WE LIKE

Simon Mattisson. Granland.

Formele curbate, textura materialului, povestea din spate asaza piesele proiectului Granland,…

INSPIRATIE

Elsa Peretti, Tiffany & Co....

Cea mai cunoscuta piesa creata de Elsa Peretti este, fara indoiala,…

RED CARPET

Met Gala 2025. Tailored for...

Tailored for You a fost codul vestimentar al editiei Met Gala…

INSPIRATIE

Denimul pe podiumul haute couture...

Denimul a parut, mult timp, aproape evitat in colectiile haute couture,…

INSPIRATIE

LOEWE & Jonathan Anderson, 11...

Zilele trecute, Jonathan Anderson si-a anuntat plecarea de la LOEWE, casa…

WE LIKE

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport…

INSPIRATIE

ADN-ul caselor de moda

Retragerea unei persoane din rolul de director de creatie demareaza in…

We like

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport - pentru ca a sustinut miscarea atletilor, dar a determinat miscari si in societate si in cultura urbana. A provocat normele si a definit spiritul si vibe-ul unor generatii. Cu prima sa expozitie de muzeu la Vitra Design Museum, Nike deschide perspectiva dincolo de produs in sine, in istoria culturala a acestui brand si reface traseul influentei sale in sport, moda si activism din ultimii 50 de ani. Si totul a pornit de la primul pas. Adica de la primul lor pantof de atletism - "the moon shoe" creat de Bill Bowerman si Phil Knight. Astazi, sneakersii sunt omniprezenti in viata noastra, in peisajul comercial si cultural, si poate ca ne este aproape imposibil sa ne imaginam cum atunci erau o prezenta de nisa, fiind purtati doar de copii de liceu sau de atletii profesionisti. Asa ca povestea unui antrenor tehnic si a unui student atlet devenit antreprenor, care si-au improvizat drumul catre unul dintre cele mai de succes branduri din lume, pare scenariu de film. Si totusi… Si totusi, “moon shoe” este prototipul a ceea ce astazi numim "waffle trainer", adica binecunoscutii pantofi de sport cu talpa ca o clatita belgiana. Modelul a primit acest nume pentru ca urmele ca de "waffle" pe care le lasa erau foarte...

Inapoi Inainte
PASCAL BRUCKNER, despre cartea ‘Fiul cel bun’
Recenzie
Autor: Ioana Lovin

PASCAL BRUCKNER, despre cartea ‘Fiul cel bun’

‘Subiectul cartii este simplu. Incepe cu mine la varsta de 10 ani, cand, in timpul rugaciunii de seara, ii cer lui Dumnezeu sa mijloceasca moartea tatalui meu – daca este posibil, printr-un accident de masina – si se incheie cu 62 de ani mai tarziu, cand el moare la spital. Ce se intampla intre cele doua momente este intreaga poveste a relatiei mele complicate cu familia,’ spunea Pascal Bruckner despre cartea ‘Fiul cel bun’, in timpul celei mai recente vizite la Bucuresti, prilejuita de lansarea acesteia in limba romana.

Relatia cu parintii ne modeleaza felul de a fi si ne influenteaza relatiile pe care le dezvoltam pe pacursul vietii. Invatam alaturi de parinti tiparele dupa care isi croiesc ei prezentul, iar unii dintre noi ne petrecem apoi viitorul incercand sa depasim acele contururi trasate in memorie. In ‘Fiul cel bun’, Pascal Bruckner isi dezvaluie povestea vietii, al carei personaj cheie este tatal sau. Nazist fervent, cu dese izbucniri de furie, acesta a transformat atmosfera din familie in una apasatoare. „Cartea prezinta doua portrete: portretul mamei, simbol al femeii iubitoare, o intruchipare a suferinteisi a pasivitatii, sicel al tatalui, cu un caracter vulcanic care a continuat sa fie violent pana la sfarsitul vietii. Eu sunt rezultatul unirii dintre ei, desi am incercat sa scap toata viata de aceste amprente puternice”, a povestit Pascal Bruckner celor prezenti atunci in gradina Verona.

Copil fiind, dar si in ipostaza de adult, el s-a gasit adesea osciland intre dorinta de a-i fi pe plac tatalui si cea de a face lucrurile in pofida lui. Cand familia a insemnat dezechilibru, Pascal Bruckner si-a indreptat atentia in exteriorul ei si a transformat lumea in aliat. Dincolo de relatia cu parintii, in „Fiul cel bun”, autorul exploreaza pe un plan secundar drumul sau profesional, relatia cu prietenii, cu cei pe care i-a avut ca mentori, cu Parisul despre care spune ca „pare ca iti ofera totul fara a avea ocazia sa iti iei revansa”. Vorbeste despre istoria secolului 20 si despre ideologiile politice ale acelor vremuri. Povesteste despre relatiile sale amoroase si descrie fara menajamente tiparele intre care a jonglat la randul sau ca parinte.

Este pentru prima oara cand autorul alege autobiografia in defavoarea fictiunii, lipsindu-se de confortul pe care il ofera posibilitatea de a disimula parti din realitate in spatele unor personaje ireale. Acest pas nu a fost facut insa fara retineri: „Am avut doua retineri. Pe de-o parte, indiscretia pe care o presupune sa vorbesti despre ai tai si, pe de alta parte, faptul ca povestea mea s-ar putea sa nu intereseze pe nimeni.”

Desi ideea de a scrie aceasta carte s-a infiripat cu ani in urma, ea s-a concretizat dupa moartea tatalui sau. „La scurt timp dupa inmormantare, am inceput sa scriu. Cartea s-a conturat foarte repede pentru ca toate amintirile pe care le-am exhumat erau inca foarte actuale in mintea mea. In plus, am facut cercetari despre tatal meu cu ajutorul unui istoric care a gasit diverse documente ce atesta ca, in timpul celui de-al doilea razboi mondial, el a lucrat ca voluntar in Germania, in industria armamentului. Cartea m-a eliberat pentru ca mi-a oferit ocazia de a ma impaca post mortem cu parintii mei,” a mai povestit Pascal Bruckner.

“… dincolo de dispret si de furie, acest roman este o marturisire despre o iubire imposibila, un monument inchinat fricii si iertarii,” scrie Le Figaro. Pentru ca, desi visam la claritatea situatiilor in alb si negru, realitatea imbraca intotdeauna cele mai variate nuante.

Foto: PeTocuri.ro

PUBLISHED ON 23.07.2014

more in Conversation Marks