HOT TREND

Imbracamintea matlasata. Cat de cool...

Imbracamintea matlasata este nelipsita de pe scena tendintelor pentru sezonul rece,…

AMINTIRI

Orasul ca scena pentru arta

Cand orasul devine scena pentru arta, atmosfera obisnuita a strazilor si…

CATWALK

#LoveBringsLove

45 de case de moda si designerii lor au adus un…

EDITOR'S CHOICE

Inele ca mici sculpturi purtabile

Care este piesa ta de bijuterie preferata? E o intrebare pe…

INSPIRATIE

Tres Chic

Cand m-am uitat peste tinutele participantelor la Saptamana Modei de la…

WE LIKE

Videoclipuri cu coregrafii care te...

Pot sa ma inveselesc sau, dimpotriva, sa ma balacesc in butoiul…

INSPIRATIE

Filme si tinute de vazut....

Pentru mine, din ipostaza de redactor la Petocuri.ro, marile festivaluri de…

Hot Trend

Cum mai arata relatia noastra cu machiajul

Distantarea sociala a provocat, vrand-nevrand, si o distantare intre noi si lumea machiajului. Multe activitati pentru care ne aranjam in functie de stilul nostru inainte de a iesi din casa au disparut o perioada buna, iar, cand situatia a revenit cat de cat la ritmul pe care il aveam inainte de pandemie, unele dintre noi am reluat relatia obisnuita pe care o aveam cu machiajul, altele, cum e si cazul meu, nu chiar. Stii exercitiile alea in care iti imaginezi ce ai alege daca ar trebui sa pastrezi trei obiecte din viata ta, fie ca mergi pe o insula pustie, fie ca nu. Ei bine, daca m-ar fi intrebat cineva asta in legatura cu trusa mea de machiaj (destul de minimalista de altfel), pana in luna martie a anului trecut, as fi raspuns ca pot renunta la orice altceva, atata timp cat nu e vorba despre anticearcan, eyeliner si mascara. Consideram ca m-as putea descurca bine-mersi cu aceste trei produse. Eyelinerul era o emblema a machiajului meu. Ani de zile, am trasat atatea linii alungite pe pleoapele superioare, incat am ajuns sa am impresia ca le-as putea face si fara ajutorul oglinzii. Cand m-am trezit, la un moment dat, in situatia de a incerca asta, a devenit cat se poate de clar ca nu, nu pot de fapt. Dupa luna martie a anului trecut, am descoperit ca, totusi, pot si fara ey...

Inapoi Inainte
Andrea Szilagyi. NES, mai mult decat niste pantofi frumosi
Inspiratie
Autor: Ioana Lovin

Andrea Szilagyi. NES, mai mult decat niste pantofi frumosi

Nascuta la Oradea, Andrea Szilagyi locuieste in prezent intr-un sat din Ungaria, calatorind des spre Romania si Franta. A absolvit studiile la facultatea UNArte din Bucuresti si la Studio-ul Bercot din Paris, iar, dupa colaborari cu diferiti designeri, a ales sa fondeze propriul brand de incaltaminte, pe care l-a numit NES. Si, pentru ca nu isi dorea sa realizeze doar niste pantofi frumosi cu care sa se alinieze la supraproductia ce defineste industria modei, a ales sa dezvolte afacerea dintr-o perspectiva etica.

Brandul s-a nascut in 2004. De la bun inceput, am avut in vedere faptul ca nu-mi sunt indiferente conditiile in care se produc pantofii mei. Totodata, mi-am dat seama ca, lucrand pentru altii, nu pot avea suficient de multa grija de conditiile de productie, de sursa de ingrediente, de modul de distributie. Anul acesta, cand am relansat brandul dupa 5 ani, am simtit nevoia aceasta si mai evident. Pur si simplu, nu mai gaseam pantofi ecofriendly, care sunt produsi in conditii clare, vizibile, transparente si, in acelasi timp, sunt frumosi si nu sunt confectionati din textil care se uzeaza extrem de repede. Asa ca am inceput sa caut alte solutii de productie si surse de achizitionare, cu mai mare respect fata de oameni si natura.”

