Cum mai arata relatia noastra cu machiajul
Distantarea sociala a provocat, vrand-nevrand, si o distantare intre noi si lumea machiajului. Multe activitati pentru care ne aranjam in functie de stilul nostru inainte de a iesi din casa au disparut o perioada buna, iar, cand situatia a revenit cat de cat la ritmul pe care il aveam inainte de pandemie, unele dintre noi am reluat relatia obisnuita pe care o aveam cu machiajul, altele, cum e si cazul meu, nu chiar.
Stii exercitiile alea in care iti imaginezi ce ai alege daca ar trebui sa pastrezi trei obiecte din viata ta, fie ca mergi pe o insula pustie, fie ca nu. Ei bine, daca m-ar fi intrebat cineva asta in legatura cu trusa mea de machiaj (destul de minimalista de altfel), pana in luna martie a anului trecut, as fi raspuns ca pot renunta la orice altceva, atata timp cat nu e vorba despre anticearcan, eyeliner si mascara. Consideram ca m-as putea descurca bine-mersi cu aceste trei produse. Eyelinerul era o emblema a machiajului meu. Ani de zile, am trasat atatea linii alungite pe pleoapele superioare, incat am ajuns sa am impresia ca le-as putea face si fara ajutorul oglinzii. Cand m-am trezit, la un moment dat, in situatia de a incerca asta, a devenit cat se poate de clar ca nu, nu pot de fapt.
Dupa luna martie a anului trecut, am descoperit ca, totusi, pot si fara eyeliner si mascara. Mai bine spus: am descoperit ca nu mai pot cu ele. Au fost mai multe situatii care m-au dus la aceasta concluzie pentru ca, deh, nu obisnuiesc sa renunt din prima. Una dintre cele memorabile si cred eu ca si ultima a avut loc in apropierea Halloweenului. Stiu asta pentru ca in acea zi purtam o masca de protectie cu dovleci sculptati si pisici negre. Ce nu am stiut o bucatica din acea zi e ca machiajul cu care am plecat de-acasa s-a preschimbat si el in unul tematic. Combinatia dintre caldura respiratiei, frigul de afara si masca au facut ca mascara sa se prelinga de pe gene pe pielea din jurul ochilor si rezultatul a devenit unul destul de … bu, hu, hu!
*
Ne-am schimbat, iar trendurile tin pasul cu noi.
A urmat o perioada in care, cu putine exceptii, fie nu am purtat niciun fel de machiaj, fie m-am limitat la anticearcan. Da. As fi putut sa inlocuiesc atunci produsele cu unele waterproof, dar nu am facut-o. Din cauza acestor schimbari in rutina mea nici n-am mai scris prea multe despre machiaj. Am sarit si peste traditionalul articol dedicat tendintelor pentru aceasta primavara. In plus, daca imi amintesc bine, singurul produs de make-up cumparat intr-un interval destul de lung de timp a fost anticearcanul.
Recent m-am intrebat ce mai spun totusi trendurile in machiaj si, odata cu asta, am citit mai multe despre cum a fost afectata industria de tot ce s-a intamplat. Conform McKinsey, in 2020, vanzarile la categoria color cosmetics (unde se regasesc si produsele de make-up) au scazut cu 33% la nivel global. In ceea ce priveste industria frumusetii cu totul, vanzarile in retail au scazut cu 15%. Lucrurile par sa isi revina usor-usor.
Motivele din spatele acestor scaderi sunt usor de identificat daca ne uitam cum s-au modificat obiceiurile noastre si ale celor apropiati de la inceputul pandemiei si pana acum. In primul rand, am redus semnificativ interactiunile sociale si am petrecut mult mai mult timp acasa, cu intalniri online. Apoi, purtarea mastii a generat nevoia de a ne adapta rutina de machiaj, chiar daca nu toata lumea a luat masuri asa de drastice ca mine. Mai putem lua in calcul si imprevizibilitatea pe piata muncii, care a determinat lumea sa fie mai atenta cu cheltuielile, precum si faptul ca, o perioada buna, magazinele au fost inchise, iar testarea produselor de make-up ramane un pas important in procesul lor de achizitie.
