WE LIKE

Simon Mattisson. Granland.

Formele curbate, textura materialului, povestea din spate asaza piesele proiectului Granland,…

INSPIRATIE

Elsa Peretti, Tiffany & Co....

Cea mai cunoscuta piesa creata de Elsa Peretti este, fara indoiala,…

RED CARPET

Met Gala 2025. Tailored for...

Tailored for You a fost codul vestimentar al editiei Met Gala…

INSPIRATIE

Denimul pe podiumul haute couture...

Denimul a parut, mult timp, aproape evitat in colectiile haute couture,…

INSPIRATIE

LOEWE & Jonathan Anderson, 11...

Zilele trecute, Jonathan Anderson si-a anuntat plecarea de la LOEWE, casa…

WE LIKE

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport…

INSPIRATIE

ADN-ul caselor de moda

Retragerea unei persoane din rolul de director de creatie demareaza in…

We like

NIKE: Form Follows Motion

Nike a fost dintotdeauna mai mult decat un brand de sport - pentru ca a sustinut miscarea atletilor, dar a determinat miscari si in societate si in cultura urbana. A provocat normele si a definit spiritul si vibe-ul unor generatii. Cu prima sa expozitie de muzeu la Vitra Design Museum, Nike deschide perspectiva dincolo de produs in sine, in istoria culturala a acestui brand si reface traseul influentei sale in sport, moda si activism din ultimii 50 de ani. Si totul a pornit de la primul pas. Adica de la primul lor pantof de atletism - "the moon shoe" creat de Bill Bowerman si Phil Knight. Astazi, sneakersii sunt omniprezenti in viata noastra, in peisajul comercial si cultural, si poate ca ne este aproape imposibil sa ne imaginam cum atunci erau o prezenta de nisa, fiind purtati doar de copii de liceu sau de atletii profesionisti. Asa ca povestea unui antrenor tehnic si a unui student atlet devenit antreprenor, care si-au improvizat drumul catre unul dintre cele mai de succes branduri din lume, pare scenariu de film. Si totusi… Si totusi, “moon shoe” este prototipul a ceea ce astazi numim "waffle trainer", adica binecunoscutii pantofi de sport cu talpa ca o clatita belgiana. Modelul a primit acest nume pentru ca urmele ca de "waffle" pe care le lasa erau foarte...

Inapoi Inainte
Christian Dior. Couturier du Reve.
Inspiratie
Autor: Ioana Lovin

Christian Dior. Couturier du Reve.

Prima colectie a lui Christian Dior a constituit in 1947 un contrast puternic cu vestimentatia utilitara de atunci, cu linii simple, inspirate din garderoba masculina. Intr-o perioada marcata de restrictiile razboiului, care au implicat si rationalizarea materialelor textile si a imbracamintei, el a propus un “New Look”. Tinutele concepute accentuau silueta feminina prin piese cu talie pronuntata si fuste ample precum corola florilor, construite din metri intregi de materiale. Chiar daca nu a fost aplaudata in unanimitate, viziunea lui a revolutionat moda si a marcat un capitol important in istoria unei industrii atat de puternice astazi.

Anul acesta, Muzeul Artelor Decorative de la Paris si-a propus sa celebreze cele sapte decenii implinite de casa Christian Dior printr-o expozitie curatoriata de Florence Muller si Olivier Gabet: Christian Dior, Couturier du Reve (Christian Dior, Designerul de visuri). Mi-as fi dorit sa vad expozitia si live, nu doar prin intermediul online-ului, insa 7 ianuarie 2018 – ultima zi in care aceasta poate fi vizitata – se apropie fara perspectiva unei calatorii la Paris. Daca ajungi in capitala Frantei in perioada care urmeaza, iti recomand sa incluzi in itinerariul tau si Muzeul Artelor Decorative.


Maria Grazia Chiuri pentru Christian Dior, Costum Reve infini, Colectia Haute Couture primavara-vara 2017 , jacheta Bar cu peplum dublu si pantalni plisati, Paris, Arhiva Dior © Fotografie Les Arts Decoratifs, Paris / Nicholas Alan Cope

Proiectul aduce impreuna peste 300 de piese realizate atat de marele couturier, cat si de creatorii care i-au dus povestea mai departe. Yves Saint Laurent, Marc Bohan, Gianfranco Ferre, John Galliano, Raf Simons si Maria Grazia Chiuri, actuala directoare de creatie, au reusit sa stabileasca o zona comuna intre propria estetica si perspectiva lui Dior. Abordarea lor a dus la coerenta mentionata si de Olivier Gabet, conform Paris Modes TV: “Cred ca, atunci cand privesti cu un ochi de istoric de arta, este frapant efectul de coerenta si de armonie al celor 70 de ani. Cateodata, ne simtim nesiguri de provenienta unei rochii. Anumite creatii realizate de Christian Dior sunt extrem de moderne, iar anumite creatii ale succesorilor lui sunt un omagiu atat de pertinent, incat putem deveni confuzi in ceea ce priveste cine ce a facut si in ce perioada.”

