HOT TREND

Imbracamintea matlasata. Cat de cool...

Imbracamintea matlasata este nelipsita de pe scena tendintelor pentru sezonul rece,…

AMINTIRI

Orasul ca scena pentru arta

Cand orasul devine scena pentru arta, atmosfera obisnuita a strazilor si…

CATWALK

#LoveBringsLove

45 de case de moda si designerii lor au adus un…

EDITOR'S CHOICE

Inele ca mici sculpturi purtabile

Care este piesa ta de bijuterie preferata? E o intrebare pe…

INSPIRATIE

Tres Chic

Cand m-am uitat peste tinutele participantelor la Saptamana Modei de la…

WE LIKE

Videoclipuri cu coregrafii care te...

Pot sa ma inveselesc sau, dimpotriva, sa ma balacesc in butoiul…

INSPIRATIE

Filme si tinute de vazut....

Pentru mine, din ipostaza de redactor la Petocuri.ro, marile festivaluri de…

Hot Trend

Cum mai arata relatia noastra cu machiajul

Distantarea sociala a provocat, vrand-nevrand, si o distantare intre noi si lumea machiajului. Multe activitati pentru care ne aranjam in functie de stilul nostru inainte de a iesi din casa au disparut o perioada buna, iar, cand situatia a revenit cat de cat la ritmul pe care il aveam inainte de pandemie, unele dintre noi am reluat relatia obisnuita pe care o aveam cu machiajul, altele, cum e si cazul meu, nu chiar. Stii exercitiile alea in care iti imaginezi ce ai alege daca ar trebui sa pastrezi trei obiecte din viata ta, fie ca mergi pe o insula pustie, fie ca nu. Ei bine, daca m-ar fi intrebat cineva asta in legatura cu trusa mea de machiaj (destul de minimalista de altfel), pana in luna martie a anului trecut, as fi raspuns ca pot renunta la orice altceva, atata timp cat nu e vorba despre anticearcan, eyeliner si mascara. Consideram ca m-as putea descurca bine-mersi cu aceste trei produse. Eyelinerul era o emblema a machiajului meu. Ani de zile, am trasat atatea linii alungite pe pleoapele superioare, incat am ajuns sa am impresia ca le-as putea face si fara ajutorul oglinzii. Cand m-am trezit, la un moment dat, in situatia de a incerca asta, a devenit cat se poate de clar ca nu, nu pot de fapt. Dupa luna martie a anului trecut, am descoperit ca, totusi, pot si fara ey...

Inapoi Inainte
Iris Apfel. Un icon (nu chiar) din intamplare.
Fashion Icon
Autor: Ioana Lovin

Iris Apfel. Un icon (nu chiar) din intamplare.

Ochelari de vedere, cu rame mari, rotunde, cel mai adesea, negre, bratari supradimensionate, insiruite la incheietura fiecarei maini, si coliere suprapuse in jurul gatului… Nu pot sa ma gandesc la Iris Apfel fara a avea in minte aceasta imagine accesorizata cu o iscusinta extraordinara. Ea incadreaza in aceeasi tinuta obiecte din perioade si locuri diferite, cu stiluri intre care nu m-as fi gandit vreodata ca poate exista un dialog, dar exista. Uneori, alegerile ei se imbina atat de bine incat piesele par un singur accesoriu, conceput cap-coada de un designer, chiar daca, inainte de Iris Apfel, nu aveau nimic in comun.

Cred ca am auzit, pentru prima oara, de ea in urma cu mai bine de un deceniu, cand a strabatut pana la mine unul dintre valurile starnite in intreaga lume de expozitia Rara Avis: Selections from the Iris Apfel Collection, organizata in 2005 de The Costume Institute de la Metropolitan Museum din New York.


Iris Apfel la prezentarea colectiei Naeem Khan SS 2017, in cadrul Saptamanii Modei de la New York

Dupa ce s-a deschis Rara Avis la Costume Institute de la Metropolitan Museum of Art, lumea imi tot spunea ca am devenit senzatie peste noapte.
“Asa este”, raspundeam eu. “Doar ca noaptea mea a durat 70 de ani.”
Fragment din cartea Iris Apfel: Accidental Icon, 2018

Mult timp, am admirat-o doar pentru stilul ei nonconformist si pentru cate o declaratie buna de transformat in motto pentru o viata cu zambetul pe buze, dar nu am cautat dincolo de aceste detalii. In urma cu cateva luni, am urmarit insa documentarul Iris, realizat de Albert Maysles, si m-am atasat iremediabil de protagonista lui. Asa am aflat si povestea din spatele expozitiei care i-a adus celebritatea, despre care nu stiam ca a fost, de fapt, un plan B pus in aplicare de reprezentantii muzeului atunci cand proiectul conceput de ei initial pentru acea toamna a fost anulat. Curatorul Harold Koda s-a gandit ca timpul scurt pe care il aveau la dispozitie le-ar permite sa organizeze o expozitie dedicata accesoriilor, mai ales pentru ca stia deja persoana la care sa apeleze pentru piese. Cunostea colectia impresionanta adunata de-a lungul vietii de Iris Apfel si, punctual, a mai colaborat cu ea pe diferite proiecte.

