AMINTIRI

Orasul ca scena pentru arta

Cand orasul devine scena pentru arta, atmosfera obisnuita a strazilor si…

CATWALK

#LoveBringsLove

45 de case de moda si designerii lor au adus un…

EDITOR'S CHOICE

Inele ca mici sculpturi purtabile

Care este piesa ta de bijuterie preferata? E o intrebare pe…

INSPIRATIE

Tres Chic

Cand m-am uitat peste tinutele participantelor la Saptamana Modei de la…

WE LIKE

Videoclipuri cu coregrafii care te...

Pot sa ma inveselesc sau, dimpotriva, sa ma balacesc in butoiul…

INSPIRATIE

Filme si tinute de vazut....

Pentru mine, din ipostaza de redactor la Petocuri.ro, marile festivaluri de…

RED CARPET

Met Gala 2021. Cod vestimentar:...

Dupa o pauza de un an, Met Gala a revenit ieri…

Hot Trend

Cum mai arata relatia noastra cu machiajul

Distantarea sociala a provocat, vrand-nevrand, si o distantare intre noi si lumea machiajului. Multe activitati pentru care ne aranjam in functie de stilul nostru inainte de a iesi din casa au disparut o perioada buna, iar, cand situatia a revenit cat de cat la ritmul pe care il aveam inainte de pandemie, unele dintre noi am reluat relatia obisnuita pe care o aveam cu machiajul, altele, cum e si cazul meu, nu chiar. Stii exercitiile alea in care iti imaginezi ce ai alege daca ar trebui sa pastrezi trei obiecte din viata ta, fie ca mergi pe o insula pustie, fie ca nu. Ei bine, daca m-ar fi intrebat cineva asta in legatura cu trusa mea de machiaj (destul de minimalista de altfel), pana in luna martie a anului trecut, as fi raspuns ca pot renunta la orice altceva, atata timp cat nu e vorba despre anticearcan, eyeliner si mascara. Consideram ca m-as putea descurca bine-mersi cu aceste trei produse. Eyelinerul era o emblema a machiajului meu. Ani de zile, am trasat atatea linii alungite pe pleoapele superioare, incat am ajuns sa am impresia ca le-as putea face si fara ajutorul oglinzii. Cand m-am trezit, la un moment dat, in situatia de a incerca asta, a devenit cat se poate de clar ca nu, nu pot de fapt. Dupa luna martie a anului trecut, am descoperit ca, totusi, pot si fara ey...

Inapoi Inainte
Claudia Castrase
Interviu
Autor: Ioana Lovin

Claudia Castrase

Minimalism, linii curate, culoare, nonculoare, echilibru… Pentru designerul Claudia Castrase, hainele sunt ca niste obiecte de arta. De curand, ea a lansat colectia Pre Fall 2015, moment ce mi-a oferit pretextul perfect pentru a lansa la randul meu invitatia de a realiza impreuna un interviu. Ne-am intalnit intr-o dimineata tarzie in atelierul ei chic, situat intr-o casa de pe Intrarea Anasonului, din strada Caderea Bastiliei. Aici se intampla toata magia si tot aici am avut ocazia de a afla detalii din povestea unei femei designer care si-a transformat numele intr-un brand prezent pe piata romaneasca de mai bine de 10 ani.

Anul trecut, Claudia Castrase s-a reintors la una dintre cele mai indragite si generoase teme pe care le-a cercetat, si anume: Japonia. “Chiar zilele trecute m-am gandit de unde a pornit [aceasta pasiune] si mi-am amintit ca, in timpul facultatii, am lucrat la un film, ca asistent de costume. Designerita de costum Edith Vesperini, cea care coordona totul, era mereu imbracata in diverse variante de costum traditional japonez. Era atat de speciala si am fost atat de impresionata de ea.” Kimonourile si pantalonii de samurai, interpretati in cele mai neasteptate feluri, transformau fiecare tinuta in una de poveste. De atunci, Claudia s-a gasit adesea explorand tiparul simplu si fara pense al costumului traditional japonez. El este cel care a inspirat atat ultima ei colectie de croaziera, cat si colectia pre-fall. Cea din urma a avut parte de un traseu ale carui repere s-au conturat dintr-o serie de intamplari fericire. Lucrurile s-au legat pas cu pas pentru ca acum sa vorbim despre un proiect armonios si despre importanta muncii in echipa. “Aveam in atelier deja create mai multe piese toamna-iarna. Desi erau intr-adevar putin diferite, toate mergeau pe acelasi stil: feminitate, tipar de kimono, eleganta. Cum aveam posibilitatea sa expun piesele in Galateca, le-am pregatit sa le duc la galerie si, cand le-am vazut la un loc mi-am zis: <asta este o colectie intreaga>.” Declicul a generat dorinta de a imortaliza piesele vestimentare intr-un lookbook. Pentru realizarea lui, Claudia a adus impreuna oameni cu care a mai colaborat sau cu care isi dorea sa colaboreze. “Imi doream sa lucrez cu fotograful Roxana Enache care este foarte talentata. Pe Geanina [Pistol] o stiam de mult ca model, la fel si pe Elisabeta.” Elisabeta Gedo este stilista campaniei pe care o poti descoperi aici.

