WE LIKE

Simon Mattisson. Granland.

Formele curbate, textura materialului, povestea din spate asaza piesele proiectului Granland,…

INSPIRATIE

Elsa Peretti, Tiffany & Co....

Cea mai cunoscuta piesa creata de Elsa Peretti este, fara indoiala,…

RED CARPET

Met Gala 2025. Tailored for...

Tailored for You a fost codul vestimentar al editiei Met Gala…

INSPIRATIE

Denimul pe podiumul haute couture...

Denimul a parut, mult timp, aproape evitat in colectiile haute couture,…

INSPIRATIE

LOEWE & Jonathan Anderson, 11...

Zilele trecute, Jonathan Anderson si-a anuntat plecarea de la LOEWE, casa…

WE LIKE

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport…

INSPIRATIE

ADN-ul caselor de moda

Retragerea unei persoane din rolul de director de creatie demareaza in…

We like

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport - pentru ca a sustinut miscarea atletilor, dar a determinat miscari si in societate si in cultura urbana. A provocat normele si a definit spiritul si vibe-ul unor generatii. Cu prima sa expozitie de muzeu la Vitra Design Museum, Nike deschide perspectiva dincolo de produs in sine, in istoria culturala a acestui brand si reface traseul influentei sale in sport, moda si activism din ultimii 50 de ani. Si totul a pornit de la primul pas. Adica de la primul lor pantof de atletism - "the moon shoe" creat de Bill Bowerman si Phil Knight. Astazi, sneakersii sunt omniprezenti in viata noastra, in peisajul comercial si cultural, si poate ca ne este aproape imposibil sa ne imaginam cum atunci erau o prezenta de nisa, fiind purtati doar de copii de liceu sau de atletii profesionisti. Asa ca povestea unui antrenor tehnic si a unui student atlet devenit antreprenor, care si-au improvizat drumul catre unul dintre cele mai de succes branduri din lume, pare scenariu de film. Si totusi… Si totusi, “moon shoe” este prototipul a ceea ce astazi numim "waffle trainer", adica binecunoscutii pantofi de sport cu talpa ca o clatita belgiana. Modelul a primit acest nume pentru ca urmele ca de "waffle" pe care le lasa erau foarte...

Inapoi Inainte
Iris van Herpen: Transforming Fashion

Iris van Herpen: Transforming Fashion

Creatiile lui Iris van Herpen exploreaza zona de interferenta dintre moda, arta si tehnologie. Sunt construite din materiale cu forme inspirate parca dintr-o alta lume, pe care designerul olandez le obtine adesea prin intermediul print-ului 3D. Aspectul lor surprinzator le transforma mai degraba in sculpturi purtabile decat in piese vestimentare, iar show-urile in care sunt prezentate devin mai degraba expozitii efemere.

expozitie-iris-van-herpen_transforming-fashion_tehnologie-si-inovatie-in-moda-1

Hybrid Holism, Rochie, Iulie 2012
Dungi metalice, tule si bumbac / Din colectia designerului
Fotografie: Bart Oomes, No 6 Studios

Nu am avut ocazia de a le vedea live (inca), dar imi imaginez o experienta super-captivanta, cu atat mai mult cu cat creatiile ei m-au cucerit instant si de la distanta impusa de ecranul monitorului sau al telefonului mobil. Cel mai recent pas virtual in universul ei creativ l-am facut, de curand, cand am aflat despre expozitia mai putin efemera, gazduita de Grand Rapids Art Museum (GRAM) din Michigan, pana pe 15 ianuarie 2017. Intitulata “Iris van Herpen: Transforming Fashion”, aceasta reuneste 45 de tinute haute couture si pantofi din colectiile realizate de designer intre anii 2008 si 2015. Pe o parte dintre ele le putem vedea aici, in fotografii. Pentru vizitatori, experienta vizuala bogata a expozitiei este dublata de cea tactila. Alaturi de exponatele mentionate, sunt prezentate si cateva dintre materialele inovatoare concepute de designer, pe care publicul are oportunitatea de a le atinge. Acestea includ un material translucid din otel inoxidabil si unul construit din spitele unor umbrele pentru copii.

magnetic-motion-dress_expozitie-iris-van-herpen_transforming-fashion_tehnologie-si-inovatie-in-moda
Magnetic Motion, Rochie, Septembrie 2014
Polimer transparent printat 3D, stereolitografiere cu rasina / High Museum of Art
Fotografie: Bart Oomes, No 6 Studios

hacking-infinity-shoes_expozitie-iris-van-herpen_transforming-fashion_tehnologie-si-inovatie-in-moda

