INSPIRATIE

Dries Van Noten fara Dries...

Dries Van Noten se retrage de la conducerea casei de moda…

INTERVIU

Magia Zanelor de dupa usa...

Magia Zanelor incepe in fata unei usi fermecate, un loc in…

INSPIRATIE

Premiile Oscar 2024. Momente pe...

Cateva ganduri despre premii si discursuri, tinute de pe covorul rosu…

INSPIRATIE

Pat McGrath. Cand o make-up...

E surprinzator cand numele unui make-up artist rasuna la fel de…

HOT TREND

Cerceii statement

Elementele cu care rezonez pe deplin la evenimentele dedicate modei alcatuiesc…

EDITOR'S CHOICE

Love is Chance

Iubesc cuvintele. Si le respect. Sunt foarte atenta si precauta cu…

CATWALK

10 rochii haute couture SS...

Am ales cate o rochie din colectiile haute-couture semnate de zece…

Inspiratie

Umor si activism pe scena de stand-up comedy

Ali Wong, Taylor Tomlinson, Wanda Sykes si Hannah Gadsby m-au influentat sa privesc stand-up comedy-ul cu alti ochi… Nu de putine ori cu ei in lacrimi de ras, dar si cu vulnerabilitate, empatie si speranta pentru o lume mai buna. Interactiunea mea cu stand-up comedy-ul a inceput cu stangul. In urma cu multi ani, sa fie vreo 15, am mers la un show intr-un local din Bucuresti. Nu mai tin minte cine a urcat pe scena, dar stiu ca nu am rezonat cu genul de umor ascultat. Se poate ca experienta mea din acea seara sa nu fi fost reprezentativa pentru peisajul stand-up-ului, doar ca nu am simtit curiozitatea de a afla exact ce si cum. Lucrurile s-au schimbat relativ recent cand am intalnit abordari ce calibreaza umorul din experientele pe care viata ni le aduce in cale, fara a-l forta sa fie si unde nu e. Mai mult decat atat, temele de discutie incluse in show-uri, de la inegalitate de gen, la rasism, homofobie, sanatate mintala, maternitate, relatia cu familia sau relatiile de cuplu, creioneaza – uneori pe alocuri, alteori in intregime - o forma de stand-up comedy activist. Poate ti se intampla si tie, dupa un serial care iti place mult, sa nu mai ai un timp rabdarea necesara pentru a te aventura intr-o noua poveste. In urma cu niste luni bune, ma aflam tocmai intr-o astfel ...

Inapoi Inainte
IOANA CIOLACU. Fashion design dintr-o perspectiva optimista
Interviu
Autor: Ioana Lovin

IOANA CIOLACU. Fashion design dintr-o perspectiva optimista

A castigat premiul Designer for Tomorrow la competitia internationala patronata in 2013 de Stella McCartney. Si-a prezentat colectia Hunters SS 2015 la Saptamana Modei de la Berlin. A realizat o colectie capsula pentru Peek & Cloppenburg si a inceput o colaborare cu Moda Operandi… Acestea sunt cateva repere importante care definesc ultima perioada din cariera de designer a Ioanei Ciolacu. Un roller coaster de emotii si experiente care i-au deschis noi orizonturi si i-au oferit noi perspective despre care ne vorbeste pe larg in interviul care urmeaza.

PORTRET-IOANA-CIOLACU-2014Colectia ta pentru primavara-vara 2015 este parte din fashion show-ul Band of Creators de pe 8 octombrie. Care este conceptul ei?
Colectia are 25 de tinute si poarta numele de Hunters pentru ca a pornit de la ideea ca orice prada poate deveni pradator si orice pradator poate deveni prada. Nu ma refer doar la vanator si vanat in sensul clasic de pusca-animal-vanator, conceptul poate fi extrapolat in viata, in momente in care esti vanat sau esti undeva jos si deodata, ca printr-o magie, poti sa ajungi sus. Ma refer aici la o discutie sau la un eveniment pur si simplu. E acolo un schimb de puteri care se intampla foarte rapid si mi se pare fascinant. Am vrut sa prind aceasta idee in colectie.

