ARTA & DESIGN

Reinterpretari efemere ale clasicelor chioscuri...

Chioscurile de ziare reprezentau odata un prim popas al diminetilor din…

HOT TREND

Inspiratie in machiaj pentru primavara-vara...

Ochii conturati cu tus negru si buzele evidentiate cu ruj rosu…

STREET STYLE

Primavara denimului

As numi primavara anotimp al stilului. Temperaturile ei ingradesc cel mai…

INSPIRATIE

Dries Van Noten fara Dries...

Dries Van Noten se retrage de la conducerea casei de moda…

INTERVIU

Magia Zanelor de dupa usa...

Magia Zanelor incepe in fata unei usi fermecate, un loc in…

INSPIRATIE

Premiile Oscar 2024. Momente pe...

Cateva ganduri despre premii si discursuri, tinute de pe covorul rosu…

INSPIRATIE

Pat McGrath. Cand o make-up...

E surprinzator cand numele unui make-up artist rasuna la fel de…

Inspiratie

Umor si activism pe scena de stand-up comedy

Ali Wong, Taylor Tomlinson, Wanda Sykes si Hannah Gadsby m-au influentat sa privesc stand-up comedy-ul cu alti ochi… Nu de putine ori cu ei in lacrimi de ras, dar si cu vulnerabilitate, empatie si speranta pentru o lume mai buna. Interactiunea mea cu stand-up comedy-ul a inceput cu stangul. In urma cu multi ani, sa fie vreo 15, am mers la un show intr-un local din Bucuresti. Nu mai tin minte cine a urcat pe scena, dar stiu ca nu am rezonat cu genul de umor ascultat. Se poate ca experienta mea din acea seara sa nu fi fost reprezentativa pentru peisajul stand-up-ului, doar ca nu am simtit curiozitatea de a afla exact ce si cum. Lucrurile s-au schimbat relativ recent cand am intalnit abordari ce calibreaza umorul din experientele pe care viata ni le aduce in cale, fara a-l forta sa fie si unde nu e. Mai mult decat atat, temele de discutie incluse in show-uri, de la inegalitate de gen, la rasism, homofobie, sanatate mintala, maternitate, relatia cu familia sau relatiile de cuplu, creioneaza – uneori pe alocuri, alteori in intregime - o forma de stand-up comedy activist. Poate ti se intampla si tie, dupa un serial care iti place mult, sa nu mai ai un timp rabdarea necesara pentru a te aventura intr-o noua poveste. In urma cu niste luni bune, ma aflam tocmai intr-o astfel ...

Inapoi Inainte
Interviu: Carla Szabo

Interviu: Carla Szabo

Carla Szabo continua sa fie unul din cei mai activi designeri de bijuterie romani. Cu ocazia celei de a sasea editii AUTOR, Carla este primul designer care va expune in cadrul unei noi sectiuni intitulata “Focus designer” a targului, care are loc pe 5 si 6 noiembrie la Sala Dalles.

Carla va expune colectia realizata pentru Berlin Fashion Week si prezentata impreuna cu Irina Schrotter. Va face demonstratii live de bijuterie pentru a va arata cum aceste noi piese din colectie iau viata si va va incanta cu diversitate creatiilor ei expuse pentru a fi achizitionate si purtate. Este un pas nou in evolutia ei ca designer si ne vorbeste deschis despre acest lucru in interviul pe care ni l-a accordat.

Esti unul din cei mai cunoscuti designeri de bijuterie din Romania si ai participat pana in acest moment la toate editiile targului de bijuterie Autor. Cum este perceputa participarea la acest eveniment singular ca tematica din interior, ca si designer?
Intr-adevar am participat la toate editiile targului Autor si voi participa in continuare cu mare drag, din mai multe motive. Targul Autor alaturi de platforma Extins sunt singurele doua evenimente care promoveaza si sustin intr-o forma profesionista activitatea de designer de bijuterii, un domeniu care pana la acest tip de promovare a fost foarte putin cunoscut. Un alt motiv este ca intr-o nisa ca a noastra informatia ajunge la public doar cu sustinere de durata si aparitii mereu surprinzatoare.

“Focus Designer” este o noua sectiune in cadrul targului Autor in care un designer cunoscut este invitat sa aiba o prezentare intr-un format extins decat cel normal. Ce anume este diferit si ce vor descoperi vizitatorii in cadrul prezentei tale din aceasta noua sectiune?
In acest moment avand la dispozitie un spatiu mai generos si o vizibilitate mai mare, ne-am propus sa prezentam o colectie lucrata in colaborare cu Irina Schrotter si prezentata la Saptamana Modei din Berlin. Este vorba de o serie de accesorii create sub conceptul “I am”, de mari dimensiuni, concepute special pentru scena, cu un anumit impact vizual. Este vorba de piese care au in componenta fir de par de cal, argint si cupru aurit precum si elemente de rasina colorata. Ele vor fi prezentate aici impreuna cu 5 tinute ale Irinei, lucrate din materiale delicate precum matasea si pielea.

