EDITOR'S CHOICE

Ilustratii desenate de artiste, colorate...

Coloratul reprezinta o activitate des intalnita in rutina celor mici. Este,…

RED CARPET

10 dintre cele mai frumoase...

Am stiut care este tinuta favorita de pe covorul rosu de…

HOT TREND

Ce parere ai despre rochia...

Sunt deja ani buni de cand rasfoiesc fotografii de pe covorul…

TINUTA SAPTAMANII

Sofia Carson, intr-o rochie Giambattista...

Sofia Carson a purtat, pe covorul rosu de la UNICEF Snowflake…

INSPIRATIE

Palaria, o alegere sic si...

Asociez palaria cu sezonul estival. E perioada in care obisnuiesc sa…

RED CARPET

10 tinute sic & elegante....

Am ales 10 tinute dintre sutele pe care le-am vazut in…

INSPIRATIE

Bijuterii statement pentru toamna-iarna 2019

Cateodata e mai usor sa descrii ceva prin ceea ce nu…

Editor's Choice

Bulinele, cele mai vesele imprimeuri

Imi plac bulinele. Desi nu am in garderoba multe haine si accesorii care sa-mi sustina acum declaratia, cred ca ele sunt imprimeurile mele preferate. Daca ma gandesc putin, realizez ca portofelul meu ma sustine si mai stiu sigur inca o rochie care face asta. Am purtat-o de nenumarate ori in vara. Ah, si mai am si niste dresuri si sosete super-simpatice. Bulinele par un imprimeu vesel, ce reuseste sa acorde un aer jucaus unei piese, indiferent de designul ei. Ele imi atrag atentia ca un magnet. Mai mult decat atat, daca vad, intr-o mare de oameni, pe cineva care le-a integrat intr-o tinuta, sunt sanse mari ca acea alegere vestimentara sa-mi ramana in memorie. Nu am intalnit foarte des bulinele in colectiile toamna-iarna 2019, prezentate de designeri la evenimentele Saptamana Modei, altele sunt mai degraba imprimeurile care au dominat podiumul. Asta nu inseamna ca ele au lipsit. Le-am observat la Alberta Ferretti, Victoria Beckham, Shrimps (brandul cunoscut pentru piesele si accesoriile din blana artificiala), Marc Jacobs, Louis Vuitton sau Richard Quinn. Shrimps | Sursa foto: Hepta.ro Victoria Beckham | Sursa foto: Hepta.ro Alberta Ferretti | Sursa foto: Hepta.ro Shrimps | Sursa foto: Hepta.ro Richard Quinn | Sursa foto: Hepta.ro Louis Vuitton | Sursa foto...

Inapoi Inainte
Interviu: Alina Petcan – Be Aware. Not just wear

Interviu: Alina Petcan – Be Aware. Not just wear

Colectia de tricouri 'Be aware. Not just wear' semnata de Alina Petcan mi-a amintit de discutia cu un prieten care ar prefera sa vada lucrarile de arta expuse pe strada, nu inchise in muzee sau galerii. Prin proiectul sau, designerul Alina Petcan reuseste sa aduca arta in strada intr-o maniera inedita, iar fiecare femeie ce-i poarta creatiile se transforma intr-un mesager al artei vizuale romanesti.

„Conceptul a plecat de la dorinta pe care o au toti designerii de a face ceva diferit. Un tricou imprimat nu e nimic extraordinar. Un tricou imprimat cu reproduceri dupa picturi devine interesant, dar parca ii lipseste ceva. Atunci mi-a venit ideea de a crea pe spatele fiecarui tricou o poveste legata de autor si de lucrarea in sine, poveste care sa fie usor de retinut ca informatie, interesanta ca amplasare – o poti citi nestingherit fara sa deranjezi pe cel care poarta tricoul – si care sa reprezinte un subiect de socializare”, spune Alina Petcan despre campania Be Aware. Not just wear. „Am vrut sa experimentez. Am vrut sa leg moda de cultura. Am vrut sa contribui cumva la constientizarea valorilor din jurul nostru printr-o metoda foarte la indemana. Astfel, moda nu este numai un mod de exprimare al stilului personal, ci si un instrument de culturalizare pe strada.”


