INSPIRATIE

Denimul pe podiumul haute couture...

Denimul a parut, mult timp, aproape evitat in colectiile haute couture,…

INSPIRATIE

LOEWE & Jonathan Anderson, 11...

Zilele trecute, Jonathan Anderson si-a anuntat plecarea de la LOEWE, casa…

WE LIKE

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport…

INSPIRATIE

ADN-ul caselor de moda

Retragerea unei persoane din rolul de director de creatie demareaza in…

INSPIRATIE

Moda secolelor trecute, regandita la...

Moda din prezent se creioneaza cu ajutorul reperelor din trecut, chiar…

WE LIKE

Firul rosu al artei semnate...

Chiharu Shiota construieste instalatii impresionante din fire textile, puse adesea impreuna…

INSPIRATIE

O canapea, mai multe mese...

Trendul de a aseza mai multe mese de cafea in fata…

Femei care ne inspira

Stefana Maior. ARTICLE TEN.

Stefana Maior a lansat recent ARTICLE TEN, un brand vestimentar descris in perechi de atribute contrastante, aduse impreuna de acelasi fir rosu: libertatea de exprimare. Privind cariera ei din perspectiva contrastelor, nu pare deloc intamplator ca studiile si experienta ei profesionala de pana acum acopera atat partea creativa a modei, cat si cea de business. Odata cu ARTICLE TEN, am realizat ca, in ciuda anilor care au trecut din 2012 pana in prezent, memoria mea a pastrat intr-un sertar al ei colectia cu care Stefana Maior a absolvit design vestimentar la UNArte. S-au schimbat multe lucruri de atunci, asa cum spune ea in acest interviu, dar sunt si lucruri care s-au pastrat. Despre acestea, precum si despre noul drum pe care a pornit, despre provocari, curaj si inspiratie, te invit sa citesti in randurile care urmeaza. Intre nou si vechi, opulent si simplu, edgy si elegant, rebel si romantic, ARTICLE TEN se situeaza la intersectia unor zone creative, aflate in contrast. Care sunt atuurile si provocarile acestui loc ales de tine? Cred ca in zona asta de contraste ma simt cu adevarat libera sa creez ceva special si cu care rezonez profund. Nu doar in moda ma regasesc in acest joc al contrastelor, ci si in alte aspecte ale vietii: design interior, mancare, chiar si i...

Inapoi Inainte

Georgia O’Keeffe

Am descoperit-o pe Georgia O’Keeffe (1887-1986), cu ani in urma, printr-un album de arta pe care l-am zarit in rafturile unei librarii. Cateva dintre studiile ei asupra florilor m-au determinat atunci sa ma opresc la paginile in care acestea erau prezentate. Imi amintesc ca printre ele se regaseau calele, unele dintre preferatele mele. Daca in cazul florilor, redarea detaliata a formelor si a culorilor contribuie la conturarea unor imagini abstracte, in cazul peisajelor urbane sau al celor din natura, acelasi efect este obtinut de artista prin inlaturarea detaliilor.

2014.35 Georgia O'Keeffe Jimson Weed/White Flower No. 1, 1932 Oil on canvas 48 × 40 in. (121.9 × 101.6 cm) Framed: 53 in. × 44 3/4 in. × 2 1/2 in.

Georgia O’Keeffe – Jimson Weed/White Flower No.1, 1932. Crystal Bridges Museum of American Art, Arkansas, USAPhotography by Edward C. Robison III© 2016 Georgia O’Keeffe Museum/DACS, London

Muzeul Tate Modern din Londra prezinta, intre 6 iulie si 30 octombrie, o expozitie retrospectiva dedicata lui O’Keeffe. Aceasta reuneste peste 100 de lucrari importante, printre care se regaseste si Jimson Weed/White Flower No. 1. Realizata in 1932, lucrarea este astazi cea mai scumpa pictura vanduta la licitatie, semnata de o artista. Daca ajungi la Londra in aceasta perioada, poti include expozitia in itinerariul tau.

