INSPIRATIE

“Coco Chanel’s Roaring Twenties”, despre...

Albastrul intens al marii linistite si cerul luminos l-au inspirat pe…

FEMEI CARE NE INSPIRA

Vanessa Nicolae, doctorul care te...

Vanessa Nicolae este unul dintre cei mai buni medici oftalmologi de…

INSPIRATIE

Perspective diferite asupra sculpturii. Ovidiu...

Muzeul Brukenthal din Sibiu gazduieste, vara aceasta, doua expozitii temporare –…

FEMEI CARE NE INSPIRA

Andreea Caranda, a life of...

 Andreea Caranda, producatorul executiv de la “Vorbeste Lumea”, aniverseaza azi, impreuna…

CATWALK

De pe catwalk pe covorul...

Saptamana Modei de la Paris, dedicata colectiilor haute couture toamna-iarna 2025,…

WE LIKE

Iris van Herpen. Designul prinde...

Designul prinde viata, la propriu, in Sympoiesis, colectia Iris van Herpen…

INSPIRATIE

Vara, anotimpul contrastelor vestimentare

Vara este anotimpul contrastelor din punct de vedere vestimentar. Ea aduce…

Inspiratie

Elsa Peretti, Tiffany & Co. si bijuteriile de colectie

Cea mai cunoscuta piesa creata de Elsa Peretti este, fara indoiala, "The Bone Cuff". O bijuterie statement, care imbraca incheietura mainii, ca un semnal din argint masiv pentru delicatetea feminina. Liza Minnelli, Catherine Deneuve sau Margot Robbie iubesc aceasta bratara. Si noi la fel. Aceasta piesa a fost creata pentru Tiffany la inceputul anilor '70 si a marcat inceputul unei revolutii pentru creatia de bijuterii. In primul rand, a fost remarcata pentru designul foarte simplu si de impact: fara dantelarii sau pietre pretioase, pur si simplu, o sculptura in metal. Ea avea sa ignore orice conventie legata de materialul de bijuterii, intrucat argintul era foarte rar folosit la acel moment. "Stilul e intotdeauna ceva simplu," spunea Peretti, in timp ce reusea sa impuna argintul in lumea bijuteriilor de lux. Creatiile Elsei Peretti au intrat in portofoliul Tiffany & Co. datorita presedintelui de la acea vreme, Walter Hoving, care a cunoscut-o datorita lui Halston, prietenul lor comun. Tanara designer de bijuterii a adus pentru prima data argintul in portofoliul Tiffany, desi ei nu il comercializasera niciodata timp de 25 de ani. "Regulile bunului gust nu au nicio legatura cu pretul", spunea atunci Hoving. "Un articol cu un pret mai mic poate fi la fel de a...

Inapoi Inainte
“Coco Chanel’s Roaring Twenties”, despre femei, sport si emancipare vestimentara
Inspiratie
Autor: Vicki Nicola

“Coco Chanel’s Roaring Twenties”, despre femei, sport si emancipare vestimentara

Albastrul intens al marii linistite si cerul luminos l-au inspirat pe poetul Stephane Legeard sa imagineze numele “La Cote d’Azur”, pe care l-a folosit ca titlu descriptiv pentru un ghid turistic scris in timpul Belle Epoque. De atunci si dintotdeauna, Coasta de Azur a avut farmec. Si a avut un magnetism. Poate ca soarele e mai stralucitor aici; albastrul marii mai intens sau vegetatia mai bogata decat intr-o carte de colorat. Sau poate ca sunt toate povestile scrise si nescrise, stiute sau niciodata povestite care se simt pe orice strada, la orice fereastra cu coloane sau in orice colt de gradina exotica. Cel putin, la mine acesta a fost sentimentul, un soi de nostalgie care nu imi apartine, dar care m-a fascinat mereu. Iar acest sentiment a fost confirmat de expozitia “Coco Chanel’s Roaring Twenties” de la Villa Paloma, The New National Museum Of Monaco.

O fotografie din 1932 o arata pe Gabrielle Chanel zambitoare, purtand o bluza ampla si pantaloni, intre prietenul ei artist Christian Berard si Boris Kochno, la Monte Carlo Beach. In 1933, o vedem luand masa cu Serge Lifar la Sporting d’Ete. Intr-o imagine din 1938, isi sprijina usor capul de cel al lui Bernard Scholder, cu ochii inchisi. Aceste documente au o semnificatie aparte. Ele arata ca intre Chanel si Monaco exista o istorie comuna ce dateaza de mai bine de un secol.


