ARTA & DESIGN

Reinterpretari efemere ale clasicelor chioscuri...

Chioscurile de ziare reprezentau odata un prim popas al diminetilor din…

HOT TREND

Inspiratie in machiaj pentru primavara-vara...

Ochii conturati cu tus negru si buzele evidentiate cu ruj rosu…

STREET STYLE

Primavara denimului

As numi primavara anotimp al stilului. Temperaturile ei ingradesc cel mai…

INSPIRATIE

Dries Van Noten fara Dries...

Dries Van Noten se retrage de la conducerea casei de moda…

INTERVIU

Magia Zanelor de dupa usa...

Magia Zanelor incepe in fata unei usi fermecate, un loc in…

INSPIRATIE

Premiile Oscar 2024. Momente pe...

Cateva ganduri despre premii si discursuri, tinute de pe covorul rosu…

INSPIRATIE

Pat McGrath. Cand o make-up...

E surprinzator cand numele unui make-up artist rasuna la fel de…

Inspiratie

Umor si activism pe scena de stand-up comedy

Ali Wong, Taylor Tomlinson, Wanda Sykes si Hannah Gadsby m-au influentat sa privesc stand-up comedy-ul cu alti ochi… Nu de putine ori cu ei in lacrimi de ras, dar si cu vulnerabilitate, empatie si speranta pentru o lume mai buna. Interactiunea mea cu stand-up comedy-ul a inceput cu stangul. In urma cu multi ani, sa fie vreo 15, am mers la un show intr-un local din Bucuresti. Nu mai tin minte cine a urcat pe scena, dar stiu ca nu am rezonat cu genul de umor ascultat. Se poate ca experienta mea din acea seara sa nu fi fost reprezentativa pentru peisajul stand-up-ului, doar ca nu am simtit curiozitatea de a afla exact ce si cum. Lucrurile s-au schimbat relativ recent cand am intalnit abordari ce calibreaza umorul din experientele pe care viata ni le aduce in cale, fara a-l forta sa fie si unde nu e. Mai mult decat atat, temele de discutie incluse in show-uri, de la inegalitate de gen, la rasism, homofobie, sanatate mintala, maternitate, relatia cu familia sau relatiile de cuplu, creioneaza – uneori pe alocuri, alteori in intregime - o forma de stand-up comedy activist. Poate ti se intampla si tie, dupa un serial care iti place mult, sa nu mai ai un timp rabdarea necesara pentru a te aventura intr-o noua poveste. In urma cu niste luni bune, ma aflam tocmai intr-o astfel ...

Inapoi Inainte

Cand lucrurile nu sunt ceea ce par

Chippensteel este proiectul prin care am aflat de studio-ul Zieta Prozessdesign. O fotografie cu scaunul in varianta argintie mi-a aparut pe ecranul telefonului in timp ce scrollam prin newsfeed-ul de pe Instagram – un obicei care s-a strecurat in rutina diminetilor.

De la 2D la 3D

Designul lui mi-a amintit de colacii de inot, atunci cand sunt umflati doar pe jumatate, iar asta m-a intrigat. Insa, ceea ce am perceput eu a fi un material din plastic maleabil este de fapt un otel, cat se poate de rigid si de stabil.

Conform Zieta.pl, piesa de mobilier este modelata astfel printr-o tehnologie dezvoltata chiar de Oskar Zieta, fondatorul studio-ului. Pentru curiosi, ea se numeste FiDU (Freie Innen Druck Umformung) si consta in injectarea de aer comprimat intre doua foi subtiri de otel ale caror margini sunt lipite impreuna. Asta ii permite designerului sa exploreze forme complexe, cu minimul de material dur si, implicit, fara greutatea la care te-ai putea astepta atunci cand manevrezi o piesa voluminoasa din otel. Pana la urma, aerul este unul dintre cele mai usoare materiale cu care poti lucra.

Scaunul cu spatar Chippensteel nu este singura piesa de mobilier realizata de Zieta. Lui i se alatura si cateva modele de scaune de bucatarie sau de bar, oglinzi, cuiere si scari decorative, care exploreaza acelasi joc al iluziilor.

De la arhitectura la design

Oskar Zieta a studiat arhitectura la Szczecin University of Technology din tara natala, Polonia. Din 2003, el este cercetator asociat si asistent universitar la ETH (Institutul Federal de Tehnologie) din Zurich, unde si-a continuat si studiile. Intr-un interviu acordat, in urma cu sase ani, Mariei Cristina Didero si publicat pe DomusWeb.it, Zieta a mentionat ca pasul pe taramul designului a fost influentat de dorinta de a ajunge mai rapid la rezultate concrete. “Obisnuiam sa cred ca arhitectura este o poveste fara sfarsit, fara un final fericit, un proces in continua desfasurare, iar designul era mai degraba o fraza care se incheie cu un punct.” Odata facut acest pas, a inteles si complexitatea la care poate ajunge o “fraza”. Proiectele lui se dezvolta la zona de interferenta dintre mai multe discipline, printre care bionica, sociologia si ingineria. Arhitectura ramane si ea parte din proces.

Se poate sa fi aflat eu abia de curand de studio-ul Zieta Prozessdesign, insa industria l-a remarcat demult. In 2008, taburetele gonflabile, denumite Plopp, au fost recompensate la Red Dot Award, cu premiul pentru design de produs. Nu este singurul trofeu castigat in acel an. Lui i s-au alaturat si DMY Award pentru inovatie in procesul de productie sau YDMI Award. Si nici 2008, nu este singurul an in care studio-ul s-a facut remarcat in cadrul competitiilor. Lista premiilor a crescut in anii care au urmat. Mai mult decat atat, piese ce poarta semnatura lui Zieta se regasesc printre exponatele permanente de la Centrul Pompidou din Paris, de la Pinakothek der Moderne din Munchen sau din cadrul Museum fur Gestaltung din Zurich.

Daca vrei sa afli mai multe despre universul Zieta Prozessdesign, intra pe site-ul lor oficial zieta.pl.

Foto via Zieta Prozessdesign

PUBLISHED ON 27.07.2017

more in Mood Board