ARTA & DESIGN

VEGETAL. Natura intr-o expozitie de...

Expozitia VEGETAL e o invitatie de a explora frumusetea naturii in…

INSPIRATIE

Cool shades & sunny memories

Primii mei ochelari de soare aveau rame negre si lentile albastre,…

INSPIRATIE

Bijuterii cu majuscule

Un timp, am simtit ca pandantivele cu initiala numelui nu sunt…

EDITOR'S CHOICE

CROCHET sau cum se impleteste...

“The crochet” este un trend care se impleteste perfect vara aceasta….

EDITOR'S CHOICE

Cum traduce Dries Van Noten...

Pe la inceputul primaverii, Dries Van Noten anunta colectiile de debut…

HOT TREND

Casele de moda deschid larg...

Formularea moda si frumusete e intalnita atat de des, incat ar…

INSPIRATIE

Anya Hindmarch, Sister Jane &...

Hainele se citesc cel mai bine atunci cand sunt imbracate, cand…

We like

“Subscribe and share” sau, mai bine, aplauze

"Subscribe and share" este o piesa de teatru care vorbeste despre comedia din vietile noastre virtuale, dar si despre tristetea pe care o aduce ea in cele reale. Replicile actuale au puterea de a decupa propria noastra realitate in scene foarte clare. Ele sunt o oglinda perfecta pentru imaginea de clovn in care care ne imbraca egoul desfranat si, pe alocuri, patologic din social media. Si redau perfect preocuparea noastra oarba si complet inutila pentru admiratia celorlalti, in orice s-ar masura ea: like-uri, fani, audienta, votanti. Sursa comicului este, de fapt, un comportament caricatura in care nu mai exista reflexiv, ci doar reflex, si pe care il adoptam fiecare in diverse doze, atunci cand cumparam iluzia unei echivalente intre expunere si succes. Iar aceasta iluzie incurajeaza si capitalizeaza tendintele exhibitioniste in care documentam orice moment, orice interactiune si publicam "gandul imediat" si "convingerea noastra". Astfel ajungem sa valorizam banalitatea existentiei de zi cu zi sau, mai rau, sa "editam" si sa "reformulam" realitatea in functie de convingeri sau interese. Cronologia actelor este exact ca in realitate. Un circ al compromisurilor si al ipocriziei, o goana nebuna dupa aparenta, care la inceput iti vinde iluzia unui joc nevinovat si deloc per...

Inapoi Inainte
Covorul rosu, locul de intalnire pentru moda si divertisment
#PeCovorulRosu
Autor: Ioana Lovin

Covorul rosu, locul de intalnire pentru moda si divertisment

Dupa o gala importanta de decernare a premiilor, devine dificil sa spui cu exactitate ce subiect este mai dezbatut in media si social media: cel despre tinutele purtate de vedete pe covorul rosu sau cel despre castigatorii trofeelor. Lucrurile nu au fost, insa, mereu asa. Am incercat sa aduc la un loc cateva momente din istoria covorului rosu, care au contribuit la consolidarea rolului pe care il joaca moda in aceasta poveste.

Cea dintai premiera de film de la Hollywood & primul eveniment cu covor rosu

Am impresia ca stiu expresia “tinute de pe covorul rosu” dintotdeauna. Se poate sa fi aflat de ea prin intermediul vreunui film sau din paginile uneia dintre revistele pe care le rasfoiam in adolescenta. Nu am inventariat acele amintiri la timpul lor, iar astazi orice incercare in aceasta directie reprezinta o misiune imposibila. Din fericire insa, curiozitatea mea despre primul eveniment cu covor rosu de la Hollywood si-a gasit un raspuns. Publicatia Today mentioneaza ca istoricul cultural Amy Henderson il crediteaza pentru asta pe Sid Grauman, cel care a fondat Egyptian Theatre (Teatrul Egiptean) in 1922, la Los Angeles. Deschiderea oficiala a teatrului a fost marcata prin gazduirea celei dintai premiere de film din toate timpurile. Invitatii la vizionarea peliculei Robin Hood, care i-a avut in distributie pe Douglas Fairbanks si pe Wallace Beery, au fost intampinati atunci cu un covor rosu.

