EDITOR'S CHOICE

Acasa. “Work in progress”.

Acasa ramane “work in progress”, indiferent cat timp a trecut de…

PARTENERIAT MEDIA

Castigatorii Digital Divas Awards 2024

Cea de-a 12-a editie Digital Divas Awards a avut loc, pe…

INSPIRATIE

I am: Celine Dion. O...

Celine Dion e printre putinii artisti care se regasesc pe coloana…

STREET STYLE

The playful side of fashion

Moda strazii de la evenimentele #fashionweek difera usor de la un…

EDITOR'S CHOICE

O coafura, un machiaj &...

Anumite coafuri si machiaje devin embleme ale unor momente, ritualuri, stari sau…

HOT TREND

Denim cu denim

Combinatia denim cu denim face parte din propunerile designerilor pentru sezonul…

EDITOR'S CHOICE

Puzzle-uri de tot felul

Puzzle-urile se afla in topul cadourilor mele din ultima perioada, oferite…

Inspiratie

“And it was all yellow”

Culoarea galbena are coloana sonora: melodia Yellow a trupei Coldplay. Obisnuiesc sa ma gandesc la aceasta piesa muzicala, ce a fost lansata in anul 2000, atunci cand ma inspira diverse piese de design, in nuante intense sau pale de galben. E ca si cum cineva apasa pe butonul play al unui aparat imaginar si: "Look at the stars / Look how they shine for you / And everything you do / Yeah, they were all yellow…" Am constientizat aceasta legatura de ceva timp, cu toate ca s-ar putea sa fie prima oara cand scriu despre asta. Versurile melodiei imi rasuna cel mai des in minte in contextul modei. S-a intamplat asta chiar si ieri, in timp ce ma uitam la fotografiile cu colectiile designerilor pentru primavara-vara 2024. Bottega Veneta SS 2024 / Sursa foto: Hepta.ro Daca nu gresesc, rochia Bottega Veneta, cu broderie englezeasca, a dat startul muzicii. Atmosfera a fost intretinuta apoi de rochia intr-o nuanta intensa, semnata Fendi, de bluza JW Anderson, de geanta Missoni si tot asa. Cand am schimbat activitatea, coloana sonora s-a oprit. Fendi SS 2024 / Sursa foto: Hepta.ro JW Anderson SS 2024 / Sursa foto: Hepta.ro Missoni SS 2024 / Sursa foto: Hepta.ro Doar ca, de dimineata, fotografiile de la show-ul prin care Jacquemus a celebrat, ieri, 10 iunie, aniv...

Inapoi Inainte
Bijuteriile Lito
Interviu
Autor: Vicki Nicola

Bijuteriile Lito

Nu as fi crezut ca estetica unui artist este asa de mult influentata de personalitatea lui, pana cand nu am cunoscut-o pe Lito Karakostanoglou, la evenimentul “meet the designer” de la Madison Perfumery.

Bijuteriile ei nu sunt despre stralucire si statut.

Sunt bijuterii pe care trebuie sa le incerci si abia atunci descoperi un limbaj nonverbal, prin care sa iti poti exprima cel mai bine o ipostaza a feminitatii si o stare de moment.

Lito este tactila, isi poarta bijuteriile si se joaca cu ele ca si cu niste cuvinte care, daca le pui in alta ordine, isi schimba complet sensul. Si cel mai mare talent al ei este ca e o femeie adevarata, care stie exact ce vrea sa spuna si o spune perfect prin bijuteriile ei.

*

Se spune ca relatia cu bijuteriile este o mostenire din copilarie: de la cineva din familie sau, pur si simplu, de la cineva care ne-a placut si ne-a influentat. Care este prima ta amintire cu o bijuterie?

Este un inel in forma de floare pe care il avea mama mea si pe care mi-l doream si eu, dar si fiecare dintre surorile mele. Toate eram fascinate de acel inel. Si am primit fiecare o replica a acelui inel, din partea mamei, cand am implinit 18 ani.

Pentru o bijuterie, forma este un element important. Intrebarea mea este daca forma urmeaza emotia sau viceversa?

