HOT TREND

Imbracamintea matlasata. Cat de cool...

Imbracamintea matlasata este nelipsita de pe scena tendintelor pentru sezonul rece,…

AMINTIRI

Orasul ca scena pentru arta

Cand orasul devine scena pentru arta, atmosfera obisnuita a strazilor si…

CATWALK

#LoveBringsLove

45 de case de moda si designerii lor au adus un…

EDITOR'S CHOICE

Inele ca mici sculpturi purtabile

Care este piesa ta de bijuterie preferata? E o intrebare pe…

INSPIRATIE

Tres Chic

Cand m-am uitat peste tinutele participantelor la Saptamana Modei de la…

WE LIKE

Videoclipuri cu coregrafii care te...

Pot sa ma inveselesc sau, dimpotriva, sa ma balacesc in butoiul…

INSPIRATIE

Filme si tinute de vazut....

Pentru mine, din ipostaza de redactor la Petocuri.ro, marile festivaluri de…

Hot Trend

Cum mai arata relatia noastra cu machiajul

Distantarea sociala a provocat, vrand-nevrand, si o distantare intre noi si lumea machiajului. Multe activitati pentru care ne aranjam in functie de stilul nostru inainte de a iesi din casa au disparut o perioada buna, iar, cand situatia a revenit cat de cat la ritmul pe care il aveam inainte de pandemie, unele dintre noi am reluat relatia obisnuita pe care o aveam cu machiajul, altele, cum e si cazul meu, nu chiar. Stii exercitiile alea in care iti imaginezi ce ai alege daca ar trebui sa pastrezi trei obiecte din viata ta, fie ca mergi pe o insula pustie, fie ca nu. Ei bine, daca m-ar fi intrebat cineva asta in legatura cu trusa mea de machiaj (destul de minimalista de altfel), pana in luna martie a anului trecut, as fi raspuns ca pot renunta la orice altceva, atata timp cat nu e vorba despre anticearcan, eyeliner si mascara. Consideram ca m-as putea descurca bine-mersi cu aceste trei produse. Eyelinerul era o emblema a machiajului meu. Ani de zile, am trasat atatea linii alungite pe pleoapele superioare, incat am ajuns sa am impresia ca le-as putea face si fara ajutorul oglinzii. Cand m-am trezit, la un moment dat, in situatia de a incerca asta, a devenit cat se poate de clar ca nu, nu pot de fapt. Dupa luna martie a anului trecut, am descoperit ca, totusi, pot si fara ey...

Inapoi Inainte

Georgia O’Keeffe

Am descoperit-o pe Georgia O’Keeffe (1887-1986), cu ani in urma, printr-un album de arta pe care l-am zarit in rafturile unei librarii. Cateva dintre studiile ei asupra florilor m-au determinat atunci sa ma opresc la paginile in care acestea erau prezentate. Imi amintesc ca printre ele se regaseau calele, unele dintre preferatele mele. Daca in cazul florilor, redarea detaliata a formelor si a culorilor contribuie la conturarea unor imagini abstracte, in cazul peisajelor urbane sau al celor din natura, acelasi efect este obtinut de artista prin inlaturarea detaliilor.

2014.35 Georgia O'Keeffe Jimson Weed/White Flower No. 1, 1932 Oil on canvas 48 × 40 in. (121.9 × 101.6 cm) Framed: 53 in. × 44 3/4 in. × 2 1/2 in.

Georgia O’Keeffe – Jimson Weed/White Flower No.1, 1932. Crystal Bridges Museum of American Art, Arkansas, USAPhotography by Edward C. Robison III© 2016 Georgia O’Keeffe Museum/DACS, London

Muzeul Tate Modern din Londra prezinta, intre 6 iulie si 30 octombrie, o expozitie retrospectiva dedicata lui O’Keeffe. Aceasta reuneste peste 100 de lucrari importante, printre care se regaseste si Jimson Weed/White Flower No. 1. Realizata in 1932, lucrarea este astazi cea mai scumpa pictura vanduta la licitatie, semnata de o artista. Daca ajungi la Londra in aceasta perioada, poti include expozitia in itinerariul tau.

