Alexander Calder. Performing Sculpture.
“De ce trebuie ca arta sa fie statica? […] Urmatorul pas in sculptura este miscarea,” era de parere Alexander Calder (1898 – 1976). Cu acest pas, artistul a contribuit la deschiderea drumului spre un nou univers artistic, pe care il cunoastem astazi drept sculptura cinetica.
Gazduita de Tate Modern, expozitia Alexander Calder: Performing Sculpture mi-a readus in atentie sculpturile lui delicate, puse in miscare de curentii de aer din incaperea in care se afla. Daca ajungi la Londra pana pe 3 aprilie 2016, poti descoperi, la al treilea etaj al muzeului, aproximativ 100 de lucrari ale artistului american.
Alexander Calder in studioul sau din Roxbury, 1941 // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY © ARS, NY and DACS, London 2014
Calder s-a nascut in Philadelphia, intr-o familie de artisti. Mama lui era pictorita, iar tatal sculptor. A studiat mai intai ingineria si, apoi, si-a indreptat atentia spre cursurile de pictura de la Arts Students League din New York. Dorinta lui permanenta de a explora noi posibilitati de expresie si placerea de a lucra cu materiale diverse l-au condus treptat din mediul bidimensional al picturii in cel al sculpturii.
Portretele lui modelate in sarma sunt considerate predecesoarele mobilelor ce aveau sa-l transforme in unul dintre cei mai influenti artisti din istoria modernismului. Joan Miro (1930), Fernand Leger (1930), Two Acrobats (1929) si Brass Family (1929) se regasesc printre personajele sculptate din sarma incluse in expozitia londoneza. Atunci cand sunt suspendate in aer, schitele lui tridimensionale se rotesc incet, iar umbrele lasate pe suprafetele din jur devin o extensie a lucrarilor.
Curatoriat de Achim Borchardt-Hume, Ann Coxon si Vassilis Oikonomopoulos, proiectul Performing Sculpture urmareste evolutia lui Calder pe parcursul carierei, de la perioada interbelica petrecuta de el la Paris pana la ultimii ani de viata, impartiti intre orasul Roxbury din Connecticut si localitatea franceza Sache.
White Panel 1936 // Calder Foundation, New York, NY, USA // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY // © ARS, NY and DACS, London 2014
Viziunea lui reprezinta un echilibru dinamic intre pasiunile pentru inginerie, pictura si sculptura. Lucrari ca White Panel (1936) sau Snake and The Cross (1936) ofera picturii abstracte o noua dimensiune, estompand limitele dintre pictura si sculptura. Mobile precum Black Flame (1934) si A Universe (1934), puse in miscare de parti motorizate, contureaza o noua zona de interferenta intre arta si inginerie. Fascinat de acest dans al artei, Calder a cautat modalitati prin care dinamica mobilelor lui sa nu fie una previzibila, motiv pentru care si-a concentrat atentia pe miscarea provocata de interactiunea sculpturilor sale cu spatiul in care se afla. Asa cum sugereaza si titlul expozitiei, arta lui Calder este un performance, in care coregrafia si uneori chiar si sunetul devin parte din acest spectacol multisenzorial.
Daca esti curioasa sa decoperi mai multe despre expozitie, iti recomand sa urmaresti reportajul video realizat de BBC la Tate Modern.
Red and Yellow Vane 1934 // Calder Foundation, New York, NY, USA // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY // © ARS, NY and DACS, London 2014
Triple Gong c.1948 // Calder Foundation, New York, NY, USA // Foto: Calder Foundation, New York / Art Resource, NY // © ARS, NY and DACS, London 2015
Antennae with Red and Blue Dots 1953 // Tate // © ARS, NY and DACS, London 2015
Foto si info via Tate Modern Museum tate.org.uk