DfT Hosted By Tommy Hilfiger - Show

Bineinteles ca am fost inspirata mai departe de natura, am folosit grafice si am desenat toate printurile care se regasesc in colectie. M-am jucat cu diverse tehnici si toate sunt cumva in legatura cu natura. Am folosit calculatorul (Illustrator, Photoshop) pentru a crea halftone-uri si le-am taiat la laser. Am utilizat materiale puternice, cum ar fi pielea ecologica si pielea intoarsa ecologica, materiale destul de dure, dar in acelasi timp am folosit matasuri pentru a evidentia aceasta dihotomie puternic-slab si inversarea lor. Siluetele sunt destul de simple, de lejere. M-am gandit la o femeie care este activa, dar care vrea sa arate bine si atunci piesele pun in valoare corpul feminin. Sunt facute pentru o femeie puternica, dar care poate sa emane o vulnerabilitate, cumva doar aparenta. Hainele au o oarecare finete, siluetele sunt combinate, dinspre simplu spre barbatesc, imbinate cu o anumita feminitate. Jocul acesta de putere a fost aplicat in toate tehnologiile pe care le-am folosit in colectie, de la materiale la taierea cu laser, la printuri, grafice, culori, cam tot.

In primavara, ai participat la Mercedes-Benz Fashion Week Berlin cu aceasta colectie. Povesteste-ne despre intreaga experienta.
A fost o experienta foarte placuta pentru ca a fost prima oara cand am creat o colectie atat de mare, de 25 de tinute. A fost provocator pentru mine, in primul rand, sa stabilesc distribuitori si sa pastrez o continuitate pentru viitoarea productie. Am incercat sa fac niste tinute care sunt universal valabile: atat sa arate bine pe catwalk, cat si sa poata fi produse pentru femei, pentru evenimente sau pentru strada, si sa fie la fel de valabile pentru acest mediu. A fost un joc de a-mi aplica experienta.

DfT Hosted By Tommy Hilfiger - Show

Aveam experienta anului trecut si stiam la ce sa ma astept. Exista intotdeauna sentimentul acela ca nu iti vezi colectia prezentata pentru ca esti in backstage si ai grija ca totul sa se intample cum vrei tu. Apoi, vezi pozele si iti dai seama „Ah, exact la asta ma gandeam. A iesit asa cum voiam!” Este intotdeauna o surpriza foarte placuta sa iti vezi lucrul terminat si prezentat. Feedback-ul oamenilor este foarte important, incepand de la modele care zic „A, ma simt foarte bine, uite ce faina e asta!”, culegi idei si pareri. De exemplu, ai surprize ca o piesa despre care nu te-ai gandit ca ar fi foarte faina sa placa multora. In sine, experienta a fost, ca si anul trecut, foarte intensa – backstage-ul, pregatirile, fitting-ul, totul foarte profi. E intotdeauna o placere sa iei parte la un eveniment atat de mare in care backstage-ul este atat de puternic, unde exista o echipa de oameni atat de bine pusa la punct, care te ajuta si se asigura ca show-ul tau o sa iasa bine. Asta este intotdeauna incredibil, as putea sa-mi petrec viata in backstage lejer.

Ai declarat ca premiul Designer for Tomorrow ti-a oferit o multime de noi perspective, atat ca designer cat si ca proprietar al propriului brand. Descrie-ne cateva dintre aceste perspective.

