INSPIRATIE

Premiile Oscar 2024. Momente pe...

Cateva ganduri despre premii si discursuri, tinute de pe covorul rosu…

INSPIRATIE

Pat McGrath. Cand o make-up...

E surprinzator cand numele unui make-up artist rasuna la fel de…

HOT TREND

Cerceii statement

Elementele cu care rezonez pe deplin la evenimentele dedicate modei alcatuiesc…

EDITOR'S CHOICE

Love is Chance

Iubesc cuvintele. Si le respect. Sunt foarte atenta si precauta cu…

CATWALK

10 rochii haute couture SS...

Am ales cate o rochie din colectiile haute-couture semnate de zece…

EDITOR'S CHOICE

Jean Paul Gaultier Haute Couture...

Sunt momente in care simt, pur si simplu, ce sa aleg…

RED CARPET

Rosamund Pike & florile

Nominalizarile pentru rolul din filmul Saltburn o transforma pe Rosamund Pike…

Inspiratie

Umor si activism pe scena de stand-up comedy

Ali Wong, Taylor Tomlinson, Wanda Sykes si Hannah Gadsby m-au influentat sa privesc stand-up comedy-ul cu alti ochi… Nu de putine ori cu ei in lacrimi de ras, dar si cu vulnerabilitate, empatie si speranta pentru o lume mai buna. Interactiunea mea cu stand-up comedy-ul a inceput cu stangul. In urma cu multi ani, sa fie vreo 15, am mers la un show intr-un local din Bucuresti. Nu mai tin minte cine a urcat pe scena, dar stiu ca nu am rezonat cu genul de umor ascultat. Se poate ca experienta mea din acea seara sa nu fi fost reprezentativa pentru peisajul stand-up-ului, doar ca nu am simtit curiozitatea de a afla exact ce si cum. Lucrurile s-au schimbat relativ recent cand am intalnit abordari ce calibreaza umorul din experientele pe care viata ni le aduce in cale, fara a-l forta sa fie si unde nu e. Mai mult decat atat, temele de discutie incluse in show-uri, de la inegalitate de gen, la rasism, homofobie, sanatate mintala, maternitate, relatia cu familia sau relatiile de cuplu, creioneaza – uneori pe alocuri, alteori in intregime - o forma de stand-up comedy activist. Poate ti se intampla si tie, dupa un serial care iti place mult, sa nu mai ai un timp rabdarea necesara pentru a te aventura intr-o noua poveste. In urma cu niste luni bune, ma aflam tocmai intr-o astfel ...

Inapoi Inainte
Mici trucuri de mare efect, invatate de la Marie Kondo
Inspiratie
Autor: Ioana Lovin

Mici trucuri de mare efect, invatate de la Marie Kondo

Nu am urmat inca, de la un cap la altul, metoda lui Marie Kondo de a elibera si organiza casa. Totusi, cateva trucuri simple invatate de la ea s-au insinuat in rutina mea de zi cu zi si am simtit putin din magia ordinii.

Imi plac casele in care vad ca s-au adunat amintiri, cu multe carti si mici obiecte decorative in rafturi, cu magneti, cu foi desenate sau cu fotografii pe frigider, cu o canapea cu perne colorate, aruncate la intamplare, cu vase lasate pe suportul din bucatarie si dupa ce s-au uscat, cu o esarfa iesind din maneca unei haine agatate in cuier. Astfel de detalii fac spatiul sa traiasca. Pentru mine, putina dezordine este esentiala pentru a ma simti confortabil.

Nu stiu ce parere ar avea Marie Kondo despre toate aceste lucruri. Stiu sigur insa ca, desi viziunile noastre despre curatenie nu se suprapun in totalitate, metoda ei m-a inspirat. Am aflat de ea in urma cu cativa ani, intr-un articol scris de Diana Cosmin pe FineSociety.ro. Apoi, la inceputul anului, lansarea seriei Tidying Up with Marie Kondo de pe Netflix a readus-o pe Marie Kondo in lumina reflectoarelor. Newsfeed-ul meu a fost bombardat de opinii pro si contra metodei promovate de ea. Aceasta este denumita KonMari, printr-un mix al silabelor din numele ei.


Foto: Prudence Earl pe Unsplash

Marie Kondo nu recomanda cate lucruri sa pastrezi, ci cum sa alegi ce pastrezi.

