INSPIRATIE

Vara, anotimpul contrastelor vestimentare

Vara este anotimpul contrastelor din punct de vedere vestimentar. Ea aduce…

WE LIKE

Hands that Hold the Silence

Pentru Andreea Macri, zona de “backstage” ramane un spatiu magic. Intr-o…

WE LIKE

Magazinele de moda, spatii de...

Arta reprezinta una dintre resursele explorate astazi de brandurile din industria…

EDITOR'S CHOICE

Detalii transparente & jocuri de...

Transparentele sunt atemporale in vestimentatie, dar rolul lor pe scena tendintelor…

WE LIKE

Simon Mattisson. Granland.

Formele curbate, textura materialului, povestea din spate asaza piesele proiectului Granland,…

INSPIRATIE

Elsa Peretti, Tiffany & Co....

Cea mai cunoscuta piesa creata de Elsa Peretti este, fara indoiala,…

RED CARPET

Met Gala 2025. Tailored for...

Tailored for You a fost codul vestimentar al editiei Met Gala…

We like

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport - pentru ca a sustinut miscarea atletilor, dar a determinat miscari si in societate si in cultura urbana. A provocat normele si a definit spiritul si vibe-ul unor generatii. Cu prima sa expozitie de muzeu la Vitra Design Museum, Nike deschide perspectiva dincolo de produs in sine, in istoria culturala a acestui brand si reface traseul influentei sale in sport, moda si activism din ultimii 50 de ani. Si totul a pornit de la primul pas. Adica de la primul lor pantof de atletism - "the moon shoe" creat de Bill Bowerman si Phil Knight. Astazi, sneakersii sunt omniprezenti in viata noastra, in peisajul comercial si cultural, si poate ca ne este aproape imposibil sa ne imaginam cum atunci erau o prezenta de nisa, fiind purtati doar de copii de liceu sau de atletii profesionisti. Asa ca povestea unui antrenor tehnic si a unui student atlet devenit antreprenor, care si-au improvizat drumul catre unul dintre cele mai de succes branduri din lume, pare scenariu de film. Si totusi… Si totusi, “moon shoe” este prototipul a ceea ce astazi numim "waffle trainer", adica binecunoscutii pantofi de sport cu talpa ca o clatita belgiana. Modelul a primit acest nume pentru ca urmele ca de "waffle" pe care le lasa erau foarte...

Inapoi Inainte
Interviu: Alina Petcan – Be Aware. Not just wear

Interviu: Alina Petcan – Be Aware. Not just wear

Colectia de tricouri 'Be aware. Not just wear' semnata de Alina Petcan mi-a amintit de discutia cu un prieten care ar prefera sa vada lucrarile de arta expuse pe strada, nu inchise in muzee sau galerii. Prin proiectul sau, designerul Alina Petcan reuseste sa aduca arta in strada intr-o maniera inedita, iar fiecare femeie ce-i poarta creatiile se transforma intr-un mesager al artei vizuale romanesti.

„Conceptul a plecat de la dorinta pe care o au toti designerii de a face ceva diferit. Un tricou imprimat nu e nimic extraordinar. Un tricou imprimat cu reproduceri dupa picturi devine interesant, dar parca ii lipseste ceva. Atunci mi-a venit ideea de a crea pe spatele fiecarui tricou o poveste legata de autor si de lucrarea in sine, poveste care sa fie usor de retinut ca informatie, interesanta ca amplasare – o poti citi nestingherit fara sa deranjezi pe cel care poarta tricoul – si care sa reprezinte un subiect de socializare”, spune Alina Petcan despre campania Be Aware. Not just wear. „Am vrut sa experimentez. Am vrut sa leg moda de cultura. Am vrut sa contribui cumva la constientizarea valorilor din jurul nostru printr-o metoda foarte la indemana. Astfel, moda nu este numai un mod de exprimare al stilului personal, ci si un instrument de culturalizare pe strada.”


‘Anemone’ de Stefan Luchian, ‘Autoportret’,  ‘Cap de copil’, ‘Fetita padurarului’ si ‘Natura statica’  de Nicolae Tonitza, ‘Ciobanas cu turma de oi’, ‘Car cu boi’ si ‘Fetita cu basma rosie’ de Nicolae Grigorescu sunt lucrarile reproduse de ea pentru prima colectie a proiectului. „In primul rand, am ales trei dintre cei mai importanti pictori romani si, sper, cunoscuti de toata lumea. Dintre lucrarile lor, alegerea a fost una simpla, am ales cele mai recunoscute lucrari ca stil si  identitate.” Despre realizarea lor, designerul povesteste: “Cel mai mult dureaza sa fac colectia. Dupa ce aleg lucrarile, le pictez pe plansa, le scanez, apoi se printeaza digital pe tricou. Executia propriu-zisa a unui tricou nu dureaza mai mult de 2-3 zile, daca sunt puse toate detaliile mentionate la punct.”

