INSPIRATIE

Vara, anotimpul contrastelor vestimentare

Vara este anotimpul contrastelor din punct de vedere vestimentar. Ea aduce…

WE LIKE

Hands that Hold the Silence

Pentru Andreea Macri, zona de “backstage” ramane un spatiu magic. Intr-o…

WE LIKE

Magazinele de moda, spatii de...

Arta reprezinta una dintre resursele explorate astazi de brandurile din industria…

EDITOR'S CHOICE

Detalii transparente & jocuri de...

Transparentele sunt atemporale in vestimentatie, dar rolul lor pe scena tendintelor…

WE LIKE

Simon Mattisson. Granland.

Formele curbate, textura materialului, povestea din spate asaza piesele proiectului Granland,…

INSPIRATIE

Elsa Peretti, Tiffany & Co....

Cea mai cunoscuta piesa creata de Elsa Peretti este, fara indoiala,…

RED CARPET

Met Gala 2025. Tailored for...

Tailored for You a fost codul vestimentar al editiei Met Gala…

We like

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport - pentru ca a sustinut miscarea atletilor, dar a determinat miscari si in societate si in cultura urbana. A provocat normele si a definit spiritul si vibe-ul unor generatii. Cu prima sa expozitie de muzeu la Vitra Design Museum, Nike deschide perspectiva dincolo de produs in sine, in istoria culturala a acestui brand si reface traseul influentei sale in sport, moda si activism din ultimii 50 de ani. Si totul a pornit de la primul pas. Adica de la primul lor pantof de atletism - "the moon shoe" creat de Bill Bowerman si Phil Knight. Astazi, sneakersii sunt omniprezenti in viata noastra, in peisajul comercial si cultural, si poate ca ne este aproape imposibil sa ne imaginam cum atunci erau o prezenta de nisa, fiind purtati doar de copii de liceu sau de atletii profesionisti. Asa ca povestea unui antrenor tehnic si a unui student atlet devenit antreprenor, care si-au improvizat drumul catre unul dintre cele mai de succes branduri din lume, pare scenariu de film. Si totusi… Si totusi, “moon shoe” este prototipul a ceea ce astazi numim "waffle trainer", adica binecunoscutii pantofi de sport cu talpa ca o clatita belgiana. Modelul a primit acest nume pentru ca urmele ca de "waffle" pe care le lasa erau foarte...

Inapoi Inainte
Interviu
Autor: Ioana Lovin

Ioana Boros de la Daring Trash. La intersectia dintre design & arta.

Daring Trash este un brand vestimentar din Cluj, fondat de Ioana Boros in 2017. Este primul ei proiect in care activitatea de designer se imbina cu cea de artista. Ilustratiile minimaliste, care personalizeaza cele mai multe dintre piesele de imbracaminte realizate de ea, ii poarta, la randul lor, semnatura.

Ioana Boros s-a nascut la Bistrita si, in prezent, locuieste la Cluj. Din 2008, cand a absolvit Facultatea de Arte si Design din Cluj-Napoca, si pana in 2016, a lucrat la cateva proiecte personale si a colaborat, mai multi ani, cu un brand romanesc din industria modei.

Am invitat-o sa imi povesteasca mai multe despre cum s-a conturat Daring Trash in forma pe care o are astazi, dar si despre pasiunea ei pentru arta. Stiam deja ca Ioana a participat la editia Barcelona International Gallery (BIG) Awards 2018, o expozitie organizata, toamna trecuta, de CAGE Gallery din Barcelona si ca se regaseste printre artistii expozitiei Abstract Mind 2019, care va fi gazduita, in primavara, de CICA Museum din Coreea de Sud. Cu ocazia acestui interviu, am aflat si ca aceste doua realizari i-au dat, pe de-o parte, mai multa incredere si, pe de alta parte, au contribuit la promovarea lucrarilor ei.

Povestea Daring Trash a inceput cu o perioada de documentare despre printuri si ilustratie, de-a lungul careia Ioana Boros a inteles ce poate si ce nu poate realiza inca. “Mi-a placut aceasta idee de print si am hotarat sa imi fac propriul brand, cu scopul de a imprima, in totalitate, materialul cu pattern-uri create de mine. Acest procedeu s-a dovedit a fi destul de costisitor si, atunci, am ales sa incep prin a imprima ilustratii de dimensiuni mai mici – ceea ce fac in prezent – cu gandul de a nu renunta la scopul propus.”

