dar rolul lor pe scena tendintelor…

WE LIKE

Simon Mattisson. Granland.

Formele curbate, textura materialului, povestea din spate asaza piesele proiectului Granland,…

INSPIRATIE

Elsa Peretti, Tiffany & Co....

Cea mai cunoscuta piesa creata de Elsa Peretti este, fara indoiala,…

RED CARPET

Met Gala 2025. Tailored for...

Tailored for You a fost codul vestimentar al editiei Met Gala…

We like

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport - pentru ca a sustinut miscarea atletilor, dar a determinat miscari si in societate si in cultura urbana. A provocat normele si a definit spiritul si vibe-ul unor generatii. Cu prima sa expozitie de muzeu la Vitra Design Museum, Nike deschide perspectiva dincolo de produs in sine, in istoria culturala a acestui brand si reface traseul influentei sale in sport, moda si activism din ultimii 50 de ani. Si totul a pornit de la primul pas. Adica de la primul lor pantof de atletism - "the moon shoe" creat de Bill Bowerman si Phil Knight. Astazi, sneakersii sunt omniprezenti in viata noastra, in peisajul comercial si cultural, si poate ca ne este aproape imposibil sa ne imaginam cum atunci erau o prezenta de nisa, fiind purtati doar de copii de liceu sau de atletii profesionisti. Asa ca povestea unui antrenor tehnic si a unui student atlet devenit antreprenor, care si-au improvizat drumul catre unul dintre cele mai de succes branduri din lume, pare scenariu de film. Si totusi… Si totusi, “moon shoe” este prototipul a ceea ce astazi numim "waffle trainer", adica binecunoscutii pantofi de sport cu talpa ca o clatita belgiana. Modelul a primit acest nume pentru ca urmele ca de "waffle" pe care le lasa erau foarte...

Inapoi Inainte
Casele de moda deschid larg portile spre industria frumusetii
Hot Trend
Autor: Ioana Lovin

Casele de moda deschid larg portile spre industria frumusetii

Formularea moda si frumusete e intalnita atat de des, incat ar putea functiona si ca un singur cuvant. Cele doua industrii pe care le reprezinta sunt in stransa legatura si se influenteaza reciproc in feluri variate. Printre ele este initiativa caselor de moda de a deschide din ce in ce mai larg portile spre industria de beauty, prin lansarea propriilor linii de parfumuri, produse de machiaj si/sau ingrijirea pielii.

*

Cand unul dintre designerii de moda preferati paseste in industria frumusetii…

La inceputul primaverii, Dries Van Noten anunta primii pasi (de sine statatori ai brandului*) in industria frumusetii, prin doua colectii, una de make-up si una de parfumuri genderless. Designul produselor prezinta combinatii surprinzatoare de culori si imprimeuri, elemente care descriu si hainele create de Van Noten. In plus, de la ingrediente la ambalaje, sustenabilitatea a influentat modul in care a fost scris acest nou capitol.


In backstage la prezentarea Dries Van Noten primavara-vara 2019 / Sursa foto: Hepta.ro

De la el am pornit usor-usor intr-o calatorie in timp, pana in 1921 si inapoi, marcand cateva momente cheie pentru modasifrumusete. Aceste momente demonstreaza ca flerul in business nu are termen de expirare si, din acest motiv, deciziile inspirate nu-si pierd relevanta in ciuda trecerii timpului. Lor le-am alaturat si cateva insight-uri dintr-un raport despre starea de acum a modei si a frumusetii.

… cu grija fata de oameni si natura

Pentru casele de moda care fac pasul in industria frumusetii, cheia este sa reuseasca sa extinda brandul pe mai multe paliere intr-un mod coerent. Consolideaza, astfel, increderea celor care le sunt deja consumatori si o castiga pe-a celor care le descopera abia acum intr-o piata competitiva.

Fie ca este o componenta cu traditie, fie ca s-a alaturat mai de curand, sustenabilitatea nu mai poate lipsi din identitatea unui brand. Consumatorii sunt tot mai atenti la atitudinea brandurilor pe care le indragesc fata de mediul inconjurator, iar grija lor fata de planeta sau, dimpotriva, lipsa acestei griji le poate influenta decizia de cumparare.

