ARTA & DESIGN

Reinterpretari efemere ale clasicelor chioscuri...

Chioscurile de ziare reprezentau odata un prim popas al diminetilor din…

HOT TREND

Inspiratie in machiaj pentru primavara-vara...

Ochii conturati cu tus negru si buzele evidentiate cu ruj rosu…

STREET STYLE

Primavara denimului

As numi primavara anotimp al stilului. Temperaturile ei ingradesc cel mai…

INSPIRATIE

Dries Van Noten fara Dries...

Dries Van Noten se retrage de la conducerea casei de moda…

INTERVIU

Magia Zanelor de dupa usa...

Magia Zanelor incepe in fata unei usi fermecate, un loc in…

INSPIRATIE

Premiile Oscar 2024. Momente pe...

Cateva ganduri despre premii si discursuri, tinute de pe covorul rosu…

INSPIRATIE

Pat McGrath. Cand o make-up...

E surprinzator cand numele unui make-up artist rasuna la fel de…

Inspiratie

Umor si activism pe scena de stand-up comedy

Ali Wong, Taylor Tomlinson, Wanda Sykes si Hannah Gadsby m-au influentat sa privesc stand-up comedy-ul cu alti ochi… Nu de putine ori cu ei in lacrimi de ras, dar si cu vulnerabilitate, empatie si speranta pentru o lume mai buna. Interactiunea mea cu stand-up comedy-ul a inceput cu stangul. In urma cu multi ani, sa fie vreo 15, am mers la un show intr-un local din Bucuresti. Nu mai tin minte cine a urcat pe scena, dar stiu ca nu am rezonat cu genul de umor ascultat. Se poate ca experienta mea din acea seara sa nu fi fost reprezentativa pentru peisajul stand-up-ului, doar ca nu am simtit curiozitatea de a afla exact ce si cum. Lucrurile s-au schimbat relativ recent cand am intalnit abordari ce calibreaza umorul din experientele pe care viata ni le aduce in cale, fara a-l forta sa fie si unde nu e. Mai mult decat atat, temele de discutie incluse in show-uri, de la inegalitate de gen, la rasism, homofobie, sanatate mintala, maternitate, relatia cu familia sau relatiile de cuplu, creioneaza – uneori pe alocuri, alteori in intregime - o forma de stand-up comedy activist. Poate ti se intampla si tie, dupa un serial care iti place mult, sa nu mai ai un timp rabdarea necesara pentru a te aventura intr-o noua poveste. In urma cu niste luni bune, ma aflam tocmai intr-o astfel ...

Inapoi Inainte
The Young & The Restless RAQUETTE
Interviu
Autor: Ioana Lovin

The Young & The Restless RAQUETTE

Am descoperit brandul Raquette anul trecut, odata cu lansarea colectiei pentru toamna-iarna. Mi-a placut de la un capat la celalalt: concept, design, campanie de promovare. “Niciodata nu poti sa faci prima impresie de doua ori”, a mentionat Violette Basoc cand mi-a vorbit despre importanta acordata fiecarui detaliu al afacerii infiintate de ea si de sora ei, Dana, in 2012 la Chisinau. Am zambit. Este una dintre acele zicale pe care nu ai cum sa le contrazici. Stiam, totusi, ca prima mea impresie a fost confirmata si de colectiile care au urmat.

Pe Violette am intalnit-o, de curand, cand a acceptat invitatia de a-mi acorda un interviu. Este vesela, volubila si vorbeste deschis si cu un entuziasm molipsitor. Chiar daca nu a fost de fata, sora ei a fost prezenta in fiecare raspuns si asa am cunoscut-o putin si pe ea. La fel si pe mama lor, care este de asemenea parte din echipa Raquette. In trecut, ea a lucrat ca tehnolog si designer pentru diferite case de moda, iar aceasta afacere de familie ii duce pasiunea mai departe.

Look din colectia SS’17

Violette locuieste in prezent la Bucuresti, dar calatoreste la Chisinau pentru fiecare colectie. Ea se ocupa de tot ce tine de creatie si de alegerea materialelor si administreaza acum doar de la distanta partea de productie. Dana este brand manager-ul afacerii, dar si fotograful care semneaza campaniile de promovare. Mama lor se ocupa de tot ce tine de bunul mers al magazinului, iar, de la stabilirea Violettei in Romania, a preluat din atributiile administrative care necesita pe cineva la fata locului.

Increderea. Atuul lor cheie.

