WE LIKE

Hands that Hold the Silence

Pentru Andreea Macri, zona de “backstage” ramane un spatiu magic. Intr-o…

WE LIKE

Magazinele de moda, spatii de...

Arta reprezinta una dintre resursele explorate astazi de brandurile din industria…

EDITOR'S CHOICE

Detalii transparente & jocuri de...

Transparentele sunt atemporale in vestimentatie, dar rolul lor pe scena tendintelor…

WE LIKE

Simon Mattisson. Granland.

Formele curbate, textura materialului, povestea din spate asaza piesele proiectului Granland,…

INSPIRATIE

Elsa Peretti, Tiffany & Co....

Cea mai cunoscuta piesa creata de Elsa Peretti este, fara indoiala,…

RED CARPET

Met Gala 2025. Tailored for...

Tailored for You a fost codul vestimentar al editiei Met Gala…

INSPIRATIE

Denimul pe podiumul haute couture...

Denimul a parut, mult timp, aproape evitat in colectiile haute couture,…

We like

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport - pentru ca a sustinut miscarea atletilor, dar a determinat miscari si in societate si in cultura urbana. A provocat normele si a definit spiritul si vibe-ul unor generatii. Cu prima sa expozitie de muzeu la Vitra Design Museum, Nike deschide perspectiva dincolo de produs in sine, in istoria culturala a acestui brand si reface traseul influentei sale in sport, moda si activism din ultimii 50 de ani. Si totul a pornit de la primul pas. Adica de la primul lor pantof de atletism - "the moon shoe" creat de Bill Bowerman si Phil Knight. Astazi, sneakersii sunt omniprezenti in viata noastra, in peisajul comercial si cultural, si poate ca ne este aproape imposibil sa ne imaginam cum atunci erau o prezenta de nisa, fiind purtati doar de copii de liceu sau de atletii profesionisti. Asa ca povestea unui antrenor tehnic si a unui student atlet devenit antreprenor, care si-au improvizat drumul catre unul dintre cele mai de succes branduri din lume, pare scenariu de film. Si totusi… Si totusi, “moon shoe” este prototipul a ceea ce astazi numim "waffle trainer", adica binecunoscutii pantofi de sport cu talpa ca o clatita belgiana. Modelul a primit acest nume pentru ca urmele ca de "waffle" pe care le lasa erau foarte...

Inapoi Inainte
Povestiri pe masura timpului tau de asteptare
We like
Autor: Ioana Lovin

Povestiri pe masura timpului tau de asteptare

Short Edition este o platforma de povestiri, dar si de poezii sau benzi desenate de mici dimensiuni, ce pot fi citite cap-coada in 1, 3 sau 5 minute. Cum programul fiecarei zile include, vrand-nevrand, macar cateva minute de asteptare, in loc sa avem senzatia ca pierdem acel timp, mai bine castigam o poveste.

In statia de autobuz, tramvai sau metrou, apoi, in autobuz, tramvai sau metrou, la locul de intalnire – atunci cand ajungem mai devreme sau cand persoana cu care ne vedem intarzie, la un cabinet medical sau la un salon de cosmetica, la coada la cumparaturi… Scenariile care implica asteptare sunt multiple, la fel si optiunile de a petrece acel rastimp fara sa numaram secundele trecand.

Telefonul mobil aduce multe modalitati de a alunga plictiseala la un click distanta. Cu exceptia jocurilor, cred ca le-am incercat pe toate. De curand, am adaugat ca varianta si platforma Short Edition, care m-a facut sa ma simt ca un emoji cu ochii inimioara.


Imagine de la Musee d’Orsay. Foto: Sophie Crepy Boegly

Chiar daca a intrat pe radarul meu de putin timp, Short Edition exista din 2011. A pornit cu misiunea de a aduce proza scurta mai aproape de cititori si face acest lucru atat online, pe short-edition.com, cat si offline, prin intermediul unor aparate simpatice. Short Story Dispenser este asa cum ii spune numele un distribuitor automat de povestiri, imprimate pe hartie eco-friendly. Desi forma in care vine textul seamana cu un bon de cumparaturi, serviciul este oferit gratuit pentru cititori, printr-o simpla apasare de buton.

Compania franceza Short Edition a inaugurat primul Short Story Dispenser in 2015, in Grenoble. Dupa cum povesteste echipa ei pe site-ul oficial, mass-media a creat atunci un val de notorietate in jurul conceptului, care a ajuns pana la Francis Ford Coppola. Regizorul si producatorul de film si-a dorit un astfel de aparat pentru clientii localului sau din San Francisco, Cafe Zoetrope, dar si pentru vizitatorii vinariilor lui din Napa Valley.

