Roos Kalff aduce la lumina obiecte vechi din sticla
Roos Kalff realizeaza corpuri de iluminat si obiecte decorative din farfurioare, boluri sau pahare vechi de sticla, pe care le combina cu elemente noi. Rezultatul, ca un puzzle complet, face cat se poate de surprinzatoare vestea ca unele dintre componente au avut inainte o cu totul alta viata.
Am aflat de designerul olandez de pe Instagram, abia apoi m-am mutat pe site-ul ei. Daca imi amintesc bine, intalnirea a fost mediata de trei dintre lustrele ce poarta semnatura Studio Kalff. Chiar si fara sa stiu povestea din spate, am rezonat imediat cu cromatica temperata de transparenta materialelor si cu armonia dintre forme si texturi.
Alegerea de a folosi sticlarie veche este emblematica pentru designer, insa nu are doar valoare estetica. Ea devine si un manifest pentru sustenabilitate deoarece, prin upcycling, Kalff reduce impactul produselor ei asupra mediului inconjurator.
Prin demersul creativ, ea remodeleaza semnificatia expresiei a porni de la zero. Intr-adevar, porneste de la obiecte care exista deja si care au fost gandite de altcineva, insa intervine asupra lor. Le schimba functionalitatea si forma. Din obiecte de sine statatoare, utilizate pentru bauturi sau mancaruri, ele devin parti componente dintr-un obiect cu totul diferit, o lustra, o veioza sau un suport de lumanare. Chiar daca nu intervine neaparat asupra designului, prin simpla lor suprapunere, obiectele se transforma si nu mai sunt asa usor de recunoscut.
In aprilie 2019, noua ei colectie de corpuri de iluminat – printre care se regasesc si cele trei mentionate de mine mai devreme – a fost prezentata la Salone Del Mobile, in cadrul Masterly, The Dutch in Milano. Aceasta este inspirata de paleta de culori a lui Rembrandt si aduce la un loc piese de sticla atat vintage, cat si contemporane, suflate manual.
Roos Kalff a studiat Architectural Design la Rietveld Academy din Amsterdam si a absolvit in 2009. De atunci, lucreaza in domeniu pe cont propriu, dar, in portofoliul ei, se regasesc si proiecte dezvoltate sub umbrela DeJongeKalff, alaturi de Jennifer de Jonge. O piesa memorabila creata impreuna este Table Skin, o fata de masa din silicon, cu un model inspirat de broderii traditionale. Aceasta se curata usor si nu se sifoneaza, iar motivele vechi transpuse pe un material neconventional capata un aer modern. In 2013, Droog Design si Rijksmuseum au invitat duo-ul sa recreeze piesa avand ca model o gravura din secolul al XV-lea, semnata de artistul Albrecht Durer. In 2018, aceasta a fost inclusa in colectia permanenta a Centraal Museum din Utrecht.
Indiferent de materialele cu care lucreaza, Roos Kalff pare sa demonstreze ca nu exista lucruri inutile sau demodate daca gasesti unghiurile potrivite din care sa le privesti.
Sursa foto si info: Studio Kalff