INSPIRATIE

Denimul pe podiumul haute couture...

Denimul a parut, mult timp, aproape evitat in colectiile haute couture,…

INSPIRATIE

LOEWE & Jonathan Anderson, 11...

Zilele trecute, Jonathan Anderson si-a anuntat plecarea de la LOEWE, casa…

WE LIKE

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport…

INSPIRATIE

ADN-ul caselor de moda

Retragerea unei persoane din rolul de director de creatie demareaza in…

INSPIRATIE

Moda secolelor trecute, regandita la...

Moda din prezent se creioneaza cu ajutorul reperelor din trecut, chiar…

WE LIKE

Firul rosu al artei semnate...

Chiharu Shiota construieste instalatii impresionante din fire textile, puse adesea impreuna…

INSPIRATIE

O canapea, mai multe mese...

Trendul de a aseza mai multe mese de cafea in fata…

Femei care ne inspira

Stefana Maior. ARTICLE TEN.

Stefana Maior a lansat recent ARTICLE TEN, un brand vestimentar descris in perechi de atribute contrastante, aduse impreuna de acelasi fir rosu: libertatea de exprimare. Privind cariera ei din perspectiva contrastelor, nu pare deloc intamplator ca studiile si experienta ei profesionala de pana acum acopera atat partea creativa a modei, cat si cea de business. Odata cu ARTICLE TEN, am realizat ca, in ciuda anilor care au trecut din 2012 pana in prezent, memoria mea a pastrat intr-un sertar al ei colectia cu care Stefana Maior a absolvit design vestimentar la UNArte. S-au schimbat multe lucruri de atunci, asa cum spune ea in acest interviu, dar sunt si lucruri care s-au pastrat. Despre acestea, precum si despre noul drum pe care a pornit, despre provocari, curaj si inspiratie, te invit sa citesti in randurile care urmeaza. Intre nou si vechi, opulent si simplu, edgy si elegant, rebel si romantic, ARTICLE TEN se situeaza la intersectia unor zone creative, aflate in contrast. Care sunt atuurile si provocarile acestui loc ales de tine? Cred ca in zona asta de contraste ma simt cu adevarat libera sa creez ceva special si cu care rezonez profund. Nu doar in moda ma regasesc in acest joc al contrastelor, ci si in alte aspecte ale vietii: design interior, mancare, chiar si i...

Inapoi Inainte

Back Side – Fashion from Behind

Expozitia Back Side – Fashion from Behind de la Paris aduce in lumina reflectoarelor detaliile care alcatuiesc partea din spate a hainelor si arata cum au evoluat ele de-a lungul timpului. Prezentata de Palais Galliera, expozitia este gazduita de Musee Bourdelle, pana pe 17 noiembrie 2019. Daca ajungi in capitala Frantei in aceasta perioada, poate te inspira sa o adaugi pe lista lucrurilor de vazut in timpul calatoriei.


Fotografie realizata de Jeanloup Sieff, Eve from behind, Kim Islinski [Bluza si fusta Martine Sitbon, publicata in New York, 1997] © Estate of Jeanloup Sieff

“Intr-o societate obsedata de chipul oamenilor, Back Side – Fashion from Behind reprezinta o tema originala, neasteptata. Adresand relatia corpului nostru cu vestimentatia din punct de vedere social si psihologic, expozitia chestioneaza perceptia pe care o avem asupra spatelui nostru si al altora. Spatele aminteste de propriile limite: este ascuns de privirea noastra si, intr-o oarecare masura, de atingerea noastra. Si totusi moda il decoreaza, il impovareaza, il descopera, cu consecventa”, se mentioneaza in descrierea proiectului.

