5 case de moda & debutul designerilor care le conduc
A fost o perioada a schimbarilor pe scena modei, cele mai multe la care am asistat de cand o urmaresc. Directoare si directori de creatie care, in ciuda faptului ca numele lor erau sinonime cu casele de moda pe care le conduceau, au ales, totusi, sa se mute la casa noua. Pentru multi dintre ei, toamna aceasta a marcat debutul sub noul acoperis, ocazie cu care au prezentat colectiile primavara-vara 2026 pentru femei. Mi-au placut in mod special cele create de Louise Trotter pentru Bottega Venetta, de Pierpaolo Piccioli pentru Balenciaga, de Jonathan Anderson pentru Dior*, de Matthieu Blazy pentru Chanel si de Jack McCollough si Lazaro Hernandez pentru Loewe.
Am asteptat unele debuturi cu incredere si emotie in egala masura. Experienta de pana acum a designerilor a venit cu o doza mare de incredere, in care binecunoscuta presiune a industriei a reusit sa strecoare ceva emotii. In toate cele cinci cazuri mentionate de mine, punctul de pornire a fost arhiva bogata a caselor de moda, pe care designerii au mutat-o in propriul univers creativ. Au preluat, regandit si modificat elemente, astfel incat colectiile sa fie despre trecut, dar mai ales despre prezent.
*
Pentru mine, colectia lui Louise Trotter pentru Bottega Veneta ramane o emblema a Saptamanii Modei de la Milano pentru primavara-vara 2026. Mi-a placut enorm, de la un capat la altul. De la bogatia elementelor, la miscarea si volumetriile oferite de franjurile pieselor vestimentare, de la echilibrul dintre design de impact si functionalitate, la texturile elaborate, croielile supradimensionate si pana la cromatica dominata de rosu, alb, bleumarin si gri.
M-am apropiat de viziunea lui Louise Trotter prin munca ei din ultimii ani. De altfel, datorita modului in care a reusit sa revitalizeze brandul Carven, tinutele casei au inceput sa se regaseasca printre sursele de inspiratie prezentate de mine in diverse postari sau articole despre tendinte. In acest moment, stiu sigur ca Bottega Veneta se va regasi printre sursele cheie de inspiratie atunci cand ma voi gandi la sezonul cald din 2026.
*
Vestea plecarii lui Pierpaolo Piccioli de la Valentino a fost poate cea mai neasteptata dintre toate si recunosc ca inca asociez numele lui cu cel al casei italiene de moda. Nu e o surpriza daca spun acum ca, pentru mine, debutul lui Piccioli la Balenciaga a fost cel mai asteptat.
Designerul nu a gandit colectia ca pe un omagiu adus creatiei lui Cristobal Balenciaga, ci ca pe o recalibrare a acesteia. Rezultatul, colectia intitulata Heartbeat, a oferit o reintalnire perfecta cu viziunea lui Pierpaolo Piccioli. Volumetriile sculpturale cu care Cristobal Balenciaga a revolutionat moda timpurilor lui si-au pastrat relevanta de mai bine de sapte decenii, prin interpretarile designerilor care l-au urmat. Lor li se alatura de acum si Piccioli, ale carui versiuni sunt fluide si cat se poate de moderne. Recalibrarea mentionata pe site in descrierea colectiei nu pare sa se fi oprit doar la munca fondatorului. De exemplu, unele tinute amintesc si de contributiile aduse de Nicolas Ghesquiere, prin maiestria cu care acesta jongleaza cu contrastele, sau de Demna Gvasalia, prin stilul sau urban.
*
Debutul lui Jonathan Anderson pentru Dior a fost probabil cel mai asteptat de catre industrie. Show-ul lui a inceput cu un colaj de momente cheie din istoria casei, proiectat pe un ecran ca o piramida inversata, situat deasupra unei cutii cu sigla Dior. O cutie menita sa pastreze toate aceste amintiri pretioase.
Si acum e timpul pentru un nou inceput.
