WE LIKE

Manichiura minimalista, cu cateva detalii...

Oricat ar fi unghiile de lungi, suprafata lor ramane restransa. Probabil…

INSPIRATIE

Ai un tricou alb. Cu...

Tricoul alb cu blugi largi a devenit, de mai bine de…

EDITOR'S CHOICE

Oglinda, oglinjoara…

Oglinda, oglinjoara, care e cel mai frumos perete din casa? Nu…

RED CARPET

Premiile Oscar 2021. Tinute de...

Nu stiu cum a fost in realitate, insa, din fotografii, atmosfera…

INSPIRATIE

Decoratiuni de Pasti, facute din...

Decoratiunile facute de noi, cu mai multa sau mai putina indemanare,…

INSPIRATIE

Ai o camasa alba. Cu...

Camasa alba a devenit una dintre piesele vestimentare pe care le…

INSPIRATIE

5 idei de cadouri pentru...

Am ales ceva din metal, ceva din material textil, ceva din…

Editor's Choice

A pineapple a day

Imprimeurile si broderiile cu fructe acorda unei tinute un aer jucaus. Daca ar fi sa alcatuiesc un top al celor mai simpatice dintre ele, ananasul ar ocupa, probabil, un loc pe podium. Imaginea lui permite tot felul de interpretari. Una dintre dovezi este colectia Oscar de la Renta Pre-Fall 2021, care pe mine m-a fermecat iremediabil. Am rezonat din prima clipa cu tinutele concepute de Laura Kim si Fernando Garcia, duo-ul creativ al casei Oscar de la Renta. La aceasta dragoste la prima vedere, au contribuit in mod clar imprimeurile - lucru pe care l-am mentionat deja si cu alta ocazie, atat pe site, cat si pe Instagram. Pe langa imprimeuri, printre care se regasesc si cele cu ananas, mi-au mai placut si lejeritatea croielilor, impactul puternic al culorilor si al accesoriilor si felul in care elementele contureaza impreuna o stare de optimism, binevenita oricand, dar mai ales in aceasta perioada. In plus, atmosfera din fotografiile semnate de Cass Bird este si ea una joviala. Cautarile recente ale unui subiect de moda, care sa binedispuna – pe mine, cand scriu despre el, si pe tine, cand citesti rezultatul - m-au readus la aceasta colectie. Dintre toate elementele, am mizat de data asta pe doza maxima de optimism, garantata de imprimeurile fructate. Am aflat, cu...

Inapoi Inainte
Alexander Calder. Performing Sculpture.
Arta & Design
Autor: Ioana Lovin

Alexander Calder. Performing Sculpture.

“De ce trebuie ca arta sa fie statica? […] Urmatorul pas in sculptura este miscarea,” era de parere Alexander Calder (1898 – 1976). Cu acest pas, artistul a contribuit la deschiderea drumului spre un nou univers artistic, pe care il cunoastem astazi drept sculptura cinetica.

Gazduita de Tate Modern, expozitia Alexander Calder: Performing Sculpture mi-a readus in atentie sculpturile lui delicate, puse in miscare de curentii de aer din incaperea in care se afla. Daca ajungi la Londra pana pe 3 aprilie 2016, poti descoperi, la al treilea etaj al muzeului, aproximativ 100 de lucrari ale artistului american.

alexander calder 1 (4)
Alexander Calder in studioul sau din Roxbury, 1941 // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY © ARS, NY and DACS, London 2014

Calder s-a nascut in Philadelphia, intr-o familie de artisti. Mama lui era pictorita, iar tatal sculptor. A studiat mai intai ingineria si, apoi, si-a indreptat atentia spre cursurile de pictura de la Arts Students League din New York. Dorinta lui permanenta de a explora noi posibilitati de expresie si placerea de a lucra cu materiale diverse l-au condus treptat din mediul bidimensional al picturii in cel al sculpturii.

Portretele lui modelate in sarma sunt considerate predecesoarele mobilelor ce aveau sa-l transforme in unul dintre cei mai influenti artisti din istoria modernismului. Joan Miro (1930), Fernand Leger (1930), Two Acrobats (1929) si Brass Family (1929) se regasesc printre personajele sculptate din sarma incluse in expozitia londoneza. Atunci cand sunt suspendate in aer, schitele lui tridimensionale se rotesc incet, iar umbrele lasate pe suprafetele din jur devin o extensie a lucrarilor.

Curatoriat de Achim Borchardt-Hume, Ann Coxon si Vassilis Oikonomopoulos, proiectul Performing Sculpture urmareste evolutia lui Calder pe parcursul carierei, de la perioada interbelica petrecuta de el la Paris pana la ultimii ani de viata, impartiti intre orasul Roxbury din Connecticut si localitatea franceza Sache.

alexander calder 1 (1)
White Panel 1936 // Calder Foundation, New York, NY, USA // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY // © ARS, NY and DACS, London 2014

Viziunea lui reprezinta un echilibru dinamic intre pasiunile pentru inginerie, pictura si sculptura. Lucrari ca White Panel (1936) sau Snake and The Cross (1936) ofera picturii abstracte o noua dimensiune, estompand limitele dintre pictura si sculptura. Mobile precum Black Flame (1934) si A Universe (1934), puse in miscare de parti motorizate, contureaza o noua zona de interferenta intre arta si inginerie. Fascinat de acest dans al artei, Calder a cautat modalitati prin care dinamica mobilelor lui sa nu fie una previzibila, motiv pentru care si-a concentrat atentia pe miscarea provocata de interactiunea sculpturilor sale cu spatiul in care se afla. Asa cum sugereaza si titlul expozitiei, arta lui Calder este un performance, in care coregrafia si uneori chiar si sunetul devin parte din acest spectacol multisenzorial.
Daca esti curioasa sa decoperi mai multe despre expozitie, iti recomand sa urmaresti reportajul video realizat de BBC la Tate Modern.

alexander calder 1 (2)
Red and Yellow Vane 1934 // Calder Foundation, New York, NY, USA // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY // © ARS, NY and DACS, London 2014

Triple Gong, ca. 1948. Brass, sheet metal, wire, and paint, 39 x 75 x 2 3/4 in.
Triple Gong c.1948 // Calder Foundation, New York, NY, USA // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY // © ARS, NY and DACS, London 2015

Antennae with Red and Blue Dots
Antennae with Red and Blue Dots 1953 // Tate // © ARS, NY and DACS, London 2015

Foto si info via Tate Modern Museum tate.org.uk

PUBLISHED ON 19.11.2015

more in Mood Board