Daca fac un exercitiu simplu si caut, printre imaginile stocate in memorie, pe cele care au legatura cu designul vestimentar, observ ca o parte covarsitoare dintre ele ilustreaza tinutele din fata. Acest lucru s-ar putea sa aiba legatura si cu faptul ca suntem obisnuiti sa interactionam unii cu altii fata in fata. Si pana la urma, cand vine vorba de haine, decizia asupra a ceea ce purtam este influentata de o alta interactiune fata in fata, cu noi privindu-ne in oglinda. Desi ne analizam din mai multe unghiuri, imaginea care dainuie e cea frontala.

Moda pare sa tina cont de obiceiurile noastre, chiar daca prin acest demers se pierd uneori detalii importante de design­. Cadrele surprinse pe catwalk, lookbook-urile colectiilor, pictorialele sau scenografiile proiectelor expozitionale dedicate modei pun accentul mai degraba pe cum arata vestimentatia din fata. Magazinele online obisnuiesc sa isi intampine clientii cu imagini in care produsele sunt redate din fata. La randul lor, manechinele din vitrine prezinta hainele tot din fata. Bineinteles ca exista si exceptii. Aceasta expozitie in sine este una dintre ele.


Rochie de seara Balenciaga, Toamna-Iarna 1961-62 © Aurelie Dupuis / Balenciaga Archives Paris / Azentis

Ea evidentiaza acele elemente de design ferite de privirea persoanei care le poarta: trene lungi, decupaje inedite, broderii sau aplicatii care modifica forma corpului, imagini sau mesaje statement. Conform organizatorilor, peste 100 de piese de imbracaminte si accesorii din secolul al XVIII-lea si pana in zilele noastre sunt prezentate publicului alaturi de o selectie de fotografii si secvente din filme.

Sunt incluse in proiect tinute haute couture si pret-a-porter semnate de nume ca Balenciaga, Christian Lacroix, Comme des Garcons, Givenchy, Jean Paul Gaultier, Lanvin sau Schiaparelli, dar si fotografii alb-negru, realizate de Jeanloup Sieff, in care personajele sunt imortalizate cu spatele. Una dintre ele, Eve from behind, a fost folosita si pentru afisul expozitiei. In ceea ce priveste secventele de film, acestea sunt extrase din pelicule ca M, in regia lui Fritz Lang (1931), sau Le Grand Blond avec une chaussure noire, in regia lui Yves Robert (1972).


Fotografie de Jeanloup Sieff, Astrid Heeren’s back, [Rochie Bill Blass pentru Maurice Rentner, publicata in Harper’s Bazaar, 1964] © Estate of Jeanloup Sieff

Rochie de seara Jean Patou by Christian Lacroix, Haute Couture Toamna-Iarna 1986-87 © Aurelie Dupuis / Galliera / Azentis

Expozitia curatoriata de Alexandre Samson isi indreapta atentia si asupra podiumurilor de prezentare si trece in revista cateva mii de lookuri fotografiate frontal la show-urile de la Saptamana Modei de la Paris pentru primavara-vara 2019.

Spatiul in care are loc expozitia Back Side – Fashion from Behind face ca aceasta sa depaseasca limitele designului. Prezentarea pieselor vestimentare alaturi de lucrarile lui Antoine Bourdelle contureaza un dialog intre moda si sculpturile artistului, care au, pana la urma, o sursa de inspiratie comuna: corpul uman.


Rochie si palarie Yohji Yamamoto, Pret-a-porter Primavara-Vara 2018 © Aurelie Dupuis / Galliera / Azentis

Tinuta corset Jean Paul Gaultier, Toamna-Iarna 2003-04 © Aurelie Dupuis/ Jean Paul Gaultier/ Azentis

Rochie de seara Schiaparelli, purtata de Carina Lau, Haute Couture Primavara-Vara 2015 © Francoise Cochennec / Galliera / Roger-Viollet

Poti afla mai multe detalii despre expozitie:
pe palaisgalliera.paris.fr, instagram.com/palais_galliera, facebook.com/PalaisGalliera,
dar si pe bourdelle.paris.fr, site-ul Musee Bourdelle unde se desfasoara expozitia.

PUBLISHED ON 31.07.2019

more in Fashion Etc