Cand am intrebat despre atuurile dezvoltarii unui business in familie, raspunsul nu a avut nevoie de timp de gandire. A venit simplu si firesc: increderea. “Orice s-ar intampla si oriunde m-as afla, eu stiu ca totul o sa mearga inainte pentru ca am incredere in mama si in sora mea. Chiar si pe sotul meu pot sa-l rog sa faca ceva, mereu o sa ma ajute. Pot sa spun ca suntem foarte norocoase, mai ales ca o avem pe mama. Ea este de fapt cel mai important background al meu.” Mama are un fler aparte si ochi pentru detaliu. Ea sfatuieste, fara a se impune. De altfel, Violette admite ca au fost ocazii cand i-a ignorat parerea si inevitabil acestea s-au incheiat cu un: “da, mai bine o ascultam pe mama.”

Contrar asteptarilor, moda nu a reprezentat dintotdeauna un domeniu in care cele doua surori si-au dorit sa profeseze. Violette (26 de ani) s-a orientat spre drept si finante, iar Dana (23 de ani) a studiat marketing. Inainte de a lua decizia de a se dedica in exclusivitate brandului, au mai lucrat impreuna si in cadrul unei companii de ecommerce de imbracaminte. Experienta de acolo le-a ajutat in dezvoltarea business-ului lor si le-a influentat, pana la un punct, decizia de a nu deschide propriul magazin online. Productia lor este stabilita in Republica Moldova si faptul ca aceasta nu e membra UE reprezinta o mare piedica pentru comertul extern. “Stim ca este foarte important pentru promovare. Nu stiu cine a spus ca: <If you aren’t on Internet, you’re nowhere!> si atunci, da, trebuie sa fim undeva si pe net.” In prezent, colectiile lor sunt disponibile online pe Molecule-F si, de curand, si pe Moja.ro. Cu toate ca traim intr-o lume in care online-ul dicteaza regulile jocului, Violette rezoneaza mai mult cu ideea de interactiune directa a clientilor cu creatiile care ii poarta semnatura. Acest lucru este posibil in showroomul lor din Chisinau, in magazinul Molecule-F din Promenada si in Victoria 46 din Bucuresti si in Victoria Gallery din Constanta.

Din momentul in care i s-au dedicat in totalitate, brandul Raquette a crescut ca in povesti de la an la an. Zambeste cand isi aminteste de inceputuri, acel zambet care denota ca lucrurile au evoluat semnificativ de atunci. “E ciudat ca am inceput cu fuste si, pana la urma, fusta este un produs pe care o sa-l vezi foarte rar in colectiile noastre,” spune despre primele piese create vreodata de ele, pentru ele.  In ceea ce priveste prima colectie, aceasta a fost mult mai simpla si ca design si ca idee, dar a explorat aceeasi estetica. “Am inteles ca directia pe care vreau sa merg mai departe e cea a clasicului reinventat si am evoluat cu fiecare colectie.”

Feedback-ul pozitiv din partea clientilor nu a intarziat, iar asta le-a emotionat si le-a motivat sa mearga inainte. Strategia lor este una pe termen lung. “Prefer sa am un client care poate procura foarte putin, dar constant,” mi-a spus Violette, mentionand sentimentul de bucurie pe care-l are atunci cand acesta revine si revine. “Vreau sa fim in garderoba tuturor femeilor, dar nu doar sa fim si sa imbrace produsul o singura data. Vreau sa-l poarte macar de 20 de ori. Noi ne straduim sa facem produse foarte versatile care sa reziste in timp.”

“Inspiratia vine in cele mai neasteptate momente.”

Comparand industria modei de acum cu cea de acum cinci ani, Violette vorbeste despre un “boom” de designeri si de branduri pe piata din Moldova, precum si de resurse la care sa apelezi pentru a-ti construi o identitate, mai multi stilisti, mai multi fotografi de moda… “Mi se pare cumva ca ne-ar fi fost mai simplu sa cream un brand acum, doar ca nu ne-ar fi fost atat de usor sa ne mentinem pe piata daca ne-am fi nascut in 2017. Cred ca am inceput la momentul potrivit si la locul potrivit.”

Intre timp, Violette a studiat design de moda la Istituto Marangoni din Milano, unde a deprins cum sa fie mai organizata atunci cand concepe o colectie, de la idee la produs finit. “De obicei, inspiratia vine in cele mai neasteptate momente,” mi-a spus ea si a mentionat filmele si calatoriile ca sursa sigura de idei. “Pentru colectia toamna-iarna, m-am inspirat din filmele cu Keira Knightley, din Pride and Prejudice, si din filmul (A Dangerous Method) cu Michael Fassbender, in care ea era pacient. Purta rochii superbe si niste chestii cu volanase si tot felul de insertii. (…) Moodul era ceea ce cautam noi.” Pentru primavara-vara si-a propus sa creeze o “sexy pirate”, inspirata fiind de atmosfera din Piratii din Caraibe. Fiecare colectie este gandita astfel incat produsele “sa poate fi mixate usor intre ele si sa suplineasca toate necesitatile unei femei pentru sezonul respectiv.”

