Pathmakers. O expozitie despre femei in arta si design
Am descoperit de curand expozitia “Pathmakers: Women in Art, Craft, and Design, Midcentury and Today”. Aceasta este deschisa, pana pe 28 februarie 2016, la National Museum of Women in the Arts din Washington. Mi-a captat atentia initiativa de a explora modalitatile prin care femeile au reusit sa integreze discursurile lor artistice intr-un univers dominat de artisti barbati. Asa cum sugereaza numele, expozitia exploreaza rolul jucat de artistele si designerii femei in formarea curentului modernist in Statele Unite, in anii ‘50. Exponatele prezentate demonstreaza si faptul ca viziunea lor constituie in continuare o puternica sursa de inspiratie.
“Pentru aceste femei din anii 1950 si 1960, arhitectura si designul industrial reprezentau domenii destinate in intregime barbatilor. In acest context, ele au fost nevoite sa isi creeze propriile drumuri profesionale prin intermediul ceramicii, al textilelor si al metalelor. Au gasit libertate de expresie si in domeniul academic, unde ideile lor au inspirat noua generatie. Obiectele conceptuale, manufacturate de ele cu seriozitate, au contribuit la definirea modernismului de la mijlocului secolului trecut, in Statele Unite,” spune Susan Fisher Sterling, directorul National Museum of Women in Arts. “Expozitia evidentiaza totodata si artistele contemporane influentate de acesti trendsetteri – femei care lucreaza astazi la intersectia dintre obiect utilitar si arta conceptuala.”
Expozitia reuneste peste 80 de obiecte de mobilier, ceramica, textile si bijuterie, semnate de artiste considerate vizionare in domeniul lor de activitate: Ruth Asawa, Edith Heath, Sheila Hicks, Karen Karnes. Prin includerea unor artiste care au emigrat in SUA – precum Anni Albers, Maijia Grotell, Rut Bryk, Vuokko Nurmesniemi si Vivianna Torun Bulow-Hube, expozitia ilustreaza si o parte dintre influentele europene asupra acestei miscari.
Iata in continuare o selectie dintre obiectele prezentate!
Eva Zeisel (manufacturat de Manifattura Mancioli), Belly Button Room Divider Prototype, 1957; Ceramica si tije metalice, 60 x 36 in.; Cu amabilitatea Eva Zeisel Archive; Fotografie: Brent Brolin
Eva Zeisel (manufacturat de Hudson Fixtures USA), Resilient Chair, ca. 1948-49; otel tubular cromat si bumbac, 28 1/2 x 26 x 26 1/2 in.; Museum of Modern Art, Gift of the designer, 1995; Fotografie: The Museum of Modern Art / Licensed by SCALA/Art Resource, NY
Front, Axor WaterDream/Axor Shower System, 2014; Cupru si alama, aprox. 120 x 240 in.; Instalatie realizata cu sprijinul Hansgrohe/Axor; Fotografie: Alexander Schneider
Gabriel A. Maher, DE___SIGN, 2014; Video: regizat de Gabriel A. Maher si Kimon Kodossos; Actori: Naomi Jansen, Floraine Misslin, Gabriel A. Maher, Olle Lunden; Imagine via Gabriel A. Maher
Magdalene Odundo, Untitled #10, 1995; ceramica, 21 1/4 x 12 x 12 in.; Prin amabilitatea Newark Museum, Purchase 1996, Louis Bamberger Bequest Fund 96.29; Fotografie: Richard Goodbody
Mary Kretsinger, Sketch in Metal, 1969; argint, alama si opal, 2 5/8 x 2 1/4 x 3/4 in.; Museum of Arts and Design; Cadou oferit de Johnson Wax Company prin intermediul American Craft Council, 1977; Fotografie: John Bigelow Taylor
Ruth Asawa si sculptura “form-within-form”, 1952; 2015 Imogen Cunningham Trust; Fotografie Imogen Cunningham
Rut Bryk, Untitled (detaliu), ca. 1970s; ceramica, 35 3/8x 23 5/8 in.; Collection Kakkonen; Fotografie: Niclas Warius
Vivian Beer, Anchored Candy No. 7, 2014; Steel and automotive paint, 80 x 20 x 37 in.; Prin amabilitatea artistei si a Wexler Gallery; Fotografie Alison Swiatocha
Mariska Karasz, Transcendence, 1958; lana, bumbac, matase, Lurex, 59 x 61 1/2 in.; Museum of Arts and Design; Cadou oferit de Rosamond Berg Bassett si Solveig Cox, 1992; Fotografie: Eva Heyd
Vivianna Torun Bulow-Hube (manufactured by Georg Jensen), Vivianna Bangle Watch, 1969; otel inoxidabil, 3 x 1 3/8 in.; Prin amabilitatea lui Georg Jensen
Sursa foto si info: National Museum of Women in the Arts din Washington