Proiectul i-a oferit Claudiei ocazia de a impartasi cu altii din responsabilitatile pe care pana nu demult era obisnuita sa si le asume in totalitate. “Inainte, cand faceam colectii si fotografii, eram obisnuita sa controlez eu tot, inclusiv sa propun outfiturile. Dar mi-am dat seama ca rolul meu este sa creez haine si ca rolul stilistului este foarte important. Si el creeaza la randul lui lookuri la care eu nu m-as fi gandit.”

claudia castrase

Adesea felul in care reusesti sa depasesti o provocare dificila poate aseza momentul respectiv in sertarul cu cele mai dragi amintiri. Asa se face ca atat intrebarea despre provocari cat si cea despre cea mai frumoasa amintire si-au gasit raspunsul in primul fashion show semnat de Claudia Castrase. In 2007, ea a fost invitata la Festivalul de Moda de la Iasi, eveniment pentru care trebuia sa creeze o colectie ce urma sa fie prezentata alaturi de proiectele altor designeri si colegi si in fata unor specialisti in industrie. “Aveam toata libertatea la dispozitie, puteam sa fac tot ce vroiam, eram eu,” isi aminteste Claudia. “Am cercetat foarte mult pentru ca aveam multe idei si, incredibil, tot Japonia a fost tema pe care am ales-o pana la urma. Atunci a fost interpretata cu totul altfel. Am preluat doar obi-ul si l-am prelucrat intr-o colectie foarte minimala. Am lucrat cu drag la ea. Faptul ca era simpla, minimala si smart business m-a dus cu gandul la numele Smart Eyesight.[…] Am facut colectia fara sa urmaresc un anumit feedback, ci doar ca ea sa fie asa cum imi doresc.” Iar feedbackul a venit cat se poate de pozitiv, ea fiind desemnata de catre un site de specialitate drept cel mai bun debut.

Despre cum s-a conturat pasiunea ei pentru design, Claudia spune ca a fost vorba despre un cumul de evenimente care au purtat-o in aceasta directie. A absolvit liceul de arte si, initial, isi dorea sa continue sa studieze pictura. Nu a fost admisa insa la facultate, iar usor-usor drumul ei s-a reconfigurat spre moda. “Nu imi pare deloc rau de schimbare, desi atunci, la varsta aceea, am fost clar inconstienta. Schimbarea a fost brusca. Era vorba despre un cu totul alt tip de desen.” Si tot usor-usor si-a asumat decizia luata. “Dupa ce am intrat la moda, m-am mai gandit sa dau la pictura timp de un an, dar tot eu mi-am dat seama ca, de fapt, moda le imbina pe toate: sculptura – pentru ca o piesa trebuie sa fie frumoasa din orice unghi, dar si pictura pentru ca e vorba despre culoare si forma”. Sunt arte care o pasionau in egala masura. De atunci s-a dedicat in totalitate designului vestimentar.

claudia castrase (3)

Moda implica arta dar si business deopotriva, domenii pe cat de diferite pe atat de necesare, iar Claudia jongleaza cu ele inca de la inceputul carierei, ea ocupandu-se si de conducerea atelierului pornit in 2003. “Este dificil pentru ca, sincer, mi-as dori sa creez toata ziua. E bine totusi sa cunosti si partea de business pentru ca te ordoneaza ca designer si creatie. Nu poti sa fii doar artist. Pana la urma. cream hainele pentru oameni si traim din asta.” In atelier, lucreaza astazi alaturi de aceiasi oameni talentati cu care lucra si in urma cu 10 ani. “E o chimie ce se intampla in atelier, cred ca numai designerii stiu asta. Poti sa faci foarte multe schite, dar in atelier se intampla schimbarile. E ceva magic. Daca esti atent si la ce spun ceilalti, ies lucruri foarte creative.” Sunt piese care isi dezvolta in feluri neasteptate povestea planificata pe hartie, iar pentru Claudia acestea sunt adesea cele memorabile. “Intamplarile sunt cele mai interesante pana la urma. Da, gandesti o colectie, gandesti niste materiale, dar multe lucruri si cele mai interesante piese ies din intamplare.”

Inspiratia este rezultatul unei sume de momente: de liniste, de cercetare, de dorinte, si, cum spunea ea mai devreme, de intamplari. Dar daca ar fi sa aleaga un cuvant care sa o defineasca, cred ca acesta ar fi: arta. Viziteaza expozitii si urmareste tot ce se intampla in lumea artei prin intermediul internetului. Dar inspiratia poate aparea pretutindeni, chiar si printre oamenii din jur. “Si Alexandrina [Hristov], prietena mea, a fost sursa de inspiratie pentru mine,” marturiseste Claudia.

Pentru ca vara este la un pas, am intrebat-o si cum isi imagineaza ea tinuta estivala perfecta. “O rochie foarte lejera, din matase naturala, realizata pe tiparul simplu de kimono, cu umeri cazuti, sandale cu flatforma si parul purtat lejer,” a fost raspunsul.

Pe lista ei de planuri de viitor se regasesc lansarea magazinului online si participarea in toamna la targuri internationale, pasi care sa ii permita sa isi largeasca clientela atat in tara cat si in strainatate. Experienta ei pe piata designului vestimentar i-a demonstrat ca: “Din fericire, vine cumva clientul potrivit. De fapt, asa se intampla, trebuie sa faci ceva ce iti place tie si cumva clientii, nu stiu de unde, vin exact cei potriviti pentru tine. De asta nu exista o concurenta intre designeri, exista o clientela pentru toata lumea.” Cum isi imagineaza ea femeia care ii poarta creatiile? Feminina, deschisa, smart, cu o latura artistica, desi poate activeaza intr-o zona business. Este o femeie careia ii place sa se joace cu hainele. Daca te regasesti printre aceste coordonate, in prezent, creatiile Claudiei Castrase sunt disponibile in showroomul ei, in magazinul Cocor, iar online pe Molecule-F si We Love Couture.

www.claudiacastrase.com

Foto: Andreea Macri

PUBLISHED ON 13.05.2015

more in Conversation Marks