Covorul rosu face valuri in media si social media

Conform unui articol scris de aceeasi Amy Henderson pentru Sminthsonianmag.com, Academia Americana de Film a folosit pentru prima data covorul rosu abia in 1961, la cea de-a 33-a editie. Inregistrarile primelor transmisiuni televizate ne dezvaluie cat era de limitat timpul alocat atmosferei dinaintea decernarii premiilor fata de ceea ce se intampla astazi. Dupa cateva cadre largi, filmarea se muta in interior.

In 1964, prezentatorul TV al ceremoniei a mentionat in discursul sau atmosfera impresionanta de afara, atunci cand starurile isi fac aparitia la eveniment, iar imaginile difuzate au surprins si ele efervescenta acelor momente. In 1966, prima transmisiune color a galei avea sa le ofere telespectatorilor o experienta noua. Cu acea ocazie, covorul rosu a fost redat ca atare pe sticla, iar cromatica tinutelor purtate de celebritati a devenit, in sfarsit, o informatie pe care o puteau accesa si cei din fata televizoarelor. Prezentatorul de atunci a catalogat partea de pe covorul rosu drept unul dintre momentele cheie ale evenimentului. Artistii dadeau autografe fanilor, erau fotografiati sau intervievati.

Covorul rosu a adus starurile mai aproape de fani. Le-a oferit acestora oportunitatea de a-si vedea actorii preferati intr-un context real, fie fata in fata, fie pe sticla, fie in fotografii, iar apetenta publicului pentru astfel de intalniri a schimbat abordarea asupra galelor. Momentele de pe covorul rosu au fost exploatate din ce in ce mai mult, iar noile tehnologii au facilitat accesul publicului la acest spectacol. Chiar daca online-ul ofera acum publicului mai multe mijloace prin care sa interactioneze cu artistii favoriti, interesul pentru covorul rosu nu s-a estompat.

Mai mult decat atat, covorul rosu nu mai este asociat exclusiv cu cinematografia. Obiceiul a fost adoptat si de industria muzicii, dar si de lumea modei. Prezentarile colectiilor, expozitiile, lansarile de produse sau magazine, aniversarile unor branduri, toate isi asteapta invitatii cu un covor rosu la intrare. Expresia ramane aceeasi chiar si atunci cand covorul are alta culoare, o alegere ce poate fi influentata de diferiti factori, cum ar fi identitatea vizuala a celor care organizeaza evenimentele respective sau a sponsorilor.

Ce tinuta porti? Aceasta e intrebarea.

Intrebarea care a revolutionat rolul modei pe covorul rosu, “Who are you wearing” (Pe cine porti? / Ce tinuta porti?), este atribuita lui Joan Rivers, actrita de comedie care s-a stins din viata in 2014, si fiicei sale, Melissa Rivers. Timpul limitat, interesul publicatiilor si al publicului pentru tinutele purtate de celebritati, in special de femei, dar si lejeritatea acestui tip de dialog au transformat intrebarea in laitmotivul scurtelor interviuri luate de ele, inaintea galelor de premiere. Pentru designeri, covorul rosu s-a preschimbat intr-un catwalk neconventional, pe care si-au dorit sa fie prezenti. Aceasta dorinta a lor a dus si la dezvoltarea a diferite parteneriate cu celebritatile si cu stilistii lor.


In fotografia din stanga: Melissa si Joan Rivers la Globurile de Aur din 2007
In fotografia din dreapta: Nicole Kidman si Tom Cruise la Premiile Oscar din 1997

Conform VanityFair.com, Joan Rivers a realizat prima ei transmisiune live pentru canalul de televiziune E! de una singura. Asta se intampla la Globurile de Aur in 1994. Un an mai tarziu, i s-a alaturat si fiica ei. Duo-ul nu s-a limitat doar la a adresa intrebari, ci si-a impartasit si parerile despre alegerile vestimentare ale starurilor, iar acestea nu au fost exprimate elegant intotdeauna. De exemplu, una dintre tinutele taxate de Joan Rivers este rochia Dior, purtata de Nicole Kidman la Oscarurile din ’97. Conform Cosmopolitan.com, Rivers nu a apreciat deloc culoarea rochiei si a spus ca o face sa vomite. Nu stiu daca astfel de comentarii fara prea multe menajamente au fost privite vreodata de spectatori ca sursa de inspiratie in moda, dar, cu siguranta, au devenit pentru ei o sursa de divertisment.

