Alexander Giantsis, director comercial Mary Katrantzou
Cand spui Mary Katrantzou, spui imprimeuri digitale, spui inovatie. Numele designerului se regaseste nu doar in portofoliul celor mai importanti retaileri de lux din lume, dar si in cadrul proiectelor expozitionale ce aduc impreuna acele viziuni care au stabilit repere cheie in industria modei – Manus & Machina de la Metropolitan Museum este unul dintre cele mai recente.
Editia Digital Divas 2016 l-a avut ca speaker international pe Alexander Giantsis, directorul comercial al brandului de design vestimentar. Daca tema conferintei, “Five years from now”, i-a ghidat discursul spre tendintele ce schiteaza viitorul modei, interviul pe care am avut ocazia sa-l realizez s-a transformat mai degraba intr-o calatorie din trecut pana in prezent. El a povestit despre cum a inceput sa lucreze alaturi de Mary Katrantzou, despre ritmul rapid pe care il cunoaste astazi moda, despre cum convietuiesc shopping-ul online si cel offline, despre provocari, dar si despre cum pasiunea pentru arta l-a purtat spre taramul modei.
Mary Kantrantzou a debutat pe podiumul de la Londra cu colectia primavara-vara 2009. Estetica ei unica a atras atentia unor retaileri cheie precum Browns, Joyce sau Colette, iar imprimeurile digitale, in culori vibrante, au devenit o emblema a creatiilor ce ii poarta semnatura. Pe parcursul anilor, Mary Kantrantzou a colaborat cu companii importante precum adidas, Longchamp, Topshop, M for Moncler sau Current/Elliot. “Cu fiecare colaborare, am explorat teritorii in care nu aveam neaparat experienta. Astfel, proiectele au devenit o provocare, o modalitate prin care ne-am indreptat atentia spre zone noi, precum sportul, alaturi de Adidas, sau spre accesorii, alaturi de Longchamp.” Aceste parteneriate au oferit brandului lor un reach de care altfel nu ar fi avut parte. “Esential este sa alegi colaborari cu care te potrivesti si care vor adauga o fateta noua brandului tau,” povesteste Alexander Giantsis.
El face parte din echipa designerului Mary Katrantzou inca din perioada in care brandul isi trasa primele contururi pe harta modei. “Am mers la un interviu pentru un internship vazut intr-un anunt. Initial, Mary m-a confundat cu altcineva si a crezut ca sunt acolo pentru un alt interviu. Am rezonat imediat unul cu celalalt si am inceput sa lucrez la scurt timp, iar dupa trei luni ocupam deja o pozitie permanenta,” isi aminteste el. “Asta se intampla in 2009, pe cand eram o echipa mica. A fost o perioada extraordinara. Faceam cate putin din tot si ne-am dezvoltat impreuna cu brandul. Sunt sapte ani de atunci. A fost si este in continuare o calatorie impresionanta.”
Astazi, creatiile Mary Katrantzou se regasesc in peste 250 de magazine din intreaga lume, atat in online, cat si in offline. “Ecommerce-ul a influentat in acest moment intreaga industie. Fiind un brand cu un impact vizual puternic, [Mary Katrantzou] se transpune foarte bine in online. Ecommerce-ul si, in mod special, social media au permis unui numar mult mai mare de consumatori sa descopere brandul. Acest lucru ce ar fi fost mult mai dificil de obtinut prin intermediul magazinelor traditionale.” Shopping-ul online nu putea sa se dezvolte fara a influenta experienta cumparaturilor offline. “Nu avem propriile magazine fizice, astfel incat, pentru noi, nu a fost o provocare cu care a trebuit sa ne confruntam in acest moment. Cred ca, in termeni generali, se incearca gasirea unor modalitati prin care experienta de shopping offline sa devina mai atractiva si, totodata, sa fie corelata cu online-ul. Multe magazine au spatii interactive, conectate foarte bine cu ecommerce-ul, iar mersul intr-un magazin se transforma intr-o experienta captivanta. Shoppingul online este cea mai simpla si rapida forma prin care iti poti achizitiona un produs, astfel incat, oferind ceva diferit cu care clientii sa relationeze, un suflu personal, magazinele offline vor ramane la fel de relevante si astazi.”