Alaturi de imprimeuri, simplitatea este un alt element care defineste proiectul Daring Trash. Un tricou alb sau negru, o rochie-tricou sau un hanorac nu se demodeaza. Sunt piese minimaliste, usor de purtat si de integrat in garderoba, cu ilustratii care, desi deloc ostentative, iti capteaza usor atentia. In plus, asa cum spune ea: “Produsele Daring Trash sunt realizate in Cluj, manual. Nu cumpar tricourile gata facute, cumpar materialele si ma straduiesc sa fie de cea mai buna calitate. Toate etapele se desfasoara in firma, incepand de la ideea de print, tipare, croi, coasere pana la produsul finit.”

Sentimentul pe care l-am avut ca Ioana Boros se distanteaza de tendintele din moda mi-a fost confirmat de cuvintele ei. Nu impartaseste ideea trendurilor, pe care le considera superficiale si uniformizatoare. “Cred ca trebuie sa continuam sa fim noi insine – chiar daca asta inseamna sa fim diferiti – pentru a ne pastra originalitatea.”

De altfel, si numele Daring Trash s-a cristalizat tot in urma unei alegeri de a merge impotriva curentului. Cand a observat ca sunt anumite lucruri carora oamenii nu le acorda atentie, si-a propus sa faca exact invers. S-a aplecat asupra lor sa le studieze si spune ea: “Am constatat ca si ele sunt la fel de importante si ascund la fel de multa munca si efort creativ. Ca sa fiu mai explicita, o plasa alba mototolita, aruncata in strada, este la fel de importanta ca o plasa alba, afisata intr-o vitrina.” Prima fotografie de pe contul de Instagram al brandului ilustreaza tocmai o plasa din hartie alba, mototolita.

Arta si designul au pasionat-o de cand era mica si, acum, ele reprezinta mai mult decat simple pasiuni. Sunt “o ocupatie si o forma de exprimare artistica, libera”. In ceea ce priveste ilustratiile care devin imprimeuri, acestea sunt concepute de ea special pentru produsele respective. O alta caracteristica a lor este faptul ca sunt adesea monocrome, in contrast cu celelalte lucrari realizate de Ioana Boros, care sunt multicolore.

Despre stilul ei, spune ca: “A evoluat treptat, prin multa munca si documentare. Apreciez ca, fata de ceea ce lucram in 2016, acum, in 2019, stilul meu a evoluat foarte mult. Tot ceea ce vreau sa sugerez prin lucrarile mele, fie ca e vorba de idei, emotii, sentimente, exprim prin forma, culoare si contraste. Ca tehnica, folosesc atat metodele traditionale, cat si pe cele moderne, digitale.”

Am fost curioasa cum se intampla cu inspiratia: vine ea mai des sau trebuie sa o caute? “Ne gasim, cumva, una pe alta,” a raspuns ea. “In arta, ma inspira, uneori, Kumi Sugai, Ikko Tanaka, Yayoi Kusama, alteori, Geta Bratescu, depinde… Imi plac, iarasi, foarte mult cei de la Memphis Milano, iar, pe partea de moda, inspiratia mea definitiva sunt Yohji Yamamoto si Rei Kawakubo (Comme des Garcons).”

Dupa un 2018 cu realizari importante pentru ea, cum sunt aparitia in albumul de arta Pictoria Vol. 2 – The Best Contemporary Illustrators Worldwide, editat de Capsules Book Australia, si participarea la expozitia de grup de la Barcelona, Ioana Boros a pasit in noul an cu ganduri despre care a preferat sa nu dezvaluie inca nimic: “Am cateva planuri pe 2019, dar, deocamdata, nu le fac publice. Toate la timpul lor.”

Daca vrei sa ramai in contact cu activitatea ei pentru Daring Trash, intra pe site-ul DaringTrash.com, pe pagina de Facebook a brandului si pe contul de Instagram.

Intersection, lucrare ce va fi expusa la CICA Museum din Coreea de Sud

Joy, lucrare ce a fost expusa la CAGE Gallery Barcelona


Schita Nova

Lucrarea Unknown Flower

Lucrarea Wall No. 21

Fotografii: cu amabilitatea Ioanei Boros

PUBLISHED ON 22.01.2019

more in Conversation Marks