Madeleine x Noemi. Inelele de divort & inelele altor victorii personale.
Madalina Tudor Radulea, fondatoarea si designerul brandului de bijuterie Madeleine, si Noemi Meilman, co-fondatoare The PR Station, au realizat impreuna o colectie de inele de divort si inele pentru alte victorii personale. Conceptul reuseste sa fie neconventional si firesc, in acelasi timp, si cred ca tocmai acest contrast il face memorabil. Viata e presarata de provocari mai mari sau mai mici si, atunci cand reusim sa le depasim, fiecare experienta reprezinta tocmai asta: o victorie. Si o victorie merita celebrata intotdeauna.
Le-am invitat pe Noemi si pe Madeleine sa ne spuna mai multe despre proiectul lor colaborativ, in care povestile de viata devin obiecte pretioase, prin intermediul designului de bijuterie.
Madalina Tudor Radulea (stanga) si Noemi Meilman (dreapta)
Cum a aparut ideea colectiei de inele?
Noemi Meilman: Incep cu “cand a aparut ideea”, pentru ca asta a fost acum vreo 5 ani, cand bunul meu prieten, Robert Ratiu (creativ & activist, printre multe altele), care la acea vreme era director de creatie intr-o agentie de publicitate, lucra la o prezentare pentru un pitch, la invitatia unui brand de bijuterii. I-am sugerat, fara sa imi solicite aceasta interventie, sa propuna o colectie de inele de divort. Iar Robert mi-a raspuns scurt si firesc: “Noemi, niciodata nu vor accepta asa ceva, dar e o idee prea buna ca sa nu o faci tu, doar cu Madeleine“.
La inceputul acestui an, Madeleine m-a sunat sa ne vedem (si cu Adriana Chiper, partenera mea la The Station), ca sa ne povesteasca despre colectia Roque Atelier, realizata impreuna cu Cara Concrete Jewelry Design, o colectie splendida de inele de logodna si de casatorie / aniversari de casatorie.
Mi-am amintit de ideea mea cu inelele de divort si i-am zis: “Madeleine, facem evenimentul si, dupa asta, ce zici sa facem noi doua o colaborare cu o colectie de inele de divort?”
Madeleine a zis Da din prima. Ne-am vazut in luna iulie si ne-a trebuit doar o intalnire la ea in atelierul din Popa Savu 10, urmata de conversatii de mood pe WhatsApp si asa a aparut colectia… care, de fapt, cuprinde doua colectii: una de inele de divort, La Libération, si una de inele care celebreaza alte victorii personale, La Victoire.
Care a fost drumul de la prima conversatie, la formele concrete ale bijuteriilor?
Madalina Tudor Radulea: Totul a inceput cu o discutie despre idei, valori sau emotii ce urmau sa fie transmise prin bijuterii. Dupa prima conversatie, a urmat o perioada de brainstorming si desen. Dupa validarea prototipurilor, s-a trecut la productia bijuteriilor in forma lor finala, folosind tehnici specifice de prelucrare a metalului, montarea pietrelor sau aplicarea finisajelor.
In colectie, asociati divortul cu cuvinte empowering, precum libertate si victorie, povestiti-mi despre mesajul pe care vreti sa-l transmiteti prin acest proiect colaborativ?
Noemi Meilman: Initial era un singur inel de divort, ii spusesem Le D.
Inelul pentru victorii personale era clar conturat: La Victoire. Am fost la intalnirea cu Madeleine si, la plecare, am trecut pe langa Statuia Aviatorilor si atunci mi-a venit ideea cu Nike, simbolul suprem al victoriei. Am ajuns acasa, i-am trimis lui Madeleine mood cu La Victoire cu Nike, Madeleine a desenat inelul si mi-a zis ca s-a gandit la mai multe inele declinate din idea de Nike & La Victoire.
Apoi, l-am sunat pe Robert (desigur), care imi sugera sa scriu altceva decat Le D. pe inelul de divort, pentru ca aveam La Victoire atat de bine conturat. In timp ce ne brainstormam noi, m-a auzit Avi, fiul meu, care se juca de zor pe PS la el in camera: “Mama, L’anneau de la Liberté”, ce zici? Asta e, doar ca ii zicem L’année de la Liberté, pentru ca anneau e prea generic, iar in franceza la inel i se spune bague.
Practic a fost punctul de pornire pentru numele inelului de divort. Apoi i-am scris prietenei mele bune, Corina Esteller, care traieste in Franta de peste 20 de ani si care tocmai se marita in Las Vegas:). Corina mi-a sugerat sa ii spunem L’année de la Libération, pentru ca este mult mai puternic decat Liberté, in contextul nostru. Si pentru ca aveam simetria lui La Victoire, asa s-a nascut La Libération.
La Victoire o are pe Nike, iar, pentru colectia La Libération, m-am gandit la bacantele dansatoare. Pentru ca dansul este un simbol al eliberarii, al libertatii de miscare si intregeste coregrafia celor doua colectii, e un <pas de deux> perfect.:)
Aceste referinte din antichitate se potrivesc perfect cu formele inelelor lui Madeleine si sunt foarte incantata de cum a iesit colectia noastra.
A fost, iata, un brainstorming adevarat, in care au fost implicati oameni dragi mie.