Am cunoscut-o pe Andrea in urma cu putin timp, la evenimentul de lansare a colectiei de iarna. Aceasta cuprinde pantofi, ghete, cizme, un model de portofel si un rucsac incapator. Unul dintre materialele cheie, fetrul, este produs la fabrica Siderma din Bucuresti, pielea este colorata vegetal in degradeuri subtile, iar un alt element menit sa iti capteze atentia este faptul ca pantofii pot fi purtati ca atare sau transformati in piese mai calduroase, prin atasarea unor accesorii care imbraca piciorul. Din acest an, designerul si-a propus sa intampine fiecare anotimp cu cate o noua colectie. De ce? “Pentru ca imi place sa lucrez intr-un ritm continuu si prefer sa fac colectii mici, de cate 3-4 modele adecvate fiecarui sezon. E mult mai adaptabil acest sistem de lucru, iar pentru client e mai inteligibil,” spune ea. Toate detaliile NES ilustreaza de la bun inceput o identitate de brand altfel, despre care iti doresti sa afli mai multe.

Acest “altfel” este insotit, bineinteles, de avantajele si dezavantajele lui. Pentru Andrea Szilagyi, balanta inclina clar spre primele, lucru ce o motiveaza sa continue aceasta calatorie antreprenoriala. “Avantajul este ca sunt multumita de ceea ce fac, lucrez cu oameni care gandesc asemanator cu mine, iar, in ceea ce priveste clientela lui NES, pe langa faptul ca are gustul bine definit, este constienta de impactul ei ecologic si social. Se bucura cand afla de conditiile etice de productie, ceea ce rezulta ca ajung sa am si cumparatori preocupati de probleme asemanatoare. Din acest punct de vedere, mediul meu de lucru este extrem de placut […].”

Atentia designerului fata de mediu se reflecta si in alegerea fabricii unde sunt realizati pantofii ce poarta semnatura NES. Situata in Nyiregyhaza, o localitate din estul Ungariei, aceasta are 28 de angajati. “Incinta actuala a fabricii a fost gata la inceputul anului, constructia fiind partial finantata din fonduri europene pentru dezvoltare durabila. Fabrica obtine o parte din electricitate prin panouri solare si se incalzeste integral cu biomasa, respectiv cu samburi de visine, obtinuti din productia de conserve de visine din zona.” Mai mult decat atat, fabrica este parte dintr-un program de reintegrare in societate. Cativa detinuti invata aici cum sa realizeze fete si talpi de pantofi, obtinand astfel atat un venit, cat si calificarea intr-o meserie noua. “Chiar unul dintre motivele pentru care am reinceput sa fac pantofi este faptul ca am gasit aceasta fabrica,” marturiseste Andrea Szilagyi. De partea dezavantajelor, se afla costurile mai mari pentru materia prima si pentru productie, precum si necesitatea unei investitii mai mari de atentie si de timp in fiecare etapa: de la productie, la livrare si pana la serviciul post-vanzare.

Pantofii NES sunt realizati din piele naturala, o alegere ce poate fi privita ca o contradictie in abordarea ecofriendly. “In primul rand, pantofii din material textil se uzeaza extrem de repede si trebuie sa cumperi o pereche noua destul de des, ceea ce implica sa <arunci> o gramada de talpa, ata, lipici, munca. Folosind piele, pot sa-mi permit sa ofer garantie pe viata pentru produsele mele,” spune ea despre unul dintre motivele din spatele acestei decizii. Un alt motiv este ca pielea folosita de ea reprezinta un produs auxiliar, provenind de la animale crescute pentru carne, nu pentru industria modei. “Cat timp mancam carnea lor, mi se pare o chestie ipocrita sa nu folosim pielea, care este un material nobil, mai durabil decat inlocuitorii si care respira natural. Iar pielea preparata intr-un mod prietenos cu natura si vopsita vegetal se descompune complet in natura, relativ repede, fara sa dauneze. Cu toate acestea, planuiesc pentru urmatoarea colectie o linie complet vegana si una din piele reciclata, cum am mai si facut in 2008-2009.”

Cand vorbeste despre inspiratie, orice din jurul ei se poate transforma in sursa de creativitate. “Ma inspira tot – muzica, mancare, film, oameni, povesti, ambiante – dar in primul rand nevoile mele, drumul propriu,” spune Andrea, care este la randul ei mai mult decat un designer de pantofi. Ea lucreaza si ca instructor de yoga. Cum o vor inspira propriile experiente de viata sa contureze urmatorul capitol din povestea NES, vom afla mai multe in primavara lui 2016.

Fotografii: Alex Negulescu / arekkusu.ro

PUBLISHED ON 08.12.2015

more in Conversation Marks