Importanta este si grija fata de oameni. Din acest motiv, etica muncii, atitudinea incluziva, diversitatea sau implicarea sociala reprezinta elemente care, desi nu tin de eficienta unui produs in sine, contribuie la alegerea lui. Nu conteaza doar ce ajunge pe raft, fie el fizic, fie virtual, ci si cum ajunge acolo, tot drumul lui de la stadiul de idee.

Povesti care fac istorie…

In ultimii ani, inca dinaintea pandemiei, din ce in ce mai multe case de moda de lux au lansat linii de beauty. Pasul duce povestea brandului la un alt nivel si ofera medii noi de expresie a creativitatii. Totodata, el reprezinta o strategie de business, cu scopuri mai putin subiective: atragerea unui public tanar si cresterea vanzarilor.

In raportul The State of Fashion 2022, realizat de Business of Fashion si McKinsey & Company, se mentioneaza ca: “Acum, pe masura ce incearca sa-si creasca veniturile si sa construiasca loialitatea fata de brand in randul consumatorilor mai tineri, aproape toate brandurile importante de lux din industria modei au o linie de produse de frumusete care se extind dincolo de parfumuri. Ca exemple, Valentino a pasit dincolo de parfumuri in 2021, iar Carolina Herrera, Hermes sau Jimmy Choo, cu un an inainte.

Ele s-au alaturat unor case de moda cu istorie in lumea frumusetii, precum Chanel, Dior sau Givenchy. Le numesc pe acestea trei pentru ca sunt primele companii de lux pe care le asociez, in egala masura, cu moda si frumusetea. Probabil si pentru ca primele amintiri mai clare legate de ele dateaza din aceeasi perioada.

In urma cu mai bine de 15 ani, cand am inceput eu sa descopar revistele glossy, numele lor erau prezente atat in paginile de fashion, cat si in cele de beauty. Asa mi-au ramas in minte. In realitate, insa, chiar daca impartasesc elemente comune, povestile celor trei companii sunt diferite, cu un timeline la fel de diferit.

Aniversarea a 100 de ani de Chanel N°5 la Rockefeller Center din New York / Sursa foto: Hepta.ro

In 2021, Chanel a celebrat 100 de ani de la lansarea celebrului parfum N°5, iar, in 2024, se vor implini 100 de ani de la prima colectie de machiaj. Aceasta cuprindea rujuri si pudre. Potrivit site-ului oficial al casei, tot in 1924, a fost infiintata si compania Societe des Parfums CHANEL, cu scopul de a se ocupa de partea de parfumuri si cosmetice. Ernest Beaux, parfumierul cu care Coco Chanel a colaborat pentru N°5, a devenit cu acea ocazie primul designer de parfum in house.


Produse aniversare create cu ocazia implinirii a 100 de ani de Chanel N°5 / Sursa foto: Hepta.ro

Tot in The State of Fashion, se estimeaza ca, pentru Chanel, categoria fragrance & beauty asigura o treime din venituri. Asta m-a determinat sa ma gandesc cum ne-a schimbat pandemia obiceiurile de cumparare. Din cauza ca ne-am petrecut mult mai mult timp acasa, am investit mai putin in imbracaminte. Din acelasi motiv, am investit mai putin si in produse de make-up si ne-am concentrat mai degraba pe partea de ingrijire. Pentru brandurile care au avut deja zona de ingrijire acoperita, se poate ca aceasta componenta sa fi contat neasteptat de mult in aceasta perioada.

Statui cu celebrul New Look, conceput de Christian Dior. Acestea au facut parte din proiectul expozitional Christian Dior: Designer of Dreams de la New York / Sursa foto: Hepta.ro

Reiau calatoria si continui cu Christian Dior. Anul 1947 marcheaza atat prima colectie vestimentara a casei, intitulata New Look si revolutionara pentru moda acelor timpuri, cat si primul parfum, numit Miss Dior. Doi ani mai tarziu, aveau sa se contureze si primele rujuri, Rouge Dior, denumire folosita si astazi. Cand spun machiajul Dior, ma gandesc inevitabil la cateva dintre colectiile concepute de Tyen, cel care a fost make-up creative director al casei pentru mai bine de 30 ani. In perioada lui, am descoperit eu aceasta lume, condusa, din 2014, tot cu mult fler, de Peter Philips.