Iar dupa ce au aparut primele simulari, le-am trimis si Corinei, si lui Robert, si Ioanei Ulmeanu si lui Razvan Firea, care a venit cu cateva sugestii de asezare a literelor si cifrelor romane la inelul statement. Practic cel mai “fortos” inel din colectie este cel in care scrie pe exterior La Libération si dedesubt, cu cifre romane, anul divortului / al despartirii. La celelalte inele din colectie La Libération este scris in interior.
Piesele colectiei pot fi personalizate, o optiune ce poate parea aproape obligatorie in cazul unui proiect ce atinge o tema atat de personala. Cat de important e pentru un designer sa ofere clientilor o astfel de optiune?
Madalina Tudor Radulea: Cred ca personalizarea a devenit nu doar o optiune apreciata, ci aproape o necesitate, mai ales cand vorbim despre o colectie construita in jurul unei teme personale. In astfel de cazuri, clientul nu mai cauta doar o piesa estetica, ci una care sa rezoneze cu propria lui poveste, cu emotiile si valorile sale.
Pentru mine, ca designer, oferirea acestei posibilitati este o forma de respect fata de unicitatea fiecarui individ. Personalizarea transforma obiectul intr-o experienta, intr-un dialog intre creatia mea si identitatea purtatorului.
Mai mult decat atat, aceasta abordare consolideaza relatia designer–client si adauga o dimensiune emotionala care creste valoarea piesei pe termen lung. Intr-o lume in care totul pare standardizat si rapid, faptul ca un obiect poate fi adaptat nevoilor si gusturilor personale il face cu adevarat relevant.
Prin urmare, consider ca personalizarea este un instrument esential pentru orice designer care doreste sa creeze cu adevarat pentru oameni, nu doar pentru tendinte.
Transformarea inelului de logodna intr-o piesa noua e un proces incarcat de semnificatii, dar si unul legat de sustenabilitate in design. Care este punctul vostru de vedere legat de aceste doua perspective?
Madalina Tudor Radulea: Transformarea unui inel de logodna intr-o piesa noua este, fara indoiala, un gest profund simbolic. Este un act de resemnificare – o reinterpretare a unui obiect care poarta amintiri, emotii si, uneori, chiar tranzitii dificile. Din aceasta perspectiva, procesul nu este doar despre design, ci despre vindecare, evolutie personala si capacitatea obiectelor de a ne insoti in diferite etape ale vietii.
Pe de alta parte, acest gest este si o alegere sustenabila. Intr-o industrie in care extragerea de resurse si productia de bijuterii implica un impact semnificativ asupra mediului, refolosirea unui material existent este un pas responsabil. Nu mai cream doar frumos, ci si constient.
Cred ca cele doua perspective – emotionala si ecologica – nu se exclud, ci se completeaza. Este o forma de respect: fata de trecut, fata de resurse si fata de viitorul pe care vrem sa-l construim prin design.
Noemi Meilman: De cand o cunosc pe Madeleine (de peste 10 ani), foloseste argint reciclat si aur reciclat.
Colectia noastra este o invitatie clara pentru cele/cei care vor alege unul dintre inelele de divort, sa isi aduca inelul de logodna/verigheta si sa le topeasca, “sa arda” trecutul si sa poarte cu mandrie inelul eliberarii, eventual, intregit si de piatra fostului inel.
Eu am divortat de doua ori pentru ca nu imi plac compromisurile si doresc sa traiesc in prezent, care este cel mai sigur. Inelele noastre sunt facute pentru prezentul fiecareia/fiecaruia care alege sa il poarte si, cum imi place mie sa glumesc, sa ii aminteasca sa nu mai repete greselile din trecut.:)
Legat de reciclare, sunt total de acord cu Madeleine. Sunt consumatoare de vintage si de second hand si imi place sa construiesc tinute si bijuterii combinand ceva vechi cu ceva nou.
Colaborarea e un proces recurent in parcursul vostru profesional, care sunt elementele unei colaborari reusite?
Madalina Tudor Radulea: Pentru mine, o colaborare reusita se bazeaza pe incredere, comunicare sincera si respect reciproc. E important sa existe deschidere, flexibilitate si dorinta de a construi impreuna, nu separat. Iar recunoasterea contributiei fiecaruia face intotdeauna diferenta.
Noemi Meilman: Exact cum a scris Madeleine. Noi colaboram din punct de vedere profesional din primavara lui 2015, atunci cand Madeleine a lansat prima colectie, practic inainte de a fonda The PR Station impreuna cu Adriana. In tot acesti ani, ne-am intersectat la Romanian Jewelry Week, la aproape toate evenimentele noastre, am colaborat client-agentie si am cumparat piese de bijuterie de la Madeleine.
Dar aceasta este prima noastra colaborare pentru o colectie si sunt foarte incantata de cum a iesit. Avem o La Victoire personala.
Ati gandit colectia ca proiect punctual sau ramane deschisa posibilitatea de a extinde conceptul in alte directii, pe viitor?
Madalina Tudor Radulea: Momentan abia o lansam, asa ca este un proiect punctual, dar nu excludem nici varianta de extindere pe viitor.
Noemi Meilman: Am deja cateva idei pentru alte colectii cu Madeleine, dar le luam pe rand. Lasam acum inelele de divort & inelele victoriei sa isi bucure audienta si speram sa fie cu multe “encore”-uri.
*
Inelele de divort si inelele pentru toate victoriile personale sunt disponibile pe site-ul madeleine.ro si in showroomul Madeleine Artisan Jeweler, de pe strada Popa Savu 10 din Bucuresti, in zona Statuiei Aviatorilor.