ARTA & DESIGN

Reinterpretari efemere ale clasicelor chioscuri...

Chioscurile de ziare reprezentau odata un prim popas al diminetilor din…

HOT TREND

Inspiratie in machiaj pentru primavara-vara...

Ochii conturati cu tus negru si buzele evidentiate cu ruj rosu…

STREET STYLE

Primavara denimului

As numi primavara anotimp al stilului. Temperaturile ei ingradesc cel mai…

INSPIRATIE

Dries Van Noten fara Dries...

Dries Van Noten se retrage de la conducerea casei de moda…

INTERVIU

Magia Zanelor de dupa usa...

Magia Zanelor incepe in fata unei usi fermecate, un loc in…

INSPIRATIE

Premiile Oscar 2024. Momente pe...

Cateva ganduri despre premii si discursuri, tinute de pe covorul rosu…

INSPIRATIE

Pat McGrath. Cand o make-up...

E surprinzator cand numele unui make-up artist rasuna la fel de…

Inspiratie

Umor si activism pe scena de stand-up comedy

Ali Wong, Taylor Tomlinson, Wanda Sykes si Hannah Gadsby m-au influentat sa privesc stand-up comedy-ul cu alti ochi… Nu de putine ori cu ei in lacrimi de ras, dar si cu vulnerabilitate, empatie si speranta pentru o lume mai buna. Interactiunea mea cu stand-up comedy-ul a inceput cu stangul. In urma cu multi ani, sa fie vreo 15, am mers la un show intr-un local din Bucuresti. Nu mai tin minte cine a urcat pe scena, dar stiu ca nu am rezonat cu genul de umor ascultat. Se poate ca experienta mea din acea seara sa nu fi fost reprezentativa pentru peisajul stand-up-ului, doar ca nu am simtit curiozitatea de a afla exact ce si cum. Lucrurile s-au schimbat relativ recent cand am intalnit abordari ce calibreaza umorul din experientele pe care viata ni le aduce in cale, fara a-l forta sa fie si unde nu e. Mai mult decat atat, temele de discutie incluse in show-uri, de la inegalitate de gen, la rasism, homofobie, sanatate mintala, maternitate, relatia cu familia sau relatiile de cuplu, creioneaza – uneori pe alocuri, alteori in intregime - o forma de stand-up comedy activist. Poate ti se intampla si tie, dupa un serial care iti place mult, sa nu mai ai un timp rabdarea necesara pentru a te aventura intr-o noua poveste. In urma cu niste luni bune, ma aflam tocmai intr-o astfel ...

Inapoi Inainte
90 de editii Oscar. Pasi spre diversitate.
Inspiratie
Autor: Ioana Lovin

90 de editii Oscar. Pasi spre diversitate.

Cand s-a lansat filmul Titanic, in regia lui James Cameron, eram in clasa a IX-a. Intrarea lui in cinematografele din Sibiu a determinat o organizare generala in liceu, astfel incat sa reusim sa-l vedem toti cei care ne doream asta. Si foarte multi dintre noi ne-am dorit. Am nimerit in al doilea rand al salii de la cinema Pacea, asa ca mi-am petrecut cele 3 ore si 15 minute intr-o pozitie inconfortabila, cu capul dat pe spate. Dar asta nu a contat decat dupa terminarea filmului. La cateva zile distanta, l-am revazut din nou la Tineretului, un loc care, pe atunci, functiona ziua ca cinematograf si noaptea ca discoteca. Astazi, acelasi spatiu gazduieste teatrul Gong. Pacea nu mai exista.


Kate Winslet si Leonardo di Caprio in une dintre imaginile emblematice pentru Titanic (1997)

Cele 11 premii Oscar castigate au generat o mobilizare de forte, pe care nu am mai intalnit-o pentru un film, nici in anii de scoala de pana atunci si nici in cei care au urmat. Probabil de-asta a ramas o amintire emblematica legata de Oscaruri si, totodata, o demonstratie despre impactul puternic pe care il poate avea cinematografia in vietile noastre. Titanic a egalat, in 1998, numarul de premii castigate de Ben-Hur in 1960, iar performanta avea sa fie repetata, in 2004, de The Lord of the Rings: The Return of the King.

