Arhitecturile purtabile ale Georgianei Ciceo. Monom.
Cand spun bijuteriile monom, primele cuvinte care imi vin in minte pentru a le descrie sunt minimalism, echilibru, proportii. Am rezonat cu estetica lor de la bun inceput si asa am aflat ca poarta semnatura Georgianei Ciceo, arhitecta, co-fondatoare a festivalului clujean ZAIN – Design Expressions, si designer de bijuterie – un capitol profesional inceput, in 2016, la a doua editie ZAIN.
Mi-am dorit sa aflu mai multe despre decizia ei de a face pasul de la promotor la creator de design, despre provocarile pe care le-a intampinat si depasit pe parcurs, dar si despre planurile pe care le are pentru brandul monom.
Ce te-a atras spre designul de bijuterie? Cum s-a conturat aceasta pasiune?
A fost cumva o reintoarcere spre o afinitate mai veche, poate prea putin conturata. Ca sa intru in concret: imi faceam propriile bijuterii in liceu (am terminat Liceul de Arte de la Cluj, sectia arhitectura si design). Apoi, au urmat anii de facultate (facultatea de arhitectura dureaza 6 ani, deci a fost ceva), anii de stagiatura, iar bijuteria a ramas undeva, ca o pasiune careia nu-i mai dai curs pentru ca i-a trecut vremea. Nu mai purtam nici vechile bijuterii, dar nici nu gaseam bijuterii pe care sa imi faca placere sa le port.
Georgiana Ciceo, fondatoare si designer monom
Cum a influentat experienta de co-fondatoare a festivalului ZAIN – Design Expressions decizia de a explora teritoriul designului si in calitate de designer de bijuterie?
Monom s-a cam nascut la ZAIN2016. Sau, cel putin, atunci a fost zamislit. Aveam un proiect in cadrul ZAIN – Mestesug (in) Contemporan, unde designerii lucreaza cu diversi mestesugari si realizeaza impreuna colectii cu estetica contemporana. Am ramas fara un designer si am decis sa incerc sa fac eu o astfel de colectie – daca tot stiam cel mai bine proiectul si ce inseamna el. De aici incolo, ca tot ma intrebai de experienta avuta si cum m-a ajutat ea, trebuie sa recunosc ca probabil mi-a fost mai usor decat mi-ar fi fost daca nu cresteam ZAIN-ul inainte. Probabil asa se zice si cand faci al doilea copil: stii ce ai de facut, stii ce presupune, stii ce trebuie sa mananci, [in cazul unui brand] stii unde e Registrul Comertului, de unde se cumpara o casa de marcat si asa mai departe. Evident, mi-au fost de mare ajutor si oamenii pe care ii aveam in preajma, multi dintre ei colegi din ZAIN sau cunoscuti prin ZAIN: fotografi, designeri grafici, oameni de PR, mestesugari etc.
Colectia IMPERFECT
Povesteste-mi despre drumul de la idee pana la definirea brandului monom.
Aveam primele bijuterii, realizate si expuse in cadrul ZAIN2016. Nu aveam nume, nu stiam sa lucrez cu argint (sau cu orice alte metale), dar stiam ca povestea trebuie sa continue. Asa ca mi-am setat un deadline – avea sa fie decembrie 2016 – si am inceput sa lucrez. Lucram in paralel la 3 colectii, la a-mi crea un atelier, la a gasi un nume, un logo, la a face un site si la a lansa totul in cea mai buna forma cu putinta. Aveam si un job de 8 ore la momentul respectiv, asa ca a fost cel putin interesant.
Cum se vede, din perspectiva ta, designul de bijuterie de la noi?
Promitator. Atat din experienta cu monom, dar si din experientele avute cu ZAIN, as zice ca exista foarte mult potential si avem multi designeri talentati.
Care sunt provocarile cu care se confrunta designerii de bijuterie autohtoni?
Pfuuu, sunt zile in care totul pare o provocare. (rade) Strict din perspectiva mea, cel mai greu imi este sa lucrez cu furnizori din Romania. De la ambalaje la materiale la unelte, servicii din domeniu, totul e inca dificil. Poate nu am gasit eu inca sursele potrivite, dar pe majoritatea sunt nevoita sa le gasesc in afara.
Ai studiat arhitectura si profesezi in domeniu. Cata arhitectura este in piesele monom?
E multa arhitectura in monom. Gandesc si creez piesele la fel cum vad in minte elementele de arhitectura. Functiunea, de data aceasta, e clara, forma o urmeaza, insa, ce cred ca aduce nota diferita e contrastul cu formele corpului si felul in care se asaza pe trup. De asta spun ca bijuteriile monom sunt arhitecturi purtabile.
Cum se intampla cu inspiratia pentru colectiile pe care le realizezi? Simti ca vine ea la tine pe neasteptate sau este mai degraba rezultatul unor cautari?
Pana acum, a venit singura de fiecare data. Ma gandesc putin cu groaza la eventualitatea momentului in care va trebui sa o chem. (rade)
Se intampla sa vad ceva, sa imi imaginez ceva, sa tai materialul intr-un anume fel, sa il indoi, sa il asez si sa cada cumva si, de acolo, totul prinde forma.
Colectia IMPERFECT
Cu ce tipuri de materiale lucrezi?
Deocamdata, am lucrat cu cupru, alama, argint, aur. Am gasit si achizitionat niste cristale si niste pietre pentru care, inca, nu a venit inspiratia de care iti spuneam, dar sunt pe raft undeva si le vine randul in curand.
Exista un material anume cu care ti-ar placea sa experimentezi? De ce?
Da, cu vantablack. E de fapt o vopsea, e cel mai negru negru de pana acum, dezvoltat ca o substanta chimica in prima faza. Ulterior, s-a gasit o forma de comercializare a lui ca o vopsea, insa, deocamdata, doar sculptorul Anish Kapoor are dreptul sa il foloseasca – are un fel de exclusivitate cu dezvoltatorii lui. Vantablack-ul e atat de negru, incat absoarbe lumina, nu reflecta nimic si cred ca te poti juca tare fain cu formele si cu iluziile optice astfel.
Ce planuri ai pentru monom in 2018?
Go international. Monom e deja intr-un magazin din Italia si suntem in discutii cu mai multe concept-store-uri din Europa. Urmeaza sa vedem cum se concretizeaza.
Am si niste ganduri de noi tehnici, incluzand elemente de print 3D. Cred ca va fi un an tare fain.
Poti urmari activitatea brandului monom pe monom.studio, pe pagina de Facebook a studio-ului si pe contul de Instagram.
Foto: Andreea Bogdan