INSPIRATIE

Dries Van Noten fara Dries...

Dries Van Noten se retrage de la conducerea casei de moda…

INTERVIU

Magia Zanelor de dupa usa...

Magia Zanelor incepe in fata unei usi fermecate, un loc in…

INSPIRATIE

Premiile Oscar 2024. Momente pe...

Cateva ganduri despre premii si discursuri, tinute de pe covorul rosu…

INSPIRATIE

Pat McGrath. Cand o make-up...

E surprinzator cand numele unui make-up artist rasuna la fel de…

HOT TREND

Cerceii statement

Elementele cu care rezonez pe deplin la evenimentele dedicate modei alcatuiesc…

EDITOR'S CHOICE

Love is Chance

Iubesc cuvintele. Si le respect. Sunt foarte atenta si precauta cu…

CATWALK

10 rochii haute couture SS...

Am ales cate o rochie din colectiile haute-couture semnate de zece…

Inspiratie

Umor si activism pe scena de stand-up comedy

Ali Wong, Taylor Tomlinson, Wanda Sykes si Hannah Gadsby m-au influentat sa privesc stand-up comedy-ul cu alti ochi… Nu de putine ori cu ei in lacrimi de ras, dar si cu vulnerabilitate, empatie si speranta pentru o lume mai buna. Interactiunea mea cu stand-up comedy-ul a inceput cu stangul. In urma cu multi ani, sa fie vreo 15, am mers la un show intr-un local din Bucuresti. Nu mai tin minte cine a urcat pe scena, dar stiu ca nu am rezonat cu genul de umor ascultat. Se poate ca experienta mea din acea seara sa nu fi fost reprezentativa pentru peisajul stand-up-ului, doar ca nu am simtit curiozitatea de a afla exact ce si cum. Lucrurile s-au schimbat relativ recent cand am intalnit abordari ce calibreaza umorul din experientele pe care viata ni le aduce in cale, fara a-l forta sa fie si unde nu e. Mai mult decat atat, temele de discutie incluse in show-uri, de la inegalitate de gen, la rasism, homofobie, sanatate mintala, maternitate, relatia cu familia sau relatiile de cuplu, creioneaza – uneori pe alocuri, alteori in intregime - o forma de stand-up comedy activist. Poate ti se intampla si tie, dupa un serial care iti place mult, sa nu mai ai un timp rabdarea necesara pentru a te aventura intr-o noua poveste. In urma cu niste luni bune, ma aflam tocmai intr-o astfel ...

Inapoi Inainte
Alexander Calder. Performing Sculpture.
Arta & Design
Autor: Ioana Lovin

Alexander Calder. Performing Sculpture.

“De ce trebuie ca arta sa fie statica? […] Urmatorul pas in sculptura este miscarea,” era de parere Alexander Calder (1898 – 1976). Cu acest pas, artistul a contribuit la deschiderea drumului spre un nou univers artistic, pe care il cunoastem astazi drept sculptura cinetica.

Gazduita de Tate Modern, expozitia Alexander Calder: Performing Sculpture mi-a readus in atentie sculpturile lui delicate, puse in miscare de curentii de aer din incaperea in care se afla. Daca ajungi la Londra pana pe 3 aprilie 2016, poti descoperi, la al treilea etaj al muzeului, aproximativ 100 de lucrari ale artistului american.

alexander calder 1 (4)
Alexander Calder in studioul sau din Roxbury, 1941 // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY © ARS, NY and DACS, London 2014

Calder s-a nascut in Philadelphia, intr-o familie de artisti. Mama lui era pictorita, iar tatal sculptor. A studiat mai intai ingineria si, apoi, si-a indreptat atentia spre cursurile de pictura de la Arts Students League din New York. Dorinta lui permanenta de a explora noi posibilitati de expresie si placerea de a lucra cu materiale diverse l-au condus treptat din mediul bidimensional al picturii in cel al sculpturii.

Portretele lui modelate in sarma sunt considerate predecesoarele mobilelor ce aveau sa-l transforme in unul dintre cei mai influenti artisti din istoria modernismului. Joan Miro (1930), Fernand Leger (1930), Two Acrobats (1929) si Brass Family (1929) se regasesc printre personajele sculptate din sarma incluse in expozitia londoneza. Atunci cand sunt suspendate in aer, schitele lui tridimensionale se rotesc incet, iar umbrele lasate pe suprafetele din jur devin o extensie a lucrarilor.

Curatoriat de Achim Borchardt-Hume, Ann Coxon si Vassilis Oikonomopoulos, proiectul Performing Sculpture urmareste evolutia lui Calder pe parcursul carierei, de la perioada interbelica petrecuta de el la Paris pana la ultimii ani de viata, impartiti intre orasul Roxbury din Connecticut si localitatea franceza Sache.

alexander calder 1 (1)
White Panel 1936 // Calder Foundation, New York, NY, USA // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY // © ARS, NY and DACS, London 2014

Viziunea lui reprezinta un echilibru dinamic intre pasiunile pentru inginerie, pictura si sculptura. Lucrari ca White Panel (1936) sau Snake and The Cross (1936) ofera picturii abstracte o noua dimensiune, estompand limitele dintre pictura si sculptura. Mobile precum Black Flame (1934) si A Universe (1934), puse in miscare de parti motorizate, contureaza o noua zona de interferenta intre arta si inginerie. Fascinat de acest dans al artei, Calder a cautat modalitati prin care dinamica mobilelor lui sa nu fie una previzibila, motiv pentru care si-a concentrat atentia pe miscarea provocata de interactiunea sculpturilor sale cu spatiul in care se afla. Asa cum sugereaza si titlul expozitiei, arta lui Calder este un performance, in care coregrafia si uneori chiar si sunetul devin parte din acest spectacol multisenzorial.
Daca esti curioasa sa decoperi mai multe despre expozitie, iti recomand sa urmaresti reportajul video realizat de BBC la Tate Modern.

alexander calder 1 (2)
Red and Yellow Vane 1934 // Calder Foundation, New York, NY, USA // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY // © ARS, NY and DACS, London 2014

Triple Gong, ca. 1948. Brass, sheet metal, wire, and paint, 39 x 75 x 2 3/4 in.
Triple Gong c.1948 // Calder Foundation, New York, NY, USA // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY // © ARS, NY and DACS, London 2015

Antennae with Red and Blue Dots
Antennae with Red and Blue Dots 1953 // Tate // © ARS, NY and DACS, London 2015

Foto si info via Tate Modern Museum tate.org.uk

PUBLISHED ON 19.11.2015

more in Mood Board