Cateva premiere din istoria Oscarurilor

Anul acesta, competitia a ajuns la cea de-a 90-a editie. Aniversarea rotunda m-a determinat sa scotocesc atat printre amintirile mele despre gala, cat si printre momentele relevante din istoria ei. Am adunat o parte dintre ele in randurile care urmeaza. Diversitatea a devenit firul rosu care leaga ideile. Ea a inspirat, de altfel, discursurile artistilor prezenti la gala desfasurata la Los Angeles, pe 4 martie.


Janet Gaynor si regizorul Frank Borzage

Conform Oscars.org, prima ceremonie Academy Awards a avut loc in mai 1929, cand filmul Wings, in regia lui William A. Wellman, a primit trofeul pentru Outstanding Picture (echivalentul Best Picture de astazi), iar Sunrise, in regia lui F.W. Murnau, a fost recompensat cu Unique and Artistic Picture (considerat redundant premiul a fost eliminat din competitie anul urmator).

Castigatorii celor – pe atunci – 12 categorii au aflat alegerile juriului cu cateva luni inainte, astfel incat, printre ingredientele cinei private de la Hollywood Roosevelt Hotel din Los Angeles, nu s-a regasit si suspansul cu care suntem obisnuiti astazi. Janet Gaynor este cea care a castigat primul trofeu pentru cea mai buna actrita, pentru rolurile din 7th Heaven, Street Angel si Sunrise, iar Emil Jannings este primul cel mai bun actor al competitiei, pentru interpretarile din The Last Command si The Way of All Flesh.


Afis It Happened One Night

Indiferent de numarul de categorii incluse in competitie, The Big Five” a ramas acelasi. Expresia se refera la performanta filmelor de a castiga, in cadrul unei singure gale, cele mai importante categorii: cel mai bun film, cea mai buna actrita, cel mai bun actor, cea mai buna regie si cel mai bun scenariu.  Prima pelicula care a plecat acasa cu aceasta colectie a fost comedia It Happened One Night a lui Frank Capra, in 1935.


Halle Berry la Premiile Oscar din 2002

Una dintre amintirile care si-au pastrat destul de bine claritatea o are ca protagonista pe Halle Berry. Mi-am dat seama de asta de curand, cand am revazut discursul sustinut de ea, printre emotii si lacrimi de bucurie, pe scena galei din 2002. Berry a devenit, atunci, prima actrita de culoare care a castigat Oscarul pentru un rol principal (Monster’s Ball) si a vorbit despre cum acea seara deschide portile pentru toate actritele de culoare. Cu toate acestea, ea ramane singura castigatoare a acestei categorii. Faptul ca Denzel Washigton a primit atunci trofeul pentru rolul principal din Training Day a transformat 2002 in primul an in care ambele categorii au fost castigate de actori de culoare.

Prima persoana de culoare care a castigat un Oscar este, insa, Hattie McDaniel. Interpretarea personajului Mommy din Pe aripile vantului i-a adus, in 1940, trofeul pentru cea mai buna actrita in rol secundar.

In 2017, Moonlight a devenit primul film care a avut in distributie doar actori de culoare si, totodata, primul film LGBT care a castigat Oscarul pentru cel mai bun film.


Vivien Leigh si Hattie McDaniel, intr-un cadru din filmul Pe aripile vantului (1939)

(Lipsa de) Diversitate in istoria Academiei Americane de Film

Daca treci in revista castigatorii trofeelor de-a lungul celor 90 de ani, observi ca acestea nu reflecta in mod echitabil diversitatea societatii americane. Problemele cu care se confrunta industria transpar in desfasurarea Oscarurilor. Asta imi aminteste de reactiile de protest pe care le-a starnit, in urma cu doi ani, o lista de nominalizari care includea doar actori albi (acelasi lucru s-a intamplat si cu un an inainte). Jada Pinkett Smith si Will Smith, de exemplu, au refuzat sa mai participe la gala ce urma la scurt timp.

