STREET DELIVERY 7: La pas pe Verona
Intre 15 si 17 iunie 2012, Street Delivery inchide strada Arthur Verona pentru masini si o deschide pentru oameni. Timp de trei zile, Bucurestiul capata o alta fata: mai prietenoasa, mai creativa si mai plina de viata.
In urma studiului Aphekom, Bucurestiul a fost declarat in 2011 cea mai poluata capitala europeana, fiind o victima a dezvoltarii, in detrimentul confortului si al calitatii vietii. Astazi, peisajul urban este rezultatul exclusiv al unor proiecte oficiale si al interventiei dezvoltatorilor imobiliari, fara spatiu de negociere in favoarea a ceea ce inseamna armonie ambientala si a dreptului comunitatii de a influenta calitatea acestuia. Astfel, nu e de mirare ca centrul orasului nu are trasee pietonale coerente pe care sa te plimbi in voie pe jos sau pe bicicleta. In acest context, Street Delivery a aparut ca o forma de rezistenta, organizata de Fundatia Carturesti si Ordinul Arhitectilor din Romania.
“Street Delivery a inceput prin mici exercitii legate de detalii: de parcelare, marginea strazii, gard, resturi de pavaje si gradini. Treptat, am ajuns la concluzia ca o buna vecinatate si interesul comun ar putea sa genereze ideea de traseu cultural. Nu am pornit, cum se intampla de obicei, de la o comanda publica, ci de la initiativa particulara si nevoia agregarii vecinatatilor unui cartier. Scopul a fost sa reintregim strada Arthur Verona, traversand Bulevardul Magheru – pentru ca ea, de fapt, incepe dincolo de acesta – si astfel Parcul Gradina Icoanei s-ar uni cu Gradina Cismigiu. Aceasta promenada creeaza un alt gen de relatie decat cele obisnuite cu orasul, cu casele si cu traficul. Descoperi astfel oportunitati si locuri pe care acum nici nu ne-am putea imagina ca pot fi folosite. Exista un beneficiu economic si de confort urban pe care poti sa-l fructifici in momentul cand accepti si respecti drepturile pietonului si ale biciclistului”, declara arhitectul Serban Sturdza, Presedintele Fundatiei Pro Patrimonio.
Inca din 2006, Street Delivery isi propune sa arate prin arta, prin colaborare si dialog, prin bucuria de a petrece timp impreuna, potentialul pe care il au Bucurestiul si alte orase din Romania care se confrunta cu situatii similare.
„Street Delivery este un exercitiu de bucurie prin buna invecinare” spune Serban Tiganas, presedintele Ordinului Arhitectilor din Romania. “Daca ne referim la acest conflict, la suprapunerea dintre o strada veche, pe care cetateanul putea sa circule intre Gradina Icoanei si Ateneu, si acest bulevard, care a insemnat modernizarea Bucurestiului la un moment dat, atunci se poate spune ca proiectul nu este inca terminat Street Delivery este esenta unui tip de actiune care capata forma unei reveniri periodice, un eveniment anual, un obicei care se reia, dar care vorbeste despre lucruri care se pot intampla in fiecare zi, oriunde, oricand, legat de spatiul public si de continuitatea acestuia. Pietonul este la fel de important ca automobilistul in contextul in care intelegem mobilitatea ca un deziderat si o nevoie de a parcurge spatiul si de a putea sa participam la ceea ce ofera orasul, care este o aglomerare de interese. Strada Arthur Verona este o strada ca oricare alta, dar cei care locuiesc sau lucreaza aici, – Ordinul Arhitectilor, Libraria Carturesti si toti ceilalti care au inteles sa participe – si-au deschis portile si au lansat o invitatie la colaborare si dialog. La fiecare editie, Street Delivery isi propune sa rezolve o problema a cartierului, cat de mica, fie ca e vorba de un trotuar care trebuie reparat, de un gard care trebuie refacut de niste mesteri, de monumente sau de piateta din fata Bisericii Anglicane. Sunt lucruri simple, care aduc calitate spatiului urban.”
Sursa: Fundatia Carturesti