INSPIRATIE

“And it was all yellow”

Culoarea galbena are coloana sonora: melodia Yellow a trupei Coldplay. Obisnuiesc…

EDITOR'S CHOICE

Design vestimentar la RDW 2024

Instalatia de design vestimentar din cadrul expozitiei centrale Romania Design Week…

RED CARPET

Inspiratie de pe covorul rosu...

Mi-au placut multe dintre tinutele purtate pe covorul rosu al Festivalului…

INSPIRATIE

O incursiune in arta shibori

Colectia-capsula COS x Tabata Shibori s-a transformat pentru mine intr-un capitol…

INSPIRATIE

Stylingul, mereu in schimbare

Stylingul in moda evolueaza in permanenta si, odata cu asta, regulile…

RED CARPET

Met Gala 2024. Dress code:...

Lumea basmelor s-a mutat pentru o seara pe covorul rosu de…

EDITOR'S CHOICE

Comète, un nou parfum in...

Comète de la CHANEL demonstreaza ca un parfum poate fi purtat…

Hot Trend

Pantofii, la patrat

Zilele trecute, ritualul de a ma uita peste fotografiile de pe catwalk a capatat un obiectiv clar: tendintele in materie de pantofi. Nu am pornit cu acest gand in minte, insa propunerile caselor de moda m-au facut sa ma intreb daca nu cumva traversam acea perioada in care un trend ce a dominat ultimele sezoane cedeaza, usor-usor, locul unei alte estetici. Carven primavara-vara 2024 / Sursa foto: Hepta.ro Spun asta deoarece, pantofilor cu varf ascutit, atat de indragiti in ultimii ani, li se alatura, din ce in ce mai des, cei cu varful patrat. La Prada, Versace, Jacquemus sau Marni, acest lucru s-a intamplat chiar in cadrul aceleiasi colectii, cea pentru primavara-vara 2024. De altfel, la Versace, nici varful ascutit al pantofilor nu mai e unul clasic, ci unul decupat astfel incat sa ramana alungit, dar sa capete si o forma patrata, asa numitul square pointed toe. Nu e singurul loc unde l-am intalnit. Stilul a fost declinat si la Altuzarra. Mai mult decat atat, predilectia pentru incaltamintea cu varful patrat continua si in colectiile pentru toamna-iarna 2024, prezentate recent. Dior, Dries Van Noten, Balmain sau Saint Laurent sunt cateva exemple. Prada primavara-vara 2024 / Sursa foto: Hepta.ro Prada primavara-vara 2024 / Sursa foto: Hepta.ro Pe mine, pantofi...

Inapoi Inainte

Cand lucrurile nu sunt ceea ce par

Chippensteel este proiectul prin care am aflat de studio-ul Zieta Prozessdesign. O fotografie cu scaunul in varianta argintie mi-a aparut pe ecranul telefonului in timp ce scrollam prin newsfeed-ul de pe Instagram – un obicei care s-a strecurat in rutina diminetilor.

De la 2D la 3D

Designul lui mi-a amintit de colacii de inot, atunci cand sunt umflati doar pe jumatate, iar asta m-a intrigat. Insa, ceea ce am perceput eu a fi un material din plastic maleabil este de fapt un otel, cat se poate de rigid si de stabil.

Conform Zieta.pl, piesa de mobilier este modelata astfel printr-o tehnologie dezvoltata chiar de Oskar Zieta, fondatorul studio-ului. Pentru curiosi, ea se numeste FiDU (Freie Innen Druck Umformung) si consta in injectarea de aer comprimat intre doua foi subtiri de otel ale caror margini sunt lipite impreuna. Asta ii permite designerului sa exploreze forme complexe, cu minimul de material dur si, implicit, fara greutatea la care te-ai putea astepta atunci cand manevrezi o piesa voluminoasa din otel. Pana la urma, aerul este unul dintre cele mai usoare materiale cu care poti lucra.

Scaunul cu spatar Chippensteel nu este singura piesa de mobilier realizata de Zieta. Lui i se alatura si cateva modele de scaune de bucatarie sau de bar, oglinzi, cuiere si scari decorative, care exploreaza acelasi joc al iluziilor.

De la arhitectura la design

Oskar Zieta a studiat arhitectura la Szczecin University of Technology din tara natala, Polonia. Din 2003, el este cercetator asociat si asistent universitar la ETH (Institutul Federal de Tehnologie) din Zurich, unde si-a continuat si studiile. Intr-un interviu acordat, in urma cu sase ani, Mariei Cristina Didero si publicat pe DomusWeb.it, Zieta a mentionat ca pasul pe taramul designului a fost influentat de dorinta de a ajunge mai rapid la rezultate concrete. “Obisnuiam sa cred ca arhitectura este o poveste fara sfarsit, fara un final fericit, un proces in continua desfasurare, iar designul era mai degraba o fraza care se incheie cu un punct.” Odata facut acest pas, a inteles si complexitatea la care poate ajunge o “fraza”. Proiectele lui se dezvolta la zona de interferenta dintre mai multe discipline, printre care bionica, sociologia si ingineria. Arhitectura ramane si ea parte din proces.

Se poate sa fi aflat eu abia de curand de studio-ul Zieta Prozessdesign, insa industria l-a remarcat demult. In 2008, taburetele gonflabile, denumite Plopp, au fost recompensate la Red Dot Award, cu premiul pentru design de produs. Nu este singurul trofeu castigat in acel an. Lui i s-au alaturat si DMY Award pentru inovatie in procesul de productie sau YDMI Award. Si nici 2008, nu este singurul an in care studio-ul s-a facut remarcat in cadrul competitiilor. Lista premiilor a crescut in anii care au urmat. Mai mult decat atat, piese ce poarta semnatura lui Zieta se regasesc printre exponatele permanente de la Centrul Pompidou din Paris, de la Pinakothek der Moderne din Munchen sau din cadrul Museum fur Gestaltung din Zurich.

Daca vrei sa afli mai multe despre universul Zieta Prozessdesign, intra pe site-ul lor oficial zieta.pl.

Foto via Zieta Prozessdesign

PUBLISHED ON 27.07.2017

more in Mood Board