Nascut in Marea Britanie, Alexander Giantsis si-a petrecut copilaria in Grecia. Pasiunea pentru arta a fost cea care i-a ghidat pasii spre moda. “Spre sfarsitul liceului (pe care l-a absolvit in Grecia), inainte sa incep sa aplic la universitati, am realizat ca pot sa folosesc moda ca expresie a viziunii mele artistice. Nu moda in sine, ci partea ei artistica este cea care m-a atras initial.” A urmat, astfel, facultatea de Textile & Fashion Design la Leeds University si, apoi, pentru a avea o perspectiva de 360 de grade asupra industriei, si-a continuat studiile cu un master in Design Management la London College of Fashion. Experienta lui profesionala avea sa se axeze pe partea de vanzari. Inainte sa se alature echipei Mary Katrantzou, care a avut la inceput patru membri, el a colaborat si cu Harvey Nichols si Dolce & Gabbana. Ce ii place cel mai mult la jobul pe care il are astazi? “Sunt multe aspecte: faptul ca ai ocazia sa pastrezi legatura cu magazinele si cu consumatorii, ai sansa de a calatori si de a vedea toate aceste produse cu un design impresionant, destinatia lor finala, cine le cumpara. Ai oportunitatea de a duce povestea mai departe, astfel incat ideea creata de Mary si conceptele explorate de ea in fiecare sezon sa ajunga la consumatori. Este un lucru extraordinar,” spune Giantsis. “In acelasi timp, este si o parte intimidanta, deoarece sunt atat de multe colectii astazi, iar lucrurile se deruleaza intr-un ritm foarte rapid. Asta presupune un efort continuu, care te tine in priza, iar faptul ca lucrurile sunt in permanenta schimbare iti mentin interesul viu.”
Ritmul rapid cu care se desfasoara a devenit una dintre cele mai des folosite expresii pentru a defini industria modei. Despre cum reusesc brandurile sa tina pasul, Alexander Giantsis considera ca este un proces de invatare din mers si ca, deocamdata, nimeni nu a gasit cu adevarat calea potrivita: “Este incitant faptul ca in acest moment nu esti legat de o anumita structura sau de un anumit mod de lucru. Fiecare brand va adapta sistemul astfel incat acesta sa raspunda nevoilor lui. Sper ca industria si magazinele sa accepte asta, deoarece presiunea este destul de ridicata.”
Provocarile sunt parte din rutina oricarei profesii. Intrebarea legata de una dintre cele mai importante cu care s-a confruntat l-a purtat pe Alexander Giantsis chiar la inceputul parcursului sau profesional. “Cred ca cea mai mare provocare este sa reusesti sa te impaci cu ritmul alert si cu complexitatea industriei. Ca student, vezi moda din exterior si e stralucitoare si grozava. Nimeni nu te invata cu adevarat cum este in interior si cum functioneaza ea de fapt. Odata ce ai pasit in industrie, realizezi insa foarte repede cat de complexa si de dificila poate fi, iar asta este o provocare. Pentru a-i face fata, trebuie sa fii pe faza, cum s-ar spune, si sa-ti intri rapid in ritm.” Tocmai din acest motiv, printre sfaturile pe care Alexander Giantsis le ofera tinerilor aflati la inceput de drum in designul vestimentar se regasesc cele menite sa minimizeze acest impact. “Sunt cateva sfaturi pe care le dau de obicei. Unul dintre ele este acela ca, daca acest lucru este posibil, sa faca practica in cadrul unui brand pentru a vedea cum merg lucrurile cu adevarat. Pot eventual sa lucreze in retail. (…) Acest lucru le va oferi o intelegere mai buna asupra dorintelor consumatorilor finali si asupra problemelor cu care retailul se confrunta. Este destul de usor ca designer sa ramai intr-o bula a ta, fara sa stii ce isi doresc cu adevarat consumatorii. Este de asemenea important sa identifice exact ceea ce ii face diferiti atunci cand incearca sa isi stabileasca semnatura. In aceasta perioada de super expunere, este esential sa ai o identitate puternica. S-ar putea ca dezvoltarea acesteia sa ia timp, dar primele repere trebuie sa existe. Mai trebuie sa fie increzatori si sa isi pastreze identitatea. Aceasta poate evolua in timp, dar nu trebuie ca presiunea din exterior sa le distraga atentia. Lucrurile devin foarte dificile odata ce ti-ai pierdut mesajul.” Mesajul lui Mary Katrantzou a devenit din ce in ce mai puternic pe parcursul timpului. Fie ca este exprimat prin imprimeuri digitale psihedelice sau prin broderii elaborate, acesta este in armonie cu viziunea brandului, care obisnuieste sa impinga mai departe limitele legate de tehnici si de materiale.
Fotografii: Dana Georgescu