Georgia O'Keeffe: A Portrait; Alfred Stieglitz (American, 1864 - 1946); United States; 1918; Palladium print; 24.8 x 20.3 cm (9 3/4 x 8 in.); 91.XM.63.13

Alfred Stieglitz – Georgia O’Keeffe, 1918. The J. Paul Getty Museum, Los Angeles©The J. Paul Getty Trust

“Suntem incantati sa expunem aceasta lucrare emblematica a lui O’Keeffe pentru prima oara in UK, dupa mai bine de 20 de ani, si doresc sa multumesc Muzeului Crystal Bridges ca a facut posibil acest lucru. Expozitia ofera o oportunitate rara pentru publicul european sa vada arta lui O’Keeffe in profunzime si ce alt moment putea fi mai potrivit pentru a celebra cariera ei influenta decat implinarea a 100 de ani de la debutul ei, un moment care coincide si cu deschiderea noului Tate Modern,” spune Achim Borchardt-Hume, director de expozitii la Tate Modern.

Jimson Weed sau Rochita-Randunicii, asa cum o numim noi, a inspirat mai multe lucrari in care este ilustrata din diferite unghiuri. Privirea artistei pare sa functioneze ca un obiectiv foto ce imortalizeaza cadrele din jur de cat mai aproape. Stilul ei este puternic influentat de fotografie – o adaptare la mediul picturii a tehnicilor fotografice explorate de artistii acelei perioade, printre care se regasesc Paul Strand, dar si sotul ei Alfred Stieglitz. Lucrarile ce-i poarta semnatura devin cadre close-up, redate la scara mare.

In anul 1929, artista si-a petrecut pentru prima oara lunile de vara in New Mexico. Locurile de acolo au inspirat-o atat de mult incat calatoriile ei New York – New Mexico au devenit o traditie anuala, iar dupa moartea sotului ei, in 1946, O’Keeffe s-a mutat permanent in Abiquiu. Dincolo de flori, de cadrele new-yorkeze si de peisajele cu munti si desert din New Mexico, artista este recunoscuta si pentru picturile cu oase de animale moarte.

Chiar daca imaginea lor poate purta gandul privitorului la efemeritatea vietii, artista nu le-a perceput ca pe un simbol al mortii, ci doar a fost captivata de formele lor. Le-a conturat deseori pe fundalul albastru al cerului si a inclus uneori si flori in compozitii.

black_mesa_landscape

Georgia O’Keeffe – Black Mesa Landscape, New Mexico / Out Back of Marie’s II, 1930. Georgia O’Keeffe Museum. Gift of The Burnett Foundation©Georgia O’Keeffe Museum

Unele dintre lucrarile ei cu flori, pe de alta parte, au fost asociate cu o ilustrare metaforica a organelor genitale feminine. Este o interpretare pe care artista a respins-o pe parcursul celor sase decenii de activitate: “Ei bine – v-am facut sa va uitati in tihna la ceea ce am vazut eu si cand v-ati oferit acest ragaz sa observati florile mele, ati agatat de ele toate asocierile voastre legate de flori ca si cum eu cred si vad intr-o floare ceea ce credeti si vedeti voi – si nu este asa.”

De altfel, Achim Borchardt-Hume a declarat pentru The Guardian ca: “O’Keeffe a fost redusa la o parte a lucrarilor ei care tind sa fie interpretate intr-un anumit mod”, astfel incat isi doreste ca retrospectiva muzeului sa ofere artistei oportunitatea de a avea parte de mai multe interpretari.

Georgia O’Keeffe este considerata astazi una dintre fondatoarele modernismului american, dar si o precursoare a miscarii feministe. In declaratiile ei s-a delimitat de perspectiva feminista care facea o analogie intre unele dintre picturile ei florale si corpul feminin. Activitatea ei artistica si stilul ei de viata au devenit o sursa de inspiratie, iar succesul ei – o batalie castigata in lupta pentru egalitatea de sanse intre femei si barbati. Intr-o lume a barbatilor, Georgia O’Keeffe a reusit sa integreze propriul discurs artistic si sa-l faca ascultat.

“Men put me down as the best woman painter.
I think I’m one of the best painters.”
Georgia O’Keeffe

PUBLISHED ON 16.06.2016

more in Mood Board