NIKE: Form Follows Motion
Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport – pentru ca a sustinut miscarea atletilor, dar a determinat miscari si in societate si in cultura urbana. A provocat normele si a definit spiritul si vibe-ul unor generatii. Cu prima sa expozitie de muzeu la Vitra Design Museum, Nike deschide perspectiva dincolo de produs in sine, in istoria culturala a acestui brand si reface traseul influentei sale in sport, moda si activism din ultimii 50 de ani.
Si totul a pornit de la primul pas. Adica de la primul lor pantof de atletism – “the moon shoe” creat de Bill Bowerman si Phil Knight. Astazi, sneakersii sunt omniprezenti in viata noastra, in peisajul comercial si cultural, si poate ca ne este aproape imposibil sa ne imaginam cum atunci erau o prezenta de nisa, fiind purtati doar de copii de liceu sau de atletii profesionisti. Asa ca povestea unui antrenor tehnic si a unui student atlet devenit antreprenor, care si-au improvizat drumul catre unul dintre cele mai de succes branduri din lume, pare scenariu de film. Si totusi…
Si totusi, “moon shoe” este prototipul a ceea ce astazi numim “waffle trainer”, adica binecunoscutii pantofi de sport cu talpa ca o clatita belgiana. Modelul a primit acest nume pentru ca urmele ca de “waffle” pe care le lasa erau foarte asemanatoare cu cele lasate pe luna de astronautii de pe Apollo 11. Primele prototipuri au fost rudimentare, insa atletii erau incantati de tractiunea pe care talpa “waffle” o imprima miscarii lor, iar acest succes tehnic a condus la aparitia modelului iconic Nike Waffle Trainer din 1974.
Istoria Nike este presarata cu multe astfel de momente de inovatie, care astazi au intrat in firescul cotidian. V-ati gandit vreodata ca nu a existat dintotdeauna conceptul de “echipament”? Si ca da, cineva l-a inventat. Expozitia marcheaza acest moment si celebreaza viziunea designerului Diane Katz care se alatura echipei Nike in 1978 si introduce notiunea mai sofisitcata de “unified apparel”, adica tinute sport coordonate la nivel de culoare cu incaltamintea. Tot ea este cea care a introdus jacheta “chevron” cu maneci raglan si umeri cazuti, ideala pentru alergarile in ploaie. O folosesc si eu azi, subscriu si ma bucur de calitatile ei.
Expozitia marcheaza foarte repede faptul ca mostenirea Nike nu este doar despre performanta, dar si despre depasirea unor limite si redefinirea unor identitati. Modelul Jordan 1 este astazi celebrat sub lumina generoasa a vitrinei de expozitie, dar initial a fost interzis. El nu reprezinta doar o incalcare a unui regulament de echipament din NBA, ci un simbol al controversei care a animat si a alimentat pasiunea pentru sneakers si a generat, in timp, o cultura efervescenta in jurul lor.
Sapca lui Andre Agassi, purtata la Wimbledon in ’92, dar si fusta de jeans si topul cu capse, purtate de Selena Williams la US Open, in 2004, sunt expuse vizavi. Doua piese vestimentare care au revolutionat tenisul, un sport altfel foarte conservator. Pentru prima data, sapca lui Agassi avea inscriptionat doar semnul “Swoosh”, fara cuvantul Nike, pentru ca regulamentele competitiei nu mai permiteau expunerea brandurilor. Dar Nike a demonstrat universalitatea unui logo puternic si a rescris, din nou, regulile unui marketing destept. Iar tinuta Serenei Williams a fost realizata chiar dupa schitele tenismenei si a demonstrat ca, pentru Nike, vocea atletului este cheia unei colaborari de succes.
Dar Nike nu a fost niciodata multumit doar cu trecutul. In sectiunea Sensation, poti sa descoperi cele mai recente cercetari ale echipei de la Nike Sport Research Lab pentru inovarea unor produse menite sa sustina corpul in miscare, dar si a materialelor sustenabile pentru mediu. Highlight-ul acestei sectiuni este panoul cu “anatomia” unui pantof Air Force 1 si coroana de post-it-uri care alcatuiesc radiografia completa a unui proces de inovatie, la Nike. Pentru mine, in mod special, acest panou demonstreaza ca si azi inovatia se bazeaza, in primul rand, pe inputul uman.
Expozitia pastreaza pentru final sectiunea mea preferata: Design Collaborations, care demonstreaza abilitatea brandului Nike de a aduce impreuna doua concepte foarte importante azi, high fashion si streetwear, si de a se pastra in centrul referintelor culturale. A fost o bucurie sa revad intr-un display comun modele pe care le-am asteptat cu nerabdare si le-am urmarit cu super interes in ultimii ani, in sneakers shops ascunse pe stradute cool din diverse capitale ale lumii. Recunosc, s-a intamplat fix ca in fata vitrinelor acelor magazine: si in expozitie am ramas ceva mai mult timp la modelele in colaborare cu Chitose Ade de la Sacai, Rei Kawakubo de la Comme des Garcons sau regretatul Virgil Abloh de la Off White. Ca si la momentul lansarii, m-am minunat de hype-ul din jurul modelului cu rapperul american Travis Scott si am rezonat, in mod special, la cel cu Elton John.
Pentru mine, expozitia Nike de la Vitra Museum a fost, in egala masura, o incursiune in istoria unui brand, dar si in amintiri personale. Si o impresie care a ramas cu mine mult timp dupa expozitie este aceea ca Nike a fost intotdeauna mai mult decat “sneakers”. Iar influenta acestui brand s-a intamplat prin oamenii care au purtat produsele, prin starea pe care le-a insuflat-o, prin performanta pe care le-a generat-o si prin efervescenta culturala la care i-a conectat. Si toate acestea au facut ca un simplu tagline – just do it – sa devina o mantra universala pentru ambitie si reusita personala.
Expozitia este deschisa pana pe 18 mai 2025. Biletele sunt disponibile pe site-ul Vitra Design Museum.
Sursa fotografii: Nike/Sport Time Romania si arhiva personala