EDITOR'S CHOICE

Bretonul scurt. De la Audrey...

Bretonul reprezinta una dintre cele mai simple variante de a obtine…

EDITOR'S CHOICE

Culorile. Mic glosar de interpretari...

O culoare poate lua forma unui obiect sau numele unui designer,…

EDITOR'S CHOICE

Wrapped Around Your Finger

Inelele sunt cele mai fotografiate bijuterii din telefonul meu. Am observat…

INSPIRATIE

Pulover sau cardigan?

Pulover sau cardigan? Este intrebarea care mi-a venit in minte zilele…

EDITOR'S CHOICE

Acasa. “Work in progress”.

Acasa ramane “work in progress”, indiferent cat timp a trecut de…

PARTENERIAT MEDIA

Castigatorii Digital Divas Awards 2024

Cea de-a 12-a editie Digital Divas Awards a avut loc, pe…

INSPIRATIE

I am: Celine Dion. O...

Celine Dion e printre putinii artisti care se regasesc pe coloana…

Editor's Choice

Puzzle-uri de tot felul

Puzzle-urile se afla in topul cadourilor mele din ultima perioada, oferite si primite deopotriva. Cele clasice ma conecteaza instant la momente dragi din copilarie, iar asta le garanteaza un loc special pe viata. Printre cele din amintirile recente, unele au primit inca o dimensiune, chiar si lumini led, si au devenit fragmente in miniatura din lumea inconjuratoare. Doua imagini compuse din sute de piese din carton stau si azi agatate de un perete in apartamentul in care am crescut. Au fost munca in echipa daca punem la socoteala sprijinul moral oferit. Altfel, contributia mea n-a fost una semnificativa - eram prea mica si nerabdatoare, dar mi s-a intiparit in minte perioada in care au fost facute si bucuria starnita de lungile cautari incheiate cu cate o reusita. De curand, am construit un puzzle 3D, primit cadou de ziua mea. O sera cu o atmosfera calda, la care visez, de mult timp, in viata reala si pe care o am, deocamdata, la o dimensiune care sa-i permita sa stea printre cartile din biblioteca. Mi-a luat cateva ore bune sa asez fiecare piesa la locul ei, intr-o ordine urmata cu atentie si rabdare. Pe masura ce dadeam paginile manualului de instructiuni, sera mea capata o forma din ce in ce mai clara. O scara serpuita, un dulapior, o ladita cu flori, o carte, dou...

Inapoi Inainte
Tinutele de pe covorul rosu. De la declaratie de stil la manifest pentru o societate mai buna.
#PeCovorulRosu
Autor: Ioana Lovin

Tinutele de pe covorul rosu. De la declaratie de stil la manifest pentru o societate mai buna.

Tinutele purtate de celebritati pe covorul rosu devin surse generoase de continut in media si, odata cu asta, surse de inspiratie in materie de stil. Imortalizate in imagini, acestea fac inconjurul lumii si influenteaza alegerile viitoare ale celor care le privesc si rezoneaza fie cu un anumit detaliu al unei piese vestimentare, cu un accesoriu, o coafura sau un machiaj, fie cu un look complet sau cu o combinatie de elemente.

Pentru ca mesajul pe care il transmite o tinuta purtata pe covorul rosu este preluat atat de usor si dus la destinatari multipli, atunci cand au considerat ca gestul lor poate fi de ajutor, celebritatile i-au imbogatit continutul. Dintr-o declaratie de stil, imbracamintea a fost transformata intr-un manifest pentru o societate mai buna.

In astfel de situatii, tinutele nu au mai fost dictate doar de preferintele lor vestimentare, ci si de cauza pe care doreau sa o sustina. Lupta impotriva rasismului, homofobiei, sexismului, a discriminarii de orice fel, lupta impotriva hartuirii si violentei asupra femeilor, lupta impotriva HIV/SIDA sau incurajarea oamenilor sa mearga la vot reprezinta cateva exemple.

MOMENTE MEMORABILE DE PE COVORUL ROSU

Frenezia existenta astazi in jurul alegerilor vestimentare ale starurilor care pasesc pe covorul rosu nu a fost asa dintotdeauna. Privind in urma, e greu de identificat momentul care a declansat totul. Poate si pentru ca nu este vorba despre un singur moment, ci mai degraba despre un cumul de intamplari.

Conform TheGuardian.com, in cartea Made for Each Other: Fashion and The Academy Awards (Facute una pentru cealalta: Moda si Gala Premiilor Academiei), Browyn Cosgrave considera ca tinuta actritei Barbra Streisand de la Oscarurile din 1969 a marcat inceputul unei etape de doua decenii, in care individualitatea si exprimarea personala au dominat Premiile Academiei.