Conceptul expozitiei s-a slefuit din mers si, intr-un final, acesta a ilustrat puterea transformatoare a accesoriilor prin intermediul a zeci de tinute si a sute de accesorii, toate din garderoba lui Apfel. Desi fara prea multa promovare, expozitia a avut parte de un succes imens si de recenzii pe masura. Entuziasmul cu care a fost primita de cei care au vazut-o primii a starnit curiozitatea celorlalti, iar publicul a devenit din ce in ce mai mare. Asa ca, la 84 de ani, Iris Apfel a devenit o “starleta geriatrica”, dupa cum s-a autodefinit cu umorul care ii caracterizeaza discursul.

Uneori, planul B este cel mai bun plan

Expozitia a fost dorita si de alte muzee si a continuat in formule adaptate pentru fiecare nou spatiu. Proiectul a devenit o demonstratie despre cum nevoia unui plan B te forteaza sa gandesti in afara tiparelor si sa ajungi in zone pe care, altfel, poate ca nu le-ai fi explorat. Rara Avis: Selections from the Iris Apfel Collection ramane prima expozitie The Costume Institute care nu a fost dedicata unui designer de moda, ci stilului personal al unei femei pasionate de moda. Faptul ca a fost o expozitie dedicata unei persoane inca in viata reprezinta si el un lucru destul de rar intalnit in istoria departamentului.

Iris Apfel s-a nascut pe 29 august 1921, in cartierul Astoria din Queens, New York. A studiat arta si istoria artei si, chiar daca a pasit pe taramul modei abia in al optulea deceniu de viata, dragostea ei pentru moda a existat dintotdeauna.

Cariera ei s-a conturat, de fapt, in domeniul designului interior. In 1950, a fondat impreuna cu sotul ei, Carl Apfel, compania de textile Old World Weavers, specializata pe reproducerea de materiale textile, vechi de secole. Acest demers i-a determinat sa calatoreasca mult in intreaga lume, pentru a gasi surse de inspiratie si locuri in care sa le poata transforma in realitate. Calatoriile lor au contribuit nu numai la dezvoltarea afacerii, ci si la cresterea pasiunii lui Apfel pentru haine si accesorii si, odata cu asta, a colectiei ei generoase in care haute couture-ul se imbina cu piese ieftine. De-a lungul carierei, cei doi soti au adunat un portofoliu impresionant de clienti, printre care se regasesc nume celebre, precum Greta Garbo, Estee Lauder sau Joan Rivers. De asemenea, ei s-au ocupat de mai multe proiecte de restaurare pentru Casa Alba.


Iris Apfel si Margaret Russell la evenimentul Night of Stars, organizat de The Fashion Group International, 2016

“Cand imbatranesti, asa cum parafrazez adesea un vechi prieten de familie, daca ai doua din orice, sansele sunt ca una dintre ele sa te doara atunci cand te trezesti dimineata. Dar te ridici si depasesti durerea.”
Fragment din cartea Iris Apfel: Accidental Icon, 2018

Pana in prezent, Iris Apfel a dezvoltat o multime de alte proiecte si a castigat diverse premii. A lansat propria linie de imbracaminte si accesorii si a colaborat cu branduri si retaileri din industrie. A devenit sursa de inspiratie si imaginea unei colectii de machiaj realizata de compania MAC Cosmetics. Anul acesta, a lansat cartea “Iris Apfel: Accidental Icon” (“Iris Apfel: Un icon din intamplare”) si, de curand, am aflat de pe contul ei de Instagram (de care nu se ocupa ea pentru ca nu o incanta social media) ca a imprumutat stilul ei unor papusi Barbie.

Sunt multe lucruri despre ea, pe care le-am subliniat in minte, in speranta ca nu le voi uita… prea curand. Unul dintre ele este relatia dintre ea si sotul ei. M-au emotionat bucuria cu care vorbeau unul despre celalalt in filmarile pentru documentar, cuvintele cu care se alintau, glumele lor, fascinatia lui Carl Apfel pentru felul ei mereu surprinzator de a fi si de a trai, gandurile care o framantau pe Iris Apfel in legatura cu sanatatea lui, pe care o percepea mai fragila decat a ei. Erau o echipa si asa au fost timp de 68 de ani. Documentarul reda si cateva momente de la petrecerea de 100 de ani a lui Carl Apfel. Un an mai tarziu, in 2015, cu cateva zile inainte de a 101-a aniversare, el avea sa se stinga din viata.

Realizarile profesionale ale lui Iris Apfel au surprins-o chiar si pe ea. In cartea ei, marturiseste ca acestea nu sunt rezultatul unui plan bine pus la punct, ci al unor decizii bazate pe intuitie. Cu stilul ei glumet, mentioneaza ca daca ar fi stat sa analizeze prea mult ideea de a fonda afacerea in industria textila, de teama lucrurilor care ar fi putut merge prost, poate ca nu ar mai fi facut pasul. Sustinut de pasiune, cunostinte si experienta, instinctul ei a determinat-o si o determina in continuare sa nu stea pe loc, iar asta o ajuta sa se simta cea mai in varsta adolescenta in viata – un alt titlu pe care si l-a atribuit.


Cartea Iris Apfel: Accidental Icon. Foto: arhiva personala.

PS. Documentarul Iris a extins lista productiilor pentru care am facut lobby printre cei dragi sa-l urmareasca. Ba chiar l-am revazut si eu, de curand, cu una dintre persoanele pe care le-am convins in demersul meu (il gasesti pe Netflix). Desi spune povestea aceluiasi personaj, cartea devine un mod de a tine in maini fragmente din viata lui Iris Apfel.

Sursa foto: Hepta.ro

PUBLISHED ON 16.11.2018

more in Fashion Etc