INSPIRATIE

Pat McGrath. Cand o make-up...

E surprinzator cand numele unui make-up artist rasuna la fel de…

HOT TREND

Cerceii statement

Elementele cu care rezonez pe deplin la evenimentele dedicate modei alcatuiesc…

EDITOR'S CHOICE

Love is Chance

Iubesc cuvintele. Si le respect. Sunt foarte atenta si precauta cu…

CATWALK

10 rochii haute couture SS...

Am ales cate o rochie din colectiile haute-couture semnate de zece…

EDITOR'S CHOICE

Jean Paul Gaultier Haute Couture...

Sunt momente in care simt, pur si simplu, ce sa aleg…

RED CARPET

Rosamund Pike & florile

Nominalizarile pentru rolul din filmul Saltburn o transforma pe Rosamund Pike…

INSPIRATIE

Umor si activism pe scena...

Ali Wong, Taylor Tomlinson, Wanda Sykes si Hannah Gadsby m-au influentat…

Inspiratie

De ce e Peach Fuzz culoarea anului 2024

Institutul Pantone a desemnat recent PANTONE 13-1023 Peach Fuzz culoarea anului 2024. In vremurile dificile pe care le traim ca societate, aceasta nuanta delicata si catifelata de piersica devine un simbol pentru bunatatea sincera si un raspuns cromatic la nevoia de empatie si compasiune a oamenilor, de a fi impreuna pentru a se simti in siguranta. Leatrice Eiseman, directoare executiva la Pantone Color Institute, e de parere ca aceasta nuanta intre roz si portocaliu inspira sentimentul de apartenenta, invita la recalibrare si, totodata, confera o stare de calm si creeaza un spatiu in care sa fim, sa simtim, sa ne vindecam si sa prosperam, prin timpul petrecut impreuna sau prin momentele de conectare cu noi insine. "In egala masura, o idee si un sentiment, PANTONE 13-1023 Peach Fuzz ne trezeste simturile prin tactilitatea reconfortanta si caldura cu care ne invaluie," concluzioneaza ea. Culorile ne pot influenta starea de spirit, iar trendurile nu fac altceva decat sa reflecte dorintele noastre intr-o perioada anume. Peach Fuzz mi-a amintit de culoarea lui 2019, intr-o varianta mai temperata ca impact vizual si cu un accent mai mare pe textura. Atunci, asa-numitul Living Coral a reprezentat nevoia de optimism, de obiective spre care oamenii sa priveasca cu bucurie. E o ...

Inapoi Inainte
Povestiri pe masura timpului tau de asteptare
We like
Autor: Ioana Lovin

Povestiri pe masura timpului tau de asteptare

Short Edition este o platforma de povestiri, dar si de poezii sau benzi desenate de mici dimensiuni, ce pot fi citite cap-coada in 1, 3 sau 5 minute. Cum programul fiecarei zile include, vrand-nevrand, macar cateva minute de asteptare, in loc sa avem senzatia ca pierdem acel timp, mai bine castigam o poveste.

In statia de autobuz, tramvai sau metrou, apoi, in autobuz, tramvai sau metrou, la locul de intalnire Рatunci cand ajungem mai devreme sau cand persoana cu care ne vedem intarzie, la un cabinet medical sau la un salon de cosmetica, la coada la cumparaturi… Scenariile care implica asteptare sunt multiple, la fel si optiunile de a petrece acel rastimp fara sa numaram secundele trecand.

Telefonul mobil aduce multe modalitati de a alunga plictiseala la un click distanta. Cu exceptia jocurilor, cred ca le-am incercat pe toate. De curand, am adaugat ca varianta si platforma Short Edition, care m-a facut sa ma simt ca un emoji cu ochii inimioara.


Imagine de la Musee d’Orsay. Foto: Sophie Crepy Boegly

Chiar daca a intrat pe radarul meu de putin timp, Short Edition exista din 2011. A pornit cu misiunea de a aduce proza scurta mai aproape de cititori si face acest lucru atat online, pe short-edition.com, cat si offline, prin intermediul unor aparate simpatice. Short Story Dispenser este asa cum ii spune numele un distribuitor automat de povestiri, imprimate pe hartie eco-friendly. Desi forma in care vine textul seamana cu un bon de cumparaturi, serviciul este oferit gratuit pentru cititori, printr-o simpla apasare de buton.

Compania franceza Short Edition a inaugurat primul Short Story Dispenser in 2015, in Grenoble. Dupa cum povesteste echipa ei pe site-ul oficial, mass-media a creat atunci un val de notorietate in jurul conceptului, care a ajuns pana la Francis Ford Coppola. Regizorul si producatorul de film si-a dorit un astfel de aparat pentru clientii localului sau din San Francisco, Cafe Zoetrope, dar si pentru vizitatorii vinariilor lui din Napa Valley.

