AMINTIRI

Orasul ca scena pentru arta

Cand orasul devine scena pentru arta, atmosfera obisnuita a strazilor si…

CATWALK

#LoveBringsLove

45 de case de moda si designerii lor au adus un…

EDITOR'S CHOICE

Inele ca mici sculpturi purtabile

Care este piesa ta de bijuterie preferata? E o intrebare pe…

INSPIRATIE

Tres Chic

Cand m-am uitat peste tinutele participantelor la Saptamana Modei de la…

WE LIKE

Videoclipuri cu coregrafii care te...

Pot sa ma inveselesc sau, dimpotriva, sa ma balacesc in butoiul…

INSPIRATIE

Filme si tinute de vazut....

Pentru mine, din ipostaza de redactor la Petocuri.ro, marile festivaluri de…

RED CARPET

Met Gala 2021. Cod vestimentar:...

Dupa o pauza de un an, Met Gala a revenit ieri…

Hot Trend

Cum mai arata relatia noastra cu machiajul

Distantarea sociala a provocat, vrand-nevrand, si o distantare intre noi si lumea machiajului. Multe activitati pentru care ne aranjam in functie de stilul nostru inainte de a iesi din casa au disparut o perioada buna, iar, cand situatia a revenit cat de cat la ritmul pe care il aveam inainte de pandemie, unele dintre noi am reluat relatia obisnuita pe care o aveam cu machiajul, altele, cum e si cazul meu, nu chiar. Stii exercitiile alea in care iti imaginezi ce ai alege daca ar trebui sa pastrezi trei obiecte din viata ta, fie ca mergi pe o insula pustie, fie ca nu. Ei bine, daca m-ar fi intrebat cineva asta in legatura cu trusa mea de machiaj (destul de minimalista de altfel), pana in luna martie a anului trecut, as fi raspuns ca pot renunta la orice altceva, atata timp cat nu e vorba despre anticearcan, eyeliner si mascara. Consideram ca m-as putea descurca bine-mersi cu aceste trei produse. Eyelinerul era o emblema a machiajului meu. Ani de zile, am trasat atatea linii alungite pe pleoapele superioare, incat am ajuns sa am impresia ca le-as putea face si fara ajutorul oglinzii. Cand m-am trezit, la un moment dat, in situatia de a incerca asta, a devenit cat se poate de clar ca nu, nu pot de fapt. Dupa luna martie a anului trecut, am descoperit ca, totusi, pot si fara ey...

Inapoi Inainte
Manus x Machina. Moda intr-o era a tehnologiei.

Manus x Machina. Moda intr-o era a tehnologiei.

Daca fotografiile de la Met Gala ti-au invadat si tie newsfeed-ul in ultima saptamana, inseamna ca te-ai familiarizat deja cu tema expozitiei pregatite anul acesta de The Costume Institute la Metropolitan Museum of Art din New York. Intitulata “Manus x Machina: Moda intr-o era a tehnologiei”, aceasta exploreaza evolutia tehnicilor si a practicilor care definesc moda haute couture si cea pret-a-porter, incepand cu secolul XIX si pana in prezent.

Una dintre piesele care au contribuit la conceptul expozitiei este rochia de mireasa din colectia Chanel Couture FW 2014/15. Fara cusaturi, tinuta pare mai degraba turnata pe corpul modelului, iar trena ei cu imprimeuri elaborate si broderii cu pietre pretioase a fost realizata atat manual cat si prin intermediul unor tehnologii noi. “Este Haute Couture fara Couture”, spunea atunci Karl Lagerfeld, conform Vogue.com. Aceasta armonie dintre traditie si tehnologie l-a impresionat pe curatorul Andrew Bolton. Privind harta modei din aceasta perspectiva, el a observat cum granitele care delimitau odata tehnicile couture de cele ale pret-a-porter-ului s-au estompat semnificativ in ultimii ani si si-a propus sa exploreze procesul indeaproape. “Manus x Machina contesta conventiile dihotomiei manual/masina si propune o noua paradigma relevanta pentru era tehnologiei in care ne aflam,” spune Bolton.

Tehnologia a jucat un rol esential in conturarea industriei modei. Un prim pas in aceasta directie a fost facut in urma cu doua secole, odata cu inventia masinii de cusut. Tot atunci s-au trasat si primele contururi menite sa separe moda lucrata manual de cea realizata prin intermediul masinilor. Astazi, nu mai vorbim despre un raport de opozitie intre cei doi termeni, ci despre o relatie de colaborare, de pe pozitii de egalitate.


Alexander McQueen

Curatorul defineste expozitia ca pe un “un hibrid al secolului XXI intre un atelier haute couture traditional si un laborator stiintific.” Aproximativ 170 de creatii vestimentare sunt prezentate in Aripa Lenham a muzeului, intr-un decor gandit ca o cladire in interiorul cladirii. Printre designerii inclusi se regasesc: Cristobal Balenciaga, Sarah Burton (Alexander McQueen), Pierre Cardin, Gabrielle “Coco” Chanel, Maria Grazia Chiuri si Pierpaolo Piccioli (Valentino), Christian Dior, Alber Elbaz (Lanvin), John Galliano (Christian Dior, Maison Margiela), Jean Paul Gaultier, Nicolas Ghesquiere (Balenciaga, Louis Vuitton), Hubert de Givenchy, Iris van Herpen, Marc Jacobs (Louis Vuitton), Charles James, Christopher Kane, Mary Katrantzou, Noir Kei Ninomiya, Rei Kawakubo si Junya Watanabe (Comme des Garcons), Karl Lagerfeld (Chanel), Helmut Lang, Alexander McQueen (Givenchy), Issey Miyake, Miuccia Prada, Paul Poiret, Gareth Pugh, Yves Saint Laurent (Christian Dior, Yves Saint Laurent), Raf Simons (Christian Dior), Riccardo Tisci (Givenchy) si Yohji Yamamoto.

Impartirea spatiului a fost inspirata de modul in care este prezentata moda haute couture in enciclopedia lui Diderot. Dupa mai bine de doua secole, descrierea lui nu si-a pierdut relevanta. Realizarea broderiilor, a aplicatiilor din pene, a pliseurilor sau a dantelelor reprezinta in continuare componente cheie. Lor li se adauga tehnologiile inovatoare – precum printul 3D, taierea cu laserul, imprimarea digitala – pe care designerii le-au adoptat cu incredere in colectiile couture si pret-a-porter, deopotriva. Prezentarea lor vine ca o continuare fireasca, iar impreuna alcatuiesc “spectrul de practici” care definesc designul vestimentar.

Karl Lagerfeld pentru Chanel Couture FW 2005/06

“O parte din intentia acestei expozitii este sa determine oamenii sa priveasca hainele cu adevarat – nu este vorba doar despre tehnicile manuale sau despre cele mecanizate care contribuie la realizarea modei, ci si despre conceptele incorporate intr-o piesa vestimentara,” declara Andrew Bolton, evidentiind faptul ca procesul este la fel de important si de interesant ca rezultatele lui.

Foto: Hepta.ro, Video: Youtube.com/ Met Museum

PUBLISHED ON 06.05.2016

more in Fashion Etc