INSPIRATIE

Vara, anotimpul contrastelor vestimentare

Vara este anotimpul contrastelor din punct de vedere vestimentar. Ea aduce…

WE LIKE

Hands that Hold the Silence

Pentru Andreea Macri, zona de “backstage” ramane un spatiu magic. Intr-o…

WE LIKE

Magazinele de moda, spatii de...

Arta reprezinta una dintre resursele explorate astazi de brandurile din industria…

EDITOR'S CHOICE

Detalii transparente & jocuri de...

Transparentele sunt atemporale in vestimentatie, dar rolul lor pe scena tendintelor…

WE LIKE

Simon Mattisson. Granland.

Formele curbate, textura materialului, povestea din spate asaza piesele proiectului Granland,…

INSPIRATIE

Elsa Peretti, Tiffany & Co....

Cea mai cunoscuta piesa creata de Elsa Peretti este, fara indoiala,…

RED CARPET

Met Gala 2025. Tailored for...

Tailored for You a fost codul vestimentar al editiei Met Gala…

We like

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport - pentru ca a sustinut miscarea atletilor, dar a determinat miscari si in societate si in cultura urbana. A provocat normele si a definit spiritul si vibe-ul unor generatii. Cu prima sa expozitie de muzeu la Vitra Design Museum, Nike deschide perspectiva dincolo de produs in sine, in istoria culturala a acestui brand si reface traseul influentei sale in sport, moda si activism din ultimii 50 de ani. Si totul a pornit de la primul pas. Adica de la primul lor pantof de atletism - "the moon shoe" creat de Bill Bowerman si Phil Knight. Astazi, sneakersii sunt omniprezenti in viata noastra, in peisajul comercial si cultural, si poate ca ne este aproape imposibil sa ne imaginam cum atunci erau o prezenta de nisa, fiind purtati doar de copii de liceu sau de atletii profesionisti. Asa ca povestea unui antrenor tehnic si a unui student atlet devenit antreprenor, care si-au improvizat drumul catre unul dintre cele mai de succes branduri din lume, pare scenariu de film. Si totusi… Si totusi, “moon shoe” este prototipul a ceea ce astazi numim "waffle trainer", adica binecunoscutii pantofi de sport cu talpa ca o clatita belgiana. Modelul a primit acest nume pentru ca urmele ca de "waffle" pe care le lasa erau foarte...

Inapoi Inainte

Cand lucrurile nu sunt ceea ce par

Chippensteel este proiectul prin care am aflat de studio-ul Zieta Prozessdesign. O fotografie cu scaunul in varianta argintie mi-a aparut pe ecranul telefonului in timp ce scrollam prin newsfeed-ul de pe Instagram – un obicei care s-a strecurat in rutina diminetilor.

De la 2D la 3D

Designul lui mi-a amintit de colacii de inot, atunci cand sunt umflati doar pe jumatate, iar asta m-a intrigat. Insa, ceea ce am perceput eu a fi un material din plastic maleabil este de fapt un otel, cat se poate de rigid si de stabil.

Conform Zieta.pl, piesa de mobilier este modelata astfel printr-o tehnologie dezvoltata chiar de Oskar Zieta, fondatorul studio-ului. Pentru curiosi, ea se numeste FiDU (Freie Innen Druck Umformung) si consta in injectarea de aer comprimat intre doua foi subtiri de otel ale caror margini sunt lipite impreuna. Asta ii permite designerului sa exploreze forme complexe, cu minimul de material dur si, implicit, fara greutatea la care te-ai putea astepta atunci cand manevrezi o piesa voluminoasa din otel. Pana la urma, aerul este unul dintre cele mai usoare materiale cu care poti lucra.

Scaunul cu spatar Chippensteel nu este singura piesa de mobilier realizata de Zieta. Lui i se alatura si cateva modele de scaune de bucatarie sau de bar, oglinzi, cuiere si scari decorative, care exploreaza acelasi joc al iluziilor.

De la arhitectura la design

Oskar Zieta a studiat arhitectura la Szczecin University of Technology din tara natala, Polonia. Din 2003, el este cercetator asociat si asistent universitar la ETH (Institutul Federal de Tehnologie) din Zurich, unde si-a continuat si studiile. Intr-un interviu acordat, in urma cu sase ani, Mariei Cristina Didero si publicat pe DomusWeb.it, Zieta a mentionat ca pasul pe taramul designului a fost influentat de dorinta de a ajunge mai rapid la rezultate concrete. “Obisnuiam sa cred ca arhitectura este o poveste fara sfarsit, fara un final fericit, un proces in continua desfasurare, iar designul era mai degraba o fraza care se incheie cu un punct.” Odata facut acest pas, a inteles si complexitatea la care poate ajunge o “fraza”. Proiectele lui se dezvolta la zona de interferenta dintre mai multe discipline, printre care bionica, sociologia si ingineria. Arhitectura ramane si ea parte din proces.

Se poate sa fi aflat eu abia de curand de studio-ul Zieta Prozessdesign, insa industria l-a remarcat demult. In 2008, taburetele gonflabile, denumite Plopp, au fost recompensate la Red Dot Award, cu premiul pentru design de produs. Nu este singurul trofeu castigat in acel an. Lui i s-au alaturat si DMY Award pentru inovatie in procesul de productie sau YDMI Award. Si nici 2008, nu este singurul an in care studio-ul s-a facut remarcat in cadrul competitiilor. Lista premiilor a crescut in anii care au urmat. Mai mult decat atat, piese ce poarta semnatura lui Zieta se regasesc printre exponatele permanente de la Centrul Pompidou din Paris, de la Pinakothek der Moderne din Munchen sau din cadrul Museum fur Gestaltung din Zurich.

Daca vrei sa afli mai multe despre universul Zieta Prozessdesign, intra pe site-ul lor oficial zieta.pl.

Foto via Zieta Prozessdesign

PUBLISHED ON 27.07.2017

more in Mood Board