 Chiar daca responsabilitatile fiecarei surori sunt bine stabilite, feedback-ul pe care il primeste una de la cealalta poate depasi limitele din fisa postului. De exemplu, argumentele Danei de a nu folosi dantela, asa cum intentiona ea pentru colectia Bridal din acest an, au determinat-o pe Violette sa regandeasca piesele respective. A folosit in loc muselina din matase, pe care a decorat-o. De asemenea, feedback-ul pozitiv acordat de Violette fotografiilor o inspira si o incurajeaza pe Dana.

Look din colectia Bridal SS’17

Daca te-ai intrebat asta, faptul ca Raquette rimeaza cu Violette nu este o intamplare. Este porecla care a urmarit-o pe sora mai mare de la gradinita pana la finalul liceului. “Daca ar fi acum nevoie sa inventez un nume de brand, cred ca mi-ar fi foarte greu. Eu cred ca acesta trebuie sa aiba o istorie in spate, sa nu fie pur si simplu un amestec de litere.”  La randul ei, si porecla Danei a devenit un brand. Dana Banana, cum obisnuia sa o strige Violette, a inspirat numele studiolui de fotografie: Banana Editorials.

Care au fost cele mai importante decizii care au influentat povestea brandului Raquette? Una dintre ele este aceea de a o contacta, anul trecut, pe Mirela Bucovicean de la Molecule-F. Imediat dupa ce le-a vazut colectia, Mirela le-a sunat entuziasmata si piesele lor au fost incluse in portofoliul magazinului. “Ne voia si in mall si in online. Si atunci am zis: Wow! That was fast! Nu pot sa spun ca a fost usor pentru ca trebuie sa corespunzi (cerintelor). Nu cred ca ar accepta pe oricine. Ori am avut noroc, ori am avut un produs foarte bun. Tind sa cred ca ambele.”

Vrem sa pastram aspectul acesta curat nu doar in design, ci si in reputatie.

Dupa doi ani de colaborari cu diferite ateliere, au hotarat sa aiba productie proprie. Asta le-a permis sa mareasca volumul, iar cifra lor de afaceri a crescut semnificativ in primul an si a continuat pe o panta ascendenta de atunci. A fost o alta decizie importanta care a influentat traseul Raquette pe harta modei. In prezent, fabrica lor are 12 angajati. “Este mica, dar este a noastra,” glumeste ea. Amenajata intr-o hala mare, alba, cu ferestre intinse pe trei dintre pereti si cu o atmosfera motivanta mai ales atunci cand afara e insorit, fabrica este locul in care Violettei ii place sa-si petreaca timpul cel mai mult.

De fapt, si-au dorit ca aspectul curat al designului sa transpara in fiecare componenta a business-ului lor, de la locurile care gazduiesc piesele vestimentare pana la publicatiile in care apar si la endorserii la care apeleaza. “(…) Vrem sa pastram aspectul acesta curat nu doar in design, ci si in reputatie, in impresia pe care si-o fac oamenii despre tine, despre brandul tau, pentru ca – (asa cum am deconspirat eu continuarea la inceputul textului) – niciodata nu poti sa faci prima impresie de doua ori.”

Violette si Dana sunt tinere si nelinistite. Au mereu un proiect in dezvoltare prin care adauga noi capitole in povestea Raquette. In prezent, ele se ocupa de deschiderea unui showroom la Bucuresti, care va fi dedicat in principal stilistilor si vedetelor, dar si programarilor pentru tinute de mireasa. Pentru ca lucrurile evolueaza foarte repede aici, au in vedere si varianta de a deschide si un magazin. Violette recunoaste ca, pe de-o parte, ii place acest ritm sustinut in care se misca lucrurile, insa, pe de alta parte, simte ca acesta nu-ti ofera ragazul de a te bucura asa cum se cuvine de fiecare realizare in parte.  “Cred ca asa este si generatia noastra. Pare ca sfarsitul lumii e maine si trebuie sa reusesti totul acum.” In ceea ce priveste viitorul, Parisul se regaseste pe lista planurilor. “Mi-ar placea sa stabilesc brandul acolo. Cred ca este rupt din stilul frantuzoaicelor.”

Mult succes!

Te invit in continuare sa descoperi o parte dintre lookurile Raquette pentru primavara-vara. Nu ezita sa pasesti in universul Raquette pe maisonraquette.com, pe Facebook sau pe Instagram.

Fotografii: Banana Editorials
In fotografia principala sunt Dana (stanga) si Violette (dreapta) in studio-ul lor din Chisinau

PUBLISHED ON 05.04.2017

more in Conversation Marks