Georgia O'Keeffe: A Portrait; Alfred Stieglitz (American, 1864 - 1946); United States; 1918; Palladium print; 24.8 x 20.3 cm (9 3/4 x 8 in.); 91.XM.63.13

Alfred Stieglitz – Georgia O’Keeffe, 1918. The J. Paul Getty Museum, Los Angeles©The J. Paul Getty Trust

“Suntem incantati sa expunem aceasta lucrare emblematica a lui O’Keeffe pentru prima oara in UK, dupa mai bine de 20 de ani, si doresc sa multumesc Muzeului Crystal Bridges ca a facut posibil acest lucru. Expozitia ofera o oportunitate rara pentru publicul european sa vada arta lui O’Keeffe in profunzime si ce alt moment putea fi mai potrivit pentru a celebra cariera ei influenta decat implinarea a 100 de ani de la debutul ei, un moment care coincide si cu deschiderea noului Tate Modern,” spune Achim Borchardt-Hume, director de expozitii la Tate Modern.

Jimson Weed sau Rochita-Randunicii, asa cum o numim noi, a inspirat mai multe lucrari in care este ilustrata din diferite unghiuri. Privirea artistei pare sa functioneze ca un obiectiv foto ce imortalizeaza cadrele din jur de cat mai aproape. Stilul ei este puternic influentat de fotografie – o adaptare la mediul picturii a tehnicilor fotografice explorate de artistii acelei perioade, printre care se regasesc Paul Strand, dar si sotul ei Alfred Stieglitz. Lucrarile ce-i poarta semnatura devin cadre close-up, redate la scara mare.

In anul 1929, artista si-a petrecut pentru prima oara lunile de vara in New Mexico. Locurile de acolo au inspirat-o atat de mult incat calatoriile ei New York – New Mexico au devenit o traditie anuala, iar dupa moartea sotului ei, in 1946, O’Keeffe s-a mutat permanent in Abiquiu. Dincolo de flori, de cadrele new-yorkeze si de peisajele cu munti si desert din New Mexico, artista este recunoscuta si pentru picturile cu oase de animale moarte.

Chiar daca imaginea lor poate purta gandul privitorului la efemeritatea vietii, artista nu le-a perceput ca pe un simbol al mortii, ci doar a fost captivata de formele lor. Le-a conturat deseori pe fundalul albastru al cerului si a inclus uneori si flori in compozitii.

black_mesa_landscape

Georgia O’Keeffe – Black Mesa Landscape, New Mexico / Out Back of Marie’s II, 1930. Georgia O’Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation©Georgia O’Keeffe Museum

Unele dintre lucrarile ei cu flori, pe de alta parte, au fost asociate cu o ilustrare metaforica a organelor genitale feminine. Este o interpretare pe care artista a respins-o pe parcursul celor sase decenii de activitate: “Ei bine – v-am facut sa va uitati in tihna la ceea ce am vazut eu si cand v-ati oferit acest ragaz sa observati florile mele, ati agatat de ele toate asocierile voastre legate de flori ca si cum eu cred si vad intr-o floare ceea ce credeti si vedeti voi – si nu este asa.”

De altfel, Achim Borchardt-Hume a declarat pentru The Guardian ca: “O’Keeffe a fost redusa la o parte a lucrarilor ei care tind sa fie interpretate intr-un anumit mod”, astfel incat isi doreste ca retrospectiva muzeului sa ofere artistei oportunitatea de a avea parte de mai multe interpretari.

Georgia O’Keeffe este considerata astazi una dintre fondatoarele modernismului american, dar si o precursoare a miscarii feministe. In declaratiile ei s-a delimitat de perspectiva feminista care facea o analogie intre unele dintre picturile ei florale si corpul feminin. Activitatea ei artistica si stilul ei de viata au devenit o sursa de inspiratie, iar succesul ei – o batalie castigata in lupta pentru egalitatea de sanse intre femei si barbati. Intr-o lume a barbatilor, Georgia O’Keeffe a reusit sa integreze propriul discurs artistic si sa-l faca ascultat.

“Men put me down as the best woman painter.
I think I’m one of the best painters.”
Georgia O’Keeffe

PUBLISHED ON 16.06.2016

more in Mood Board