Multe rutine s-au schimbat. La unele dintre ele se poate sa fi revenit cu prima ocazie sau sa revenim cand va fi cazul. La altele se poate sa fi renuntat complet si sa le fi inlocuit cu variante care ni se potrivesc mai bine in prezent.
*
Machiajul la intersectia dintre crearea unor lookuri naturale si ingrijirea pielii
Chloe / Sursa foto: Hepta.ro
Nina Nowak, Senior Researcher la GlobalData, spune ca: “Lookurile naturale, usor de intretinut, domina trendurile actuale. Schimbarea de la contouring puternic, ruj vibrant si fard de pleoape colorat la stiluri diafane, delicate si subtile impune noi formulari de produs si de marketing. Produsele de ingrijire a pielii care functioneaza ca machiaj pot fi cautate de consumatorii care isi doresc un no-makeup makeup look.”
Nowak puncteaza si cum aceste schimbari s-au transformat intr-o provocare pentru brandurile de make-up si cum nu toate au reusit sa o depaseasca. Compania BECCA, de exemplu, a anuntat ca isi va inchide portile anul acesta. “Trendurile in schimbare si situatia economica se poate sa fi fortat cumparatorii sa reconsidere modul in care isi cheltuiesc banii pe machiaj, reducand numarul achizitiilor.”
Cu aceasta ocazie, am facut un tur printre prezentarile colectiilor pentru toamna-iarna 2021/22, concentrandu-mi atentia pe machiajele purtate de modele. Machiajul tenului intr-o maniera care sa pastreze senzatia de naturalete domina alegerile.
Aknvas / Sursa foto: Hepta.ro
Am intalnit des asa numitul no-makeup makeup look, mentionat de Nowak. Lui i s-au alaturat si machiaje care accentueaza ochii sau buzele. La Dior, de exemplu, ochii sunt conturati cu fard negru intens, pe cand restul machiajului ramane aproape invizibil. Acelasi stil de machiaj, intr-o interpretare mai artistica, este purtat si de modelele care apar in campania Dioramour fall-winter 2021.
Imagine din campania Dioramour / Sursa foto: Hepta.ro
Tot un machiaj care accentueaza privirea cu negru intens am intalnit si la Tom Ford si tot pe privire a fost pus accentul si la prezentarile Chanel si Etro. La Versace, am observat acelasi ten natural, acelasi focus pe privire, insa, de data asta, negrul a fost inlocuit de culori vibrante, aplicate astfel incat sa alungeasca forma ochilor.
Etro / Sursa foto: Hepta.ro
Versace / Sursa foto: Hepta.ro
La Carolina Herrera, in schimb, make-up artistii si-au concentrat atentia pe buze si au adaugat un ruj rosu intens, de efect. Un alt look care mi-a captat atentia este cel de la Elisabetta Franchi, care exploreaza ideea de machiaj monocromatic – unul dintre preferatele mele.
Carolina Herrera / Sursa foto: Hepta.ro
Elisabetta Franchi / Sursa foto: Hepta.ro
Nu e intamplator faptul ca am remarcat mai multe machiaje care pun accentul pe ochi, intr-o perioada in care masca de protectie ramane un accesoriu nelipsit din viata noastra.
*
Machiajul pentru toti si pentru fiecare in parte
Propunerile de lookuri venite din partea specialistilor reprezinta doar o parte din tabloul tendintelor in ceea ce priveste machiajul. M-am uitat peste raportul de cercetare CB Insights, in care sunt adunate 14 trenduri menite sa schimbe chipul industriei de beauty in 2021 si am ales cateva cuvinte cheie care definesc partea de make-up.