Gabrielle Chanel cu Christian Berard si Boris Kochno, la Monte Carlo Beach, 1932

A PLACE IN THE SUN

Expozitia se concentreaza asupra anilor ’20. Aceasta perioada, cunoscuta in general sub numele de „Anii Nebuni” (Les Annees folles), a marcat o crestere meteorica a brandului Chanel. Pana la sfarsitul Marelui Razboi, Chanel pusese deja bazele imperiului sau in cele mai prestigioase statiuni de pe litoral. Deceniul urmator a fost marcat de prietenii artistice cu Jean Cocteau, Serge Diaghilev si artistii de la Ballets Russes, companie infiintata la Monaco, de crearea parfumurilor Chanel la Grasse si de constructia si finalizarea vilei La Pausa, resedinta ei din Roquebrune-Cap-Martin.

CORPUL FEMININ IN VIZIUNEA LUI COCO

Subiectul principal al acestei expozitii este corpul feminin, asa cum a fost visat, perceput si eliberat de Coco Chanel, intr-o perioada de schimbari sociale majore.

“O lume se incheia si alta era pe cale sa inceapa. Eu eram acolo. A existat o oportunitate si am profitat de ea. Aveam aceeasi varsta cu noul secol si imi revenea mie sarcina de a furniza tesatura. Era nevoie de simplitate, confort si linii curate. Am oferit toate acestea instinctiv.” / Coco Chanel

Orfana si marcata de o copilarie precara si nomada, Coco Chanel si-a ascuns mereu originile modeste. Mandra si cu un spirit independent, asa cum ii placea sa se descrie, Chanel a refuzat sa se conformeze codurilor vestimentare burgheze. Nu-i placea opulenta modei feminine din anii ’90 ai secolului XIX, nici stilul general impus femeilor in acea perioada. Neputand gasi haine disponibile care sa se potriveasca siluetei sale zvelte, a inceput curand sa-si creeze propriile tinute. Cu parul tuns scurt si un aer baietos, a inventat un stil elegant si sportiv, ghidat de dorinta de confort. Haute couture-ul a devenit pentru ea un instrument de transformare, care i-a permis sa se reinventeze si, totodata, sa aiba succes.

“Am folosit ceea ce vedeam atunci ca fiind defectele mele pentru a crea un nou stil — si a functionat. Ar fi putut sa nu functioneze, si asta tine pur si simplu de noroc.” / Coco Chanel

In 1912, la doi ani dupa deschiderea boutique-ului Chanel Modes de la numarul 21, Rue Cambon – dedicat exclusiv palariilor – Coco Chanel si-a deschis primul boutique de haine la Deauville. La acea vreme, aceasta statiune de lux de pe litoral era frecventata de inalta societate pariziana. Succesul a fost imediat. Folosindu-se pe sine ca model, Chanel a creat un stil simplu, din materiale obisnuite, dar cu o atentie meticuloasa la detalii. In decembrie, anul urmator, a primit autorizatia de a deschide un magazin si in Monte Carlo. Al doilea boutique de moda se afla in Hotel Hermitage si s-a deschis in martie 1914. In 1915, Chanel a deschis o casa de moda la Biarritz, unde lucrau 60 de angajate. In aceste trei destinatii de vacanta rafinate, Chanel le-a oferit femeilor un stil vestimentar cu un aer androgin, ideal pentru activitati in aer liber: linii drepte, talie coborata, busturi si solduri abia conturate.


Autorizatia pentru deschiderea magazinului Chanel in Monte Carlo, decembrie 1913

Iar jerseul, un material folosit in mod traditional pentru lenjeria barbateasca, a fost reinventat pentru a aduce flexibilitate si lejeritate croielii feminine. “Folosind jerseul, am eliberat corpul, am renuntat la talie – la care nu m-am mai intors decat in anii ’30 – si am dezvaluit o noua silueta. Femeile veneau la mine sa cumpere suplete. La Coco, te simti tanara, te imbraci ca ea.” / Coco Chanel

Chanel a reusit sa recreeze simplitatea – o simplitate luxoasa – cheia de bolta a modei contemporane. Procesul de transformare a corpului prin haine, postura si accesorii, inclusiv parfumuri si produse de ingrijire, este, poate, unul dintre cele mai moderne aspecte ale creatiei lui Chanel.

SPORTURILE FEMININE

Gabrielle Chanel a inventat un nou mod de expresie vestimentara, punand in centrul creatiilor sale corpul, libertatea de miscare, naturaletea discreta, confortul si tineretea – o adevarata emancipare, pe care a cucerit-o mai intai pentru sine si apoi a oferit-o si altor femei.