Streisand era nominalizata, in acel an, la categoria Cea mai buna actrita (a castigat atunci, la egalitate cu Audrey Hepburn). Era o ocazie importanta pentru care si-a dorit o tinuta pe masura. Artista a povestit celor de la W Magazine ca avea doua alternative la dispozitie. Cum una dintre ele ii parea frumoasa, dar conservatoare, a mers pe cealalta varianta, o tinuta cu paiete, semnata de Arnold Scaasi, cu care a facut furori in intreaga lume. Simplul fapt ca era compusa din pantaloni o facea deja o alegere neconventionala, insa atentia asupra acestui detaliu a fost depasita de cea acordata materialului din care a fost realizata tinuta. Spre surprinderea actritei si nu numai, acesta s-a dovedit a fi transparent in lumina puternica.

Atunci cand intalnesc expresia tinute memorabile de pe covorul rosu, sunt cateva imagini care imi vin in minte primele. Una dintre ele o prezinta pe Bjork, cu rochia lebada, creata de Marjan Pejoski si purtata de artista la Oscarurile din 2001. Alegerea ei a starnit valuri de reactii, multe negative, dar fiecare dintre ele nu a facut altceva decat sa-i consolideze locul in memoria oamenilor. La aceste reactii, a contribuit si faptul ca artista a transformat mersul pe covorul rosu intr-un mic performance si a lasat pe jos, din loc in loc, cate un ou. Deloc intamplator, 15 ani mai tarziu, creatia vestimentara nu a lipsit din expozitia dedicata lui Bjork, gazduita de MoMA.

O alta imagine care si-a pastrat claritatea in timp este cea cu Halle Berry in rochia Elie Saab, la Premiile Academiei din 2002, cand interpretarea ei din filmul Monster’s Ball i-a adus Oscarul. Berry a devenit, atunci, prima actrita de culoare care a castigat Oscarul pentru un rol principal.

Intens discutata si analizata in media, rochia Versace, cu decolteu adanc, purtata de Jennifer Lopez la Premiile Grammy din 2000, mi s-a intiparit si ea in minte. Mai este, apoi, tinuta Christian Dior purtata de Jennifer Lawrence, la Gala Oscarurilor din 2013. Chiar daca actrita s-a impiedicat de ea cand a urcat pe scena pentru a primi trofeul pentru cea mai buna actrita in rol secundar (Silver Linings Playbook), rochia buclucasa ramane memorabila prin designul ei.


Halle Berry, in imaginea din stanga / Jennifer Lopez, in dreapta

Jennifer Lawrence, in fotografia din stanga / Sarah Jessica Parker, in dreapta

Imi amintesc, de asemenea, tinuta Ritei Moreno de la Oscarurile de anul trecut. M-a impresionat sa aflu ca, desi cu cateva modificari in partea de top, era aceeasi rochie pe care Moreno a purtat-o in 1962, cand interpretarea din musicalul West Side Story i-a adus Oscarul pentru cea mai buna actrita in rol secundar. Am si o tinuta favorita de la Met Gala, mai exact de la evenimentul din 2013, cand a fost celebrata expozitia Punk: From Chaos To Couture. Este vorba despre rochia Giles Deacon, purtata de Sarah Jessica Parker impreuna cu un accesoriu Philip Treacy si o pereche de cizme Christian Louboutin.

Evenimentele cu covor rosu au codul lor vestimentar. La galele dedicate cinematografiei, eleganta este dusa la cote maxime, pe cand, in cazul galelor din industria muzicala, intalnim tinute cu un stil mai degraba neconventional. Mai sunt si premierele de film, unde am observat din ce in ce mai des, in ultima perioada, obiceiul ca actorii sa poarte tinute inspirate de personajele pe care le interpreteaza. Moda devine, in acest mod, un instrument de promovare a acelor productii cinematografice.


Amber Heard la premiera filmului Aquaman, desfasurata la Londra in noiembrie 2018

Exista si cel putin un eveniment care isi schimba codul vestimentar de la an la an. Ma refer aici la Met Gala, supranumita si “Oscarurile Modei” sau “Oscarurile Coastei de Est”. Vestimentatia fiecarei editii este influentata de tema expozitiei organizate de The Costume Institute la The Metropolitan Museum of Art din New York. Astfel, invitatii ofera, prin imbracamintea lor, interpretari originale conceptelor prezentate de curatorii expozitiilor.

DE LA “CE TINUTA PORTI?” LA “CE CAUZA SUSTII?”


Natalie Portman, Jessica Chastain, Octavia Spencer si America Ferrera

Edgar Ramirez la Globurile de Aur din 2018, in fotografia din stanga / Lupita Nyong’o si Sam Rockwell la Premiile BAFTA 2018, in imaginea din dreapta

Covorul rosu este un spatiu bun de promovare, iar artistii nu au intarziat sa exploreze oportunitatile pe care le ofera si pentru a aduce la lumina problemele cu care se confrunta societatea, de a face cunoscute anumite initiative si de a indemna oamenii sa devina parte din solutie.

