WE LIKE

Simon Mattisson. Granland.

Formele curbate, textura materialului, povestea din spate asaza piesele proiectului Granland,…

INSPIRATIE

Elsa Peretti, Tiffany & Co....

Cea mai cunoscuta piesa creata de Elsa Peretti este, fara indoiala,…

RED CARPET

Met Gala 2025. Tailored for...

Tailored for You a fost codul vestimentar al editiei Met Gala…

INSPIRATIE

Denimul pe podiumul haute couture...

Denimul a parut, mult timp, aproape evitat in colectiile haute couture,…

INSPIRATIE

LOEWE & Jonathan Anderson, 11...

Zilele trecute, Jonathan Anderson si-a anuntat plecarea de la LOEWE, casa…

WE LIKE

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport…

INSPIRATIE

ADN-ul caselor de moda

Retragerea unei persoane din rolul de director de creatie demareaza in…

We like

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport - pentru ca a sustinut miscarea atletilor, dar a determinat miscari si in societate si in cultura urbana. A provocat normele si a definit spiritul si vibe-ul unor generatii. Cu prima sa expozitie de muzeu la Vitra Design Museum, Nike deschide perspectiva dincolo de produs in sine, in istoria culturala a acestui brand si reface traseul influentei sale in sport, moda si activism din ultimii 50 de ani. Si totul a pornit de la primul pas. Adica de la primul lor pantof de atletism - "the moon shoe" creat de Bill Bowerman si Phil Knight. Astazi, sneakersii sunt omniprezenti in viata noastra, in peisajul comercial si cultural, si poate ca ne este aproape imposibil sa ne imaginam cum atunci erau o prezenta de nisa, fiind purtati doar de copii de liceu sau de atletii profesionisti. Asa ca povestea unui antrenor tehnic si a unui student atlet devenit antreprenor, care si-au improvizat drumul catre unul dintre cele mai de succes branduri din lume, pare scenariu de film. Si totusi… Si totusi, “moon shoe” este prototipul a ceea ce astazi numim "waffle trainer", adica binecunoscutii pantofi de sport cu talpa ca o clatita belgiana. Modelul a primit acest nume pentru ca urmele ca de "waffle" pe care le lasa erau foarte...

Inapoi Inainte
Claudia Castrase
Interviu
Autor: Ioana Lovin

Claudia Castrase

Minimalism, linii curate, culoare, nonculoare, echilibru… Pentru designerul Claudia Castrase, hainele sunt ca niste obiecte de arta. De curand, ea a lansat colectia Pre Fall 2015, moment ce mi-a oferit pretextul perfect pentru a lansa la randul meu invitatia de a realiza impreuna un interviu. Ne-am intalnit intr-o dimineata tarzie in atelierul ei chic, situat intr-o casa de pe Intrarea Anasonului, din strada Caderea Bastiliei. Aici se intampla toata magia si tot aici am avut ocazia de a afla detalii din povestea unei femei designer care si-a transformat numele intr-un brand prezent pe piata romaneasca de mai bine de 10 ani.

Anul trecut, Claudia Castrase s-a reintors la una dintre cele mai indragite si generoase teme pe care le-a cercetat, si anume: Japonia. “Chiar zilele trecute m-am gandit de unde a pornit [aceasta pasiune] si mi-am amintit ca, in timpul facultatii, am lucrat la un film, ca asistent de costume. Designerita de costum Edith Vesperini, cea care coordona totul, era mereu imbracata in diverse variante de costum traditional japonez. Era atat de speciala si am fost atat de impresionata de ea.” Kimonourile si pantalonii de samurai, interpretati in cele mai neasteptate feluri, transformau fiecare tinuta in una de poveste. De atunci, Claudia s-a gasit adesea explorand tiparul simplu si fara pense al costumului traditional japonez. El este cel care a inspirat atat ultima ei colectie de croaziera, cat si colectia pre-fall. Cea din urma a avut parte de un traseu ale carui repere s-au conturat dintr-o serie de intamplari fericire. Lucrurile s-au legat pas cu pas pentru ca acum sa vorbim despre un proiect armonios si despre importanta muncii in echipa. “Aveam in atelier deja create mai multe piese toamna-iarna. Desi erau intr-adevar putin diferite, toate mergeau pe acelasi stil: feminitate, tipar de kimono, eleganta. Cum aveam posibilitatea sa expun piesele in Galateca, le-am pregatit sa le duc la galerie si, cand le-am vazut la un loc mi-am zis: <asta este o colectie intreaga>.” Declicul a generat dorinta de a imortaliza piesele vestimentare intr-un lookbook. Pentru realizarea lui, Claudia a adus impreuna oameni cu care a mai colaborat sau cu care isi dorea sa colaboreze. “Imi doream sa lucrez cu fotograful Roxana Enache care este foarte talentata. Pe Geanina [Pistol] o stiam de mult ca model, la fel si pe Elisabeta.” Elisabeta Gedo este stilista campaniei pe care o poti descoperi aici.