George Clooney, actor, regizor, producator si scenarist, a adresat si el aceasta situatie intr-o declaratie pentru Variety: Nu cred ca este o problema despre pe cine alegi, cat o problema despre cate optiuni exista pentru minoritati in filme, in mod particular, in filme de calitate? (…) Cred ca afro-americanii sunt indreptatiti cand sustin ca industria nu-i reprezinta suficient de bine. (…) Sincer, cred ca ar trebui sa existe mai multe oportunitati decat atat. Ar trebui sa existe 20 sau 30 sau 40 de filme de calitate care sa poata fi luate in considerare pentru Oscar. Si apropo, vorbim despre afro-americani. Pentru cei de origine hispanica, lucrurile stau si mai rau. Trebuie sa devenim mai buni la asta. Obisnuiam sa fim mai buni.” El a mentionat ca sunt mai multe problemele de care industria trebuie sa se ocupe. A amintit si dificultatile pe care le intampina, astazi, actritele de peste 40 de ani in a gasi un rol principal, precum si eforturile femeilor din industrie de a elimina diferentele salariale in functie de gen.

Ca raspuns la aceste reactii, consiliul guvernatorilor din cadrul Academiei a demarat atunci un proces de schimbare a structurii sale organizationale, astfel incat, pana in 2020, aceasta sa includa mai multe femei si mai multa diversitate printre membrii sai.

Un an mai tarziu, desi bucuroasa pentru faptul ca mai multi artisti afro-americani s-au regasit pe lista nominalizatilor, actrita Octavia Spencer a declarat pentru USA Today ca nu simte ca exista foarte multa diversitate. Ea a punctat faptul ca: Exista mai multe persoane de culoare decat afro-americani” si, totodata, ca diversitatea inseamna mai mult decat culoarea pielii. “Mi-ar placea sa vad mai multa diversitate in regie – sunt atatea femei extraordinare in regie si cinematografie,” a adaugat ea.

In ultimul an, Hollwoodul a fost marcat de miscarea #MeToo. Zeci de femei din industrie l-au acuzat, toamna trecuta, pe producatorul Harvey Weinstein de hartuire, agresiuni sexuale si viol. Cazul lui s-a dovedit a fi varful unui iceberg, iar, la scurt timp, alti agresori din industrie au fost scosi la suprafata. Mai mult decat atat, sub hashtag-ul #MeToo, femei din intreaga lume au povestit despre actele de hartuire si agresiuni sexuale cu care s-au confruntat, aratand ca problema depaseste atat granitele unei industrii, cat si pe cele ale unei tari. Inceputul lui 2018 a marcat lansarea Time’s Up, o initiativa sprijinita de peste 300 de femei din industria divertismentului, printre care se regasesc nume ca Shonda Rimes, Eva Longoria, Reese Witherspoon sau Salma Hayek. Initiat in SUA, proiectul a fost conceput pentru a combate inegalitatea si pentru a proteja femeile de hartuiri si agresiuni sexuale la locul de munca.


Frances McDormand, castigatoarea Oscarului pentru cea mai buna actrita in rol principal (Three Billboards outside Ebbing, Missouri) la gala de anul acesta

In acest context, cea de-a 90-a editie a galei a construit un mesaj puternic despre diversitate, despre incluziune in industrie a femeilor, a persoanelor de culoare, a minoritatilor si a imigrantilor. Am observat o atitudine optimista fata de viitorul industriei. Un fel de: am scos la lumina problemele, le-am constientizat, am aflat ce avem de facut si am inceput sa facem. Este un sentiment pe care mi l-au transmis discursurile celor care au urcat pe scena. Drumul e lung, dar pare realizabil.

Frances McDormand, castigatoarea Oscarului pentru cea mai buna actrita in rol principal (Three Billboards outside Ebbing, Missouri) a onorat toate femeile nominalizate pentru Oscar, la toate categoriile, si a incurajat actorii influenti sa impuna producatorilor mai multa diversitate atunci cand isi negociaza contractele. Expresia folosita de ea, “inclusion rider”, a devenit probabil una dintre cele mai cautate pe google. Si eu m-am numarat printre cei care au dat un search.

