HOT TREND

Inspiratie in machiaj pentru primavara-vara...

Ochii conturati cu tus negru si buzele evidentiate cu ruj rosu…

STREET STYLE

Primavara denimului

As numi primavara anotimp al stilului. Temperaturile ei ingradesc cel mai…

INSPIRATIE

Dries Van Noten fara Dries...

Dries Van Noten se retrage de la conducerea casei de moda…

INTERVIU

Magia Zanelor de dupa usa...

Magia Zanelor incepe in fata unei usi fermecate, un loc in…

INSPIRATIE

Premiile Oscar 2024. Momente pe...

Cateva ganduri despre premii si discursuri, tinute de pe covorul rosu…

INSPIRATIE

Pat McGrath. Cand o make-up...

E surprinzator cand numele unui make-up artist rasuna la fel de…

HOT TREND

Cerceii statement

Elementele cu care rezonez pe deplin la evenimentele dedicate modei alcatuiesc…

Inspiratie

Umor si activism pe scena de stand-up comedy

Ali Wong, Taylor Tomlinson, Wanda Sykes si Hannah Gadsby m-au influentat sa privesc stand-up comedy-ul cu alti ochi… Nu de putine ori cu ei in lacrimi de ras, dar si cu vulnerabilitate, empatie si speranta pentru o lume mai buna. Interactiunea mea cu stand-up comedy-ul a inceput cu stangul. In urma cu multi ani, sa fie vreo 15, am mers la un show intr-un local din Bucuresti. Nu mai tin minte cine a urcat pe scena, dar stiu ca nu am rezonat cu genul de umor ascultat. Se poate ca experienta mea din acea seara sa nu fi fost reprezentativa pentru peisajul stand-up-ului, doar ca nu am simtit curiozitatea de a afla exact ce si cum. Lucrurile s-au schimbat relativ recent cand am intalnit abordari ce calibreaza umorul din experientele pe care viata ni le aduce in cale, fara a-l forta sa fie si unde nu e. Mai mult decat atat, temele de discutie incluse in show-uri, de la inegalitate de gen, la rasism, homofobie, sanatate mintala, maternitate, relatia cu familia sau relatiile de cuplu, creioneaza – uneori pe alocuri, alteori in intregime - o forma de stand-up comedy activist. Poate ti se intampla si tie, dupa un serial care iti place mult, sa nu mai ai un timp rabdarea necesara pentru a te aventura intr-o noua poveste. In urma cu niste luni bune, ma aflam tocmai intr-o astfel ...

Inapoi Inainte
Interviu
Autor: Ioana Lovin

Alina Rachieru. Pineberry.

“De multe ori, cand ma trezesc dimineata, imi zic: cat de norocoasa sunt sa fac lucruri care chiar imi plac! Sunt fericita cu viata pe care o am.” Este o fraza pe care cred nu o auzim suficient de des. Mie mi-a adus recent zambetul pe chip, in timpul interviului realizat impreuna cu Alina Rachieru, fondatoarea brandului Pineberry. Alina are o energie molipsitoare si, desi nu ne-am intalnit foarte des, cred ca zambetul este unul dintre elementele care o reprezinta foarte bine. Atitudinea ei pozitiva se reflecta, de altfel, si in designul camasilor gandite de ea. Despre povestea Pineberry, am invitat-o sa ne vorbeasca mai pe larg in randurile care urmeaza.

A studiat stiinte politice si a profesat timp de 10 ani in domeniul bancar. Schimbarea de cariera s-a conturat in 2009, pe cand Alina se afla in concediu de maternitate. Cum este o fire foarte activa, iar acasa avea parte de sprijin din partea mamei si a soacrei, si-a dorit sa gaseasca o activitate careia sa-i dedice timpul liber ramas. Inspirat de conversatiile pe care le aveau impreuna pe cand inca mergea la banca, sotul ei a venit cu o sugestie care a pus punct cautarilor. Familia lui detine o fabrica de camasi pentru export, fondata in urma cu 25 de ani. Camasile erau parte din dress code-ul de la birou, asa ca Alina obisnuia sa poarte adesea modele personalizate de ea in cele mai creative moduri. Acestea au captat imediat atentia colegilor care si-au manifestat constant dorinta de a le achizitiona. Din cauza ca fabrica nu avea un departament dedicat pietei din Romania, acest lucru nu a fost posibil decat atunci cand Alina a pornit experimentul ce urma sa se dezvolte in Pineberry. “Chiar si acum tin minte, momentul in care am ajuns la fabrica si am intrat in depozitul de materiale, unde am putut sa tai mostre, sa vad ce cu ce combin. M-am simtit, pur si simplu, ca un copil intr-un magazin de dulciuri. A fost foarte placuta senzatia.”