Natalie Portman in una dintre campaniile Rouge Dior / Sursa foto: Hepta.ro

M-am trezit, apoi, intrebandu-ma: cum ar fi aratat povestea casei Givenchy fara intalnirea dintre Hubert de Givenchy si Audrey Hepburn? M-am oprit repede cu un: nu avem cum sa stim! Ce stim, insa, este ca prietenia lor a reprezentat o sursa de inspiratie pentru couturier. Potrivit givenchybeauty.com, primul sau parfum, L’Interdit, a fost conceput special pentru celebra artista si a fost lansat publicului in 1957, la cinci ani de la fondarea casei de moda. Trei decenii mai tarziu, mai exact in 1989, compania avea sa debuteze concomitent in machiaj si produse de ingrijire a pielii, propunandu-si o abordare holistica asupra stilului. Abordarea holistica defineste, in prezent, strategia multor branduri de lux.


Hubert de Givenchy si Audrey Hepburn (1978)/ Sursa foto: Hepta.ro
Rooney Mara in campania Givenchy pentru parfumul L’Interdit / Sursa foto: Hepta.ro

… si colaborari cu o mie de chipuri

Proiectele care imbina moda cu frumusetea stau, de multe ori, sub semnul colaborarii explorate intr-o multime de forme. Exista o colaborare cu unele detalii care si-au pastrat atat de bine claritatea, in timp ce, pe altele, memoria le-a distorsionat atat de tare. Luata pe nepregatite, as fi spus ca Lanvin a lansat o colectie de make-up, in urma cu multi ani, si ca simpaticele ilustratii ale lui Alber Elbaz, pe atunci directorul de creatie al casei de moda, au facut parte din acest demers. Doar ca, pentru ca nu m-a luat nimeni pe nepregatite, am putut alatura imaginilor colorate, care se invarteau in mintea mea asemeni unui caleidoscop, si detalii concludente. Asta era de fapt! Lancome x Alber Elbaz, o colectie de machiaj din 2013, in care fiecare produs purta amprenta celebrului designer, care s-a stins din viata anul trecut.

Mai adaug si alte exemple de designeri si branduri implicate in acest gen de colaborari, alese intamplator. Tot in 2013, Matthew Williamson a realizat o colectie de make-up in editie limitata, impreuna cu Benefit Cosmetics. Trei ani mai tarziu, s-a lansat colectia Victoria Beckham x Estee Lauder, iar o colaborare mai apropiata de prezent, din 2021, ar fi cea dintre Aveda si 3.1 Phillip Lim. Bineinteles, lista ramane deschisa.

Victoria Beckham folosind pudra Matte Bronzing Brick, ce apartine brandului care ii poarta numele / Sursa foto: Hepta.ro

O experienta punctuala reprezinta doar unul dintre modurile prin care nume importante din moda exploreaza taramul frumusetii. In unele cazuri, ea poate fi urmata de experienta complexa de a dezvolta propriul brand dedicat frumusetii, asa cum a fost cazul Victoriei Beckham. Ea si Sarah Creal au fondat impreuna Victoria Beckham Beauty.

Cu cat analizam mai indeaproape cele doua industrii, devine din ce in ce mai evidenta varietatea formulelor de colaborare. Din acelasi raport am aflat ca, in timp ce Chanel, de exemplu, isi produce singura produsele de beauty, alte case au alte abordari. Pentru partea de beauty, branduri ca Valentino, Prada sau Giorgio Armani colaboreaza cu L’Oreal, in timp ce Hermes se ocupa intern de conceperea fiecarui produs de machiaj si skincare si externalizeaza partea de productie.

*

Fie ca e vorba de proiecte punctuale sau de linii permanente, fie ca e vorba de parfumuri sau de colectii cu abordari holistice, industria frumusetii reprezinta o poarta de intrare in universul caselor de moda, una ce ramane deschisa unui numar mult mai mare de persoane.

Sursa fotografie principala: Hepta.ro

*Later edit: In 2013, Editions de Parfums Frederic Malle a lansat Dries Van Noten par Frederic Malle, un parfum conceput ca un portret al designerului, parte din proiectele colaborative gandite de Frederic Malle.

PUBLISHED ON 03.06.2022

more in Beauty Lines