Andreea Macri. Freestyle High Fashion.
“Mesajul pe care vreau sa-l transmit este direct in momentul in care fac o fotografie,” spune Andreea Macri. Am cunoscut-o pe Andreea in urma cu opt ani, ca fashion editor la revista The One. Inca de pe atunci fotografiile ei ilustrau diferite articole gazduite de paginile revistei. Astazi, ea se dedica 100% fotografiei, iar de curand imaginile ce ii poarta semnatura au documentat atmosfera de la Saptamana Modei de la Milano si pe cea de la Paris pentru publicatiile Vogue Paris, Interview si Self Service. Am invitat-o pe Andreea sa ne povesteasca intr-un interviu ce a insemnat pentru ea aceasta experienta, cum se vede lumea modei din perspectiva de fotograf, fata de cea de fashion editor, care au fost show-urile ei favorite si care sunt orasele care o inspira.
Cand am ajuns in biroul ei, un manunchi de ecusoane agatate intr-un cuier mi-au dezvaluit intr-o clipa munca intensa pe care o impune un fashion week. Aproape toate erau de la prezentarile din cadrul celui mai recent astfel de eveniment, dedicat colectiilor primavara-vara 2016. “Acolo trebuie sa fii foarte bine organizat si e ca la armata”, povesteste zambind. Intr-o atmosfera creativa, stresanta si aglomerata deopotriva, lucrurile nu merg intotdeauna snur si te poti gasi in situatii neasteptate care sa iti impuna sa reactionezi si sa te adaptezi rapid: de la o lumina nepotrivita si pana la diferite neintelegeri. “Tu trebuie sa fii suficient de abil si de discret sa scoti la capat acest job. Nu mi se pare absolut nimic o provocare intr-un sens negativ. Este vorba doar despre a fi bine pregatit si un bun profesionist.”
Colaborarile de acum cu cele trei reviste de top au venit cu brief-uri diferite, in armonie cu viziunea fiecarei publicatii. “Vogue Paris si Self Service sunt doua reviste cu brief-uri foarte stricte. Stiu exact cum trebuie sa arate fotografiile, ce anume le place si ce cauta la prezentarile respective. Self Service urmareste un anume gen de fotografie, de lumina si de unghiuri. La Vogue Paris, mi s-a spus exact ce trebuie sa fotografiez din backstage si ce anume de la first look. First look este un moment destul de scurt si de tensionat pe care trebuie sa-l surprinzi. Sunt vreo 5-6 minute, chiar inainte ca modelele sa iasa pe podium. E finalul finalului din backstage. [… ] La Interview nu este asa, brief-ul este mai liber. Nu inseamna ca este mai bine sau mai rau, este doar diferit.”
Cand am vrut sa aflu care a fost show-ul preferat, raspunsul Andreei nu a avut nevoie de niciun moment de gandire. Pentru ea, prezentarea Dries Van Noten a fost perfecta din toate punctele de vedere. Pe lista favoritelor, se regasesc si Gucci – pentru personajul nou creat de designerul Alessandro Michele, Prada – pentru piesele vestimentare si Christian Dior – pentru detaliile impecabile “pe care uneori nu reusesti sa le surprinzi foarte bine, chiar daca esti acolo.”
Andreea Macri a participat pentru prima oara la un fashion week, in urma cu opt ani, in calitate de fashion editor. Inca de pe atunci purta aparatul foto la ea. “Erau niste timpuri care nu se compara cu ce e acum. Totul era mult mai linistit. Gandeste-te ca atunci nu era nici Instagram, nici Facebook! Stiam cum ii cheama pe fotografi si pe fashion editori pentru ca urmaream toate revistele. Acolo aveam posibilitatea sa ii vad, sa-i urmaresc cum sunt si asta mi se parea extraordinar. Puteam sa ii si fotografiez pentru ca nu era agitatia de acum. Ii rugai si aveau rabdarea si ingaduinta necesare, lucruri pe care nu stiu daca le mai au acum… si pe buna dreptate.” In ceea ce priveste primele prezentari la care a luat parte, isi aminteste ca experienta lor “era ceva incredibil de frumos si de coerent. Mi s-a parut senzational ca spectacol in sine. Aproape ca pierdeai din vedere haina si urmareai personajul cu totul, incadrat intr-un decor, cu o lumina anume, cu muzica.”
De aproximativ trei ani, ipostaza de fotograf profesionist ii ofera o perspectiva mai larga asupra a ceea ce inseamna transformarea unei colectii vestimentare intr-un show. “Acum, sunt mai mult in backstage si imi place foarte mult sa vad munca designerului, a creativilor de la make-up, de la hair. Imi place sa urmaresc dinamica show-ului din backstage, chiar mai mult decat din sala, sa vad cum ajung la un asemenea rezultat si la o asemenea performanta, fiind cei mai buni din industrie, si incerc sa inteleg de ce la ei merge si la noi nu.“
“Sunt doua lumi complet diferite,” continua Andreea. Pe de-o parte, a mentionat diferenta de bugete, precum si faptul ca in afara moda este un business bine conturat, iar la noi e inca in dezvoltare. Pe de alta parte, “cred ca este vorba si despre oameni. […] La ei, intai te califici profesional si, daca te plac profesional, relatiile se sudeaza in momentul in care intri in echipa lor, dar nu amesteca atat de mult personalul cu profesionalul. La noi, totul are o tenta personala mult prea puternica. Imi place de tine – imi plac fotografiile sau creatiile tale. Nu-mi place de tine – nu-mi plac. Filtrul personal este mult prea puternic.”