alina-rachieru-interviu-despre-camasile-pineberry-4

In 2010, a finalizat primele doua colectii – una pentru femei si una pentru barbati. Le-a prezentat colegilor si, in doar doua saptamani, stocul a fost epuizat. Acest lucru a impresionat-o si a incurajat-o sa mearga mai departe. “Ei au fost foarte multumiti de produs, atat de calitate, cat si de coloritul pe care il alesesem. Nu erau niste camasi simple. Aveau gulere si mansete duble, contraste florale pe interior, pe manseta, pe gulere sau pe fenta. Cum imi placea mie sa le port, exact asa le-am facut. Acum sase ani, pe piata romaneasca, nu era atata diversitate pe partea de camasi. Existau multe modele business, uni, fara niciun artificiu coloristic, iar nastrusniciile mele au avut succes.”

Alina a descris primul capitol din povestea Pineberry – pe atunci cu un alt nume – drept un “one man show”. Exceptand partea de productie, ea a jonglat cu tot ce tinea de bunul mers al micii afaceri. “Am pornit brandul de la o joaca, fara un plan de business. Total aiurea daca stau sa ma gandesc la tot ce stiu acum – mentioneaza ea amuzata – dar ma bucur ca a functionat. Intr-un an de zile, am creat o baza de clienti doar din recomandarile celor cu care am inceput. Clientii noi faceau la randul lor alte recomandari” si asa numarul lor crestea constant. A facut prima angajare dupa primele sase luni. Astazi, pe langa “cele 100 de doamne dragute care ne ajuta sa ne facem colectiile” in fabrica, mai fac parte din echipa Pineberry sotul ei, care este managerul de productie, inca doua persoane la Bucuresti si o colaboratoare la Brasov.

Pentru a depasi reticenta cu care oamenii intampinau ideea shopping-ului online, Alina a implementat in capitala si conceptul magazinul vine la tine acasa sau la birou.  “Am zis: ok, clientul trebuie sa vada mai intai produsul si sa fie convins ca nu este doar o poza foarte bine retusata pe un site.” A fost o decizie cu care le-a castigat mult mai usor increderea. Cei interesati puteau sa probeze camasile, sa se consulte cu familia, sa se gandeasca si sa se razgandeasca linistiti.  Prin afacerea lor, si-au propus sa ofere o alternativa la magazinele fast-fashion. “Ne-am dorit sa facem niste camasi accesibile, pe care lumea sa si le permita. […] Am vrut sa venim cu o varianta de produs calitativ, care sa nu se strice dupa un sezon, cu care lumea sa se simta bine si cu care sa reinviem putin din ceea ce reprezenta pe vremuri un produs facut in Romania.”

E greu sa gasesti un mix bun, dar, atunci cand il gasesti, stii asta pur si simplu. Experimentul inceput de Alina a castigat in timp toate elementele unui brand, insa era nevoie de cineva care sa le aseze in formula potrivita. Aici a intervenit prietena ei, Andra Oprisan, care lucra pe atunci la o companie de branding din Londra. In 2012, povestea Alinei a primit un nume si o identitate vizuala care sa-i reflecte personalitatea. Alegerea numelui s-a oprit chiar la prima varianta propusa de Andra Oprisan. “Mi-a spus: <Tu stii ce este pineberry?> I-am spus ca nu stiu. <E un fruct nou creat, un hibrid intre ananas si capsuna. E si dulce si acrisor. Mie mi se pare ca reprezinta exact genul vostru de business – o afacere veche de 25 de ani, cu experienta socrului care va ghideaza din spate, dar care are si amprenta voastra tanara, a ta si a sotului. Camasile tale sunt la fel. Cele business care sunt clasice, dar si cele cu accesorii si coloristici in tendintele actuale>.”  In fata acestei descrieri, raspunsul Alinei a fost prompt: “M-ai convins. Ramane Pineberry.”