Una dintre deciziile, pe cat de curajoase, pe atat de riscante, luate de designer a fost sa intervina asupra siluetei clasice Dior, iar cel mai elocvent exemplu in acest sens este, fara doar si poate, celebra Bar Jacket. Aceasta ramane cambrata, dar croiala ei nu mai urmareste indeaproape linia corpului, dimpotriva, este mult mai larga, iar linia imaginara a taliei este si ea mutata ceva mai sus. Apoi, fusta ampla care insotea adesea clasica jacheta este scurtata semnificativ.
Colectia este presarata de astfel de interventii, de elemente pe care simti ca le recunosti, desi ai in fata ochilor ceva diferit, de la camasile cu plastron, la pantalonii negri si pana la fundele si florile emblematice.
*
“O conversatie imaginara cu Gabrielle Chanel, o intoarcere la stilul ei personal, masculin-feminin, precum si la materialele ei fundamentale: tweedul, jerseul si matasea. Relucrate, retaiate, reinterpretate.” Asa suna scurta descriere care insoteste prezentarea colectiei de debut a lui Matthieu Blazy pentru Chanel.
O colectie vibranta! E gandul cu care am intampinat colectia, datorita energiei pe care mi-au transmis-o piesele vestimentare, construite parca in jurul conceptului de miscare. Materialele fluide, elementele din pene, franjurile sau detaliile florale aplicate la tivul fustelor sau al jachetelor, toate modifica si amplifica, la fiecare pas, formele pieselor vestimentare. Colectia este Chanel si este si Matthieu Blazy. Este un echilibru armonios intre atunci si acum. Presiunea trebuie sa fi fost enorma si pe umerii lui Blazy, dar cred ca a reusit sa deschida un capitol captivant pentru casa de moda franceza.
*
Inchei cu prima colectie Loewe semnata de Jack McCollough si Lazaro Hernandez, duo-ul creativ care a parasit, la inceputul anului, casa pe care au fondat-o, Proenza Schouler. O alta decizie care m-a luat prin surprindere.
Imi vine in minte un reel vazut recent, in care cineva e nostalgic dupa Jonathan Anderson la Loewe si, in acelasi timp, apreciaza mult si ce fac acum Jack McCollough si Lazaro Hernandez. In plus, ii place si ce face Anderson la Dior. Cam asa sunt si eu.
As spune ca debutul celor doi directori de creatie este unul, pur si simplu, desavarsit. Jachetele si rochiile din piele, ale caror forme par a fi obtinute prin turnare, nu prin vreun mestesug obisnuit, piesele vestimentare cu detalii mototolite, paltoanele colorate si bogat texturate, pantalonii si pantofii care exploreaza efectul transparentelor, drapajele impunatoare, franjurile care confera miscare, totul este asezat intr-un echilibru perfect.
*
Cand se intampla astfel de debuturi, ma gandesc mereu la fondatorii caselor de moda si ma intreb: daca acestia ar mai crea astazi pentru casele lor, oare ar exista zone semnificative de interferenta intre viziunile lor si cele ale actualilor directori de creatie? Daca da-ul e unul rapid si bine articulat, e un semn ca rezonez cu noile colectii. Insa, stiu ca debuturile au puterea de a imparti publicul, asa cum mai stiu ca moda e si arta pentru care o apreciez, dar si industria in ale carei calcule ma incalcesc.
Si, totusi, cat de bine sumarizeaza intreaga experienta versurile piesei Feeling Good, in interpretarea lui Raye, inclusa pe coloana sonora a prezentarii Balenciaga. It’s a new dawn / It’s a new day / It’s a new life… nu doar pentru Balenciaga, ci pentru toate cele cinci case de moda.
*
*In iunie, Jonathan Anderson a prezentat, sub umbrela Dior, colectia primavara-vara 2026 pentru barbati. Toamna aceasta a marcat debutul lui in moda Dior pentru femei.
Sursa fotografie principala: Hepta.ro – Lookuri din colectia Bottega Veneta
Video-uri via conturile de YouTube ale caselor de moda