Pentru a mentine atentia publicului lor, oamenii din media incearca sa aduca mereu ceva nou. Asa si-a facut loc pe covorul rosu si GlamCam 360, o inventie folosita de E! pentru a surprinde din toate unghiurile tinutele starurilor, astfel incat acestea sa poata fi analizate in detaliu. E! nu este, bineinteles, singurul canal care transmite live de pe covorul rosu, dar reprezinta un nume emblematic pentru emisiunile dinaintea ceremoniilor de premiere.

Presiunea din ce in ce mai mare pusa pe umerii celebritatilor de a avea un look impecabil, astfel incat sa se mentina la distanta de criticile negative, a contribuit la faptul ca tinutele lor de pe covorul rosu nu mai reprezinta o simpla expresie a stilului personal. Ele sunt mai degraba rezultatul unei munci in echipa, alaturi de stilisti, designeri, hairstylisti, make-up artisti.

De la “ce tinuta porti?” la #ASKHERMORE

Concentrarea dialogurilor de pe covorul rosu pe alegerile vestimentare ale artistelor a facut si ca adevaratul motiv pentru care ele participa la eveniment sa fie aproape ignorat: realizarile lor profesionale. Femeile din industria filmului au reactionat, in diferite ocazii, impotriva acestui fenomen. Inaintea Galei Oscarurilor din 2015, de exemplu, Reese Witherspoon a fost una dintre actritele care si-au aratat sprijinul fata de miscarea #AskHerMore, initiata de The Representation Project. Intr-un post pe contul ei de Instagram, ea a incurajat reporterii sa puna si intrebari creative pe covorul rosu, pe langa cele legate de stil. Cuvintele ei subliniaza ca intrebarea despre tinuta purtata nu este in sine o problema si ca problema apare atunci cand interviurile adresate artistelor se limiteaza la acest subiect.

Tot in 2015, Elle.com a lansat campania Flip the Script, prin care echipa lor a inceput sa adreseze aceleasi intrebari atat femeilor, cat si barbatilor de pe covorul rosu, inclusiv pe cele legate de rutina de frumusete, diete sau modul in care pastreaza un echilibru intre familie si profesie.

Miscarile #MeToo si Time’s Up, care au urmat scandalului Harvey Weinstein din toamna lui 2017, cand zeci de femei din industria filmului l-au acuzat pe producatorul de la Hollywood de hartuire, agresiuni sexuale si viol, au accelerat ritmul cu care s-au schimbat dialogurile de pe covorul rosu. Au fost evenimente in care artistele au purtat aproape in exclusivitate tinute negre in semn de solidaritate cu victimele abuzului sexual si, in astfel de contexte, intrebarea “ce tinuta porti?” aproape ca nu si-a mai gasit locul.

Chiar daca moda reprezinta in continuare un element important pentru covorul rosu si, pana la urma, nu e nimic in neregula cu asta, conversatiile cu artistele si artistii par mai echilibrate. Se axeaza mai mult pe subiecte despre industrie si societate, decat pe cele legate de tinute. Trecem oare printr-o perioada in care se scrie un nou capitol din istoria covorului rosu? Ramane de vazut.

Acest articol este primul dintr-o serie dedicata covorului rosu. In zilele urmatoare, le vom publica si pe celelalte. Le vei gasi printr-un click #PeCovorulRosu.

Sursa foto: Hepta.ro
Sursa video: canalul oficial Oscars de pe Youtube.com
Instagram: contul lui Reese Witherspoon

PUBLISHED ON 30.01.2019

more in Fashion Etc