WE LIKE

Hands that Hold the Silence

Pentru Andreea Macri, zona de “backstage” ramane un spatiu magic. Intr-o…

WE LIKE

Magazinele de moda, spatii de...

Arta reprezinta una dintre resursele explorate astazi de brandurile din industria…

EDITOR'S CHOICE

Detalii transparente & jocuri de...

Transparentele sunt atemporale in vestimentatie, dar rolul lor pe scena tendintelor…

WE LIKE

Simon Mattisson. Granland.

Formele curbate, textura materialului, povestea din spate asaza piesele proiectului Granland,…

INSPIRATIE

Elsa Peretti, Tiffany & Co....

Cea mai cunoscuta piesa creata de Elsa Peretti este, fara indoiala,…

RED CARPET

Met Gala 2025. Tailored for...

Tailored for You a fost codul vestimentar al editiei Met Gala…

INSPIRATIE

Denimul pe podiumul haute couture...

Denimul a parut, mult timp, aproape evitat in colectiile haute couture,…

We like

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport - pentru ca a sustinut miscarea atletilor, dar a determinat miscari si in societate si in cultura urbana. A provocat normele si a definit spiritul si vibe-ul unor generatii. Cu prima sa expozitie de muzeu la Vitra Design Museum, Nike deschide perspectiva dincolo de produs in sine, in istoria culturala a acestui brand si reface traseul influentei sale in sport, moda si activism din ultimii 50 de ani. Si totul a pornit de la primul pas. Adica de la primul lor pantof de atletism - "the moon shoe" creat de Bill Bowerman si Phil Knight. Astazi, sneakersii sunt omniprezenti in viata noastra, in peisajul comercial si cultural, si poate ca ne este aproape imposibil sa ne imaginam cum atunci erau o prezenta de nisa, fiind purtati doar de copii de liceu sau de atletii profesionisti. Asa ca povestea unui antrenor tehnic si a unui student atlet devenit antreprenor, care si-au improvizat drumul catre unul dintre cele mai de succes branduri din lume, pare scenariu de film. Si totusi… Si totusi, “moon shoe” este prototipul a ceea ce astazi numim "waffle trainer", adica binecunoscutii pantofi de sport cu talpa ca o clatita belgiana. Modelul a primit acest nume pentru ca urmele ca de "waffle" pe care le lasa erau foarte...

Inapoi Inainte
Alexander Calder. Performing Sculpture.
Arta & Design
Autor: Ioana Lovin

Alexander Calder. Performing Sculpture.

“De ce trebuie ca arta sa fie statica? […] Urmatorul pas in sculptura este miscarea,” era de parere Alexander Calder (1898 – 1976). Cu acest pas, artistul a contribuit la deschiderea drumului spre un nou univers artistic, pe care il cunoastem astazi drept sculptura cinetica.

Gazduita de Tate Modern, expozitia Alexander Calder: Performing Sculpture mi-a readus in atentie sculpturile lui delicate, puse in miscare de curentii de aer din incaperea in care se afla. Daca ajungi la Londra pana pe 3 aprilie 2016, poti descoperi, la al treilea etaj al muzeului, aproximativ 100 de lucrari ale artistului american.

alexander calder 1 (4)
Alexander Calder in studioul sau din Roxbury, 1941 // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY © ARS, NY and DACS, London 2014

Calder s-a nascut in Philadelphia, intr-o familie de artisti. Mama lui era pictorita, iar tatal sculptor. A studiat mai intai ingineria si, apoi, si-a indreptat atentia spre cursurile de pictura de la Arts Students League din New York. Dorinta lui permanenta de a explora noi posibilitati de expresie si placerea de a lucra cu materiale diverse l-au condus treptat din mediul bidimensional al picturii in cel al sculpturii.

Portretele lui modelate in sarma sunt considerate predecesoarele mobilelor ce aveau sa-l transforme in unul dintre cei mai influenti artisti din istoria modernismului. Joan Miro (1930), Fernand Leger (1930), Two Acrobats (1929) si Brass Family (1929) se regasesc printre personajele sculptate din sarma incluse in expozitia londoneza. Atunci cand sunt suspendate in aer, schitele lui tridimensionale se rotesc incet, iar umbrele lasate pe suprafetele din jur devin o extensie a lucrarilor.

Curatoriat de Achim Borchardt-Hume, Ann Coxon si Vassilis Oikonomopoulos, proiectul Performing Sculpture urmareste evolutia lui Calder pe parcursul carierei, de la perioada interbelica petrecuta de el la Paris pana la ultimii ani de viata, impartiti intre orasul Roxbury din Connecticut si localitatea franceza Sache.

alexander calder 1 (1)
White Panel 1936 // Calder Foundation, New York, NY, USA // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY // © ARS, NY and DACS, London 2014

Viziunea lui reprezinta un echilibru dinamic intre pasiunile pentru inginerie, pictura si sculptura. Lucrari ca White Panel (1936) sau Snake and The Cross (1936) ofera picturii abstracte o noua dimensiune, estompand limitele dintre pictura si sculptura. Mobile precum Black Flame (1934) si A Universe (1934), puse in miscare de parti motorizate, contureaza o noua zona de interferenta intre arta si inginerie. Fascinat de acest dans al artei, Calder a cautat modalitati prin care dinamica mobilelor lui sa nu fie una previzibila, motiv pentru care si-a concentrat atentia pe miscarea provocata de interactiunea sculpturilor sale cu spatiul in care se afla. Asa cum sugereaza si titlul expozitiei, arta lui Calder este un performance, in care coregrafia si uneori chiar si sunetul devin parte din acest spectacol multisenzorial.
Daca esti curioasa sa decoperi mai multe despre expozitie, iti recomand sa urmaresti reportajul video realizat de BBC la Tate Modern.

alexander calder 1 (2)
Red and Yellow Vane 1934 // Calder Foundation, New York, NY, USA // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY // © ARS, NY and DACS, London 2014

Triple Gong, ca. 1948. Brass, sheet metal, wire, and paint, 39 x 75 x 2 3/4 in.
Triple Gong c.1948 // Calder Foundation, New York, NY, USA // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY // © ARS, NY and DACS, London 2015

Antennae with Red and Blue Dots
Antennae with Red and Blue Dots 1953 // Tate // © ARS, NY and DACS, London 2015

Foto si info via Tate Modern Museum tate.org.uk

PUBLISHED ON 19.11.2015

more in Mood Board