HOT TREND

Imbracamintea matlasata. Cat de cool...

Imbracamintea matlasata este nelipsita de pe scena tendintelor pentru sezonul rece,…

AMINTIRI

Orasul ca scena pentru arta

Cand orasul devine scena pentru arta, atmosfera obisnuita a strazilor si…

CATWALK

#LoveBringsLove

45 de case de moda si designerii lor au adus un…

EDITOR'S CHOICE

Inele ca mici sculpturi purtabile

Care este piesa ta de bijuterie preferata? E o intrebare pe…

INSPIRATIE

Tres Chic

Cand m-am uitat peste tinutele participantelor la Saptamana Modei de la…

WE LIKE

Videoclipuri cu coregrafii care te...

Pot sa ma inveselesc sau, dimpotriva, sa ma balacesc in butoiul…

INSPIRATIE

Filme si tinute de vazut....

Pentru mine, din ipostaza de redactor la Petocuri.ro, marile festivaluri de…

Hot Trend

Cum mai arata relatia noastra cu machiajul

Distantarea sociala a provocat, vrand-nevrand, si o distantare intre noi si lumea machiajului. Multe activitati pentru care ne aranjam in functie de stilul nostru inainte de a iesi din casa au disparut o perioada buna, iar, cand situatia a revenit cat de cat la ritmul pe care il aveam inainte de pandemie, unele dintre noi am reluat relatia obisnuita pe care o aveam cu machiajul, altele, cum e si cazul meu, nu chiar. Stii exercitiile alea in care iti imaginezi ce ai alege daca ar trebui sa pastrezi trei obiecte din viata ta, fie ca mergi pe o insula pustie, fie ca nu. Ei bine, daca m-ar fi intrebat cineva asta in legatura cu trusa mea de machiaj (destul de minimalista de altfel), pana in luna martie a anului trecut, as fi raspuns ca pot renunta la orice altceva, atata timp cat nu e vorba despre anticearcan, eyeliner si mascara. Consideram ca m-as putea descurca bine-mersi cu aceste trei produse. Eyelinerul era o emblema a machiajului meu. Ani de zile, am trasat atatea linii alungite pe pleoapele superioare, incat am ajuns sa am impresia ca le-as putea face si fara ajutorul oglinzii. Cand m-am trezit, la un moment dat, in situatia de a incerca asta, a devenit cat se poate de clar ca nu, nu pot de fapt. Dupa luna martie a anului trecut, am descoperit ca, totusi, pot si fara ey...

Inapoi Inainte
Interviu: Alina Petcan – Be Aware. Not just wear

Interviu: Alina Petcan – Be Aware. Not just wear

Colectia de tricouri 'Be aware. Not just wear' semnata de Alina Petcan mi-a amintit de discutia cu un prieten care ar prefera sa vada lucrarile de arta expuse pe strada, nu inchise in muzee sau galerii. Prin proiectul sau, designerul Alina Petcan reuseste sa aduca arta in strada intr-o maniera inedita, iar fiecare femeie ce-i poarta creatiile se transforma intr-un mesager al artei vizuale romanesti.

„Conceptul a plecat de la dorinta pe care o au toti designerii de a face ceva diferit. Un tricou imprimat nu e nimic extraordinar. Un tricou imprimat cu reproduceri dupa picturi devine interesant, dar parca ii lipseste ceva. Atunci mi-a venit ideea de a crea pe spatele fiecarui tricou o poveste legata de autor si de lucrarea in sine, poveste care sa fie usor de retinut ca informatie, interesanta ca amplasare – o poti citi nestingherit fara sa deranjezi pe cel care poarta tricoul – si care sa reprezinte un subiect de socializare”, spune Alina Petcan despre campania Be Aware. Not just wear. „Am vrut sa experimentez. Am vrut sa leg moda de cultura. Am vrut sa contribui cumva la constientizarea valorilor din jurul nostru printr-o metoda foarte la indemana. Astfel, moda nu este numai un mod de exprimare al stilului personal, ci si un instrument de culturalizare pe strada.”