alina-rachieru-interviu-despre-camasile-pineberry-5

Odata incheiata rebranduirea, a urmat una dintre cele mai mari provocari pe care le-a intampinat pana acum: “sa fac brandul cunoscut, dincolo de aceste recomandari ale prietenilor.” Etapa a pus-o in fata unui taram necunoscut pe care si-a propus sa-l descopere alaturi de specialisti in domeniu. Asa a ajuns sa urmeze cursurile de la Naked PR, unde a inteles ca “tot ce facusem eu pana atunci erau pasi micuti, bajbaiti, neplanificati si ca trebuie sa schimb abordarea.” Tot aici a cunoscut-o pe Noemi Meilman, care i-a fost profesor si care i-a propus o colaborare ce a impanzit social-media pe parcursul primaverii si al verii. Impreuna, au realizat “Camasa de vacanta”, o camasa alba, supradimensionata, imprimata pe spate cu fotografii realizate de Noemi in Las Vegas si inscriptionate cu textele Marinei Moldovan de la SkinDeep. “A fost triggerul care a adus brandul in atentia revistelor. Datorita lui Noemi, care este un om extraordinar si care s-a ocupat extraordinar de tare (de proiect). […] A avut un succes foarte mare si pentru ca produsul s-a pretat bine perioadei de vacanta si, din cate am inteles de la cei care ne-au dat feedback, a fost o camasa placuta la purtat.” Pot sa confirm si eu asta.

Munca pentru o colectie dureaza aproximativ o luna. Cu toate acestea, primele repere se traseaza mai devreme, in cadrul targurilor internationale de la Paris si Londra, la care Alina obisnuieste sa participe impreuna cu sotul ei. Acolo porneste inspiratia. “Incercam sa lansam colectii o data la 2-3 luni, depinde de cererea pe care o simtim. Ideea e ca, de vreo 2-3 ani de zile, piata e destul de fluctuanta si nu te poti baza ca lucrurile care s-au intamplat anul trecut se vor intampla si anul asta. […] Dupa ce comand tesaturile la targ, urmeaza sa le fac testarile la fabrica. Noi avem tiparele standard pe care lucram, dar adaugam anual cate unul nou, in functie de moda respectivului sezon: fie camasa boyfriend, fie camasa mai lunga sau camasa-rochie. Ii facem mostra mai intai, o iau la purtat sa vad exact cum se comporta materialul, cum ma simt in ea, daca am ceva de adaugat sau de respins si, apoi, o dam in productie.”

“Viata de business de zi cu zi este o provocare,” a precizat Alina la un moment dat, dar este o viata in care isi gasesc locul si multe intamplari de care isi aminteste cu drag. “Una care imi vine in minte acum este ziua in care Ileana Badiu a postat o poza cu o camasa de-a noastra. I-o trimisesem de 8 martie, fara sa o cunosc personal pe Ileana. Pur si simplu, imi placea ce scria. Ea a postat camasa insotita de un text foarte dragut despre branduri romanesti. Practic, de la acea postare, inboxul nostru a fost umplut de emailuri, de comenzi si de mesaje. Cred ca 400 de oameni au dat like-uri pe Facebook, pe Instagram, au intrat pe site. Nu imi venea sa cred. […] Si acum cand vorbesc cu Ileana ii spun ca si ea a participat la propulsarea brandului nostru catre oamenii din digital.”

Ca planuri de viitor, Alina isi doreste sa colaboreze si cu diferiti retaileri din tara. Unii dintre ei si-au manifestat deja interesul sa includa in magazinele lor camasile Pineberry. Pana atunci, ele sunt disponibile online si, de curand, o selectie de modele sunt expuse in magazinul Silk Love & Lace de pe Mihai Bravu din Bucuresti. Mi-a vorbit ca i-ar fi placut sa existe un “manual al micului intreprinzator”, care sa cuprinda toate contactele de care ai nevoie si la care sa apelezi cu incredere pentru consolidarea unui brand, fara a intampina situatii neplacute. Chiar daca acesta nu exista, cred ca Alina a adunat in timp suficiente experiente pentru a scrie un material generos. Eu stiu cum mi-ar placea sa se incheie. Exact cu cuvintele cu care am ales sa incep interviul.

Poti descoperi mai multe despre Pineberry pe site-ul lor, pe Facebook sau pe Instagram.

Fotografii: Alexandra Diaconu (DAS sASHA)

PUBLISHED ON 01.11.2016

more in Conversation Marks