Am studiat, la Paris, sculptura si desen dupa original, la Ecole Nationale des Beaux-Arts. Am studiat apoi si tehnica de sculptura in miniatura, in ceara, si desenul tehnic la Ecole de la Chambre Syndicale de la Bijouterie, Joaillerie et Orfevrerie. Toate acestea m-au ajutat sa vad o bijuterie tridimensional si sa stiu cum pot sa ajung la forma pe care vreau sa o exprim. Pentru ca da, forma este definitorie pentru o bijuterie. Dar, de cele mai multe ori ideea unei bijuterii vine inaintea designului. Vreau sa exprim ceva si incep sa ma gandesc cum pot sa ajung la modelul pe care mi-l imaginez. Iar de la un punct incolo, in procesul de creatie propriu zis, forma si emotia pe care vreau sa le exprim merg impreuna si se influenteaza reciproc.


Designerul de bijuterii Lito Karakostanoglou

Cum ai descrie relatia dintre femei si bijuteriile Lito?

Femeile care imi cumpara bijuteriile, de cele mai multe ori, le cumpara pentru ele insele si pentru a-si exprima o stare. Sunt femei independente. Bijuteriile mele sunt bijuterii pe care le incerci si atunci le si descoperi cel mai bine. Pentru ca nu este vorba doar despre stralucirea lor, ci despre chimia pe care o au cu cea care le poarta.

Care este piatra pretioasa sau semipretioasa pe care o preferi?

E o intrebare dificila. Chiar nu pot sa iti dau un raspuns concret. Am multe pietre preferate pentru ca am diferite stari si diferite perioade.

Cand m-au sunat de la Madison pentru evenimentul Lito, primul lucru care mi-a venit in minte au fost bijuteriile din colectia “TU ES PARTOUT”. Sunt multe alte branduri care folosesc simbolul “protective eye”, e chiar foarte popular in cultura mediteraneana. Si totusi, era ceva foarte special la designul Lito: arata super real. Aceasta a fost prima mea senzatie legata de acest model. Apoi, cand am inceput sa ma documentez, am descoperit ca fiecare piesa este desenata individual de un inconograf rus. Si atunci am realizat ca, de fapt, arata exact ca ochii icoanelor din bisericile ortodoxe. Ai intentionat sa fie asa sau, pur si simplu, ti-a placut modelul?

Nu, a fost un impuls. El l-a desenat, l-am vazut si mi-a placut. Desi am crezut dintotdeauna in energia pietrelor pretioase si semipretioase, niciodata nu m-a interesat sa creez o bijuterie cu “protective eye”. Dar, cand am vazut desenul lui, am stiut ca imi place si ca rezonez cu el. Este foarte diferit. Fie iti place, fie nu iti place. Si inteleg perfect reactia; la urma urmei nu trebuie sa faci ceva ce place tuturor.

Colierul “protective eye”

Colierul dublu din colectia “tu es partout” este inspirat din “escapularios”, un colier religios din Brazilia si din culturile latine. Este purtat si de femei, si de barbati. De obicei, porti ochiul protector pe spate, pentru ca se spune ca, atunci cand pleci si oamenii incep sa vorbeasca despre tine, ai ochiul protector la spate.

Mie imi place cel mai mult colectia “INFINITE”. Si mi-a placut la fel de mult si sloganul– NEW LIFE / NEW BEAUTY / REDISCOVER YOURSELF. Suna promitator. De unde te-ai inspirat pentru aceasta colectie?