Hacking Infinity, Pantofi, 2015
In colaborare cu Noritaka Tatehana si 3D Systems / Realizati din piele, fotopolimer printat 3D si prin stereolitografiere cu rasina / Parte din colectia designerului
Fotografie: NORITAKA TATEHANA
biopiracy-dress_expozitie-iris-van-herpen_transforming-fashion_tehnologie-si-inovatie-in-moda
Biopiracy, Rochie, Martie 2014
3D printed TPU 92A-1, strat de silicon / Colaborare cu Julia Koerner si Materialise /Parte din colectia Phoenix Museum of Art, oferita de Arizona Costume Institute
Fotografie: Bart Oomes, No 6 Studios

“Iris continua sa redefineasca moda si locul pe care aceasta il are in lumea artei”, spune Dana Friis-Hanse, director si CEO GRAM. “La fel ca majoritatea artistilor, ea continua sa experimenteze si sa testeze idei noi pentru a realiza propria viziune artistica, fie ca este vorba de capturarea miscarii apei sau de vizualizarea undelor sonore.”

Pentru van Herpen, balanta dintre functionalitate si exprimare artistica inclina spre cea de-a doua componenta. Desi apeleaza la tehnologii inovatoare, lucrul realizat de mana reprezinta un reper cheie in demersul ei. “Creatiile lui Iris au fost descrise ca fiind de o <frumusete sublima>. Ea realizeaza acest lucru prin imbinarea dintre design, tehnologie, moda si stiinta, intr-o maniera ce pare a fi aproape fara efort, dar care ramane adanc inradacinata in mestesugul traditional,” declara Ron Platt, chief curator la GRAM.

Nascuta in 1984 in Wamel, un mic oras din Olanda, van Herpen a lansat prima ei colectie in 2007. Se intampla la scurt timp dupa ce a absolvit studiile la ArtEZ Institute of the Arts. Cinci ani mai tarziu, designerul a devenit membru al Camerei Sindicale de Haute Couture, iar de atunci creatiile ei sunt o prezenta constanta pe podiumurile de la Paris.

“Regulile obisnuite nu se aplica…” – asa incepe descrierea universului conturat de Iris van Herpen pe site-ul ei oficial. Desi precizeaza despre ce nu este moda ei, cuvintele evidentiaza foarte bine si despre ce este: despre libertatea de a experimenta.

voltage-dress_expozitie-iris-van-herpen_transforming-fashion_tehnologie-si-inovatie-in-moda
Voltage, Rochie, Ianuarie 2013
In colaborare cu Philip Beesley / Laser cut 3D polyester film lace, micro fiber / Din colectia designerului
Fotografie: Bart Oomes, No 6 Studios

expozitie-iris-van-herpen_transforming-fashion_tehnologie-si-inovatie-in-moda

Hybrid Holism, Rochie, Iulie 2012
Polimer printat 3D / In colaborare cu Julia Koerner si Materialise /High Museum of Art, cu sprijinul prietenilor lui Iris van Herpen, 2015.170
Fotografie: Bart Oomes, No 6 Studios
radiation-invasion-dress_expozitie-iris-van-herpen_transforming-fashion_tehnologie-si-inovatie-in-modaRadiation Invasion, Rochie, Septembrie 2009
Piele artificiala, foita de aur, bumbac, tul / Groninger Museum, 2012.0201
Fotografie: Bart Oomes, No 6 Studios
 chemical-crows-dress_expozitie-iris-van-herpen_transforming-fashion_tehnologie-si-inovatie-in-modaChemical Crows, Rochie si guler, Ianuarie 2008
Spite de umbrela pentru copii si piele / Groninger Museum, 2012.0192.a-b
Fotografie: Bart Oomes, No 6 Studios
capriole-ensemble_expozitie-iris-van-herpen_transforming-fashion_tehnologie-si-inovatie-in-modaCapriole, tinuta, Iulie 2011
In colaborare cu Isaie Bloch si Materialise / Piesa printata 3D din poliamida /Groninger Museum, 2012.0209
Fotografie: Bart Oomes, No 6 Studios

Gasesti mai multe informatii despre expozitiile si proiectele GRAM pe site-ul artmuseumgr.org.

Sursa imaginii principale:
Refinery Smoke, Rochie, Iulie 2008 / tesatura metalica, piele si bumbac /Groninger Museum, 2012.0196 / Fotografie: Bart Oomes, No 6 Studios
PUBLISHED ON 16.11.2016

more in Fashion Etc