S-a vehiculat la un moment dat ca ea sfatuieste lumea sa pastreze doar 30 de carti in biblioteca, asa ca am fost surprinsa sa termin episoadele si sa nu intalnesc nicaieri aceasta recomandare care a pus internetul pe jar. (In caz ca nu am fost atenta la acea secventa, va rog sa ma atentionati.) Am inteles de unde a pornit totul abia cand am citit cartea ei, Magia ordinii. Senzationala metoda japoneza de a-ti elibera si organiza casa. In ea, mentioneaza intr-adevar ca isi limiteaza colectia la 30 de carti, dar nu recomanda ca trebuie sa facem la fel.

De altfel, metoda ei de curatenie se bazeaza pe un rationament simplu (cel putin in aparenta): sa pastrezi doar acele lucruri care iti aduc bucurie. Asta inseamna, cu siguranta, ceva diferit pentru fiecare dintre noi. Mai mult decat atat, asta nu inseamna, cu siguranta, ca trebuie sa pastram doar carti care gazduiesc intamplari vesele – ca tot am vorbit despre carti.

Eu, de exemplu, sunt constienta ca am carti despre care nici nu imi amintesc acum si poate ca pe unele nici nu le voi mai rasfoi vreodata, doar ca mie bibliotecile burdusite imi aduc bucurie.:) Chiar si-asa, stiu ca as putea alege cateva sa le donez, fara sa ma intristez in vreun fel si sper ca voi face asta la un moment dat.

Foto Jon Tyson pe Unsplash

In ce consta pe scurt metoda KonMari?

Metoda KonMari se bazeaza pe evaluarea noastra personala. Pastram ceea ce ne inspira bucurie. Fac exceptie, bineinteles, lucrurile ce trebuie pastrate, independent de starea pe care ne-o provoaca. Recunosc ca nu tresar de bucurie cand vad diverse documente, de exemplu, decat daca am crezut ca le-am pierdut.:)

Pentru a face ordine mai usor, Marie Kondo propune sa organizam lucrurile pe categorii, nu pe incaperi, si ne prezinta si ordinea in care sa facem asta. Ea ne sfatuieste sa incepem cu hainele, apoi cu cartile, hartiile, dupa care sa trecem la obiectele diverse (pe care le numeste komono si care includ de la produse de ingrijire la alimente, ustensile din bucatarie etc) si sa incheiem cu obiectele care au valoare sentimentala (fotografii, suvenire etc), de care ne despartim cel mai greu.

Doneaza ce poate fi folositor altcuiva

In carte este mentionat adesea verbul a arunca, insa nu trebuie sa insemne neaparat asta. In cazul in care obiectele pe care nu le mai pastram sunt intr-o stare buna, le putem dona. De-a lungul anului se desfasoara tot felul de campanii de colectare de haine, incaltaminte sau carti. De asemenea, in Bucuresti si nu numai, exista containere unde pot fi duse oricand articole de imbracaminte ce vor fi donate unor persoane care au nevoie. Unul dintre containere este la Centrul Ceh (aici este mentionat ca putem duce si incaltaminte).

Exista containere pentru haine si in diferite magazine ale unor branduri cunoscute. (Acestea se regasesc si printre locurile unde putem duce si haine deteriorate, ce nu mai pot fi purtate, astfel incat ele sa ajunga la unitati de sortare si reciclare, nu aruncate la gunoi.)* H&M are un program global de colectare, despre care poti afla detalii aici. Zara are, de asemenea, un astfel de program. Conform site-ului lor, articolele lasate in magazinele care au aceste containere (in functie de conditia lor si de materialele textile din care sunt realizate) vor fi donate, reciclate, transformate in noi tesaturi sau comercializate pentru finantarea unor proiecte sociale. Poti afla mai multe aici.

Gasesti mai multe exemple de locuri unde poti sa donezi haine si in articolul publicat primavara trecuta de Liana Popa pe Avetisiperoz.ro.

5 sfaturi aflate in top of mind

Foto: Julian Hochgesang pe Unsplash
  • Sa asezi lucrurile vertical in sertare (sau in cutii)

E un gest atat de simplu si de logic, incat m-am intrebat cum de nu mi-a trecut prin minte pana acum. Asezate unul langa altul si nu unul peste altul, lucrurile raman la vedere si putem lua direct ce avem nevoie, fara sa deranjam totul.