“Am inventat o tinuta sportiva pentru mine, nu pentru ca alte femei practicau sporturi, ci pentru ca eu o faceam. N-am iesit in lume pentru ca trebuia sa creez haine, ci am creat haine pentru ca ieseam, pentru ca am trait viata acestui secol si am fost prima care a facut-o.” / Coco Chanel

Boutique-urile Gabriellei Chanel din Deauville si Monte Carlo, urmate de casa de moda pe care a fondat-o in Biarritz in 1915, le-au oferit femeilor sofisticate o gama de haine potrivite vacantelor lor, in ton cu cresterea rapida a activitatilor in aer liber, precum golful, tenisul si sporturile ecvestre. Sportiva ea insasi, cu o silueta supla, Chanel a creat modele pentru a-si satisface propriile nevoi:

„Am inventat hainele sport nu pentru ca alte femei practicau sporturi, ci pentru ca eu o faceam.” / Chanel, citata de Paul Morand

Iar Principatul Monaco a fost un pionier in dezvoltarea sporturilor feminine. In timp ce divina Suzanne Lenglen obtinea victorii rasunatoare pe terenurile de tenis din Condamine, in Monaco au fost organizate primele Olimpiade feminine intre 1921 si 1923, chiar inainte de Jocurile Olimpice de la Paris din 1924.

Sportul ecvestru, schiul, golful, tenisul, inotul, vanatoarea, pescuitul – Gabrielle Chanel le-a oferit femeilor posibilitatea de a se imbraca in functie de sportul practicat. Tinutele ei i-au adus renume international si au marcat aparitia unei noi siluete, perfect aliniate cu energia si spiritul de libertate ale anilor ’20. Pentru lunile de vara si croaziere, Chanel a inceput sa propuna si costume de baie. Dar mai mult decat o creatoare de moda, Gabrielle Chanel a fost si o promotoare a unui stil de viata activ si sanatos.

COCO SI COSMETICELE

Parfumurile / In 1920, Gabrielle Chanel l-a intalnit pe parfumierul Ernest Beaux, care isi instalase laboratorul la Grasse, dupa ce parasise Rusia, unde compania sa de familie, Rallet, furnizase parfumuri curtii imperiale. In 1921, el a creat pentru ea celebrul No. 5. Un an mai tarziu, au lansat No. 22, urmat de Gardenia, Cuir de Russie si Bois des Iles.

Chanel no. 5 / Chanel No 22 / Brosura de prezentare a parfumului Bois des Iles, Chanel

Cosmetice si cochetarii feminine / Pe parcursul anilor ’20, Chanel a dezvoltat o gama completa de produse cosmetice, inclusiv esentiale de machiaj, ale caror flacoane si casete au devenit accesorii de nelipsit pentru femeia moderna si simboluri ale anilor nebuni.

Coco si protectia solara in anii ’20 / In pas cu noile mentalitati si activitati de timp liber, in 1928 a lansat o gama de produse cosmetice special concepute pentru a fi folosite inainte, in timpul si dupa sport: creme si pudre care protejau pielea de vant si arsuri solare, preveneau uscarea pielii si aparitia pistruilor. In 1932, a adaugat o colectie speciala de trei produse pentru vara: Liquid Tan, Huile Tan si Poudre Tan, reflectand noua cultura a expunerii la soare, aflata in plina ascensiune.


Brosura de prezentare a celor trei produse speciale pentru vara

RIVIERA STYLE

Dupa succesul international al “The Little Black Dress” – descrisa de Vogue America, in 1926, drept “Ford-ul lui Chanel” – creatoarea a continuat sa propuna piese luxoase pentru clientele sale aflate in cautarea originalitatii. Rochiile ei de seara, fotografiate de Baron de Meyer si Edward Steichen, au fost reproduse in toate marile reviste de moda din Europa si America. Rochiile cu franjuri si paiete, cape brodate cu perle si evantaie mari din matase ilustreaza o viziune diferita asupra luxului – simbol al anilor ’20, o perioada in care creativitatea parea fara limite.

LA COTE D’AZUR POUR COCO

In anii ’20, Coco Chanel a explorat fiecare colt din sudul Frantei si s-a bucurat de fiecare nou scenariu de viata care i s-a dezvaluit aici. L-a imbratisat cu bucurie si a creat cu inspiratie. Cu indrazneala isi bronza bratele si picioarele pe plajele rustice, o practica revolutionara la acea vreme. A facut pelerinaje in ateliere artizanale ascunse prin satele provinciale, de unde a adunat bogatii de inspiratie si mestesug. Valorificand campurile de iasomie si trandafiri infloritori din Grasse, Chanel a creat in 1921 parfumul sau legendar, Chanel No. 5. Si tot atunci si-a construit resedinta de pe Riviera Franceza, numita La Pausa. La Cote d’Azur a fost un adevarat atelier de creatie perfect pentru Gabrielle Chanel.

Fotografii: arhiva personala

PUBLISHED ON 01.08.2025

more in Fashion Etc