Proiectul i-a oferit Claudiei ocazia de a impartasi cu altii din responsabilitatile pe care pana nu demult era obisnuita sa si le asume in totalitate. “Inainte, cand faceam colectii si fotografii, eram obisnuita sa controlez eu tot, inclusiv sa propun outfiturile. Dar mi-am dat seama ca rolul meu este sa creez haine si ca rolul stilistului este foarte important. Si el creeaza la randul lui lookuri la care eu nu m-as fi gandit.”

claudia castrase

Adesea felul in care reusesti sa depasesti o provocare dificila poate aseza momentul respectiv in sertarul cu cele mai dragi amintiri. Asa se face ca atat intrebarea despre provocari cat si cea despre cea mai frumoasa amintire si-au gasit raspunsul in primul fashion show semnat de Claudia Castrase. In 2007, ea a fost invitata la Festivalul de Moda de la Iasi, eveniment pentru care trebuia sa creeze o colectie ce urma sa fie prezentata alaturi de proiectele altor designeri si colegi si in fata unor specialisti in industrie. “Aveam toata libertatea la dispozitie, puteam sa fac tot ce vroiam, eram eu,” isi aminteste Claudia. “Am cercetat foarte mult pentru ca aveam multe idei si, incredibil, tot Japonia a fost tema pe care am ales-o pana la urma. Atunci a fost interpretata cu totul altfel. Am preluat doar obi-ul si l-am prelucrat intr-o colectie foarte minimala. Am lucrat cu drag la ea. Faptul ca era simpla, minimala si smart business m-a dus cu gandul la numele Smart Eyesight.[…] Am facut colectia fara sa urmaresc un anumit feedback, ci doar ca ea sa fie asa cum imi doresc.” Iar feedbackul a venit cat se poate de pozitiv, ea fiind desemnata de catre un site de specialitate drept cel mai bun debut.

Despre cum s-a conturat pasiunea ei pentru design, Claudia spune ca a fost vorba despre un cumul de evenimente care au purtat-o in aceasta directie. A absolvit liceul de arte si, initial, isi dorea sa continue sa studieze pictura. Nu a fost admisa insa la facultate, iar usor-usor drumul ei s-a reconfigurat spre moda. “Nu imi pare deloc rau de schimbare, desi atunci, la varsta aceea, am fost clar inconstienta. Schimbarea a fost brusca. Era vorba despre un cu totul alt tip de desen.” Si tot usor-usor si-a asumat decizia luata. “Dupa ce am intrat la moda, m-am mai gandit sa dau la pictura timp de un an, dar tot eu mi-am dat seama ca, de fapt, moda le imbina pe toate: sculptura – pentru ca o piesa trebuie sa fie frumoasa din orice unghi, dar si pictura pentru ca e vorba despre culoare si forma”. Sunt arte care o pasionau in egala masura. De atunci s-a dedicat in totalitate designului vestimentar.

claudia castrase (3)

Moda implica arta dar si business deopotriva, domenii pe cat de diferite pe atat de necesare, iar Claudia jongleaza cu ele inca de la inceputul carierei, ea ocupandu-se si de conducerea atelierului pornit in 2003. “Este dificil pentru ca, sincer, mi-as dori sa creez toata ziua. E bine totusi sa cunosti si partea de business pentru ca te ordoneaza ca designer si creatie. Nu poti sa fii doar artist. Pana la urma. cream hainele pentru oameni si traim din asta.” In atelier, lucreaza astazi alaturi de aceiasi oameni talentati cu care lucra si in urma cu 10 ani. “E o chimie ce se intampla in atelier, cred ca numai designerii stiu asta. Poti sa faci foarte multe schite, dar in atelier se intampla schimbarile. E ceva magic. Daca esti atent si la ce spun ceilalti, ies lucruri foarte creative.” Sunt piese care isi dezvolta in feluri neasteptate povestea planificata pe hartie, iar pentru Claudia acestea sunt adesea cele memorabile. “Intamplarile sunt cele mai interesante pana la urma. Da, gandesti o colectie, gandesti niste materiale, dar multe lucruri si cele mai interesante piese ies din intamplare.”

Inspiratia este rezultatul unei sume de momente: de liniste, de cercetare, de dorinte, si, cum spunea ea mai devreme, de intamplari. Dar daca ar fi sa aleaga un cuvant care sa o defineasca, cred ca acesta ar fi: arta. Viziteaza expozitii si urmareste tot ce se intampla in lumea artei prin intermediul internetului. Dar inspiratia poate aparea pretutindeni, chiar si printre oamenii din jur. “Si Alexandrina [Hristov], prietena mea, a fost sursa de inspiratie pentru mine,” marturiseste Claudia.

Pentru ca vara este la un pas, am intrebat-o si cum isi imagineaza ea tinuta estivala perfecta. “O rochie foarte lejera, din matase naturala, realizata pe tiparul simplu de kimono, cu umeri cazuti, sandale cu flatforma si parul purtat lejer,” a fost raspunsul.

Pe lista ei de planuri de viitor se regasesc lansarea magazinului online si participarea in toamna la targuri internationale, pasi care sa ii permita sa isi largeasca clientela atat in tara cat si in strainatate. Experienta ei pe piata designului vestimentar i-a demonstrat ca: “Din fericire, vine cumva clientul potrivit. De fapt, asa se intampla, trebuie sa faci ceva ce iti place tie si cumva clientii, nu stiu de unde, vin exact cei potriviti pentru tine. De asta nu exista o concurenta intre designeri, exista o clientela pentru toata lumea.” Cum isi imagineaza ea femeia care ii poarta creatiile? Feminina, deschisa, smart, cu o latura artistica, desi poate activeaza intr-o zona business. Este o femeie careia ii place sa se joace cu hainele. Daca te regasesti printre aceste coordonate, in prezent, creatiile Claudiei Castrase sunt disponibile in showroomul ei, in magazinul Cocor, iar online pe Molecule-F si We Love Couture.

www.claudiacastrase.com

Foto: Andreea Macri

PUBLISHED ON 13.05.2015

more in Conversation Marks