Personalizare, diversitate si incluziune sunt trei din ele. Le mentionez impreuna pentru ca le consider interconectate. Un brand emblematic este Fenty Beauty, lansat in 2017. Feedbackul pozitiv pe care l-au primit zecile de nuante de fond de ten lansate atunci sau campaniile care sfideaza ideea de tipare ale frumusetii au aratat cat de multa lume nu se simtea reprezentata de ceea ce gasea pe piata. Patru ani mai tarziu, lucrurile s-au mai imbunatatit in industrie, dar trendurile arata ca mai sunt inca lucruri de facut in aceasta directie.
O imagine din una dintre campaniile Fenty Beauty / Sursa foto: Hepta.ro
Printre urmatorii pasi spre o lume a machiajului mai incluziva este mentionata in raport si dezvoltarea de produse gender-neutral. Exista deja branduri care au facut acest pas. Un exemplu ar fi si Haus Laboratories, brandul de make-up lansat in 2019 de Lady Gaga. In raportul CB Insights sunt mentionate, pe langa Fenty, si companii ca MAC Cosmetics sau Marc Jacobs, care au creat linii de produse gender-neutral. Amintesc aici si brandul de cosmetice organice Madara, cu colectia de make-up I am all, lansata sub sloganul Made to liberate.
Industria machiajului pare sa-si estompeze limitele pentru a deveni un univers care sa-i reprezinte pe toti cei care isi doresc sa faca parte din el si, totodata, o lume creativa, adaptata pentru fiecare.
Interesul fata de sustenabilitate, atentia la ingredientele si ambalajele folosite si la impactul pe care acestea il au asupra mediului sunt alte comportamente manifestate de consumatori, menite sa influenteze cum va arata lumea machiajului de acum incolo.
*
Experientele din viata reala adaptate lumii virtuale
Pandemia a mutat intalnirile, fie ele personale, fie profesionale, in online. Dintre cele la care am participat in aceasta perioada, mentionez acum o reuniune intre prieteni. La un moment dat, ne-am pus cu totii filtre haioase, la alegere, iar ele au scos la lumina multe zambete si, in cazul meu, au ascuns oboseala mai ceva ca un anticearcan si 9 ore linistite de somn. Am avut obrajii imbujorati, buzele bine conturate, chiar si eyeliner, asta pe langa ochelari de soare, flori in par, fluturi sau alte elemente inedite.
Nu a fost ceva la care am apelat des (pentru intalnirile in afara familiei si a cercului de prieteni, m-am rezumat la cativa pasi din rutina mea de machiaj pre-pandemie), dar a fost un moment in care am purtat, pana la urma, machiaj virtual.
Chiar daca poate fi o sursa de amuzament, realitatea augmentata reprezinta o resursa exploatata de companii cu din ce in ce mai multa seriozitate. Un alt trend inclus in raportul CB Insights face referire tocmai la testarea virtuala a produselor.
Aflate in situatia in care clientii lor nu mai puteau sa le treaca pragul, companiile au cautat solutii prin care sa mute experientele din viata reala in online. Daca ne gandim cat de importanta, daca nu chiar esentiala, este pentru noi testarea pe propria piele a unui produs nou de machiaj inainte de a ne hotari daca il cumparam sau nu, e usor de inteles de ce realitatea augmentata se contureaza ca solutie. In acest mod, poti testa de acasa nuantele potrivite de fard, ruj sau fond de ten. E drept insa ca textura lor si cum se simt cu adevarat pe piele sunt detalii ce nu pot fi transmise printr-un ecran… cel putin nu inca, din cate stiu eu.
*
Am mai scris despre faptul ca tendintele reprezinta o radiografie a societatii in care traim, dar parca nu mi-a fost niciodata pana acum atat de clara semnificatia acestor cuvinte. Pandemia ne-a schimbat vietile intr-un mod imprevibil. Ne-a fortat sa ne adaptam, asa ca am renuntat, am adaugat, am ajustat si, cand s-a putut, am reluat rutine. Chiar daca fiecare dintre noi a trecut prin acest proces in felul sau, e destul de usor sa gasim puncte comune in povestile celor din jur, chiar si in cele despre relatia noastra cu machiajul.
Sursa fotografie principala: Hepta.ro