Intreaga experienta de la Milano si Paris a insemnat foarte mult pentru ca i-a aratat unde se pozitioneaza in acest moment ca fotograf. I-a oferit, totodata, oportunitatea de a fi ea, in armonie 100% cu stilul ei. Desi i-a placut experienta de a lucra in echipa, isi aminteste insa ca nu s-a simtit tot timpul ea. “Pentru a iesi ceva bine la o revista, trebuie ca absolut toata echipa sa fie de acelasi calibru si sa mearga in aceeasi directie”. Daca o cunosti pe Andreea Macri, stii deja ca umorul si spontaneitatea nu lasa nicio conversatie fara un zambet. Cand am intrebat-o cum si-ar defini stilul, a glumit spunand: “Freestyle”. Cumva raspunsul ei a fost mai mult decat potrivit pentru ca, asa cum avea sa imi povesteasca, stilul presupune o explorare continua: “Inainte de fashion week-ul acesta, stiam destul de clar ce caut intr-o fotografie. Stiam ca vreau sa am un plan secund in care sa se mai intample ceva, sa fie descriptiva. Pentru una dintre revistele cu care am lucrat acum, am experimentat si un alt unghi. Initial, am zis ca nu mi s-ar potrivi, dar pana la urma mi-a placut. Mi s-a parut extraordinar ca poti oricand sa privesti lucrurile si altfel si sa ajunga sa iti placa. Ma refer strict din punct de vedere fotografic.”
Avand un portofoliu impresionant, stiam ca intrebarea daca are o fotografie a ei preferata este una imposibila, cu toate astea am pus-o. “Nu ma pot gandi asa, dar am o fotografie care imi place mult pentru ca imi aminteste de primul show couture.” Este vorba despre un show Christian Dior, din perioada in care John Galliano era inca directorul de creatie al casei de moda. Fotografia infatiseaza un model, imortalizat din spate – un detaliu emblematic pentru imaginile ce ii poarta semnatura. Apoi, in plan secund, doi dintre invitatii din primul rand sunt surprinsi in timp ce-si vorbesc. “Imi place cum se uita el, ce ii spune ea.” Pasionata de fotografia de reportaj, ea prefera sa surprinda subiectul, fara ca acesta sa ii pozeze. “Sa nu ma simta acolo, sa uite de mine, mi se pare esential. Asta imi place. Imi place sa surprind relatiile si dinamica dintre oameni, ce se intampla si cum se intampla.”
Fotografia de moda include calatoriile in job description si mi-am dorit sa aflu ce oras o inspira cel mai mult. “Orice oras ma inspira. Cumva, cu varsta, inveti sa apreciezi si sa iti dai seama ca orice oras are partile lui bune.” Cu toate acestea, in ultimii ani, ea rezoneaza mai mult cu atmosfera mai tihnita a unor orase precum Milano sau Anvers, decat cu efervescenta New York-ului sau a Parisului. Prefera Milano “pentru ca e mult mai linistit, oamenii se bucura mult mai mult de viata, iar lucrurile astea mi se intampla si mie acum si imi place sa le surprind in fotografii.” Din punct de vedere al pictorialelor, capitala Frantei ramane in top: “Parisul e ofertant. Poti face o mie de story-uri acolo. Ai de la metrou, la monumente si pana la cartiere.”
Self Service, Holiday, Interview, System magazine, Vogue Paris, The Gentle Woman, Wallpaper se regasesc printre titlurile pe care le urmareste. In ceea ce priveste revistele de la noi, i-ar placea sa vada mai mult curaj de a face lucrurile si altfel. “Iti spun sincer ca nu mai cumpar chiar asa multe reviste. Uite, acum m-am intors de la Paris doar cu revista Holiday si cu Vogue Paris care implinea 95 de ani,” continua ea si imi arata ultimul numar al revistei Holiday, dedicat unor teme legate de aristocratia franceza. Continutul editorial se imbina cu fotografii interesante, ce mi-au starnit curiozitatea de a afla, la final de intalnire, care sunt fotografii preferati ai Andreei. “Imi plac Elliott Erwitt si Martin Parr pentru umor. Fotografiile lor sunt incredibile din punctul asta de vedere. Helmut Newton – pentru forta din fotografiile lui. In afara de Newton, imi place Glen Luchford. Si Tim Walker imi placea intr-un timp.”
Poti urmari activitatea Andreei Macri pe contul ei de Instagram, precum si pe site-ul oficial andreeamacri.com.
Fotografii: Andreea Macri (fotografie principala: Dries Van Noten SS 2016. Interview Magazine)
Foto portret: Ionut Macri