In primul rand, m-a invatat foarte multe lucruri. Am avut un an in care am fost instruita de profesionisti care s-au asigurat ca aflu multe secrete ale industriei si ca devin dintr-un tanar designer cu o experienta oarecare un profesionist. Asta a fost una dintre perspective, ca am avut acces la industrie si ca am putut sa vad cum se intampla lucrurile. Apoi, am avut experienta unui backstage la Paris, la show-ul Stellei McCartney, o experienta incredibil de buna pentru mine. Am petrecut timp in studiourile Stellei McCartney, unde am intrat in contact cu oamenii cu care lucreaza ea, cu echipa ei, si asta mi-a dat un insight despre cum ar trebui eu sa imi cladesc echipa. Am vrut sa vad multe materiale, sa ma inspir, am avut excursii inspirationale. Am facut o colectie capsula pentru Peek & Cloppenburg si, iarasi, am lucrat cu profesionisti alaturi de care am transformat ideile intr-o colectie care e destinata strazii.
Fashion Week-ul mi-a deschis perspectiva unei colaborari cu Moda Operandi, unde am avut un trunk show si iarasi, daca nu eram acolo, ei nu ma alegeau sa vand prin intermediul lor. Moda Operandi este un magazin online de lux care lucreaza cu pre-order si e singurul care vinde haine imediat dupa Fashion Week, cu un sezon inainte. In felul acesta, poti foarte usor sa vezi ce merge si ce nu merge si sa-ti faci o idee despre cum sa produci in sezon. Am avut o experienta exceptionala cu americanii, cu care nu mai avusesem de-a face. Acum sunt foarte optimista pentru ca stiu cum, cu foarte multa munca si cu mintea concentrata in locul asta, poti sa faci foarte multe lucruri. Sunt foarte optimista in ceea ce priveste viitorul brandului meu. Acest lucru este foarte important pentru ca am fost timp de un an atat de incurajata si am stat printre oameni care m-au ajutat sa cresc, sa cred in mine si sa ma conturez ca personalitate de brand.

Cum ai descrie in cateva cuvinte brandul Ioana Ciolacu?
Este un brand tanar, este un brand flexibil, mereu deschis noului si schimbarii si, nu in ultimul rand, este un brand care se doreste a fi sustenabil, care doreste sa creasca incet, dar sigur. Este un brand care are intotdeauna grija ca toata lumea sa fie multumita, de la oamenii cu care colaboreaza la client, are grija sa fie corect fata de mediul inconjurator, sa aduca un suflu nou, lejer si foarte fresh.

Ai studiat arhitectura pentru ca apoi sa te indrepti spre fashion design. Ce te-a determinat sa alegi aceasta schimbare de traiectorie in cariera?
Am ales sa fac aceasta schimbare pentru ca imi doream rezultate imediate si imi doream sa simt acest puls al schimbarii, acest ritm nebun si sa pot sa imi dovedesc mie ca aceasta arta aplicata in miscare este un lucru pe care il pot face. Venind din mediul arhitecturii, care este cumva static, greoi si foarte durabil in timp, am schimbat spre o zona mult mai lejera. Mi-am dorit aceasta schimbare imediat; probabil are legatura cu tineretea, cu dorinta mea de a fi mult mai activa. Nu m-a atras neaparat zona glamorous a modei, nici nu ma asteptam sa ajung atat de departe, ci a fost mai degraba o schimbare menita sa se potriveasca mai bine cu personalitatea mea.

Cand vine vorba de inspiratie, care sunt sursele la care apelezi cel mai des?
Bineinteles ca urmaresc tot ce se intampla in moda, de la colaborarile H&M cu mari designeri pana la Fashion Week-uri pe style.com. Ma inspira tot ce inseamna arta, tehnologii noi, nu stiu, chestii care se inventeaza si fac lumea sa se miste, aerul asta de nou. Cumva, moodboard-ul meu nu arata foarte precis. Totul se intampla in capul meu, este un cumul de feeling-uri pe care le am, un cumul de idei care mi s-au adunat in cap, de dorinte, de aprecieri estetice care s-au adunat, stii, ca atunci cand pui un cozonac la copt. Nu poti sa zici ca inspiratia pentru acest cozonac a fost faina sau drojdia, ea este un cumul care pur si simplu se intampla. N-as putea sa spun ca este o reteta, doar ca vine cumva natural, nu apelez la niste surse anume. Inainte de o colectie sau intr-o perioada in care sunt ceva mai relaxata, incerc sa imi stochez experientele intr-un anumit fel si sa le las acolo, la dospit, si ele ies la un moment dat la suprafata.