Am mers intr-un magazin de bijuterii vechi si am descoperit acolo cadrane la fel ca cele de la ceas, decorate cu diferite pietre pretioase de diferite culori: malachite, tiger eye, lapis azzuro. Cadranele erau foarte subtiri. Le-am cumparat si le-am lipit. Apoi am pus si un lantisor foarte fin, dar era totusi foarte subtire si se rupea. Mi-a placut totusi foarte mult jocul geometric, asa ca m-am apucat sa desenez un fel de grila din tot felul de forme pe care le-am si decupat. Practic, la prima bijuterie din colectie, mi-am imaginat un “ceas”, doar ca in loc de cadran aveam pur si simplu un cerc din aur, iar bratara era alcatuita dintr-un joc alternativ de forme din aur. Chiar si inchizatoarea de la bratara este cea a unui ceas vechi. Iar la una dintre forme am adaugat si un opal, pentru ca simteam nevoia unui accent, iar aceasta piatra este si discreta, dar la fel de bine pune in valoare si stralucirea aurului. Aceasta a fost prima piesa din colectia pe care am numit-o “Infinite”, fiindca ai optiuni nelimitate de a te juca cu aceste forme. Iar noi, in general, avem optiuni nelimitate in viata.

Pe spatele fiecarei piese este inscriptionata o litera si o cifra. Cum spuneam, am facut o grila si fiecare litera este o forma, si fiecare numar este o marime. Si apoi am folosit alfabetul grecesc. Si e ca si cum ai un cod secret pe spate. Iar combinatiile dintre ele, cum spuneam, pot fi nelimitate. In functie de stare.

Cum ai vrea sa pozitionezi bijuteriile Lito in mintea clientelor tale?

Surprinzatoare. Uite, de exemplu am gasit acest colier cu diamante intr-un magazin in Italia. Imediat cum l-am vazut, am stiut ca vreau sa fac ceva cu el si atunci l-am adaugat la piesa mea “choker” din colectia “Infinite”. Nu este doar un colier cu diamante obisnuit, ci o surpriza intr-o piesa complet noua. E acolo, e discret si neasteptat. Nu vreau sa fac ceva simplu si nu pentru ca nu este frumos, ci pentru ca ceva simplu poti gasi oriunde altundeva. Atunci cand am desenat o bijuterie, primul lucru la care m-am gandit a fost sa surprind joaca in acel design. Pentru mine e important simtul umorului. Nu trebuie sa fie totul serios si nici nu imi plac neaparat bijuteriile cu greutate. Imi place intotdeauna elementul surpriza. Intotdeauna voi incerca sa am un twist in creatiile mele, e o forma de pozitionare si de diferentiere in mintea clientelor.

Spuneai ca vrei intotdeauna ca o bijuterie sa aiba ceva jucaus si surprinzator. Care este totusi cea mai importanta calitate a unei bijuterii: pretiozitatea, imaginatia, surpriza, protectia?

Eu vreau ca femeile sa isi exprime feminitatea, senzualitatea si sexualitatea lor. Sa fie mereu constiente ca sunt femei, fiecare in felul ei foarte personal si diferit. Pentru mine, acesta este motivul pentru care fac bijuterii: pentru ca femeile sa se simta frumoase, sexy si sa le placa ce vad in oglinda. Fiecare avem diferite stari: vrem sa dansam sau suntem serioase la birou sau, pur si simplu, avem chef sa fim complet diferite de celelalte. Imi place ca femeile sa aiba curajul sa fie diferite, dar mai ales sa-si exprime ceea ce au diferit. Iar cea mai mare calitate a unei bijuterii este aceea de a le ajuta pe femei sa isi exprime senzualitatea.

Ma gandeam pe masura ce vorbeai acum, ca talentul tau in designul de bijuterii vine in primul rand din faptul ca esti femeie. De aceea stii sa si creezi aceste bijuterii care sa puna femeia in valoare.

Da, asa este. Intotdeauna cand creez o bijuterie o si port ca sa vad cum se comporta. Asa imi si dau seama de unele greseli de executie. Dar imi dau seama si cum ma face sa ma simt acea bijuterie. Toate aceste lucruri le realizezi doar pe masura ce porti un produs. Tot timpul le spun si fetelor de la magazin sa incerce si sa poarte bijuteriile si mai ales modelele noi, pentru ca doar asa vor sti cum sa consilieze cel mai bine clienta. Nu poti sa vinzi o bijuterie pe care nu o cunosti.


Lito Karakostanoglou alaturi de Madeleine Florescu, fondatoarea Madison Perfumery

Fotografii: Andreea Macri

 

 

PUBLISHED ON 19.05.2023

more in Conversation Marks