Ashley Judd, Annabella Sciorra si Salma Hayek, trei dintre actritele care l-au acuzat pe Weinstein de hartuire sexuala, au tinut impreuna un discurs despre schimbare si i-au celebrat pe o parte dintre cei care contribuie la ea prin ceea ce fac. “Schimbarile la care suntem martori sunt conduse de sunetul puternic al noilor voci, al vocilor diferite, al vocilor noastre, unite intr-un cor puternic care spune, in sfarsit, timpul a expirat (in eng. Time’s Up). Lucram impreuna pentru a ne asigura ca urmatorii 90 de ani vor incuraja aceste posibilitati nelimitate pentru egalitate, diversitate, incluziune, intersectionalitate. Asta ne-a promis acest an”, a mentionat Judd.

COVORUL ROSU & Ce tinuta porti?

Ca raspuns la initiativa proiectului Time’s Up, actritele au purtat, aproape in exclusivitate, negru la Globurile de Aur si au transformat covorul rosu dintr-o declaratie de stil in una de solidaritate cu victimele abuzului si hartuirii sexuale. Au repetat acest lucru si la gala BAFTA de la Londra, evidentiind astfel necesitatea ca miscarea Time’s Up sa devina una globala. Covorul rosu de la Oscaruri a fost, in schimb, plin de culoare, iar acest detaliu a contribuit pentru mine la sentimentul de speranta pentru un viitor mai bun despre care am mentionat.

Cand vine vorba despre Oscaruri, curiozitatea publicului nu se limiteaza la alegerile Academiei, ci si la alegerile vestimentare ale vedetelor. Faptul ca intrebarea “Ce tinuta porti?” a ocupat un loc in conversatiile dintre actori si jurnalisti nu este ceva nefiresc. A devenit, insa, atunci cand aceasta a ramas principala intrebare adresata femeilor din industrie, iar cele despre cinematografie erau dezbatute mai degraba cu barbatii din industrie.


Jennifer Lawrence la Premiile Oscar 2013, dupa ce a castigat trofeul pentru cea mai buna actrita in rol secundar. Ea poarta o rochie Dior, una dintre preferatele mele

In ultimii ani, situatia s-a schimbat. Intrebarile despre rochii ocupa un loc secundar sau lipsesc din conversatie. Bineinteles ca exista si exceptii, iar unele dintre ele pot fi intemeiate. Spun asta luand in calcul recenta alegere vestimentara a Ritei Moreno. La editia aniversara din acest an, ea a purtat aceeasi rochie ca in 1962, atunci cand interpretarea din musicalul West Side Story i-a adus Oscarul pentru cea mai buna actrita in rol secundar. Ea este singura actrita portoricana care a castigat un trofeu al Academiei.


Rita Moreno la cea de-a 90-a editie a Oscarurilor

OSCAR. De ce poarta statueta aurie acest nume?

Astazi, denumirea de Oscaruri este inradacinata in mintea noastra, insa, atunci cand Academy of Motion Picture Arts and Sciences si-a propus sa premieze realizarile remarcante din industrie, el nu a intrat niciodata in discutie. Conceput de Cedric Gibbons, art director, designer  de productie si membru fondator al Academiei, trofeul oficial s-a numit Academy Award of Merit – un cavaler auriu cu sabie in maini, asezat pe o rola de film cu cinci spite, care simbolizeaza fiecare ramura a Academiei: actori, regizori, producatori, tehnicieni, scenaristi.

Despre aparitia poreclei de Oscar, reprezentantii Academiei spun ca exista mai multe povesti. Cea mai cunoscuta face referire la Margaret Herrick, directorul executiv al Academiei. Ea ar fi sustinut la un momentat dat ca trofeul auriu ii aminteste de unchiul ei Oscar. Porecla a devenit, apoi, cunoscuta publicului in 1934, cand Sidney Skolsky a folosit-o intr-un articol in care prezenta primul trofeu castigat de Audrey Hepburn pentru cea mai buna actrita. Cinci mai tarziu, Academia avea sa recunoasca oficial, iar acest lucru a ramas de atunci neschimbat.

Foto: Hepta.ro
Video: Youtube.com / ABC Television Network

PUBLISHED ON 08.03.2018

more in Mood Board