La o cercetare detaliata a colectiilor tale as tinde sa spun ca esti designerul de bijuterie cu cele mai numeroase colaborari cu creatorii de vestimentatie. As enumera cativa dintre ei: Ana Maria Lungu, Stephan Pelger, Kinga Varga. Cea mai recenta colaborare si la un alt nivel este cu Irina Schrotter. Ce aduce ea nou si cum vezi desfasurarea ei mai departe pe piata internationala si cea pe plan local?
Colaborarile mele cu designerii au fost mereu o provocare minunata. Am proiectat si executat colectii cu concept, imbinand mesajul dorit de ei cu stilul si povestea mea proprie. Acest joc mi-a dezvoltat foarte mult puterea de intelegere a unui obiect si mesajul pe care el il are de  transmis catre public, experimentand cu materialele cele mai diverse.
Colaborarea cu Irina aduce doua noutati pentru mine. O deschidere catre publicul international in cadrul unui show si o colaborare cu magazinele de desfacere ale acesteia din tara si strainatate. In viitorul apropiat mai pregatim doua colaborari. Prima, pentru Berlin Fashion Week cu colectia de iarna 2012 – 2013 si a doua, tot pentru iarna 2012-2013, in care voi realiza accesoriile colectiei Irina Schrotter in colaborare cu Lucian Broscatean.

Cum ai devenit constienta ca esti atrasa de designul de bijuterie? Cum au evoluat lucrurile din acel punct?
In 2004, pentru un targ de Craciun, am inceput sa confectionez primele mele piese care au fost niste brose. A urmat apoi o serie de colaborari cu Anamaria Lungu pentru Festivalul de Moda de la Iasi. In urma vizibilitatii create atunci, produsele au inceput sa se vanda in magazinul Zebra Society pe care il detineam la acel moment. Ulterior am inceput sa iau si mai in serios aceasta activitate urmand chiar sa renunt in final la a mai lucra in domeniul amenajarilor interioare, in momentul in care am inceput sa contractez lucrari de tiraje mari pe design de obiect si bijuterie pentru companii locale si internationale.

“Carla Szabo Design” este firma si brand-ul sub care creezi, iar el este, asa cum mi-a i spus, ca si propriul copil. Care este urmatorul pas pe care il veti face impreuna?
Il ducem la scoala 🙂 Este momentul in care trebuie invatat sa se dezvolte singur si sa iasa si mai mult in lume. Avem un potential foarte mare bazat pe un model de business special. M-am axat pe creativitate si mai putin pe tehnici si tehnologii. Astfel ca putem sa proiectam si sa executam cu diverse ateliere si fabrici lucrurile pe care le dorim, fara a fi restrictionati de investitii uneori prea mari in aparatura si in experienta de durata, necesara cu un anumit tip de material.

Esti cunoscuta in general ca un designer de bijuterie, dar nu este singurul aspect al designului in care esti implicata. Creezi cu aceeasi versatilitate si in designul de produs. Ai lucrat in domeniul publicitatii si ai avut proiecte si ca designer de interior. Cat de importanta este comunicarea si imaginea in ceea ce faci? Este imaginea unul dintre elementele esentiale in succesul unui designer?
Comunicarea este esentiala. Am invatat asta din experienta mea profesionala polivalenta, dar si din experienta mea de viata. Este ca si o discutie intre doi oameni. Daca am putea comunica prin telepatie ar fi foarte simplu, dar din pacate pentru a fi intelesi avem nevoie sa fim cat mai clari, mai concisi in ceea ce vrem sa spunem. Si asta are ca punct esential de pornire cunoasterea si acceptarea de sine.

Cum este perceputa bijuteria de autor la noi? Care sunt plusurile si minusurile unui mediu (piata) ca cel in care iti desfasori acum activitatea?
Bijuteria de autor ofera un tip de obiect incarcat de o energie aparte, cu un mesaj de cele mai multe ori simbolic. Transmite emotia si ideile celor care le confectioneaza. Cu cat tii mai mult un obiect in mainile tale sau chiar daca doar te gandesti la el, cu atat el se incarca cu energia fiintei tale. De aceea ca privitor, cand vezi un astfel de obiect, de cele mai multe ori esti atras magnetic de el pentru ca te indragostesti de sinceritatea, de pasiunea din spatele lui.
Bijuteria de autor romaneasca se afla inca intr-un stadiu de descoperire si poate fi perceputa ca inaccesibila. Suntem intr-un proces in care ne cultivam publicul si il ajutam sa se educe vizavi de acest tip special de bijuterie. Din lipsa  de experienta cu materialul si necunoasterea aspectelor tehnice specifice unicatelor sau tirajelor mici, publicului ii este mai greu sa accepte costurile de obicei mai ridicate ale acestora. Ele sunt mai tot timpul comparate cu cele ale bijuteriei provenite din productii de serii mari. Chiar si asa, bijuteria de autor in Romania este de fapt la un pret sub cel real, dat de cheltuielile realizarii lor, precum si sub nivelul costurilor de pe pietele internationale.
Punctul de intalnire dintre creator si iubitorul de bijuterie este pasiunea si deschiderea ambelor parti catre autentic. Aici este cheia transformarilor minusurilor in plusuri. Pot spune insa, ca acest proces evolueaza treptat in fiecare an si are legatura stransa cu maturizarea si asumarea fiecaruia din noi in parte si a societatii in general. Eu sunt increzatoare in tot acest demers si sustin cat imi sta in putinta accesul catre creatie autentica, catre noi insine.

Interviu si foto de Dan Piersinaru

PUBLISHED ON 31.10.2011

more in Newsroom