‘Anemone’ de Stefan Luchian, ‘Autoportret’,  ‘Cap de copil’, ‘Fetita padurarului’ si ‘Natura statica’  de Nicolae Tonitza, ‘Ciobanas cu turma de oi’, ‘Car cu boi’ si ‘Fetita cu basma rosie’ de Nicolae Grigorescu sunt lucrarile reproduse de ea pentru prima colectie a proiectului. „In primul rand, am ales trei dintre cei mai importanti pictori romani si, sper, cunoscuti de toata lumea. Dintre lucrarile lor, alegerea a fost una simpla, am ales cele mai recunoscute lucrari ca stil si  identitate.” Despre realizarea lor, designerul povesteste: “Cel mai mult dureaza sa fac colectia. Dupa ce aleg lucrarile, le pictez pe plansa, le scanez, apoi se printeaza digital pe tricou. Executia propriu-zisa a unui tricou nu dureaza mai mult de 2-3 zile, daca sunt puse toate detaliile mentionate la punct.”

Alina Petcan a avut bucuria ca Ana Ularu, o artista pe care ea o aprecieaza, sa accepte propunerea de a deveni imaginea campaniei Be Aware. „O admir mult pe Ana, iar imaginea ei imi place foarte mult. Are o frumusete aristocrata, inteligenta si o prezenta urbana foarte actuala, palpabila. Proiectul meu avea nevoie de cineva care, in primul rand, sa fie identificat cu mediul cultural si, mai apoi, sa fie o personalitate foarte abordabila si deosebita. Cand i-am descris initiativa mea, Ana a fost foarte incantata si cooperanta. Ii multumesc mult pentru colaborare si pentru dovada de profesionalism si dedicatie in sustinerea oricarei manifestari culturale romanesti.”


Pictura pe tricouri albe a devenit una dintre semnaturile Alinei Petcan ca designer. Dar reprezinta oare  bumbacul imaculat al tricourilor un mediu de expresie generos?  „Reprezinta in masura in care modul meu de exprimare actual este prin designul vestimentar. Si nu in ultimul rand, este un mediu mult mai accesibil.  In trecut, am pictat mobila, pereti si panze de tablou. Nu vreau sa saturez prin pictura, de aceea nu toate piesele din colectiile mele sunt pictate. Vreau sa reprezinte doar niste accente sau o piesa vestimentara, stil accesoriu.”

Provocari, bucurii si surse de inspiratie… Toate fac parte din universul artistic al unui designer. Asa ca am rugat-o pe Alina Petcan sa ni le dezvaluie. Asa am aflat ca una dintre cele mai mari provocari cu care se confrunta este accesul la tehnologie si la materie prima de calitate. „Provocarea vine de la putinele oportunitati pe care piata romaneasca le ofera tinerilor designeri. Inca nu se poate vorbi de o cerere de design romanesc. In plus, accesul la tehnologie si la materie prima de calitate este foarte restrans, de multe ori inexistent. Satisfactia apare atunci cand, cu aceste resurse putine, reusesti sa creezi o colectie apropiata de cerintele pietelor externe.” In ceea ce priveste bucuriile, designerul marturisteste: „Cea mai mare implinire o simt atunci cand finalizez o colectie si cand vad cliente care corespund profilului meu ca sunt incantate de colectiile si de ideile mele.”

Pentru un artist, inspiratia poate aparea in cele mai simple sau neaspteptate lucruri. „Ma inspira mostenirea culturala a mamei mele si povestile de viata a tuturor persoanelor cu o istorie traita. Ma inspira orice constructie din Bucurestiul interbelic, colectiile marilor case de moda, albumele de arta, moda urbana. Sunt multe surse la tot pasul.” Universul ei creativ este alimentat de toate lucrurile ce o inconjoara si persoanele dragi care ii sunt alaturi: „Fiul meu, in primul rand, imi da un echilibru extraordinar, prietenii, filmele vechi. Sunt gurmanda si experimentez reale stari de fericire cand descopar ceva ce imi place. Nu stiu, viata mea in fiecare zi este asa cum mi-o doresc si nu as schimba nimic.”

‘Be aware. Not just wear’ este doar inceputul unui an 2013 plin de proiecte pentru Alina.  „Am multe proiecte in desfasurare. Colaborez cu un brand de haine pe partea de design al colectiilor. Pentru campania „Be aware. Not just wear” – care contine doua colectii pe an –  ar trebui sa conturez deja proiectul din toamna. Lucrez la o colectie de tricouri pentru barbati in colaborare cu un tanar artist si student la sculptura, Albert Kaan. Este o colectie pe care sper sa o lansez in primavara. Mai sunt si alte planuri pe care nu pot sa le dezvalui fiind inca in faza de concept.”

Pentru a pastra legatura cu tot ce creeaza Alina Petcan, intra pe pagina ei de Facebook!

Foto cu Ana Ularu: Adrian Anechitoaie
Foto lookbook: Horia Stan Photography

PUBLISHED ON 11.02.2013

more in Newsroom