Alina Petcan a avut bucuria ca Ana Ularu, o artista pe care ea o aprecieaza, sa accepte propunerea de a deveni imaginea campaniei Be Aware. „O admir mult pe Ana, iar imaginea ei imi place foarte mult. Are o frumusete aristocrata, inteligenta si o prezenta urbana foarte actuala, palpabila. Proiectul meu avea nevoie de cineva care, in primul rand, sa fie identificat cu mediul cultural si, mai apoi, sa fie o personalitate foarte abordabila si deosebita. Cand i-am descris initiativa mea, Ana a fost foarte incantata si cooperanta. Ii multumesc mult pentru colaborare si pentru dovada de profesionalism si dedicatie in sustinerea oricarei manifestari culturale romanesti.”


Pictura pe tricouri albe a devenit una dintre semnaturile Alinei Petcan ca designer. Dar reprezinta oare  bumbacul imaculat al tricourilor un mediu de expresie generos?  „Reprezinta in masura in care modul meu de exprimare actual este prin designul vestimentar. Si nu in ultimul rand, este un mediu mult mai accesibil.  In trecut, am pictat mobila, pereti si panze de tablou. Nu vreau sa saturez prin pictura, de aceea nu toate piesele din colectiile mele sunt pictate. Vreau sa reprezinte doar niste accente sau o piesa vestimentara, stil accesoriu.”

Provocari, bucurii si surse de inspiratie… Toate fac parte din universul artistic al unui designer. Asa ca am rugat-o pe Alina Petcan sa ni le dezvaluie. Asa am aflat ca una dintre cele mai mari provocari cu care se confrunta este accesul la tehnologie si la materie prima de calitate. „Provocarea vine de la putinele oportunitati pe care piata romaneasca le ofera tinerilor designeri. Inca nu se poate vorbi de o cerere de design romanesc. In plus, accesul la tehnologie si la materie prima de calitate este foarte restrans, de multe ori inexistent. Satisfactia apare atunci cand, cu aceste resurse putine, reusesti sa creezi o colectie apropiata de cerintele pietelor externe.” In ceea ce priveste bucuriile, designerul marturisteste: „Cea mai mare implinire o simt atunci cand finalizez o colectie si cand vad cliente care corespund profilului meu ca sunt incantate de colectiile si de ideile mele.”

Pentru un artist, inspiratia poate aparea in cele mai simple sau neaspteptate lucruri. „Ma inspira mostenirea culturala a mamei mele si povestile de viata a tuturor persoanelor cu o istorie traita. Ma inspira orice constructie din Bucurestiul interbelic, colectiile marilor case de moda, albumele de arta, moda urbana. Sunt multe surse la tot pasul.” Universul ei creativ este alimentat de toate lucrurile ce o inconjoara si persoanele dragi care ii sunt alaturi: „Fiul meu, in primul rand, imi da un echilibru extraordinar, prietenii, filmele vechi. Sunt gurmanda si experimentez reale stari de fericire cand descopar ceva ce imi place. Nu stiu, viata mea in fiecare zi este asa cum mi-o doresc si nu as schimba nimic.”

‘Be aware. Not just wear’ este doar inceputul unui an 2013 plin de proiecte pentru Alina.  „Am multe proiecte in desfasurare. Colaborez cu un brand de haine pe partea de design al colectiilor. Pentru campania „Be aware. Not just wear” – care contine doua colectii pe an –  ar trebui sa conturez deja proiectul din toamna. Lucrez la o colectie de tricouri pentru barbati in colaborare cu un tanar artist si student la sculptura, Albert Kaan. Este o colectie pe care sper sa o lansez in primavara. Mai sunt si alte planuri pe care nu pot sa le dezvalui fiind inca in faza de concept.”

Pentru a pastra legatura cu tot ce creeaza Alina Petcan, intra pe pagina ei de Facebook!

Foto cu Ana Ularu: Adrian Anechitoaie
Foto lookbook: Horia Stan Photography

PUBLISHED ON 11.02.2013

more in Newsroom