Miscarile #MeToo si Time’s Up, care au urmat scandalului Harvey Weinstein, cand zeci de femei din industria cinematografiei l-au acuzat pe producator de hartuire, agresiuni sexuale si viol, au afectat, asa cum era de asteptat, si atmosfera de pe covorul rosu. Asta cu atat mai mult cu cat au fost scosi la lumina si alti agresori din lumea filmului si nu numai. Anul trecut, femeile din cinematografie si televiziune au pasit pe covorul rosu de la Globurile de Aur, aproape in exclusivitate, in tinute negre, in semn de solidaritate cu victimele abuzului sexual. Gestul lor a adus multa vizibilitate initiativei Time’s Up, lansata la inceputul lui ianuarie 2018, cu scopul de a combate inegalitatea si de a proteja femeile de hartuiri si agresiuni sexuale la locul de munca.

Pentru a sublinia faptul ca nu este vorba despre o problema a Hollywoodului, ci a societatii in care traim, manifestul artistelor a continuat si la Premiile BAFTA de la Londra. Invitatele au pasit din nou imbracate in negru pe covorul rosu. In aceste situatii, chiar daca atentia s-a orientat spre tinute, mesajul lor comun a fost mult mai puternic decat designul fiecareia in parte.

Demersul artistelor pe covorul rosu si-a gasit sprijin si in randul barbatilor. Am vazut si in cazul lor tinute integral negre si/sau insigne cu logo-uri ca Time’s Up sau #HeForShe (o miscare globala de solidaritate pentru egalitate de gen). Pentru ca astfel de initiative sa schimbe lumea in care traim in una mai buna, este nevoie ca ele sa fie sustinute de cat mai multe voci si nu doar de cele asupra carora se rasfrange inegalitatea.

Chiar daca exprimata intr-o forma mult mai subtila pe covorul rosu, solidaritatea pentru Time’s Up a continuat si la editia Globurilor de Aur din acest an. Am vazut bratari si panglici cu textul Time’s Up X2, numele campaniei prin care se urmareste dublarea numarului de femei in functii de conducere.


Ryan Gosling si Rachel McAdams, in imaginea din stanga / Lena Waithe, in fotografia din dreapta

Nu stiu o alta cauza care sa fi schimbat covorul rosu atat de radical, insa au mai existat, de-a lungul timpului, si alte cauze sustinute de artisti, inclusiv, prin intermediul hainelor sau al unui accesoriu. De exemplu, la MTV Movie Awards din 2005, Ryan Gosling a purtat un tricou alb, imprimat cu cuvantul Darfur, care facea referire la criza umanitara din Darfur, Sudan. Tot pentru un tricou alb cu mesaj, de aceasta data cu textul “I am a voter.” (Sunt o votanta.), a optat si Tracee Ellis Ross, anul trecut la American Music Awards. Asta se intampla cu aproape o luna inaintea alegerilor de la jumatatea mandatului din Statele Unite. La editia Met Gala din 2018, al carei cod vestimentar a fost inspirat de expozitia Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination (Corpuri edenice: Moda si imaginatia catolica), actrita, scenarista si producatoarea Lena Waithe a purtat o tinuta Carolina Herrera, cu o pelerina cu steagul in culorile curcubeului, simbol al comunitatii LGBT+ din care face si ea parte. Curcubeul purtat de Waithe a inclus si maro si negru, pentru a oferi vizibilitate si sustinere persoanelor de culoare din comunitatea LGBT+. Exemplele mentionate de mine acopera doar o parte dintre momentele in care artistii au folosit moda pentru a-si exprima pozitia si, totodata, sprijinul fata de diferite cauze sociale sau politice. Ele reusesc, totusi, sa arate notoritatea pe care o pot aduce aceste decizii vestimentare pe covorul rosu.

Lumea nu se schimba cu o tinuta, nu crede nimeni asta. Totusi, lumea incepe sa se schimbe – chiar si putin – atunci cand oamenii vorbesc despre problemele cu care se confrunta societatea in care traim. Asa invatam mai mult despre noi si despre ceilalti. Si da, se intampla, uneori, ca o tinuta vestimentara sa porneasca astfel de conversatii.

Tinutele de pe covorul rosu. De la declaratie de stil la manifest pentru o societate mai buna face parte dintr-o serie de mai multe articole dedicate covorului rosu. Le vei gasi pe toate aici: #pecovorulrosu.

Sursa foto: Hepta.ro / In fotografia principala sunt, de la stanga la dreapta, Reese Witherspoon, Eva Longoria, Salma Hayek si Ashley Judd;
Linkuri: contul de Instagram al publicatiei Fucsia si contul de Instagram al Academiei Americane de Film.

Corectura: Intr-o versiune anterioara a acestui articol, am mentionat insigne si panglici cu Time’s Up X2, in loc de bratari si panglici.

PUBLISHED ON 08.02.2019

more in Fashion Etc