Imagine din Cafe Zoetrope. Foto: Olivier Alexandre

Astazi, harta locurilor in care au fost amplasate distribuitoare automate de literatura este mai generoasa. Ea cuprinde pe langa Franta si Statele Unite, si Marea Britanie, Hong Kong sau Australia. Uitandu-ma unde sunt amplasate aceste distribuitoare, am observat ca locurile sunt destul de variate. Aeroporturi, gari, centre comerciale, campusuri universitare, biblioteci… Ce au insa in comun aceste spatii este faptul ca sunt tranzitate intens de oameni, iar multi dintre ei au la indemana cateva minute pe care sa le petreaca citind proza scurta.

Chiar daca aparatele nu au ajuns la noi in tara, asta nu ne impiedica sa pasim online in universul conturat de miile de autori din comunitatea Short Edition. Selectia a ceea ce vrem sa citim se poate face in functie de timp, 1, 3, 5 minute, dar si in functie de preferintele pe care le avem in acele momente sau in general: sa fie SF sau ceva care sa ne faca sa radem, sa fie o poveste pentru copii… De asemenea, am remarcat si posibilitatea de a opta pentru texte clasice, semnate de Virginia Woolf, Christina Rossetti, Shakespeare, Edgar Allan Poe, Mark Twain si altii.

Am citit cateva dintre povestirile si poeziile comunitatii Short Edition la birou, dar si la metrou. Pentru a nu rata sa cobor la statia dorita, am trecut la textele de 1 minut. Acestea mi-au permis sa verific, fara sa ma intrerup in mijlocul frazelor, ca ma aflu, in continuare, pe drumul cel bun. Site-ul are si varianta in engleza (pe care am ales-o eu), si in franceza. In plus, cine vrea sa paseasca in aceasta comunitate ca autor o poate face.

Cand am descoperit acest proiect, am aflat si despre rezultatele unei cercetari* comandate de Canary Wharf Group, compania care a amplasat primele distribuitoare de literatura Short Story in UK. Realizat de Opinium Research cu scopul de a afla mai multe despre obiceiurile britanicilor vizavi de citit, studiul arata ca 36% dintre britanici au renuntat la cel putin o carte in ultimul an din cauza lipsei de timp, iar 30% au recunoscut ca au trecut mai mult de sase luni de cand au citit integral ultima carte.


Foto: Olivier Alexandre

“Cu totii spunem ca suntem prea ocupati, dar cercetarea noastra a aratat ca un procent covarsitor de 70% dintre noi ar prefera sa se cufunde intr-o carte buna decat sa se piarda in vartejul social media”, a declarat Lucie Moore, Head of Arts and Event la Canary Wharf Group, cu ocazia lansarii distribuitoarelor de literatura, ce avut lor in aprilie. Rezultatele cercetarii desfasurate la inceputul lui martie 2019 au inspirat unde exact sa fie asezate aparatele, pe care Moore le-a catalogat ca antidotul perfect pentru obiceiul de a pierde timpul in lumea digitala.

Printre textele distribuite de aparatele din Canary Wharf se regaseste si unul conceput special de scriitorul si scenaristul britanic Anthony Horowitz. Povestirea de tip whodunnit se numeste Mr Robinson si poate fi citita in doar un minut. Din acest motiv, autorul a mentionat: “(…) Sper ca ii va delecta pe calatorii de la metrou care vor sti macar ca nu vor experimenta frustarea de a trebui sa coboare inainte sa ajunga la final.”

Nu stiu cum ar arata cifrele unui studiu local, dar stiu ca eu m-as regasi printre cititorii care au lasat neterminata cel putin o carte in ultimul an, chiar daca imi displace acest lucru. As fi si printre cei care ar prefera sa reduca din timpul petrecut pe social media in favoarea cititului. Si ma regasesc deja in cuvintele lui Horowitz, in bucuria de a sti ca atunci cand incep un text nu voi fi nevoita sa-l intrerup in mijlocul actiunii.

*pentru mai multe informatii despre studiu si despre lansarea distribuitoarelor automate Short Story in Canary Wharf, puteti citi comunicatul de presa publicat de Canary Wharf Group pe 2 aprilie 2019, intitulat Left On The Shelf: Over 53 Million Books Unfinished Every Year.

Fotografie principala: Sophie Crepy Boegly

PUBLISHED ON 22.06.2019

more in Mood Board