Care a fost una dintre cele mai mari provocari cu care te-ai confruntat ca designer si cum ai depasit-o?
Cred ca cea mai mare provocare, si nu cred ca este vorba doar de mine, este acea evolutie de la a fi student, cand esti invatat ABC-ul, la a ajunge in lume, unde iti dai seama ca trebuie sa creezi niste haine care nu trebuie sa fie doar frumoase, ele trebuie sa fie purtate, iar acest „purtat” are destul de mare greutate. Este foarte mult business. Inseamna sa te imbunatatesti in fiecare zi, sa ai ochii deschisi, sa lucrezi foarte mult la a-ti perfectiona croiul si detaliile, sa gasesti materialele potrivite. Cumva, asta inseamna evolutie. Nu cred ca doar esteticul ajuta si sa aduci mereu estetic, estetic si sa pastrezi o linie. Cred ca trebuie sa te imbunatatesti in interior, in bucataria ta si sa evoluezi in felul asta. Si asta este o provocare, pentru ca in scoala esti un student, faci niste lucruri care nu au neaparat legatura cu industria si cu realitatea. Esti invatat de niste oameni care nu sunt practicieni, si atunci e o mare discrepanta intre scoala si realitate. La asta lucrez incontinuu, sa ma perfectionez, avand in cap omul la care ajunge haina si felul in care trebuie ea sa fie.

Ce planuri ai pentru brandul Ioana Ciolacu in viitorul apropiat?
In viitorul apropiat, imi propun sa imi deschid magazinul online, la care se lucreaza deja. In paralel, lucram la o colectie capsula, un fel de diffusion line care este un raspuns la colectia principala, la linia principala si care doreste a porni cumva de la street wear si sa fie mult mai accesibil si foarte prietenos pentru portul de zi cu zi. (acesta va fi disponibil in premiera in cadrul pop-up shopului Band of Creators de la Artmark, de pe 11 si 12 octombrie). Asta cere multa munca, dar sper sa fie un raspuns pozitiv si competitiv pentru industria modei de strada. Deja imi conturez idei pentru urmatoarea colectie de toamna-iarna, inca nu este in lucru, este doar in cap. Doresc sa lucrez pe doua fronturi, pe de o parte catwalk-ul si linia principala de ready-to-wear, care este linia importanta si cea reprezentativa pentru mine ca designer, si pe cealalta parte sa ofer un raspuns pentru nevoile de zi cu zi, aducand aceeasi identitate a brandului, dar cernuta pentru omul care are nevoie de a purta ceva lejer, fresh, cu un aport de design, care este lucrat bine, se simte bine, are preturi rezonabile si care vine de la un brand tanar care ofera o alternativa pentru fast fashion.

Ce te pasioneaza?
As putea spune ca sunt fascinata de natura, n-as putea numi-o pasiune, dar sunt pasionala cand vine vorba de animale si de miracolul naturii in sine. Sunt pasionata de munca mea, imi place incredibil de mult, mi se potriveste ca o manusa. Desi „passion for fashion” este a big no-no de spus, ma rog, este jobul meu si ma simt foarte pasionata de el. Ma infierbant cand vine vorba de drepturile omului si de dreptate si de bunatatea din lume versus rautate. Are un oarecare iz de vendetta pasiunea mea. Neaplicata.

5 piese cheie in garderoba ta de toamna:
Sweaterul gri melanj cu serigrafie din propriile grafice, boyfriend jeans, skinny jeans, bocancii Dr. Martens si parka jacket, pe care o poti doar arunca pe tine si te simti minunat.

In timpul liber imi place sa…
…merg la film, sa ma plimb.

Mi-as dori ca…
…lumea sa se poarte frumos si sa nu faca rautati.

Foto: Portret – arhiva Ioana Ciolacu / Catwalk: PR Designer for Tomorrow

PUBLISHED ON 07.10.2014

more in Conversation Marks