RDW10. Un mesaj, un concept, un obiect, o stare.
Cea de-a 10-a editie Romanian Design Week (RDW10) exploreaza posibilele trasee care vor duce designul autohton mai departe. Din acest motiv, Forward a devenit conceptul umbrela al evenimentului desfasurat, intre 13 si 22 mai 2022, in diferite locuri din Bucuresti.
*
Instalatia The Playground of Creativity, parte din expozitia Building The Future. Together (Instalatia prezinta un concept dezvoltat de Universitatea de Arta si Dsign din Cluj impreuna cu Scoala Superioara de Arta si Design din Saint-Etienne)
Combinatul Fondului Plastic este spatiul principal al editiei. Este si locul cu care mi-am inceput calatoria RDW10, din care notez aici un mesaj, un concept, un obiect, o stare. Sunt fragmente personale dintr-o poveste din ce in ce mai ampla, cum este cea a designului de la noi.
Un mesaj
“There is no beauty without truth and there is no truth without transparency.” (“Nu exista frumusete fara adevar si nu exista adevar fara transparenta.”)
Imagine din cadrul expozitiei Zoom In: Sustainable Design
Am intalnit acest mesaj in cadrul Zoom In: Sustainable Design, o expozitie demarata de brandul local OTOTO, ca parte dintr-un program al sau, intitulat SLOW FORWARD. A MANIFESTO FOR A MINDFUL, SUSTAINABLE LIFESTYLE. Citatul este in prezentarea procesului de realizare a sneakersilor Flamingo’s Life, un proces menit sa aiba un impact cat mai mic asupra mediului si o grija cat mai mare fata de oamenii implicati in lantul de productie.
De la design la viata in general, mesajul isi pastreaza valabilitatea.
Un concept… un concept store
Imi plac magazinele gazduite in diverse spatii expozitionale, fie muzee, fie galerii permanente sau efemere. Din acest motiv, nu m-a surprins faptul ca mi-a placut concept store-ul de la RDW10, dar m-a surprins cat de mult mi-a placut. A devenit favoritul meu de la toate editiile la care am luat parte pana acum. El in sine reprezinta o expozitie ampla a designului autohton, una cu vanzare. Sunt prezente nume din mai multe discipline: de la moda si bijuterie la obiecte decorative si pana la ilustratie. Nu i-am numarat, dar organizatorii spun ca sunt prezenti peste 100 de artisti si designeri.
Un cadru surprins la intrarea in concept store
O fotografie realizata in zona Molecule F a concept-store-ului
Un obiect
Expozitia Valuable Objects prezinta colturi preferate dintr-un “acasa” imaginar, curatoriate de Adela Maria Marius, arhitecta de profesie si fondatoarea galeriei Epretext. Piesele descriu reinterpretarea ca pe un demers prin care obiectele (re)capata valoare.
In imagine, unul dintre colturile din cadrul expozitiei Valuable Objects: Capa realizata de Ami Amalia si Cosmin Florea / Lucrarea din ceramica A Pile of Anxieties, realizata de Ana Botezatu / Scaune semnate Atelier Arboritm
Proiectul, unul dintre preferatele mele de la Combinatul Fondului Plastic, m-a determinat sa chestionez si ce face un obiect sa fie valoros si cum un simbol anume sau o amintire il poate transforma in ceva de nepretuit. E un sentiment pe care avem ocazia sa-l experimentam, in viata de zi cu zi, cu tot felul de lucruri care implica sau nu investitii financiare consistente si, daca ne intrebam unde traim cel mai des aceasta senzatie, raspunsul este, fara doar si poate, acasa. De aceasta data, e acel acasa real.
O stare
Cu atatea nume implicate si atatea proiecte dezvoltate, nu prea are cum sa se contureze o atmosfera altfel decat efervescenta. Mereu intampin evenimentul RDW cu multa curiozitate si asa s-a intamplat si acum. El nu ar fi posibil fara colaborare, e de la sine inteles, dar parca amprenta pe care o lasa aceasta abordare e mai puternica anul acesta ca niciodata pana acum.
Un cadru din expozitia de prezentare a colectiei Caltia ● Glavan
Am intalnit mai multe proiecte dezvoltate prin colaborare, adesea la zona de interferenta dintre arta si design. Capa fotografiata de mine in cadrul Valuable Objects poarta semnatura brandului de moda Ami Amalia si a artistului Cosmin Florea. Colectia-capsula Caltia ● Glavan, pe care am avut ocazia sa o revad la RDW10, imbina realismul magic din picturile artistului Stefan Caltia cu estetica designerului de pantofi Mihaela Glavan. Exemplele ar putea continua. De altfel, chiar steagul ONE.shirt de la intrare, un simbol pentru diversitate, libertate, echitate si solidaritate, prezinta si el o poveste despre colaborare.
Steagul ONE.shirt de la intrarea in Combinatul Fondului Plastic
Poate as fi considerat ca e o interpretare personala, cladita pe faptul ca sunt eu interesata, de obicei, de dialogul dintre doua sau mai multe viziuni distincte, dar nu e asa. Am intalnit colaborarea ulterior chiar in prezentarea evenimentului, ca unul dintre traseele spre viitorul designului, alaturi de inovatie, sustenabilitate si incluziune.
*
Proiectele gazduite la Combinatul Fondului Plastic reprezinta o parte din programul editiei Romanian Design Week din acest an. Exista zeci de alte evenimente-satelit, care contribuie la acea atmosfera efervescenta de care spuneam. Poti afla mai multe pe romaniandesignweek.ro.
Sursa foto: arhiva personala / In imaginea principala este un cadru din expozitia Building The Future. Together