‘Anemone’ de Stefan Luchian, ‘Autoportret’,  ‘Cap de copil’, ‘Fetita padurarului’ si ‘Natura statica’  de Nicolae Tonitza, ‘Ciobanas cu turma de oi’, ‘Car cu boi’ si ‘Fetita cu basma rosie’ de Nicolae Grigorescu sunt lucrarile reproduse de ea pentru prima colectie a proiectului. „In primul rand, am ales trei dintre cei mai importanti pictori romani si, sper, cunoscuti de toata lumea. Dintre lucrarile lor, alegerea a fost una simpla, am ales cele mai recunoscute lucrari ca stil si  identitate.” Despre realizarea lor, designerul povesteste: “Cel mai mult dureaza sa fac colectia. Dupa ce aleg lucrarile, le pictez pe plansa, le scanez, apoi se printeaza digital pe tricou. Executia propriu-zisa a unui tricou nu dureaza mai mult de 2-3 zile, daca sunt puse toate detaliile mentionate la punct.”

Alina Petcan a avut bucuria ca Ana Ularu, o artista pe care ea o aprecieaza, sa accepte propunerea de a deveni imaginea campaniei Be Aware. „O admir mult pe Ana, iar imaginea ei imi place foarte mult. Are o frumusete aristocrata, inteligenta si o prezenta urbana foarte actuala, palpabila. Proiectul meu avea nevoie de cineva care, in primul rand, sa fie identificat cu mediul cultural si, mai apoi, sa fie o personalitate foarte abordabila si deosebita. Cand i-am descris initiativa mea, Ana a fost foarte incantata si cooperanta. Ii multumesc mult pentru colaborare si pentru dovada de profesionalism si dedicatie in sustinerea oricarei manifestari culturale romanesti.”


Pictura pe tricouri albe a devenit una dintre semnaturile Alinei Petcan ca designer. Dar reprezinta oare  bumbacul imaculat al tricourilor un mediu de expresie generos?  „Reprezinta in masura in care modul meu de exprimare actual este prin designul vestimentar. Si nu in ultimul rand, este un mediu mult mai accesibil.  In trecut, am pictat mobila, pereti si panze de tablou. Nu vreau sa saturez prin pictura, de aceea nu toate piesele din colectiile mele sunt pictate. Vreau sa reprezinte doar niste accente sau o piesa vestimentara, stil accesoriu.”

Provocari, bucurii si surse de inspiratie… Toate fac parte din universul artistic al unui designer. Asa ca am rugat-o pe Alina Petcan sa ni le dezvaluie. Asa am aflat ca una dintre cele mai mari provocari cu care se confrunta este accesul la tehnologie si la materie prima de calitate. „Provocarea vine de la putinele oportunitati pe care piata romaneasca le ofera tinerilor designeri. Inca nu se poate vorbi de o cerere de design romanesc. In plus, accesul la tehnologie si la materie prima de calitate este foarte restrans, de multe ori inexistent. Satisfactia apare atunci cand, cu aceste resurse putine, reusesti sa creezi o colectie apropiata de cerintele pietelor externe.” In ceea ce priveste bucuriile, designerul marturisteste: „Cea mai mare implinire o simt atunci cand finalizez o colectie si cand vad cliente care corespund profilului meu ca sunt incantate de colectiile si de ideile mele.”

Pentru un artist, inspiratia poate aparea in cele mai simple sau neaspteptate lucruri. „Ma inspira mostenirea culturala a mamei mele si povestile de viata a tuturor persoanelor cu o istorie traita. Ma inspira orice constructie din Bucurestiul interbelic, colectiile marilor case de moda, albumele de arta, moda urbana. Sunt multe surse la tot pasul.” Universul ei creativ este alimentat de toate lucrurile ce o inconjoara si persoanele dragi care ii sunt alaturi: „Fiul meu, in primul rand, imi da un echilibru extraordinar, prietenii, filmele vechi. Sunt gurmanda si experimentez reale stari de fericire cand descopar ceva ce imi place. Nu stiu, viata mea in fiecare zi este asa cum mi-o doresc si nu as schimba nimic.”

‘Be aware. Not just wear’ este doar inceputul unui an 2013 plin de proiecte pentru Alina.  „Am multe proiecte in desfasurare. Colaborez cu un brand de haine pe partea de design al colectiilor. Pentru campania „Be aware. Not just wear” – care contine doua colectii pe an –  ar trebui sa conturez deja proiectul din toamna. Lucrez la o colectie de tricouri pentru barbati in colaborare cu un tanar artist si student la sculptura, Albert Kaan. Este o colectie pe care sper sa o lansez in primavara. Mai sunt si alte planuri pe care nu pot sa le dezvalui fiind inca in faza de concept.”

Pentru a pastra legatura cu tot ce creeaza Alina Petcan, intra pe pagina ei de Facebook!

Foto cu Ana Ularu: Adrian Anechitoaie
Foto lookbook: Horia Stan Photography

PUBLISHED ON 11.02.2013

more in Newsroom