Cum traduce Dries Van Noten moda in limbajul frumusetii
Pe la inceputul primaverii, Dries Van Noten anunta colectiile de debut ale casei de moda in industria frumusetii, una de make-up si una de parfumuri genderless. Este unul dintre designerii mei preferati, asa ca vestea lor mi-a captat imediat atentia. Pentru ca nu v-am povestit asa cum se cuvine despre ele, ci doar am distribuit cateva imagini in social media, recuperez acum.
*
“Daca gradina lui Dries Van Noten ar fi un parfum…” 10 parfumieri au gasit continuarea.
Am vrut sa aflu cat mai multe despre acest pas si am fost constienta ca doar la un click distanta nu mai e suficient de aproape cand vine vorba de parfumuri. Cu toate astea, explorarea lor – chiar si doar vizuala – este mai mult decat satisfacatoare. Estetica designerului belgian este transpusa in felul in care arata ele, iar asta le transforma intr-un spectacol pentru ochi, asa cum sunt si hainele pe care le creeaza. Produsele devin mici obiecte decorative, iar alaturarea contrastanta de culori si imprimeuri de pe recipientele ca niste sticlute de farmacie contureaza si o prima impresie despre felul in care miros parfumurile din interior.
View this post on Instagram
Am zabovit pe site-ul casei de moda fondate de Van Noten in 1986 si detinute, din 2018, de Puig ca actionar majoritar. Mi-am ales recipientele preferate dintre toate cele zece si abia apoi le-am citit descrierile sa vad daca ma regasesc sau nu in cuvintele lor. Tot procesul mi-a amintit de entuziasmul cu care faceam teste si quiz-uri de personalitate din reviste. Pe scurt, mi-a placut. Intre timp, am testat pe propria piele Rock The Myrrh si Santal Greenery. Cel din urma era printre alegerile mele la prima vedere si iata ca rezonez si cu aroma lui. Adevarul e ca nici Rock The Myrrh nu mi-a displacut.:)

Imagine de la cel de-al 100-lea show de moda Dries Van Noten / Sursa foto: Hepta.ro
Demersul online m-a condus ulterior spre un altul si uite asa am rasfoit o bucata de timp si prin arhiva colectiilor vestimentare ale lui Van Noten. Sunt usor de identificat corespondente intre designul de haine care ii poarta semnatura si cel de produs. Juxtapunerea de imprimeuri reprezinta o emblema a viziunii lui estetice si, fara doar si poate, unul dintre cele mai edificatoare exemple este colectia pentru toamna-iarna ’17-’18. Ea a marcat si cel de-al 100-lea show de moda Dries Van Noten.
Nu e chiar intamplator ca am inceput cu parfumurile, si nu cu colectia de machiaj. Parfumul este, de obicei, primul pas facut de casele de moda pe taramul frumusetii. E modalitatea prin care universul lor creativ capata o noua dimensiune. Vestimentatia este vizuala si tactila, iar parfumul implica inca un simt, cel olfactiv, atat de important in trezirea emotiilor.
Look din colectia toamna-iarna ’19-’20 in care florile din gradina lui Dries Van Noten au devenit imprimeuri / Sursa foto: Hepta.ro

In plus, imaginea mea asupra designerului belgian este puternic influentata de pasiunea lui pentru flori si de gradina casei pe care am admirat-o in documentarul Dries (2017). Mai tarziu, am reintalnit florile ingrijite de el in colectia toamna-iarna ’19-’20. Fotografiate si transformate in imprimeuri unice, ele au devenit o sursa importanta de inspiratie.
La fel s-a intamplat si in cazul colectiei de parfumuri. In procesul de explorare a universului Dries Van Noten, cei zece parfumieri responsabili de colectie au facut si o plimbare in gradina lui din Antwerp (Anvers). Totusi, armoniile olfactive concepute de ei nu sunt chiar singurele de pana acum inspirate de universul lui Van Noten. In 2013, Editions de Parfums Frederic Malle a lansat un parfum gandit ca un portret al designerului, Dries Van Noten par Frederic Malle.
Imagine de la prezentarea colectiei primavara-vara 2017, pentru care artistul Azuma Makoto a realizat o serie de sculpturi din flori inghetate / Sursa foto: Hepta.ro
Revenind la colectie, o parte dintre armoniile olfactive sunt declinate in creme de maini sau sapunuri, iar designul produselor a fost transpus si in moda, prin intermediul unor esarfe din matase. O alegere de efect, pentru ca, asa cum stim, esarfele preiau intotdeauna mirosul parfumului pe care il purtam.
Machiajul ca jurnal al emotiilor
“Machiajul este magie: este felul in care vrei sa te prezinti, sa te exprimi pe tine si cum te simti intr-un moment anume,” e de parere Van Noten, potrivit site-ului casei de moda. Piesa cheie a colectiei recent lansate este rujul – disponibil in patru recipiente si zeci de variante de nuante. Asemeni parfumurilor, designul lor prezinta combinatii surprinzatoare de culori si imprimeuri, la care Dries Van Noten se pricepe atat de bine.
View this post on Instagram
In plus, colectia de make-up a devenit pretextul pentru construirea unei noi punti de legatura intre universuri creative diferite. Pentru promovarea ei, artista Gill Button a desenat o serie de portrete inedite, folosindu-se de rujuri.
View this post on Instagram
*
Desi am vorbit mult despre partea vizuala a colectiilor, bineinteles ca ele nu sunt doar despre asta. Grija defineste fiecare componenta a intregului proiect. De exemplu, de la ingrediente la ambalaje, sustenabilitatea a influentat modul in care a fost scris acest nou capitol incadrat perfect in povestea brandului. Parerea mea e ca Dries Van Noten a cam facut magie impreuna cu toti cei implicati in debutul casei de moda in industria frumusetii.
Sursa fotografie principala: Hepta.ro / Imagine din backstage de la prezentarea colectiei primavara-vara 2019