Pieselor vestimentare elaborate li se alatura schite, ilustratii, scrisori si note, precum si picturi, sculpturi, piese de mobilier, fotografii sau materiale video. Prezenta obiectelor de arta nu este deloc intamplatoare. Inainte de a lucra in moda, Christian Dior a fost galerist, pentru aproape un deceniu, mai exact intre 1928 si 1934. Pasiunea pentru artele vizuale si experienta lui in acest domeniu au influentat mai tarziu estetica lui ca designer. Si, pentru ca ideea de “New Look” nu s-a limitat niciodata doar la haine, incursiunea parisiana in universul Dior reflecta asta prin includerea accesoriilor si a produselor de beauty dezvoltate de casa de moda.


Eugene Kammerman, modelul Renee Breton in timpul unui fashion show desfasurat in salonul de pe Avenue Montaigne 30, 1953 © Eugene Kammerman / Gamma-Rapho

Expozitia este pusa in scena de Nathalie Criniere, iar fiecare incapere a muzeului este gandita pentru a surprinde vizitatorul din nou si din nou. Vreau sa amintesc alegerea de a integra, in arhitectura unuia dintre spatii, elementele casei de pe Montaigne Avenue 30 – locul unde a inceput totul in urma cu sapte decenii si sediul central Dior de astazi. In acest decor, nu sunt prezentate tinute realizate de casa de moda franceza, ci de creatori care au fost inspirati la randul lor de marele couturier. Alber Elbaz, Louis Vuitton, Yohji Yamamoto, Comme des Garçons, Alexander McQueen si Jean Paul Gaultier sunt o parte dintre ei.

Incaperea finala, unde sunt expuse rochii de gala, purtate de celebritati de-a lungul timpului, este inspirata de un alt loc emblematic pentru Dior, si anume de Sala Oglinzilor de la Versailles. Acolo au fost filmate reclamele cu Charlize Theron pentru parfumul J’Adore sau campania Secret Garden cu Rihanna. Detaliile somptuoase ale palatului au fost recreate prin intermediul video-mappingului. Proiectiile si maiestria rochiilor garanteaza efectul “wow”. Daca au obtinut aceasta reactie si prin intermediul unui ecran de laptop, nu pot decat sa imi imaginez cum este experienta live.

Gasesti mai multe video-uri din cadrul expozitiei pe canalul de Youtube Christian Dior.


Christian Dior, Rochie Junon din colectia haute couture toamna-iarna 1949, Rochie lunga din crinolina, brodata cu paiete. Paris, Arhiva Dior © Fotografie Les Arts Decoratifs / Nicholas Alan Cope

Maria Grazia Chiuri for Christian Dior, O versiune noua a rochiei Junon, parte din colectia haute couture primavara-vara 2017 © Fotografie Les Arts Decoratifs, Paris / Nicholas Alan Cope

Brassai, Christian Dior in apartamentul sau de pe 10 Rue Royale din Paris, sfarsitul lui 1946 – inceputul lui 1947. Granville, Musee Dior, Colectia lui Catherine Dior © Estate Brassai – RMN-grand Palais

Henri Cartier-Bresson, modelul Alla proband rochia May inainte de show, 1953 © Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

Incapere din expozitia Decor de la vie en 1900-1925, gazduita de Muzeul Artelor Decorative, 1937 © Les Arts Decoratifs, Paris

Christian Dior, Rochie Miss Dior din colectia haute couture primavara-vara 1949, Trompe-l’oeil line, rochie scurta de seara, brodata cu flori de Barbier Paris, Arhiva Dior © Photo Les Arts Decoratifs, Paris / Nicholas Alan Cope

Christian Dior, Rochia Palmyre din colectia haute couture toamna-iarna 1952, rochie din satin Robert Perrier, brodata cu cristale Swarovski, fir metalic, pietre semi-pretioase, perle si paiete, Paris, Arhiva Dior  © Fotografie Les Arts Decoratifs, Paris / Nicholas Alan Cope

John Galliano pentru Christian Dior, Colectia haute couture primavara-vara 1999, rochie lunga, tip sirena, cu umeri drapati si aplicatii ca niste manusi negre, Paris, Dior heritage © Fotografie Les Arts Decoratifs, Paris / Nicholas Alan Cope

Peter Lindbergh, Rochiile Kusudi si Kitu din colectia haute couture primavara-vara 1997, Modele: Kiara Kabukuru si Debra Shaw © Peter Lindbergh

Michal Pudelka, Rochia Baiser din colectia haute couture primavara-vara 2017, Model: Ruth Bell © Michal Pudelka

John Galliano pentru Christian Dior, Colectia haute couture primavara-vara 2004, Jacheta si fusta brodata, Paris, Arhiva Dior © Fotografie Les Arts Decoratifs, Paris / Nicholas Alan Cope

Display-ul parfumului Miss Dior, inspirat de Templul Dragostei din Micul Trianon de la Versailles, 1950 © Philippe Schlienger

Foto via Musee des Art Decoratifs
Video: Youtube.com / Christian Dior

PUBLISHED ON 30.11.2017

more in Fashion Etc