Imagine din Cafe Zoetrope. Foto: Olivier Alexandre

Astazi, harta locurilor in care au fost amplasate distribuitoare automate de literatura este mai generoasa. Ea cuprinde pe langa Franta si Statele Unite, si Marea Britanie, Hong Kong sau Australia. Uitandu-ma unde sunt amplasate aceste distribuitoare, am observat ca locurile sunt destul de variate. Aeroporturi, gari, centre comerciale, campusuri universitare, biblioteci… Ce au insa in comun aceste spatii este faptul ca sunt tranzitate intens de oameni, iar multi dintre ei au la indemana cateva minute pe care sa le petreaca citind proza scurta.

Chiar daca aparatele nu au ajuns la noi in tara, asta nu ne impiedica sa pasim online in universul conturat de miile de autori din comunitatea Short Edition. Selectia a ceea ce vrem sa citim se poate face in functie de timp, 1, 3, 5 minute, dar si in functie de preferintele pe care le avem in acele momente sau in general: sa fie SF sau ceva care sa ne faca sa radem, sa fie o poveste pentru copii… De asemenea, am remarcat si posibilitatea de a opta pentru texte clasice, semnate de Virginia Woolf, Christina Rossetti, Shakespeare, Edgar Allan Poe, Mark Twain si altii.

Am citit cateva dintre povestirile si poeziile comunitatii Short Edition la birou, dar si la metrou. Pentru a nu rata sa cobor la statia dorita, am trecut la textele de 1 minut. Acestea mi-au permis sa verific, fara sa ma intrerup in mijlocul frazelor, ca ma aflu, in continuare, pe drumul cel bun. Site-ul are si varianta in engleza (pe care am ales-o eu), si in franceza. In plus, cine vrea sa paseasca in aceasta comunitate ca autor o poate face.

Cand am descoperit acest proiect, am aflat si despre rezultatele unei cercetari* comandate de Canary Wharf Group, compania care a amplasat primele distribuitoare de literatura Short Story in UK. Realizat de Opinium Research cu scopul de a afla mai multe despre obiceiurile britanicilor vizavi de citit, studiul arata ca 36% dintre britanici au renuntat la cel putin o carte in ultimul an din cauza lipsei de timp, iar 30% au recunoscut ca au trecut mai mult de sase luni de cand au citit integral ultima carte.


Foto: Olivier Alexandre

“Cu totii spunem ca suntem prea ocupati, dar cercetarea noastra a aratat ca un procent covarsitor de 70% dintre noi ar prefera sa se cufunde intr-o carte buna decat sa se piarda in vartejul social media”, a declarat Lucie Moore, Head of Arts and Event la Canary Wharf Group, cu ocazia lansarii distribuitoarelor de literatura, ce avut lor in aprilie. Rezultatele cercetarii desfasurate la inceputul lui martie 2019 au inspirat unde exact sa fie asezate aparatele, pe care Moore le-a catalogat ca antidotul perfect pentru obiceiul de a pierde timpul in lumea digitala.

Printre textele distribuite de aparatele din Canary Wharf se regaseste si unul conceput special de scriitorul si scenaristul britanic Anthony Horowitz. Povestirea de tip whodunnit se numeste Mr Robinson si poate fi citita in doar un minut. Din acest motiv, autorul a mentionat: “(…) Sper ca ii va delecta pe calatorii de la metrou care vor sti macar ca nu vor experimenta frustarea de a trebui sa coboare inainte sa ajunga la final.”

Nu stiu cum ar arata cifrele unui studiu local, dar stiu ca eu m-as regasi printre cititorii care au lasat neterminata cel putin o carte in ultimul an, chiar daca imi displace acest lucru. As fi si printre cei care ar prefera sa reduca din timpul petrecut pe social media in favoarea cititului. Si ma regasesc deja in cuvintele lui Horowitz, in bucuria de a sti ca atunci cand incep un text nu voi fi nevoita sa-l intrerup in mijlocul actiunii.

*pentru mai multe informatii despre studiu si despre lansarea distribuitoarelor automate Short Story in Canary Wharf, puteti citi comunicatul de presa publicat de Canary Wharf Group pe 2 aprilie 2019, intitulat Left On The Shelf: Over 53 Million Books Unfinished Every Year.

Fotografie principala: Sophie Crepy Boegly

PUBLISHED ON 22.06.2019

more in Mood Board