HOT TREND

Imbracamintea matlasata. Cat de cool...

Imbracamintea matlasata este nelipsita de pe scena tendintelor pentru sezonul rece,…

AMINTIRI

Orasul ca scena pentru arta

Cand orasul devine scena pentru arta, atmosfera obisnuita a strazilor si…

CATWALK

#LoveBringsLove

45 de case de moda si designerii lor au adus un…

EDITOR'S CHOICE

Inele ca mici sculpturi purtabile

Care este piesa ta de bijuterie preferata? E o intrebare pe…

INSPIRATIE

Tres Chic

Cand m-am uitat peste tinutele participantelor la Saptamana Modei de la…

WE LIKE

Videoclipuri cu coregrafii care te...

Pot sa ma inveselesc sau, dimpotriva, sa ma balacesc in butoiul…

INSPIRATIE

Filme si tinute de vazut....

Pentru mine, din ipostaza de redactor la Petocuri.ro, marile festivaluri de…

Hot Trend

Cum mai arata relatia noastra cu machiajul

Distantarea sociala a provocat, vrand-nevrand, si o distantare intre noi si lumea machiajului. Multe activitati pentru care ne aranjam in functie de stilul nostru inainte de a iesi din casa au disparut o perioada buna, iar, cand situatia a revenit cat de cat la ritmul pe care il aveam inainte de pandemie, unele dintre noi am reluat relatia obisnuita pe care o aveam cu machiajul, altele, cum e si cazul meu, nu chiar. Stii exercitiile alea in care iti imaginezi ce ai alege daca ar trebui sa pastrezi trei obiecte din viata ta, fie ca mergi pe o insula pustie, fie ca nu. Ei bine, daca m-ar fi intrebat cineva asta in legatura cu trusa mea de machiaj (destul de minimalista de altfel), pana in luna martie a anului trecut, as fi raspuns ca pot renunta la orice altceva, atata timp cat nu e vorba despre anticearcan, eyeliner si mascara. Consideram ca m-as putea descurca bine-mersi cu aceste trei produse. Eyelinerul era o emblema a machiajului meu. Ani de zile, am trasat atatea linii alungite pe pleoapele superioare, incat am ajuns sa am impresia ca le-as putea face si fara ajutorul oglinzii. Cand m-am trezit, la un moment dat, in situatia de a incerca asta, a devenit cat se poate de clar ca nu, nu pot de fapt. Dupa luna martie a anului trecut, am descoperit ca, totusi, pot si fara ey...

Inapoi Inainte
Arta & Design
Autor: Ioana Lovin

Courtney Mattison. Arta pentru protejarea oceanelor.

Courtney Mattison realizeaza sculpturi de mari dimensiuni, cu recife de corali din ceramica, fragile si complexe, cum sunt, de altfel, si cele reale. Lucrarile ei au nu doar un impact vizual puternic, ci si un mesaj pe masura. Ele expun efectele nocive ale incalzirii globale asupra vietii subacvatice si devin un manifest pentru conservarea marilor si a oceanelor.

¬†“Protejam lucrurile de care ne pasa si ne pasa de ceea ce cunoastem si intelegem”, spune Mattison pe site-ul personal. Acest gand a motivat-o sa foloseasca sculptura ca mijloc de informare despre ceea ce se intampla in adancuri. “Arta poate aduce la suprafata si la vedere frumusetea recifelor si pericolul in care se afla ele si ne poate inspira sa protejam oceanul.”


Sculptura Confluence, Our Changing Seas V, 2018. Fotografie: Amanda Brooks pentru Art in Embassies, US Department of State;

Conform courtneymattison.com, Matisson a inceput seria “Our Changing Seas” in 2011, iar anul acesta a creat in cadrul ei si sculptura “Confluence”, cea mai mare de pana acum. Aceasta are peste opt metri inaltime si o latime de aproape 6 metri. Expusa in Jakarta la Ambasada Statelor Unite, ea este un omagiu adus partii din Triunghiul de Corali ce apartine Indoneziei.

Mi-a captat atentia in online prin bogatia detaliilor, prin culoare, dar si prin lipsa culorii, care sugereaza albirea coralilor, un fenomen declansat de incalzirea oceanelor. Concret, din aceasta cauza, algele colorate, cu care coralii traiesc in simbioza, le parasesc tesuturile. Ramasi fara sursa de hrana, acestia risca sa moara daca situatia nu se remediaza.

Sculptura Confluence, Our Changing Seas V, 2018. Fotografie: Amanda Brooks pentru Art in Embassies, US Department of State;

Sculpturile pun in contrast exuberanta recifelor sanatoase cu monotonia celor afectate de schimbarile de temperatura. Ele sunt rezultatul pasiunii artistei americane pentru ceramica si a preocuparii ei fata de mediul inconjurator, aprofundate prin studii in ambele discipline. Abordarea ei interdisciplinara a determinat-o sa se autonumeasca “artivista”, un mix intre artista si activista. Sprijinul ei pentru viata marina nu ia doar forma unor sculpturi, ci si a unei donatii anuale. Ea directioneaza o parte din banii pe care ii castiga¬† din arta catre initiativa globala Mission Blue, condusa de oceanografa Sylvia Earle, care militeaza pentru crearea unei retele mondiale de zone marine protejate.

Structurile elaborate ale coralilor sunt modelate de Mattison cu ajutorul unor instrumente simple, precum betigasele sau pensulele, iar procesul este unul cat se poate de migalos. E nevoie de multa rabdare pentru a transpune complexitatea recifelor in ceramica. Inca un lucru care mi s-a parut interesant cand am citit despre Mattison este faptul ca, pe langa forme, culori, dimensiuni sau fragilitate, lucrarile ei si coralii reali mai au un element in comun: carbonatul de calciu. Acesta este prezent si in scheletul coralilor, si in materialele folosite in ceramica.

Estetica si etica de lucru reprezinta doua componente cheie in arta lui Mattison. Pentru a reduce impactul asupra mediului, ea recicleaza, foloseste materiale locale si arde piesele doar atunci cand cuptoarele sunt pline. Daca te-a captivat si pe tine povestea lui Courney Mattison, poti afla mai multe despre ea pe courtneymattison.com, pe contul ei de Instagram sau pe pagina ei de Facebook.


Our Changing Seas III, 2014 Foto: Arthur Evans pentru Tang Museum

Our Changing Seas III, 2014 Foto: Arthur Evans pentru Tang Museum

Our Changing Seas II, o poveste despre recifele de corali din Atlantic si Marea Caraibilor, 2013. Foto: Courtney Mattison;

Our Changing Seas I, o poveste despre recifele de corali, 2011. Foto: Derek Parks pentru NOAA;

Our Changing Seas I, o poveste despre recifele de corali, 2011. Foto: Derek Parks pentru NOAA.

Fotografii: prin amabilitatea lui Courtney Mattison

PUBLISHED ON 21.12.2018

more in Mood Board