Hainele mele sunt asezate pe rafturi (care nu imi permit neaparat sa asez lucrurile pe verticala) si pe umerase, insa lenjeria intima si sosetele stau intr-un sertar mare. Am cumparat doua cutii cu despartitoare care se incadreaza perfect si, de cand am aplicat sfatul ei, cu cateva saptamani in urma, totul este super-organizat fara sa mi se para ca depun vreun efort suplimentar.

In caz ca iti e utila aceasta informatie, am cumparat cutiile de la Miniso. Marie Kondo ne incurajeaza totusi sa nu investim in produse de depozitare inedite, ci sa apelam mai degraba la ce avem prin casa. Cutiile de pantofi reprezinta, in viziunea ei, cea mai buna optiune. Chiar daca nu am ascultat sfatul ei pana la capat, am apelat la cutiile de pantofi pentru obiecte diverse si am mai refolosit si alte tipuri de cutii ramase de la diferite produse.

Cu aceasta ocazie, am schimbat metoda de a impaturi sosetele, care inainte consta in rasucirea lor intr-un mic bulgare textil. La sugestia lui Marie Kondo, le impaturesc in doua pe cele scurte, care nu se vad cand sunt incaltata, si in trei pe cele obisnuite si apoi le asez tot pe verticala.

  • Sa aloci fiecarui obiect din casa un loc al lui

Fiecare loc al lui inseamna un obiect mai putin lasat la intamplare. Cele mai multe dintre obiectele de acasa au alocat cate un loc. Lor li se alatura insa si niste lucruri care sfarsesc de fiecare data intr-un loc diferit. Si intr-adevar, ele sunt mereu primele care contribuie la dezordine.

  • Sa pastrezi tot maruntisul in portofel

Mereu gasesc cateva monede lasate la intamplare prin casa. Din ce spune Marie Kondo, nu sunt nici pe departe singura. Sfatul ei este ca acestea sa ajunga direct in portofel sau in geanta, nu intr-o pusculita. A doua varianta nu inseamna altceva decat sa schimbam un loc de unde erau ignorate cu un altul. Adevarul e ca, atunci cand am asezat monedele gasite prin casa in portofel, le-am si folosit la urmatoarele cumparaturi. Cele pe care le-am asezat in alt loc sunt acolo in continuare.

  • Sa cosi nasturele de rezerva al hainelor de captuseala

Daca imi amintesc bine, unele haine vin in aceasta formula de la producatorul lor, altele nu. In cel de-al doilea caz, o masura prin care ne putem asigura ca nu vom pierde nasturele de rezerva este sa-l coasem de captuseala (sau poate de eticheta cu instructiunile de ingrijire din interior). Eu, una, stiu de la bun inceput ca, daca il pun intr-un loc sigur, am toate sansele sa uit de el.

  • Sa arunci (la reciclat) hartiile de care nu ai nevoie cu adevarat, in loc sa le depozitezi

Am strans o multime de hartii asupra carora am revenit cu cativa ani intarziere fata de ziua in care as fi putut sa le pun linistita la reciclat: facturi si chitante vechi, bonuri, tot felul de bilete folosite, foi pe care am notat diverse lucruri la un moment dat, manuale de utilizare pe care nu le-am citit niciodata si pe care le puteam gasi oricum si online… Marie Kondo mentioneaza in cartea ei ca: “Principiul meu de baza pentru sortarea hartiilor este sa le arunc pe toate.” Transant, dar pot intelege de ce.

Cartea ei prezinta mult mai multe sfaturi si idei pentru organizarea spatiului in care traim, astfel incat sa ne bucuram cu adevarat de lucrurile pe care le avem. Episoadele din Tidying Up with Marie Kondo vin si ele cu recomandari adaptate pe casele si stilul de viata al oamenilor care trec prin procesul de organizare dupa metoda KonMari.

Cand aruncam un ochi peste toate lucrurile pe care le-am tot adunat de-a lungul timpului, sunt mari sansele sa fim surprinse de numarul lor. Dupa ce alegem ce pastram, e important sa ne ocupam cu respect si de celelalte lucruri si sa ne gandim daca si cui i-ar putea fi de folos. O reorganizare riguroasa a casei s-ar putea sa mai aiba un beneficiu: sa ne faca sa achizitionam mai atent lucrurile pe viitor.

*Later edit, 16 aprilie 2019

Fotografie principala: Dane Deaner pe Unsplash
Video via canalul lui Marie Kondo de Youtube

PUBLISHED ON 10.04.2019

more in Mood Board