HOT TREND

Inspiratie in machiaj pentru primavara-vara...

Ochii conturati cu tus negru si buzele evidentiate cu ruj rosu…

STREET STYLE

Primavara denimului

As numi primavara anotimp al stilului. Temperaturile ei ingradesc cel mai…

INSPIRATIE

Dries Van Noten fara Dries...

Dries Van Noten se retrage de la conducerea casei de moda…

INTERVIU

Magia Zanelor de dupa usa...

Magia Zanelor incepe in fata unei usi fermecate, un loc in…

INSPIRATIE

Premiile Oscar 2024. Momente pe...

Cateva ganduri despre premii si discursuri, tinute de pe covorul rosu…

INSPIRATIE

Pat McGrath. Cand o make-up...

E surprinzator cand numele unui make-up artist rasuna la fel de…

HOT TREND

Cerceii statement

Elementele cu care rezonez pe deplin la evenimentele dedicate modei alcatuiesc…

Inspiratie

Umor si activism pe scena de stand-up comedy

Ali Wong, Taylor Tomlinson, Wanda Sykes si Hannah Gadsby m-au influentat sa privesc stand-up comedy-ul cu alti ochi… Nu de putine ori cu ei in lacrimi de ras, dar si cu vulnerabilitate, empatie si speranta pentru o lume mai buna. Interactiunea mea cu stand-up comedy-ul a inceput cu stangul. In urma cu multi ani, sa fie vreo 15, am mers la un show intr-un local din Bucuresti. Nu mai tin minte cine a urcat pe scena, dar stiu ca nu am rezonat cu genul de umor ascultat. Se poate ca experienta mea din acea seara sa nu fi fost reprezentativa pentru peisajul stand-up-ului, doar ca nu am simtit curiozitatea de a afla exact ce si cum. Lucrurile s-au schimbat relativ recent cand am intalnit abordari ce calibreaza umorul din experientele pe care viata ni le aduce in cale, fara a-l forta sa fie si unde nu e. Mai mult decat atat, temele de discutie incluse in show-uri, de la inegalitate de gen, la rasism, homofobie, sanatate mintala, maternitate, relatia cu familia sau relatiile de cuplu, creioneaza – uneori pe alocuri, alteori in intregime - o forma de stand-up comedy activist. Poate ti se intampla si tie, dupa un serial care iti place mult, sa nu mai ai un timp rabdarea necesara pentru a te aventura intr-o noua poveste. In urma cu niste luni bune, ma aflam tocmai intr-o astfel ...

Inapoi Inainte
Film: Melancholia

Film: Melancholia

Filmele lui Lars von Trier sfideaza intotdeauna platitudinea, sondand puternic in psihicul omenesc si scotand la suprafata temeri si intimitati caustice, pe care alegem sa le ascundem in cotidian dupa masti.

Pasionat de circumvolutiunile stranii ale psihicului uman, dar si de o posibila Apocalipsa, von Trier si-a concentrat filmografia in jurul surprinderii esentei trairilor omenesti in momente severe, de puternica schimbare. “Melancholia”, cel mai recent film al sau, exploreaza adanc fisurile sufletesti ale unei familii, analizand, in paralel, depresia, comportamentul suferinzilor de aceasta afectiune, dar si premonitiile.

In prima jumatate a peliculei, facem cunostinta cu Justine (Kirsten Dunst), o tanara mireasa ce se pregateste impreuna cu proaspatul ei sot de petrecerea de dupa cununie. Nimic nu tradeaza evenimentele ce vor urma, cuplul parand pe deplin fericit si lipsit de griji, insa situatia sufera modificari incalculabile. La petrecere, asistam la primele semne care tradeaza starea reala de nervozitate a Justinei, dublata de interventiile acide ale mamei sale in timpul toast-urilor si de indisponibilitatea tatalui poligam, inconjurat de concubinele sale. Pe rana mai pune sare seful tinerei, care o hartuieste pana si in seara nuntii, ordonandu-i sa gaseasca un slogan pentru o campanie publicitara. Justine se prabuseste incet-incet, iar femeia sclipitoare pe care o intalnisem in primele minute ale filmului paleste, transformandu-se intr-o cauza pierduta, cuprinsa de o depresie de care nici un sot iubitor nu o poate salva. Tanara demisioneaza, admonestandu-si seful tiran, si isi paraseste sotul, incapabila de a se bucura de o viata cu acesta.

A doua parte a filmului ne infatiseaza viata Justinei alaturi de sora sa, Claire (Charlotte Gainsbourg), si sotul ei, John, si eforturile acestora de a o ajuta sa depaseasca depresia. In acelasi timp, asistam la framantarile lui Claire vizavi de un eveniment astronomic corelat cu extinctia Terrei. Melancholia este o planeta ce s-a ascuns mereu in spatele Soarelui, insa acum a trecut de partea cealalta, navigand spre Terra dupa o traiectorie a mortii. Melancholia nu a lovit nici Mercur, nici Venus, ii spune astronomul John sotiei sale. “Asa ca nu ne va lovi nici pe noi”, o linisteste el pe Claire, sub privirile de piatra ale cumnatei lui Justine, mai fidela propriilor premonitii decat stiintei.

In atmosfera invelita in melancolie, in care rasaritul planetei verzi, marea, campurile si cenusa ce cade din cer par sa aduca Apocalipsa, sufletele celor trei respira in ritmuri cand alerte, cand stinse, repetandu-si mecanismele cotidiene in afara timpului, in afara lumii.

Melancholia e, inainte de toate, un film despre moartea sentimentelor, despre efemeritatea dragostei, calamitatea perfectiunii si despre dramele tacute ascunse sub ironie, cu care inaintam zilnic prin viata, despre nimicnicia si resemnarea sau, dimpotriva, revolta si refuzul in fata sfarsitului.  Realismul personajelor e cutremurator. Sfarsitul lumii nu vine la Lars Von Trier cu roboti, nave si mecanisme guvernamentale de salvare. Nu vine nici cu elicoptere, cu buletine de stiri alerte, cu actiuni de salvare, ci doar cu apasarea zdrobitoare a singuratatii depline si cu implacabilitatea disparitiei, definitive si abolitoare. Nu mai exista maine, nu mai exista dincolo, nu mai exista viata.  “Suntem singuri in Univers”, spune Justine, luandu-si sora de mana.

 

Foto: Hepta.ro

PUBLISHED ON 06.10.2011

more in Newsroom